Opsporingssyteem gestolen fietsen (locatiebepaling)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoghurt_leeft
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11-2012
Velo, de vzw die in Leuven fietsen verhuurt en herstelt, heeft recent een reeks nieuwe fietsen aangekocht bestemd voor het personeel van de KUL (Katholieke Universiteit Leuven). Deze dure fietsen zijn allemaal duidelijk herkenbaar, gegraveerd en reeds voorzien van twee degelijke sloten. Om het diefstalprobleem verder in te perken wil Velo de fietsen nog beter traceerbaar maken.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/los_trostomatos/kul-fiets-klein.jpg
Foto: de KUL-fiets

Dit is nu onze thesis (of masterproef zoals dat zo mooi klinkt) geworden. Wij zijn twee studenten aan Groep T in Leuven met als afstudeerrichting elektronica / ict. We hebben m.a.w een degelijke basiskennis op dit gebied. Dit volstaat echter niet om een project zoals dit tot een goed einde te brengen, en daarom roepen we de hulp van de onvolprezen Tweakers in.

Vereisten
  • Traceerbaarheid, met een zo klein mogelijk foutmarge
  • Compact toestel, inbouwbaar in fiets
  • Sabotagebestendig
  • Energiezuinig
  • Betaalbaar: richtprijs 20 euro
Natuurlijk is het niet mogelijk om op zo’n korte tijd (ong. 6 maanden) aan al deze eisen te voldoen. Onze thesis is dan ook meer een haalbaarheidstudie en is het vooral de bedoeling een veelbelovend prototype te bouwen en te testen. Als dit prototype succesvol blijkt te zijn kan dit product verder ontwikkeld worden en gaan schaalvoordelen meespelen (kleiner en goedkoper). Voorlopig staat de teller van het aantal KUL-fietsen op ongeveer 2000, maar een bredere toepassing is niet uit te sluiten.

Na wat zoekwerk bleken de meeste oplossingen, zoals o.a gps, veel te duur en kwamen we bij gsm-lokalisatie terecht. Deze manier van lokaliseren heeft een foutmarge van ongeveer 50m, wat voor ons aanvaardbaar is. Bovendien kunnen gsm’s klein en goedkoop gemaakt worden (er bestaan al wegwerpversies voor 14 euro).

Onze (voorlopige) oplossing

Module in fiets:
Een gsm-module verstopt in (het framework van) de fiets. Deze module mag een basis model zijn, het moet enkel kunnen sms’en. Natuurlijk moet deze ook geschikt zijn voor lokalisatie, d.w.z dat het mogelijk moet zijn om deze te programmeren en/of besturen.

Mogelijke lokalisatiemethodes:
  • Gewone triangulatie op basis van signaalsterkte
  • E-OTD of Enhanced Observed Time Difference
Voor gewone triangulatie is de signaalsterkte en de positie van drie zendmasten nodig. Die positie kan achterhaald worden door eerst het cell-id van de zendmast te vragen en daarna de positie op te zoeken in een vrije databank zoals http://www.opencellid.org/.

E-OTD is een complexere maar waarschijnlijk meer betrouwbare methode. Voor meer info over E-OTD zie http://www.mobileinfo.com/locationbasedservices/E_OTD.htm

Voeding:
Lithium-ion batterij, mogelijk oplaadbaar via de naaftransfo die standaard op de KUL-fiets zit.

Centrale:
Een PC of laptop verbonden met een gsm-modem. Hierop draait het (Java-) programma dat uit de ontvangen data de positie berekend en op een kaart (bv. Google Maps) tekent.

