full HD op je linux htpc

Pagina: 1
Acties:

• harrydg
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-07-2025
dag tweakende medemenschen,

een jaar geleden heb ik mijn htpc in elkaar gestoken. een core2 E6550 (2.33GHz), 2GB ram, en de nvidia 8600gts (vanwege de hardware H264 support) (de volledige config hier: http://harry.enzoverder.be/server.txt) . Mijn tv is een sony KDL-40v3000 full hd dingske. ik heb ondertussen al een 20-tal h264 en vc-1 geencodeerde filmkes, maaaaaaar... de hardwarematige ondersteuning van nvidia's h264 decoder, is afwezig in linux. maw. mijn machien krijgt de content niet afgespeeld (toch niet deftig... cpu 100% en schokkende beelden enzo).
ik had de indruk dat ik een klein jaartje geleden WEL hardware support had voor H264, maar ik ben niet zeker (lijkt mij onwaarschijnlijk ook ;))

nu mijn vraag:
is er een oplossing voor de mythtv gebruikende medemens? ik wil geen windows. ik wil gewoon een oplossing die werkt voor mijn full-hd films. gebruiken de inteldrivers of ati drivers de hardwarematige versnellingen WEL? of ben ik gewoon gescheten en moet ik ermee leven dat ik geen full-hd kan zien onder linux? Snellere cpu gaat natuurlijk wel helpen, maar ik zou graag mijn CPU hebben voor transcoding en vmware enzo ;) Liefst zou ik de "dedicated" gpu gebruiken daarvoor dus...

greetzz...

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 23:41
Je zou kunnen kijken of XBMC voor Linux voor je werkt

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• harrydg
MrOizo2005 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:44:
Je zou kunnen kijken of XBMC voor Linux voor je werkt
het ligt aan de driver support voor je hardware, ik denk dat xbmc "boven" de kernel en drivers draait. ik heb zowel mplayer als vlc als de interne speler van myth getest (in de hoop dat andere libs misschien beter gebruik maken van de mogelijkheden in de driver. maar als het niet in de driver zit...)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

harrydg schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:40:
is er een oplossing voor de mythtv gebruikende medemens?
Nee
ik wil geen windows. ik wil gewoon een oplossing die werkt voor mijn full-hd films. gebruiken de inteldrivers of ati drivers de hardwarematige versnellingen WEL?
Nope
of ben ik gewoon gescheten en moet ik ermee leven dat ik geen full-hd kan zien onder linux?
Als je geen kwaliteitsverlies wilt hebben zul je er inderdaad mee moeten leren leven.
Snellere cpu gaat natuurlijk wel helpen, maar ik zou graag mijn CPU hebben voor transcoding en vmware enzo ;) Liefst zou ik de "dedicated" gpu gebruiken daarvoor dus...
Als je echt alles af wilt spelen blijf je het haasje, aangezien één core (meer krijg je niet bij sliceless content) de dikkere rips (30+ Mb/s) niet trekt . Ene mr Strange werkt (al aardig lang inmiddels) aan generic frame-level multithreading support.

0.0

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Heb je x264 films of h264, daar zit een verschil in. Er is alleen hardwarematige support voor h264.

Arch Linux

• harrydg
jordz. schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:07:
Heb je x264 films of h264, daar zit een verschil in. Er is alleen hardwarematige support voor h264.
beide, en ook vc-1 spul... sommige werken wel beter dan anderen, maar altijd voor 100% op de cpu... ik kan natuurlijk een E8400 of 8500 kopen, maar dat wou ik eigenlijk net niet. ik heb de 8600gts gekocht net omwille van de native support...

shit happens...

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

jordz. schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:07:
x264 is een encoder voor h.264 die prima bestanden kan genereren die voldoen aan de benodigde specificaties om hardwarematig gedecodeerd te worden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:30

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heb je al gespeeld met de playback profiles? Sinds ik die op CPU-- heb gezet (XvMC acceleratie op je GPU) is mijn CPU gebruik behoorlijk flink gezakt, al speel ik dan geen HD content af...

