Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Topicstarter
Ik kan op kandidaat gesprek voor een nieuwbouw studio in het hartje van de stad.

Nu woon ik particulier (4 studenten in een huisje):
Huidige specs:
€ 280 huur
€ 50 GWL/servicekosten
Totaal dus: €330,--

Ik ben uitgenodigd voor een kandidaat gesprek (woningstichting).
De studio kost:
Rekenhuur: €342
Brutohuur: €356

Aangezien ik student ben is huursubsidie dan wel aangenaam.
Dit is dan dus ook echt een voorwaarde om daar te gaan wonen.

Nu ga ik naar toeslagen.nl en vul ik bij "kale huur" de rekenhuur in.
Bij servicekosten vul ik het verschil tussen kale en bruto huur in: €14.

Dan komt er dit in het scherm te staan:
Omdat u jonger bent dan 23 jaar, mag uw huur niet hoger zijn dan € 348,99 per maand.
Detail: als ik rekenhuur 342 in vul en 0 servicekosten, krijg ik wel gewoon subsidie.

Maar nu het volgende:
Nu ben ik eens gaan google naar wat het verschil is tussen bruto- en rekenhuur,
Toen belandde ik op een website van een woningstichting waarin staat:
- De rekenhuur is het bedrag waarmee rekening wordt gehouden bij de toekenning van huurtoeslag. Dit bedrag is meestal lager dan de bruto huur omdat niet alle servicekosten meetellen in de rekenhuur.
Wie weet hoe het nu precies zit?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Dat de rekenhuur (342 euro) onder het huurtoeslag valt, en je dus kan huren met huurtoeslag :) overige kosten zoals stookkosten en dergelijk vallen niet onder huursubsidie. Daar draag je zelf aan bij, maar over het algemeen is huursubsidie alleen geldig voor de vaste huur van het pand/woning

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 04-11-2008 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Maar wat moet ik invullen bij servicekosten? €0?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EWK schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 08:42:
Maar wat moet ik invullen bij servicekosten? €0?
Wat zijn precies de servicekosten?
€ 50 GWL/servicekosten
Dat is dus Gas, water & licht & servicekosten in 1 prijs. De GWL kan je er niet bijrekenen. Is het overigens, een officieele huurwoning en geen kamer? Bij particulier (kamer) heb je juist geen huurtoeslag, omdat particulier buiten die toeslag omloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:18:
[...]

Wat zijn precies de servicekosten?

[...]

Dat is dus Gas, water & licht & servicekosten in 1 prijs. De GWL kan je er niet bijrekenen. Is het overigens, een officieele huurwoning en geen kamer? Bij particulier (kamer) heb je juist geen huurtoeslag, omdat particulier buiten die toeslag omloopt.
Volgens mij lees je iets niet goed, of mijn formulering was niet duidelijk...
Nu woon ik particulier, geen huurtoeslag etc. Die 50 euro die je aan haalt, komt uit mijn huidige situatie.

Nu was mijn vraag, wat moet ik voor mijn (eventuele) nieuwe situatie als servicekosten invullen?
Want als ik daar de brutohuur-rekenhuur in vul (die €14), kom ik plotseling niet meer in aanmerking voor huurtoeslag.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bel de belastingdienst eens op. Het lijkt me vanzelfsprekend dat als je 0 invult om toch die huurtoeslag te krijgen je je op glad ijs bevind. Nu is 14 euro geen wereld-bedrag, maar een jaar lang huurtoeslag bijv wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Even terzijde maar als huurder bij een particulier kun je net zo goed huur toeslag aanvragen. Verder let goed op inderdaad met de grens als je erover gaat mag je op het einde vh jaar alles retour betalen met een beetje pech. Omgekeerd zijn deze regels bij een woningstichting net zo goed bekend en wie weet zijn ze hier flexibel in om je ietsjes te laten duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 13:54

job

Het verschil tussen de rekenhuur en de nettohuur zijn niet de servicekosten.
De servicekosten worden altijd apart vermeldt. Nu ze jou niet bekend zijn zou ik gewoon even de woningbouw bellen. Bij mijn woning (ook woningbouw) zijn de servicekosten tweemaal zo groot dan het verschil tussen brutohuur en rekenhuur.