Werking:
De gsm-module in de fiets maakt één keer dag verbinding met het gsm-netwerk. Indien de fiets gestolen is (en de diefstal aangegeven is) zal er een sms naar die module gestuurd worden met daarin het opstartcommando. Vanaf dan zal de module langer actief blijven en regelmatig de data, nodig voor positiebepaling, verzamelen en terugsturen naar de centrale. Daar zal met deze informatie de positie berekend en weergegeven worden. Eenmaal de locatie duidelijk is kan men proberen de fiets te recupereren. Om dit te vergemakkelijken (nodig gezien de foutmarge van 50m) kan er eventueel een alarm in de fiets gestopt worden dat op commando in werking treed.

Grootste probleem op dit moment

Het vinden van een geschikte gsm-module (voor in de fiets) blijkt moeilijk te zijn. De belangrijkste voorwaarde is natuurlijk dat we er met een microcontroller mee kunnen communiceren of dat we de module zelf kunnen programmeren. De andere voorwaarden, een lage kostprijs en de kleine afmetingen, zijn iets minder belangrijk aangezien we een prototype bouwen.

Het is de bedoeling deze (start-) post regelmatig te updaten zodat jullie op de hoogte blijven van onze vorderingen.

Elke hulp wordt geapprecieerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan ook simpele radiozender inbouwen die speciaal vooraf afgesproken signaal uitzendt. Denk maar aan bekende draadloze deurbel. Deze kan maandenlang werken omdat er niet veel mee gebruikt is ondanks 3V knoopcel. En het kan compact gemaakt worden.

De radiozender laat je dan om elke 1 tot 5 minuten kort signaal uitzenden. Met goed gemaakte ontvanger kun je signaal oppikken tot op afstand van 100-50 meter Bij vrij zicht kan dat tot 300 meter.

Als de ontvanger oplicht moet het ook ongeveer kunnen aanwijzen waar de signaal komt. Een peilzender op basis van standaard radio.

Met GSM kan het ook werken, maar volgens mij moet er wel goede accu onder zitten wil men 1-2 weken blijven werken terwijl een radio zender al langer werkt met paar knoopcellen. Daarblij heeft oplaadbare accu een zelfontlading zodat het niet echt lang kan volhouden, met alkaline of lithium wel.

Het zou ook mooi zijn als accu opgeladen wordt terwijl je fietst. Dat kan met speciale wrijvingsloze dynamo variant, met paar magneetjes in de wielspaken en een klein spoeltje ernaast. Dan heb je energieprobleem al beetje opgelost. Zelf een dief kan ermee fietsen en ongemerkt zender van energie voorzien.

Vergeet niet zaak waterdicht te maken. Zelfs nieuwe gestolen fietsen worden wel eens in de kanaal gedumpt als voor de dief te heet onder zijn voeten wordt. Mocht dat gebeuren, dan wordt het heel lang zoeken.

De ultieme combinatie van GPS en GSM geeft gelijk antwoord waar je fiets is. Maar goedkoop is het niet echt. Maar als het langwerpig gemaakt kan worden zodat het in een frame past dan is het nog mogelijk. Je piept dan de speciale gsm op met speciaal geheim nummer en dan krijg je om elke 5 min een gps locatie toegestuurd via sms. Maar gps wordt wel een probleem als het nogal goed opgeborgen is, of te diep in de (parkeer)kelder zit. Maar GSM heeft wel uniek imei code die bij gsm provider nagekeken kan worden waar het is.

Succes met het onderzoek naar betaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een project op school heb ik ooit ook eens iets moeten maken dat werkte op basis van GSM's (via SMS). Dit was een op afstand bestuurbaar relais. GSM werd geboden via een module van Wavecom.