Hier stond een dode link.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
XvMC werkt helaas enkel met mpeg2-videos, en met de nvidia-drivers enkel met nvidia<8000, of alle intels, of nieuwe ati-kaarten met de laatste fglrx-driver.
Voor h264 bestaat er geen ENKELE mogelijkheid momenteel om de video door je videokaart te laten decoderen op linux. Enkel de laatste fglrx-driver bevat een niet-gedocumenteerde api ervoor, enkel voor de laatste ati-kaarten, en geen enkele video-speler ondersteunt die al, en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren.
Er is dus nog geen eens een open api om h264 mee te decoderen onder linux, en da's wel nogal noodzakelijk, voordat de videospelers iets kunnen beginnen.
Nu heb je wel va-api, en een project om XvMc uit te breiden, maar die verkeren momenteel nog in een experimenteel stadium ergens bij intel.
De grootste kans om 1080p-h264 behoorlijk werkend te krijgen is dus afwachten totdat de decoder eindelijk eens een keertje behoorlijk multi-threaded is. Je processor zou dan snel genoeg moeten zijn.
Wat je wel alvast kan doen, is zorgen dat je xvideo als output gebruikt(zou standaard moeten zijn) en anti-aliassing uitzetten(kan je tv ook wel). Dat zou iig redelijk moeten helpen. Als dat nog niet voldoende is, kun je je videos nog gaan transcoderen naar iets minder zwaars, maar da's niet echt een oplossing (alhoewel het dan ook mogelijk wordt om je videos te streamen naar minder zware pc's)...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• harrydg
BLEH,

dacht het al, ik had gehoopt dat er een andere oplossing was, nvidia lijkt niet geneigd om XvMC te porten naar de 8000+ reeks. maar het is dus niet beter qua support bij ati en intel... doeme toch. spijtig, maar dan moeten we daar maar mee leven, he...

tnx alleszins voor de informatie!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 10:41

DaRoot

Some say...

Lijkt me op zich wel vreemd dat het niet goed wil..
Ik heb thuis 2 MythTV mediacenters.. 1x P4 2,53GHz met Geforce4 MX400, en 1x Turion MT32 met Ati Xpress 200m.
De P4 draait een 720p film met ong. 85% CPU belasting, de Turion zelfs met 45%..
Hieronder wat ik in de logfiles van MythTV terug vindt over die afgespeelde film, qua codec informatie etc:
code:
1
2
3
4
5
6
Playing /var/lib/mythtv/videos/2Fast 2Furious/2.fast.2.furious.2003.dvd5.720p.hddvd.x264-reveille.mkv.
[mkv] Track ID 1: video (V_MPEG4/ISO/AVC), -vid 0
[mkv] Track ID 2: audio (A_AC3), -aid 0, -alang eng
[mkv] Will play video track 1.
Matroska file format detected.
VIDEO:  [avc1]  1280x544  24bpp  23.976 fps    0.0 kbps ( 0.0 kbyte/s)

Je kunt er niet zoveel mee denk ik, maar het geeft lijkt mij toch wel een indicatie dat het mogelijk moet zijn onder MythTV, zeker met jouw hardware

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• harrydg
toch nog een kleine vraag: heeft iemand met een ATI kaart al geprobeerd? (de laatste ondersteunen hardware vc-1 en h264)
tis maar omdat ik dit vind op de website van ATI:
Q1: What features are provided by the ATI Proprietary Linux Driver?
A1: The ATI Proprietary Linux driver currently provides hardware acceleration for 3D graphics and video playback. It also includes support for dual displays and TV Output.

lijkt mij dat dat toch gesupporteert is?