Waarom de brutohuur dan wel hoger is dan rekenhuur ga ik nu even opzoeken :).
Eerst mijn contract terug zien te vinden.

[ Voor 42% gewijzigd door job op 04-11-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
Goed nieuws voor jou als je tenminste een willekeurige woningbouwvereniging kunt geloven 8) :
Wat is het verschil tussen bruto huur en rekenhuur?
  • De bruto huur betreft het totale bedrag dat u voor de woning moet betalen.
  • De rekenhuur betreft de kale huur plus een bedrag aan servicekosten.
  • De rekenhuur is het bedrag waarmee rekening wordt gehouden bij de toekenning van huurtoeslag. Dit bedrag is meestal lager dan de bruto huur omdat niet alle servicekosten meetellen in de rekenhuur.
    Gas en elektriciteit moet u meestal zelf betalen naast de bruto huur. Wanneer gas of elektra wel is opgenomen in de servicekosten, staat dat aangegeven in de algemene informatie in de woningadvertentie.
Zie ook [google=verschil rekenhuur brutohuur]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Huurtoeslag is aan de vragen wanneer je een eigen voordeur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:24:
Bel de belastingdienst eens op. Het lijkt me vanzelfsprekend dat als je 0 invult om toch die huurtoeslag te krijgen je je op glad ijs bevind. Nu is 14 euro geen wereld-bedrag, maar een jaar lang huurtoeslag bijv wel.
Inmiddels is er dus meer duidelijkheid: €316 euro is de kale huur en de servicekosten bedraagt €39.

Belastingdienst gebeld. Super gefrustreerde mevrouw aan de telefoon.
Maar wat blijkt nou, als die servicekosten alléén bestaan uit schoonmaak kosten of energiekosten of huismeersterkosten dan kan ik 12 euro op geven en blijf ik net onder die grens.
Maar als dit dus niet het geval is en die €39 uit meerdere zaken bestaat heb ik dikke vette pech.

@Wilke, dank voor je antwoord maar dat staat al in de TS :*) .
@Dersan, dat weet ik.
@Jism, dank voor je hulp!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:08

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je 'n huurspecificatie hebt (of beter: 'n specificatie van de servicekosten) kan ik je precies vertellen welke servicekosten wel subsidiabel zijn en welke niet.

Die vrouw van de belastingdienst had 't mis:
Over het algemeen zijn individuele gas/stook/water/electrakosten niet subsidiabel, maar slechts niet vermijdbare gezamenlijke kosten. Bijv. verlichting gemeenschappelijke ruimten is wel subsidiabel (tot maximaal € 12,00), glasverzekering niet.

Om je dus precies antwoord te kunnen geven, heb ik 'n specificatie van de servicekosten nodig.

Oftewel: als die € 39 bijv. als volgt gespecificeerd is:
€ 20 water
€ 10 serviceabonnement
€ 4 glasverzekering
€ 3 huismeester
€ 2 gemeenschappelijke verlichting
kun je wel huurtoeslag krijgen.

Overigens, als dit een jongerenwoning betreft, weet de woningbouwverening over het algemeen precies onder welke bedragen ze moeten blijven om de huurder recht op huurtoeslag te laten houden.

[ Voor 40% gewijzigd door Ardana op 04-11-2008 16:37 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Ardana schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 16:33:
Als je 'n huurspecificatie hebt (of beter: 'n specificatie van de servicekosten) kan ik je precies vertellen welke servicekosten wel subsidiabel zijn en welke niet.

Die vrouw van de belastingdienst had 't mis:
Over het algemeen zijn individuele gas/stook/water/electrakosten niet subsidiabel, maar slechts niet vermijdbare gezamenlijke kosten. Bijv. verlichting gemeenschappelijke ruimten is wel subsidiabel (tot maximaal € 12,00), glasverzekering niet.

Om je dus precies antwoord te kunnen geven, heb ik 'n specificatie van de servicekosten nodig.

Oftewel: als die € 39 bijv. als volgt gespecificeerd is:
€ 20 water
€ 10 serviceabonnement
€ 4 glasverzekering
€ 3 huismeester
€ 2 gemeenschappelijke verlichting
kun je wel huurtoeslag krijgen.