Kijkend op de website heb ik nog een aantal interessante toestellen gevonden voor jullie: http://www.wavecom.com/modules/movie/scenes/products/

Wat wel nog interessant is om te testen, is een GSM gebruiken en via een seriële verbinding via Bluetooth AT-commando's versturen. Dan kan je SMS'n ontvangen en versturen vanop je eigen gsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn gevoel is de fiets locator ook nodig op het moment dat je de fiets kwijt bent (of denkt dat ie gestolen is). Gesteld dat je dan een 'activatie-sms' stuurt naar de fiets, begint de fiets terstond te antwoorden en zijn positie te bepalen. Zo hoef je niet te wachten tot het moment dat de fiets zelf wat uitzendt. (met het risico dat het systeem al pakweg uit de fiets gebroken is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektuur deze maand heeft een projectje op basis van een gsm-module, gps en sms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-10 15:36
misschien leuk idee om de Lithium-ion batterij op te laden met het systeem van reelights?

http://www.reelights.nl/

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat is dat voor een ge****, wat is het verschil tussen reelights en een dynamo? Zoals ik het kan lezen IS reelight een dynamo die ipv een mooie dichte behuizing alles open gemonteerd heeft. Dus dingen als het rendement gaat hard achteruit door het feit dat alle onderdelen zo ver van elkaar afzitten.

@TS:
Hoe veilig wil je het? Hier op het werk zijn we iets gelijkaardig aan het ontwikkelen, alleen voor een andere doelgroep en een ander werkgebied. Maar als ik bv 500 fietsen steel en die in een container gooi. Wat moet er dan gebeuren? En moet die altijd zijn positie sturen of alleen als je het 'aan' zet. En wil je dan ook liggen pollen voor de positie of kan dat alleen in interval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoghurt_leeft
Dank voor de reacties :)
MrDummy schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:40:
Je kan ook simpele radiozender inbouwen die speciaal vooraf afgesproken signaal uitzendt.
Dat was inderdaad één van onze voorstellen aan de opdrachtgever, maar ze willen de fietsen ook kunnen opsporen buiten Leuven... Het eerste projectvoorstel van Velo was er eigenlijk één over RFID (dus op bepaalde plaatsen scanners zetten die gestolen fietsen kunnen detecteren), maar aangezien ze hun duurdere fietsen prioriteit geven zijn ze daarop teruggekomen.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:14:
Kijkend op de website heb ik nog een aantal interessante toestellen gevonden voor jullie: http://www.wavecom.com/modules/movie/scenes/products/
Die dingen zijn jammer genoeg te duur/uitgebreid voor ons. We zouden om de prijs en het volume te drukken een module moeten vinden met daarop enkel datgene wat we echt nodig hebben. Dus dan komen we eigenlijk bij een 'custom design' uit, en dat maken/ontwerpen is eigenlijk een thesis op zich. Van daar het grote probleem... Het kan, maar het is moeilijk...
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:14:
Wat wel nog interessant is om te testen, is een GSM gebruiken en via een seriële verbinding via Bluetooth AT-commando's versturen. Dan kan je SMS'n ontvangen en versturen vanop je eigen gsm.
Dank :) . Dat moeten we eens bekijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:34:
Naar mijn gevoel is de fiets locator ook nodig op het moment dat je de fiets kwijt bent (of denkt dat ie gestolen is). Gesteld dat je dan een 'activatie-sms' stuurt naar de fiets, begint de fiets terstond te antwoorden en zijn positie te bepalen. Zo hoef je niet te wachten tot het moment dat de fiets zelf wat uitzendt. (met het risico dat het systeem al pakweg uit de fiets gebroken is)
Je bedoelt dan dat je als eigenaar (in dit geval de persoon die de fiets huurt van Velo) zelf de module zou moeten kunnen activeren? Dat is inderdaad een zeer goede oplossing maar valt voorlopig buiten de wensen van Velo, die liever zelf werk maken van de opsporing.

