Vrij trage Spinpoint

Pagina: 1
Acties:

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo

Vandaag kreeg ik mijn nieuwe HD, een Samsung Spinpoint F1 640 GB die ik als data-schijf zal gebruiken. De vorige gaf SMART errors, dus ging die terug in RMA in ruil voor deze nieuwe "werkende".

Toch ben ik niet zo heel tevreden met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/5324/hdtunebenchmarksamsunghmn6.th.png

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/6088/hdtunehealthsamsunghd64gf1.th.png

Een relatief lage transfer rate voor dit type schijf als je 't mij vraagt.

Mijn Western Digital Blue Caviar 640 GB (systeemschijf) haalt de gebruikelijke 92.5 met een accestime van 12.5 ms, wat dan weer wel normale waarden zijn.

Wat ik al geprobeerd heb:

- Andere SATA-kabel gebruikt
- Andere SATA-poort op het mobo gebruikt
- Ingesteld als "uitgebreide" partitie ipv een "primaire"
- Aangesloten op andere poort op voeding
- Volledig geformatteerd (wat ook al vrij lang duurde vond ik, nl. 2,5 uur)

Voor alle duidelijkheid: ik heb voor deze schijf een nieuwe voedingskabel gebruikt, omdat de andere voedingskabel niet tot aan deze schijf reikte.

Mijn pc:

Q9550
Gigabyte GA-EP45-DS3
4 GB Corsair Twin Ram (dual channel)
Western Digital Blue Caviar 640 GB
Cooler Master 700w voeding

Ik gebruik de SATA-kabels die standaard bij mijn moederbord geleverd werden. (Maar de WD heeft hier absoluut geen problemen mee, dus het zou me verbazen dat hier het probleem bij zou liggen.)

Kan iemand me a.u.b. helpen?

Alvast bedankt.

(Hopelijk heb ik hiermee ook alle regels nagestreefd.)

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Dat is wel raar, ja, die schijf hoort duidelijk beter te scoren. En als je hem test met HDTach? Zou niet echt uit moeten maken, maar toch.

• RipItUp
Hmm nee, HDTach geeft hetzelfde resultaat...

Zou het wel aan de schijf liggen of zijn er verklaringen dat een tweede schijf altijd trager loopt ofzo?

• NNF

NNF

Nee, ook een tweede (en een derde, en een vierde, etc.) schijf hoort gewoon op volledige snelheid te lopen.

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen behalve de schijf weer RMA'en. Ik heb zelf een WD6400AAKS en die komt niet onder de 50MB/sec., en het maximum ligt iets onder de 120MB/sec. Aangezien die Samsung even grote platters heeft zou die een vergelijkbare score moeten halen (zoals je zelf ook al had bedacht ;)); hier wordt dat ook bevestigd. Het is gewoon niet zoals het hoort.

[ Voor 10% gewijzigd door NNF op 04-11-2008 11:10 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Iets met SATA1.5Gb/s versus SATA3.0Gb/s?

• NNF

NNF

Dat kan het niet zijn, zo'n schijf op volle snelheid komt niet eens boven de maximale snelheid van SATA 1.5Gb/s. uit :P

• RipItUp
Haha ongelofelijk man. Echt brute pech.

Naast deze Samsung had ik ook nog een tweede Western Digital Blue Caviar (waar ik ook nog een nieuwe van verwacht uit RMA) die bad sectors vertoonde.

Ik heb hier dus met VIER defecte schijven op twee maanden te maken.

Echt absurd...

• Saturnus
  • Niet online
NNF schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 11:33:
Dat kan het niet zijn, zo'n schijf op volle snelheid komt niet eens boven de maximale snelheid van SATA 1.5Gb/s. uit :P
In theorie kan dat het inderdaad niet zijn. Maar af en toe hoor je geluiden uit de tweakwereld komen zoals dat een schijf het opeens wel deed op de andere SATA instelling.

@TS
Check dan even of je PC wel ok is. Dat is wel erg toevallig. Voeding met te hoge/te lage spanningen misschien? Wel een geaard stopcontact?