• harrydg
DaRoot schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:00:
Lijkt me op zich wel vreemd dat het niet goed wil..
Ik heb thuis 2 MythTV mediacenters.. 1x P4 2,53GHz met Geforce4 MX400, en 1x Turion MT32 met Ati Xpress 200m.
De P4 draait een 720p film met ong. 85% CPU belasting, de Turion zelfs met 45%..
Hieronder wat ik in de logfiles van MythTV terug vindt over die afgespeelde film, qua codec informatie etc:
code:
1
2
3
4
5
6
Playing /var/lib/mythtv/videos/2Fast 2Furious/2.fast.2.furious.2003.dvd5.720p.hddvd.x264-reveille.mkv.
[mkv] Track ID 1: video (V_MPEG4/ISO/AVC), -vid 0
[mkv] Track ID 2: audio (A_AC3), -aid 0, -alang eng
[mkv] Will play video track 1.
Matroska file format detected.
VIDEO:  [avc1]  1280x544  24bpp  23.976 fps    0.0 kbps ( 0.0 kbyte/s)

Je kunt er niet zoveel mee denk ik, maar het geeft lijkt mij toch wel een indicatie dat het mogelijk moet zijn onder MythTV, zeker met jouw hardware
Ik heb met sommige 1080p content ook minder problemen dan met andere. plus: 720p is nog een groot verschil met 1080p. ook de dual core-heid en meer cache zijn weinig relevant in videospelen. en mijn snelheid is "maar" 2.33GHz (en NIET te overclocken, tenzij er iemand mij kan helpen? want bij het minste dat ik verander aan snelheid, boot ie niet meer :( )

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

harrydg schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:22:
Gebruik eens de vesa-driver (:'(), dan weet je wat ATI wel bedoelt met die uitspraken. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 06-11-2008 11:49 ]

0.0

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gebruik de videoplayer van XBMC.

Met die player kan ik fatsoenlijk 1080p op mijn linux mediacenter met Intel E6420 processor afspelen, terwijl mplayer op dezelfde file schokt.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• harrydg
Kanarie schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:48:

Met die player kan ik fatsoenlijk 1080p op mijn linux mediacenter met Intel E6420 processor afspelen, terwijl mplayer op dezelfde file schokt.
sterk plan!!! ga ik een van dees eens probere! :)

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:46:
[...]

[...]

Gebruik eens de vesa-driver (:'(), dan weet je wat ATI wel bedoelt met die uitspraken. ;)
Ati heeft in de laatste linux driver de hardware matige videoversnelling geactiveerd.
Het zal natuurlijk niet 100% werken nog en de software moet het ook ondersteunen maar het ziet er naar uit dat videoversnelling onder linux een kwestie van een paar maanden is.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

UlyssesNL schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:35:
Ati heeft in de laatste linux driver de hardware matige videoversnelling geactiveerd.
Het zal natuurlijk niet 100% werken nog en de software moet het ook ondersteunen maar het ziet er naar uit dat videoversnelling onder linux een kwestie van een paar maanden is.
Praatjes vullen geen gaatjes. :+ Als je kijkt hoe lang er al devs bezig zijn met het implementeren van een fatsoenlijke softwarematige multithreaded H.264 decoder (CoreAVC bestaat echt al jaren hoor) en dat basic dingen zoals monitor hotplugging nog niet eens fatsoenlijk werken bij de meeste (!) videokaarten zou ik echt geen valse hoop koesteren dat het binnen een paar maanden al gefixed is. Ik maak 25 euro (student :P) over aan de FSF als het nog binnen een jaar (!) goed werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 06-11-2008 13:06 ]

0.0

• jordz.
Kanarie schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:48:

XBMC maakt ook gebruik van mplayer. Met een hoop optimalisatie's.

Arch Linux

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 09:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Van de frontpage: Eminent introduceert 1080p-mediaspeler :)
D'r is dus een chip die hw-acceleratie levert voor 1080p content, waar Linux-drivers voor zijn. Nu nog uitvinden of deze ook op een PCI-kaart te vinden is..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 09:11
Nope, dat is een specifiek ontworpen Sigma Design-chip. Kans ~0% dat je die op een pci-e kan vinden, laat staan de driver.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dat bakje van de frontpage is trouwens ook niet de eerste een dergelijk Sigma-chip gebruikt (een all-in-one oplossing). Zo'n chip is onbruikbaar traag voor andere werkzaamheden en is specifiek gemaakt om stand-alone te draaien.

0.0

• Demo

Demo

Oh ik dacht dat het een embedded bordje was met een decoder-chip. Maar die Sigma is dus de enige processor die dat ding aan boord heeft? Dan houdt het snel op ja :/

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• jordz.
Misschien kun je dit is proberen:
http://code.google.com/p/coreavc-for-linux/
Daarmee kun je mplayer patchen voor coreavc ondersteuning.