Het maar eenmaal per dag verbinding maken met het netwerk is vooral bedoeld om batterij te sparen en is op dit moment nog hypothetisch. Praktijktests zullen nog moeten bepalen welke configuratie optimaal zou zijn. Je hebt zeker gelijk dat de activatie zo snel mogelijk na de diefstal moet gebeuren (en dat het in dat geval mogelijk moet zijn om eender wanneer de module te activeren).
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:00:
Elektuur deze maand heeft een projectje op basis van een gsm-module, gps en sms.
Ik geloof dat we die ergens hebben liggen :)
Chilli dude schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 16:19:
misschien leuk idee om de Lithium-ion batterij op te laden met het systeem van reelights?

http://www.reelights.nl/
Ziet er zeer leuk uit, maar de KUL-fiets heeft een naafdynamo ter beschikking die dus altijd stroom levert als er gereden wordt. In het slechtste geval heeft de dief dit door en verbreekt hij/zij de verbinding, normaal zou de module dan nog een paar dagen/weken moeten kunnen werken op batterij.
kluyze schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 16:53:
Hoe veilig wil je het? Hier op het werk zijn we iets gelijkaardig aan het ontwikkelen, alleen voor een andere doelgroep en een ander werkgebied. Maar als ik bv 500 fietsen steel en die in een container gooi. Wat moet er dan gebeuren? En moet die altijd zijn positie sturen of alleen als je het 'aan' zet. En wil je dan ook liggen pollen voor de positie of kan dat alleen in interval?
Zo veilig als mogelijk is binnen het krappe budget (anders hadden we ook wel voor gps gekozen). Als er 500 fietsen in een container gegooid worden kunnen wij daar weinig aan doen vrees ik, gesteld dat de container de meeste stralen afblokt. Normaal zou de module alleen de positie mogen doorsturen als hij geactiveerd is (mede door privacy-wetgeving), activatie zou gebeuren na het aangeven van de diefstal. Na activatie zal er zoiezo regelmatig een positiebepaling gebeuren. Polling kan eventueel ook, lijkt mij inderdaad nuttig, en vergt niet zoveel extra werk (gewoon een extra commando per sms waarna de positiegegevens per sms worden teruggestuurd).

Onze volgende stap is naar Base, Proximus of Mobistar stappen met gerichte vragen ivm localisatiemogelijkheden. Vooral E-OTD (zie startpost), wat voorlopig onze voorkeur geniet, heeft extra gegevens van de zendmasten nodig en vraagt dus om ondersteuning door de netwerkoperator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Eerlijk gezegd zie ik weinig heil in zo'n beperkt trackingsysteem. Heb je informatie over waar de fietsen heengaan als ze gejat worden? Wat ik heb begrepen gaat een heel groot deel van de gestolen fietsen linea recta oost-europa in, of anderszins naar een plek waar geen enkele zender meer nut heeft.

Wat ik heb begrepen zou het mogelijk moeten zijn (maar SA007 weet hier het fijne van) om met de Motofone F3 (je weet wel, die e-paper-telefoon voor oude, blinde mensen zonder geld) soort van te kunnen smsen/bellen via een uart direct op de uitgang of iig op de print. Wel een redelijk lomp apparaat, ik neem aan dat het ding ergens in het frame verstopt moet worden...

offtopic:
Groep T, cool, daar komen ook onze grootste concurrenten vandaan in formula zero, doe ze de groeten van me (electrical engineering team delft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tenzij die fietsen carbon frames hebben, vraag ik me af of je verbinding met het gsm netwerk hebt vanuit een fiets frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoghurt_leeft
ssj3gohan schreef op woensdag 05 november 2008 @ 00:48:
Eerlijk gezegd zie ik weinig heil in zo'n beperkt trackingsysteem. Heb je informatie over waar de fietsen heengaan als ze gejat worden? Wat ik heb begrepen gaat een heel groot deel van de gestolen fietsen linea recta oost-europa in, of anderszins naar een plek waar geen enkele zender meer nut heeft.
Beperkt? Het enige waarop we op dit moment een beperking hebben is op de localisatiemethode. Het betere alternatief is GPS, maar dan alleen op gebied van nauwkeurigheid. Een systeem met GPS zal bovendien nog steeds gebruik maken van het gsm-netwerk, of je moet al beginnen werken met een satelietverbinding. We hebben het ook nog steeds over fietsen, en niet over Ferrari's. Velo wil geen systeem dat half zo veel kost als de fiets zelf...