Overigens, als dit een jongerenwoning betreft, weet de woningbouwverening over het algemeen precies onder welke bedragen ze moeten blijven om de huurder recht op huurtoeslag te laten houden.
Het betreft geen jongeren woning. Maar het is volgens mij wel sociaal gebouwd, als in, er zijn maximale looneisen om er in te mogen.
Dank voor je aanbod Ardana!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
EWK schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:47:
@Wilke, dank voor je antwoord maar dat staat al in de TS :*) .
Uhm, en wat is je vraag dan? Het getal wat bij "rekenhuur" staat geef je dus op voor de huursubsidie, en als dat lager is dan 349 (en dat is het) zit je goed.

edit: ah, het exacte verschil tussen bruto en rekenhuur, blijkbaar vallen sommige servicekosten (waar je *echt* niet zonder kunt) onder de rekenhuur (dus subsidiabel), en andere niet, zoals bv. onderhoud van de tuin/groen om het huis, en andere niet strict noodzakelijke dingen.

[ Voor 29% gewijzigd door Wilke op 04-11-2008 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even wat nuttige informatie:
Het is niet heel simpel te zeggen welke posten wel en niet subsidiabel zijn, helaas.

De belastingdienst hanteert daarvoor een getrapt stelsel, met 4 categorieën. Ieder van die 4 mag niet boven de € 12 uitkomen, waardoor je maximaal € 48 aan subsidiabele servicekosten mag opgeven. Je mag niet compenseren met een andere categorie.
Welke servicekosten tellen mee?
Bepaalde servicekosten moet u bij de kale huurprijs tellen. Het gaat om de maandelijkse kosten van de volgende services:

* elektriciteitskosten voor lift-, ventilatie-, hydrofoor- en alarminstallaties en voor verlichting van ruimten die u met anderen gemeenschappelijk gebruikt;
* schoonmaakkosten van de lift en andere gemeenschappelijke ruimten. Het gaat alleen om de schoonmaakkosten van ruimten die u gemeenschappelijk met bewoners van de andere woningen in het wooncomplex gebruikt. De ruimten mogen geen onderdeel zijn van een zelfstandige woning. Dus bijvoorbeeld wel: het schoonmaken van de gezamenlijke lift, galerij en trappenhuis en een recreatieruimte. Maar niet: een gezamenlijke keuken, woonkamer, wasruimte of toilet bij aangewezen onzelfstandige woonruimten en woningen in een 'centraal-wonen'-complex;
* kosten voor de diensten van een huismeester. Het gaat om de diensten die de huismeester voor u uitvoert. De kosten ervan kunnen natuurlijk alleen worden opgevoerd als er ook echt een huismeester is;
* kapitaal- en onderhoudskosten voor dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten. Het gaat om de kosten van onroerende voorzieningen en het groot onderhoud eraan. Dus niet de inventaris, het schoonmaken en dergelijke.
Voor alle rubrieken geldt dat u maximaal € 12 bij de kale huurprijs mag tellen, ook al u een hoger bedrag betaalt.
bron

Kost de schoonmaak bijv. € 18, dan mag je daar dus slechts € 12 voor opgeven. De overige € 6 krijg je dus gewoon geen vergoeding voor.

Zaken waarvoor je ook 'n verzekering of abonnement kunt afsluiten, of deel kunt nemen in 'n fonds, zoals 'n glasverzekering, rioolfonds of serviceabonnement zijn niet subsidiabel. Helaas staan niet alle altijd alle servicekosten goed herkenbaar op 'n specificatie vermeld en zul je dus zelf moeten bedenken of iets in een van die 4 categorieën valt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 05-11-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176386

Ik zit met precies hetzelfde!
Ik zie wel eens een woning waarvan de netto rekenhuur 345 is, en de servicekosten bijvoorbeeld 13 euro.
Mag je deze servicekosten bij de berekening dus buiten beschouwing laten? Als ik namelijk alleen de rekenhuur invul, dan heb ik recht op huurtoeslag. Maar als ik beiden invul, dan niet meer.. terwijl sommige site's beweren dat de belastingdienst een berekening doet op basis van de netto huur : S

Het wordt wel verdomd moeilijk om een woningkje te vinden onder die huurgrens. Vooral huurtoeslag voor mensen boven de 23 weer stijgt vanaf januari, dus stijgen de huurprijzen.. terwijl de huurgrens voor <23 met geen cent gestegen is.