Arch Linux

• harrydg
Voor degenen die het nog interesseert: groot nieuws van nvidia:
http://www.phoronix.com/s...e&item=nvidia_vdpau&num=1

Purevideo support voor linux in de laatste 180.06 drivers, beschikbaar op nvidia.com

LEVE NVIDIA!!! :)

• jordz.
_/-\o_

Arch Linux

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
harrydg schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:59:
Voor degenen die het nog interesseert: groot nieuws van nvidia:
http://www.phoronix.com/s...e&item=nvidia_vdpau&num=1

Purevideo support voor linux in de laatste 180.06 drivers, beschikbaar op nvidia.com

LEVE NVIDIA!!! :)
Dank voor de tip! Ben ook net met XBMC bezig in combinatie met een 8600GT --> upgraden naar nieuwste nvidia driver :)

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

harrydg schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:22:
toch nog een kleine vraag: heeft iemand met een ATI kaart al geprobeerd? (de laatste ondersteunen hardware vc-1 en h264)
tis maar omdat ik dit vind op de website van ATI:
Q1: What features are provided by the ATI Proprietary Linux Driver?
A1: The ATI Proprietary Linux driver currently provides hardware acceleration for 3D graphics and video playback. It also includes support for dual displays and TV Output.

Weliswaar nog geen htpc mee gebouwd maar inmiddels werkt ook 3Daccel wel met een atikaart in linux. Dit weekend de hd3650 (AGP) ingebouwd en met suse aan de praat gekregen.
Wel een beetje vertraging nog af en toe bij het verslepen van een venster maar 3Dgames (fps) draaien prima.
Wellicht redundante info maar wel een leuke show-off 8)
bla@host:~> aticonfig --adapter=0 --od-gettemperature
Adapter 0 - ATI Radeon HD 3650 AGP
Sensor 0: Temperature - 49.00 C

bla@host:~> aticonfig --adapter=0 --od-getclocks
Adapter 0 - ATI Radeon HD 3650 AGP
Core (MHz) Memory (MHz)
Current Clocks : 110 500
Current Peak : 725 500
Configurable Peak Range : [300-950] [500-650]
GPU load : 0%

bla@host:~> glxinfo
name of display: :0.0
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_OML_swap_method,
GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group
client glx vendor string: SGI
client glx version string: 1.4

En misschien een nuttig linkje: http://www.phoronix.com/vr.php?view=13225

[ Voor 3% gewijzigd door dragunova op 09-12-2008 23:08 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Demo

Demo

dragunova: is het nu mogelijk om full-HD materiaal af te spelen op een ATi-kaart? Ik ga binnenkort een HTPC samenstellen en ik zou het liefst een 780G-mobo nemen met ATi onboard, maar dan moet 't wel werken natuurlijk :P

• dragunova

dragunova

Demoniac: Voor zover ik weet zou het mogelijk moeten zijn. Op de forums van phoronix zie ik wel een hoop gescheld, en daarom heb ik het net even geprobeerd. Met fglrx 8.11 dat is. Nog geen tijd gehad voor de nieuwe driver.
Een hd-matroskacontainer van terminator die ik uit vuze heb getrokken gaat perfect. Andere hd-content gaat ook goed. Weet alleen niet goed hoe ik moet meten of dit volledig door de kaart wordt gedaan of niet.
Echter een HQ-versie van Stardust (van een extern medium) levert problemen op. Nu had ik dat ook met mn nvidiakaartje dus weet ik niet in hoeverre dat representatief is. Draai nu SuSE 11 64 bit op een athlonx2 be2350 met 2g ram en een stille asus hd3650 op agp.

edit; moet het dus nog even proberen met h264 of 1080p filmpjes, wellicht later de resultaten.

nog een edit: op deze link kun je lezen dat het er wel aan zit te komen:
XvBA isn't yet usable by end-users on Linux, but we have acquired some information on this UVD2 video acceleration interface. XvBA stands for X-Video Bitstream Acceleration and it's very similar (if not identical) to DXVA. DXVA, or DirectX Video Acceleration, is Microsoft's video interface that allows the GPU to accelerate iDCT, motion compensation, de-interlacing, and color correction. XvBA also supports accelerating all of these operations. XvBA is mirrored off DXVA since all of their hardware takes DXVA formatted packets so it was easiest and most efficient to model this Linux video acceleration interface after what they are doing on Windows. Now most of the multimedia source-code to the Catalyst driver is shared between Windows and Linux. Initially, XvBA will accelerate H.264, VC1, and MPEG-2 formats.