Over de bestemming van de fietsen weten we toch iets. Voorlopig zijn er nog maar 3 KUL-fietsen gestolen geweest waarvan er 2 al teruggevonden zijn, in Leuven zelf dan nog. Oost-Europa? Goed mogelijk, maar een grotere plaag zijn de fietsen die ergens aan een station gestolen en later voor een fractie van de prijs in Brussel verkocht worden.

Maar goed, kritiek is inderdaad terecht. Het is niet de eerste keer dat iemand zoiets als dit probeert en het blijft moeilijk, zelfs met de nieuwe technologieën. Moest je een betere oplossing hebben: enlighten me :)
ssj3gohan schreef op woensdag 05 november 2008 @ 00:48:
Wat ik heb begrepen zou het mogelijk moeten zijn (maar SA007 weet hier het fijne van) om met de Motofone F3 (je weet wel, die e-paper-telefoon voor oude, blinde mensen zonder geld) soort van te kunnen smsen/bellen via een uart direct op de uitgang of iig op de print. Wel een redelijk lomp apparaat, ik neem aan dat het ding ergens in het frame verstopt moet worden...
Dank _/-\o_. Die hadden we nog niet...
furby-killer schreef op woensdag 05 november 2008 @ 17:48:
Tenzij die fietsen carbon frames hebben, vraag ik me af of je verbinding met het gsm netwerk hebt vanuit een fiets frame.
Nope, frame is van aluminium... We moeten nog testen in hoeverre we verbinding kunnen krijgen vanuit het frame, verwacht wordt dat dat niet al te denderend zal zijn. Daarom denken we aan een oplossing waarbij de antenne verstopt zit in een onderdeel uit kunststof van de fiets. Wederom moeilijk omdat gsm-antennes aan strikte voorwaarden onderworpen zijn (qua materiaal en afmetingen).

[ Voor 11% gewijzigd door yoghurt_leeft op 06-11-2008 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik zeg alleen maar: als algemeen trackingsysteem denk ik niet dat het voor veel fietsen zijn geld opbrengt, omdat veel fietsen gewoon uit het land verdwijnen. Als bekend is dat gestolen fietsen gewoon 'in de buurt' blijven is het een nuttig systeem, maar dan moet het wel ultracheap gemaakt worden (als er één fiets gejat van 25 stuks (oid) en de aanschafprijs.. naja, het idee is wel duidelijk).

Blijf hier posten, ik vraag me af hoe het wordt aangepakt. Interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 12:17

EntonoX

Team leider

Het idee is goed. Qua uitvoering is het ook niet al te moeilijk. Het enige waar je mee zit zijn de kosten.

Voor 20 euro kun je echt niet veel, zeker niet als je daar ook de ontwikkeling mee terug wilt verdienen. Je zal dan zeker massaproductie / verkoop gaan doen.

Ik werk bij een bedrijf wat tracking systemen verkoopt op GPS basis, qua formaat kun je deze in een koplamp kwijt. Alles zit dus in de koplamp, accu, antenne`s, etc. Werking is op SMS basis. Wil je weten waar de fiets is dan bel je naar het apparaat en krijg je 30 seconden later een sms met positie. Alleen de kosten liggen daar op 7x jullie richtprijs.

Als je gaat kijken naar de leveranciers van GSM modules zonder GPS dan kom je al boven de 20 euro inkoop uit, daar komt dan nog je accu kosten bij en eventueel overige electronica. Ik zou dus even nagaan of die prijs omhoog mag/kan.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een masterproef, dus naar mijn meningen moeten jullie uit de opdracht voor het prototype de hoofdzaak van de bijzaak scheiden en in eerste instantie u focussen op de hoofdzaak. Gaandeweg tijdens de uitwerking van het prototype kan je dan de keuzes die horen bij de hoofdzaak definieren. Heb je dan nog ontwerpvrijheden, kan je die gebruiken om de 'bijzaak' verder definieren of u verantwoorden waarom de bijzaak (onder deze condities) wel of niet haalbaar is in uw prototype. Dit maakt dan dat je op het einde van de masterproef op alle elementen die geformuleerd zijn in de opdracht, een antwoord hebben.

