[Ubuntu] Ubuntu installeren op een bestaande RAID array

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat de nieuwe Ubuntu 8.10 was uitgekomen, leek het mij een goed moment om Ubuntu weer te installeren nadat een een gloednieuwe RAID0 Array had gemaakt waar Vista ondertussen opstaat.

Nu heb ik een probleem want Gparted ziet namelijk mijn RAID array niet. Hij ziet twee harde schijven, waarvan een ongeveer 15(?) partities heeft en de ander ziet hij als leeg.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik Ubuntu kan installeren zonder weer "van-voor-af-aan" te beginnen en alles weg te gooien??

Ik heb nu als noodoplossing Ubuntu in Virtualbox draaien maar dat is natuurlijk ook verre van ideaal. :/

Systeem:
MSI K9N Neo-F
AMD Athlon X2 4200+
Ati Radeon X1600XT
3 Gigabyte DDR2 geheugen
1xSeagate Barracuda 250 gigabyte
1xSamsung Spinpoint T166 320 gigabyte

De RAID is trouwens (geloof ik) wel softwarematig, namelijk via mijn moederbord want ik heb hier geen apart raidcontroller voor.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je raid is niet helemaal softwarematig, maar zogenaamde "fakeraid", software-raid met een onhandige afhankelijkheid van een stukje hardware dat verder niks doet.
Meer informatie hierover op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=603896 (over je specifieke moederbord zo te zien) en https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto (lees vooral goed de waarschuwing in het rood bovenaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

blaataaps schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:14:
Je raid is niet helemaal softwarematig, maar zogenaamde "fakeraid", software-raid met een onhandige afhankelijkheid van een stukje hardware dat verder niks doet.
Meer informatie hierover op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=603896 (over je specifieke moederbord zo te zien) en https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto (lees vooral goed de waarschuwing in het rood bovenaan).
inderdaad, fakeraid.

waarschijnlijk is het zo simpel als apt-get install dmraid en als je dan de installer opstart zie je iets vergelijkbaars met dit plaatje. De support voor fakeraid is beter dan ooit nu met 8.10. (sda en sdb zijn bij mij dus gemapt op die virtuele /dev/mapper device)

Ik gebruik al paar releases fakeraid in ubuntu, maar ik ben zelf NOG niet over gestapt naar 8.10, ik had deze screen alleen van de week gemaakt om even te testen of het inmiddels al word ondersteunt. Dus ik weet nog niet ZEKER of het helemaal al direct goed gaat. Volgend weekend ga ik hem daadwerkelijk installeren :)

[ Voor 3% gewijzigd door KnEuTeR op 04-11-2008 00:40 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ blaataaps & KnEuTeR,

Hartstikke bedankt voor deze informatie!
Ik ga het zeker straks uitproberen.
Weten jullie trouwens ook zeker of ik hier ook mee kan dualbooten en dat Grub/Winboot zich niet verslikken in de RAID?

In ieder geval bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:07:
@ blaataaps & KnEuTeR,

Hartstikke bedankt voor deze informatie!
Ik ga het zeker straks uitproberen.
Weten jullie trouwens ook zeker of ik hier ook mee kan dualbooten en dat Grub/Winboot zich niet verslikken in de RAID?

In ieder geval bedankt :)
met grub heb ik meestal de meeste problemen. Wil je linux installatie niet booten, dan moet je "savedefault" verwijderen uit je menu.lst, en als windows niet in de lijst staan van grub, dan moet je een chainloader +1 toevoegen in menu.lst. Beide dingen worden verder ook uitgelegd in de link die blaataaps al gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het fout gaat ben je al je data kwijt. Dat betekent dus ook je bestaande installaties en alle data die daarop staat. Zolang je je daarop voorbereid hebt (BACKUPS!!!) kan je het gerust proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 14:45:
Als het fout gaat ben je al je data kwijt. Dat betekent dus ook je bestaande installaties en alle data die daarop staat. Zolang je je daarop voorbereid hebt (BACKUPS!!!) kan je het gerust proberen.
Dat lijkt me logisch.

Daar wou ik nog aan toevoegen dat een installatie vaak ook nog wel "gered" kan worden met de live-cd. Maar ik weet niet hoe handig de TS is met linux. B.v. beide GRUB problemen van mijn vorige post treden op. Als je daar niks aan doet kan je zowel windows als ubuntu niet booten na de installatie van ubuntu. Dit gaat niet vanzelf over. Een leek zou ze allebei opnieuw installeren. Terwijl je met de live-cd gewoon kan booten, partities mounten, grub aanpassen, en dan werk alles ineens toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan wacht ik nog wel even met experimenteren met dit soort dingen. Mijn linux kennis is tegenwoordig wel aardig gevorderd maar ik ben bang dat hier te veel tijd in gaat zitten en die ik momenteel niet. Ik kan het mij momenteel niet riskeren om data kwijt te raken, en proberen alles te redden want ik zit momenteel met mijn profielwerktstuk, dus dat gaat hem even niet worden. Ergens begin volgende maand begin ik hier dan maar aan denk ik >:)

edit: typo's

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2008 15:22 ]

Pagina: 1