• RipItUp
@TS
Check dan even of je PC wel ok is. Dat is wel erg toevallig. Voeding met te hoge/te lage spanningen misschien? Wel een geaard stopcontact?
Wel nu je daarover begint... Als ik mijn voeding volledig uit zet (dus met de power knop achteraan) en terug aan zet (bv. de volgende dag, maar meestal ook al vrijwel onmiddellijk na dit te doen) valt de electriciteit op mijn slaapkamer uit.

Ik dacht totnogtoe altijd dat dat aan overbelasting lag (ik heb nogal veel elektrische apparaten op mijn slaapkamer die allemaal aangesloten zijn op één net), maar misschien kan het dus ook hier aan liggen?

• NNF

NNF

Vier defecte schijven in 2 maanden? Ik zou inderdaad ook zeggen, vervang die voeding eens (tip: Antec Earthwatts 430W; prima voor jouw systeem, betaalbaar en made by Seasonic dus goede kwaliteit). Dat de stop eruit vliegt is ook al geen goed teken.

[ Voor 14% gewijzigd door NNF op 04-11-2008 17:55 ]

• RipItUp
Daarbij geeft de voeding ook nog eens een onregelmatige brom (niet zo luid want ik moet m'n oor er toch al langs leggen, maar 't is hoorbaar). Misschien ligt het dan inderdaad wel aan de voeding in plaats van ons stroomnet.

Ik snap alleen niet hoe het dan kan dat m'n andere WD-schijf perfect werkt en deze niet.

Die van Azerty gaan me in elk geval wel beginnen te kennen, haha.

Edit: Ik denk wel dat 430w veel te weinig is voor mijn systeem. Met m'n videokaart (HD4870) zou ik met mijn pc eerder op 620w uitkomen, maar ik heb indertijd toch maar voor een 700w gekozen omdat ik nog van plan was om extra schijven bij te plaatsen in de toekomst.

[ Voor 25% gewijzigd door RipItUp op 04-11-2008 17:58 ]

• Saturnus
  • Niet online
Let op dat je nu weet wat het probleem is en het daarom niet echt eerlijk meer is om RMA voor de hardeschijven aan te vragen, maar dat is aan jou.
Die PC niet meer gebruiken totdat het gefixed is tenzij je huidige hardware je niets waard is.

• NNF

NNF

RipItUp schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:56:
Edit: Ik denk wel dat 430w veel te weinig is voor mijn systeem. Met m'n videokaart (HD4870) zou ik met mijn pc eerder op 620w uitkomen, maar ik heb indertijd toch maar voor een 700w gekozen omdat ik nog van plan was om extra schijven bij te plaatsen in de toekomst.
Dat valt reuze mee. Yorkfield is behoorlijk energiezuinig en zal onder load niet meer dan 60/70W verstoken (iig niet meer dan 95W), een HD4870 zal zo'n 150/160W doen onder belasting en dan heb je natuurlijk nog een paar schijven en fans, maar die zullen het hem ook niet doen. Waarschijnlijk kom je met je systeem niet eens boven de 250W uit en in ieder geval niet boven de 300W. Je 700W-voeding is dus, naast dat-ie hoogstwaarschijnlijk defect is, dikke overkill. :P

[ Voor 4% gewijzigd door NNF op 04-11-2008 19:07 ]

• RipItUp
Ik heb ondertussen eens een andere stroomkabel op de voeding aangesloten, de stekkerdoos verwisseld en de voedingskabels eens van schijf verwisseld.

Want wat vreemd is is dat wanneer de elektriciteit uitvalt, dat ook alleen maar op mijn slaapkamer gebeurt terwijl er ook nog andere kamers op dat net aangesloten zijn volgens m'n vader. Dus in principe zou de elektriciteit dan ook in die kamers moeten uitvallen. Mij lijkt het eerder waarschijnlijk dat ik met een corrupte stekkerdoos op m'n kamer zit (zitten al een paar antieke gevalletjes en ook een zelfbouwstekker tussen).

Ik begrijp dat je me afraadt de pc nog te gebruiken Saturnus, maar dat is eigenlijk absoluut onmogelijk omdat ik dat ding gewoon dagelijks nodig heb voor m'n schoolwerk.

Ik ga eens wachten tot m'n andere Western Digital binnenkomt. Geeft deze evenwel ook goede transfer rates dan lijkt het me toch weer wat minder waarschijnlijk dat de voeding aan de basis ligt van het probleem.