Mijn vraag naar jullie is nu: welke elementen in de opdracht zijn voor jullie hoofdzaak en welke bijzaak voor het bouwen van het prototype?

edit:olraait. ik heb jullie startpost nog even gelezen en het antwoord stond er eigenlijk al in... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2008 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoghurt_leeft
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 17:29:
Mijn vraag naar jullie is nu: welke elementen in de opdracht zijn voor jullie hoofdzaak en welke bijzaak voor het bouwen van het prototype?

edit:olraait. ik heb jullie startpost nog even gelezen en het antwoord stond er eigenlijk al in... 8)7
Het staat er in ja, maar misschien niet duidelijk genoeg. Ik zal proberen de startpost te verbeteren als ik nog eens veel tijd heb.

Hoofddoelstelling: aantonen dat gsm-localisatie geschikt is voor het opsporen van fietsen. M.a.w zelf hardware samenstellen en software schrijven die in staat is om een deftige localisatie te doen zonder al te veel 'resources' nodig te hebben. Dus goedkope hardware, eenvoudige protocollen, weinig of geen abonementskosten, energiezuinig en zelfgeschreven software...

Binnen het vooropgestelde budget blijven en een inbouwbare module maken zijn eerder secundaire doelstellingen. Alle info die ons daarbij helpt is natuurlijk ook zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-10 10:18
Waarom hebben jullie dan goedkope hardware nodig? Kunnen jullie voor een proof-of-concept niet simpelweg een duurdere bestaande GSM module gebruiken en bij het schrijven van de software er op letten dat't theoretisch ook op de beperkte rekenkracht van een single chip gsm in het genre van http://www.nxp.com/#/aip/aip=[aip=421]|pp=[t=aip,i=421] moet kunnen draaien, zonder 't daarom effectief met een goedkope module te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je moet mijns inziens wel fundamenteel de mogelijkheid hebben om het zodanig goedkoop te maken dat het binnen het budget blijft. Je kunt met andere woorden geen systeem gebruiken dat nooit goedkoop genoeg kan worden gemaakt, bijvoorbeeld doordat een bepaald component voorlopig altijd duurder zal uitpakken. Dat lijkt me een vrij belangrijk uitgangspunt bij het ontwerpen.

Overigens respect als het lukt om binnen het budget te blijven, zelfs voor de kleinste printplaatjes die ik ontwerp kom ik op kostenramingen van meer dan 40e voor componenten uit, dus nog excl. de printplaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
yoghurt_leeft schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:57:
[...]
Hoofddoelstelling: aantonen dat gsm-localisatie geschikt is voor het opsporen van fietsen. M.a.w zelf hardware samenstellen en software schrijven die in staat is om een deftige localisatie te doen zonder al te veel 'resources' nodig te hebben. Dus goedkope hardware, eenvoudige protocollen, weinig of geen abonementskosten, energiezuinig en zelfgeschreven software...
Hoeveel mag de serverzijde / contract kosten?
Volgens mij kan een gsm-provider dit zo bepalen adhv masten etc. Waardoor je in principe de meest goedkope hardware/gsm zou kunnen uitkiezen en alleen regelmatig een groot bedrag bij je provider moet aftikken om toegang te hebben tot de gegevens...