Right now this XvMC and XvBA support is limited to those with UVD2 graphics cards (primarily the Radeon HD 4000 series), but AMD may backport the XvBA interface to earlier UVD1 chipsets. Backporting the XvMC MPEG-2 support is less likely to happen. XvBA will be able to accelerate more than one video at a time and there are no limitations such as needing root access. The API for XvBA isn't published yet and we are not sure whether it will be due to legal issues. We're told by a credible source though that X-Video Bitstream Acceleration wouldn't be much of a challenge to reverse-engineer by the open-source community.
En nog een edit: een weliswaar in matroska verpakte aflevering van brotherhood ( Brotherhood.S03E07.720p.HDTV.X264-DIMENSION.mkv) afgespeeld in zowel mplayer als kaffeine geven goed beeld en spelen vlekkeloos af.
Weliswaar geen 1080 maar wel hd-materiaal (even een testfilmpje gezocht want ik was wel nieuwsgierig geworden door de vraag van Demoniac.)

[ Voor 62% gewijzigd door dragunova op 15-12-2008 23:16 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Bekijk je processorverbruik tijdens het afspelen. 1080p op je cpu afspelen levert een behoorlijk druk bezette core op.

En zolang amd die interface niet documenteert, hoef je niet te gaan verwachten dat er ook maar 1 (opensource) mediaspeler mee overweg gaat kunnen.
Met een beetje moeite (videospeler hercompileren, met xvmc) kun je trouwens wel mpeg2 geaccelereerd krijgen op je ati.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• dragunova

dragunova

^^
mee eens vwb processorverbruik. Die 720p gebruikt ook al meer resources dan een willekeurig iets.
Dus hardware-accel
edit:
en dan heb ik het niet over 3D maar het afspelen van films
laat nog even op zich wachten, echter het is wel mogelijk om teen en tander aan htpc-leuks samen te stellen op basis van ati-hardware.

Of dat 780-moederplankje lekker gaat lopen weet ik niet, zou wel moeten, maar ja..... op dat forum van phoronix zit wel een aantal ervaringsdeskundigen.

Zelf heb ik die agp-kaart net en hij bevalt goed tot nu toe, hoewel ik wel op betere drivers zit te wachten. Vooral 2D accel is minder met fglrx. Maar tis wel werkbaar en ik ben zelf van plan om over een half jaartje eens te kijken naar andere hardware, dan is de nieuwe phenomserie uit met bij behorende mobo's en zal er wel een upgrade uitgevoerd worden. Logich gevolg is dat dit stille machientje dan de htpc in huis wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door dragunova op 16-12-2008 08:13 ]

• dragunova

dragunova

*O* Tot nu toe gaat het best redelijk met de closed source catalyst, maar lees het volgende nieuws: AMD Releases Open-Source R600/700 3D Code. *O* Verlaat sinterklaascadeautje <+:) maar toch tof.
Hopelijk zijn er medio 2009 volledig werkende open source drivers, ook voor de nieuwste kaarten.
Bridgman, een forumlid van phoronix en AMDmedewerker(?)devver(?) zegt daar ook : "I think the plan is to implement KMS/MM all the way back to R100 and Gallium3D/GL2 as far back as R300".
Da's dus ook mooi voor iedereen die oudere hardware wil blijven gebruiken.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:10

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wauw, dit is interessant, gaat m'n laptop (met een M10 9600 R300 chip) dus misschien ooit nog eens goed draaien onder linux :p 3D acceleratie blijft namelijk nog steeds maar matig op dit moment.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1