Want what about firmware van mobo of de Samsungschijf zelf? Die vorige Spinpoint heb ik op snelheid nooit getest eigenlijk, enkel op bad sectors.

Ahja en in RMA ga ik deze schijf sowieso niet meer terugsturen. Dan ben ik aan verzendingskosten evenveel kwijt dan een nieuwe schijf. (Verzending naar België is duur.)

[ Voor 6% gewijzigd door RipItUp op 04-11-2008 19:30 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Blijkbaar is er een trage variant van deze HDD op de markt:
http://www.tomshardware.c...low-samsung-640gw-hd642jj

Toch maar even de serienummer nakijken...

• RipItUp
Haha ik ga het zo eens bekijken!

Want die average van 66 mb/sec klopt perfect. Bij 5 tests zit ik op een gemiddelde van 65.6 zoiets, met een begrenzing van 82.5 max.

Edit: Bingo. Die TS in dat topic spreekt over 5 trage schijven met firmware versie 1AA01108, juist dezelfde versie als die van mijn schijf.

Bedankt! Nu weet ik tenminste waar dit aan ligt.

[ Voor 36% gewijzigd door RipItUp op 04-11-2008 20:54 ]

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:50
NNF schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 19:04:

Waarschijnlijk kom je met je systeem niet eens boven de 250W uit en in ieder geval niet boven de 300W. Je 700W-voeding is dus, naast dat-ie hoogstwaarschijnlijk defect is, dikke overkill. :P
offtopic:
dat is niet helemaal waar. Voedingen halen meestal rond de 50% belasting het hoogste rendement. Dit zou een voeding van 700W wel rechtvaardigen.

• RipItUp
Ja pas op. Mijn voeding is eigenlijk iets te zwaar voor mijn systeem, maar dat was een bewuste keuze.

Btw, heeft er iemand een idee of er een firmware update vanaf versie 08 van Samsung bestaat? Ik heb hier op Tweakers wel gelezen dat upgraden van 09 naar 13 wel mogelijk is.

Anders moet ik het maar doen zoals ik eerst van plan was en die schijf in een behuizing steken en als externe schijf gebruiken. Met USB 2.0 komt die dan sowieso niet boven een transfer rate van 40 MB/sec uit.

Ik ben ook eens benieuwd wat Samsung te vertellen heeft op de mail die ik gisteren stuurde. Nog nooit had ik gehoord van een tragere variant in de Spinpoint reeks. (De smeerlappen...)

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 14:53
dvl-2 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 12:37:
[...]

offtopic:
dat is niet helemaal waar. Voedingen halen meestal rond de 50% belasting het hoogste rendement. Dit zou een voeding van 700W wel rechtvaardigen.
Och mijn vorige bak was een Q6600 met een P965 chipset (minder zuinig dan de P45).
Een 7900GS (die volgens mij ook meer gebruikt)
En 6 3,5" disks.
Dit alles op een corsair 450w voeding.

Die vele malen efficienter is op de geleverde spanning dan die 700w waarschijnlijk is.

En een rendement van 50%? er komen nu zo ongelovelijk veel 80+ voedingen uit, dat je gek ben er niet 1 aan te schaffen.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• RipItUp
Als ik het goed begrijp twijfel jij aan de kwaliteit van Cooler Master voedingen DNS666?

Dit is als ik me niet vergis (ik ben er zelfs zeker van) toch een A-merk dat hier op Tweakers in de Best Buy guide zelfs vaak terug komt.

Het uitvallen is precies ook verdwenen met de nieuwe stroomkabel en een andere stekkerdoos. Ik durf dus te vermoeden dat het uitvallen daaraan lag. Maar dat kan ik pas met zekerheid over twee weken vertellen.

Verder lijkt het probleem met de harde schijf me ook niet aan de voeding te liggen. Het topic op tomshardware dat Twister336 hier voorlegde komt perfect overeen met mijn probleem (exact dezelfde snelheid ook), dus ik ga eens zien wat de andere WD (die onderweg is) me morgen zal opleveren.

Ik ben zo goed als zeker dat ik hier gewoon met een Spinpoint met verouderde firmware zit.
Pagina: 1