TS: hoe is het nog verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Toch eigenlijk wel leuk om te lezen dat ik niet de enige was met dit probleem.

Wat je het beste kan doen is vragen naar de subsidiabele huur bij de woningstichting.
Wat je dan dus in vult op toeslagen.nl:

Kale huur (is je bekent)
Servicekosten (subsidiabele huur-kale huur)
= x bedrag en weet je of je in aanmerking komt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 176386 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:37:
Ik zit met precies hetzelfde!
Ik zie wel eens een woning waarvan de netto rekenhuur 345 is, en de servicekosten bijvoorbeeld 13 euro.
Mag je deze servicekosten bij de berekening dus buiten beschouwing laten? Als ik namelijk alleen de rekenhuur invul, dan heb ik recht op huurtoeslag. Maar als ik beiden invul, dan niet meer.. terwijl sommige site's beweren dat de belastingdienst een berekening doet op basis van de netto huur : S
Als die servicekosten niet subsidiabel zijn, heb je dus wel recht op huurtoeslag.

Het hangt er dus vanaf of de servicekosten al dan niet subsidiabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Ardana schreef op woensdag 26 november 2008 @ 12:17:
[...]

Als die servicekosten niet subsidiabel zijn, heb je dus wel recht op huurtoeslag.

Ardana, heb ik het zo goed uitgelegd?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119722

Ardana schreef op woensdag 26 november 2008 @ 12:17:
[...]

Niet. Huursubsidie/toeslag krijg je uitsluitend op de kale huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat is het verschil tussen bruto huur en rekenhuur?
  • De bruto huur betreft het totale bedrag dat u voor de woning moet betalen.
  • De rekenhuur betreft de kale huur plus een bedrag aan servicekosten.
  • De rekenhuur is het bedrag waarmee rekening wordt gehouden bij de toekenning van huurtoeslag. Dit bedrag is meestal lager dan de bruto huur omdat niet alle servicekosten meetellen in de rekenhuur.
    Gas en elektriciteit moet u meestal zelf betalen naast de bruto huur. Wanneer gas of elektra wel is opgenomen in de servicekosten, staat dat aangegeven in de algemene informatie in de woningadvertentie.
Ik lees dit:
Rekenhuur: €342
Brutohuur: €356
Servicekosten (die subsidiaal zijn) zijn NIET het verschil tussen brutohuur en rekenhuur want:
Rekenhuur = kale huur + subsidiale servicekosten
Oftewel, jouw subisidiale service kosten zitten al in jouw rekenhuur. Dus 342 is de huurprijs die je moet opgeven bij toeslagen. Als je moet specificeren wat de kale huur is en wat de servicekosten dan moet je dit opvragen bij de woningstichting.

[ Voor 46% gewijzigd door silmaril8 op 26-11-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dutchphoto, wil je geen onzin uitkramen en doen alsof je de ultieme waarheid verkondigd? Er kunnen 'ns mensen zijn die je geloven én het is niet bevorderlijk voor je algehele geloofwaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@silmaril8: je hebt gedeeltelijk gelijk (servicekosten kunnen wel het verschil zijn tussen brutohuur en rekenhuur) en hebt me ook - terecht - gewezen op 'n foutje.

Als de rekenhuur € 342 is, kun je dus wel huurtoeslag krijgen, en wel over dat hele bedrag.

Oftewel (voorbeeld, ik weet de exacte bedragen niet)
  • Kale huur (ook wel netto huur genoemd): € 330
  • Servicekosten: € 25 (waarvan € 10 subsidiabel en € 15 niet subsidiabel)
  • Rekenhuur (ook wel subsidiabele huur genoemd): € 340
  • Bruto huur: € 355

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 26 november 2008 @ 14:01:
@silmaril8: je hebt gedeeltelijk gelijk (servicekosten kunnen wel het verschil zijn tussen brutohuur en rekenhuur) en hebt me ook - terecht - gewezen op 'n foutje.
Dan lees je verkeerd wat ik schreef: het verschil tussen rekenhuur en brutohuur is NIET subsidiabele servicekosten omdat alle subsidiabele servicekosten al in de rekenhuur zitten. Het verschil tussen rekenhuur en brutohuur kan wel servicekosten zijn, maar deze zijn niet subsidiabel.
Pagina: 1