Imho probeer je nu een wiel uit te vinden wat een provider allang tot zijn beschikking heeft. Ik zou eens gaan informeren of je geen dealtje kan maken met een provider om ( onder voorwaarden uiteraard ) toegang te krijgen tot zijn systemen.
Volgens mij bestaan de contractuele mogelijkheden al ( want een google maps doet dit volgens mij, kan me nog iets herinneren van een service om je medewerkers te localiseren via een standaard gsm als zij maar 1 acceptatie smsje stuurden etc. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoghurt_leeft
Gomez12 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:42:
Hoeveel mag de serverzijde / contract kosten?
Volgens mij kan een gsm-provider dit zo bepalen adhv masten etc. Waardoor je in principe de meest goedkope hardware/gsm zou kunnen uitkiezen en alleen regelmatig een groot bedrag bij je provider moet aftikken om toegang te hebben tot de gegevens...

Imho probeer je nu een wiel uit te vinden wat een provider allang tot zijn beschikking heeft. Ik zou eens gaan informeren of je geen dealtje kan maken met een provider om ( onder voorwaarden uiteraard ) toegang te krijgen tot zijn systemen.
Zoals je hier aangeeft zijn er inderdaad twee mogelijkheden: Ofwel laat je de gsm zelf al het werk doen (minder nauwkeurig) ofwel laat je de positiebepaling over aan het netwerk (nauwkeuriger maar kost wss iets). Niet dat die kost zo cruciaal is, aangezien er normaal alleen positiebepaling wordt gedaan als de fiets gestolen is (in de veronderstelling dat het alleen dan iets gaat kosten).

De bedoeling is, zoals je zegt, om naar een provider te stappen en daar een soort van deal te sluiten. Onze opdrachtgever had ons ook gezegd dat er uiteindelijk met fietsfabrikanten moet worden meegewerkt om overduidelijke redenen. Eén van die redenen is de kostprijs, die zeer waarschijnlijk een stuk zal kunnen zakken. Een andere reden is natuurlijk de inbouw mogelijkheid. Zoals het er nu uit ziet is het bijna onmogelijk om een systeem te bouwen dat bestand is tegen professionele dieven. Waar de module ook verstopt word, ze kunnen dat onderdeel afzagen of vervangen. De enige goede plaats is het frame zelf, waar we wel met beperkingen qua gsm-bereik zitten (gps zou het daar overigens ook niet goed doen).

Filmpje over de fietstag (in Nederland).
Gomez12 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:42:
Volgens mij bestaan de contractuele mogelijkheden al ( want een google maps doet dit volgens mij, kan me nog iets herinneren van een service om je medewerkers te localiseren via een standaard gsm als zij maar 1 acceptatie smsje stuurden etc. )
Bedankt! Daar moeten we zeker eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-10 12:04
Ik kwam dit topic tegen nadat afgelopen twee weken zijn er twee fietsen van me gejat en dat me even 475 Euri (!) lichter heeft gemaakt... Zonde natuurlijk, maar wat is de uitslag van dit project geweest?

En is er ondertussen misschien al een tracking-systeem? Ik heb laatst een film gezien (sorry, weet de naam niet) waarin een huisdier een gps-ontvangertje in de halsband had. Kan natuurlijk wat futuristisch zijn, maar bestaat zoiets al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-10 19:13
Stiems4 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:05:
Ik kwam dit topic tegen nadat afgelopen twee weken zijn er twee fietsen van me gejat en dat me even 475 Euri (!) lichter heeft gemaakt... Zonde natuurlijk, maar wat is de uitslag van dit project geweest?

En is er ondertussen misschien al een tracking-systeem? Ik heb laatst een film gezien (sorry, weet de naam niet) waarin een huisdier een gps-ontvangertje in de halsband had. Kan natuurlijk wat futuristisch zijn, maar bestaat zoiets al?
GPS tracking systemen zijn er al gewoon, en ook redelijk klein. Het probleem is alleen dat het accu gevoed is, en dus ook niet zo lang standby kan staan.
Maar echt goedkoop zijn de systemen ook niet, omdat e eigenlijk bedoeld zijn voor persoonsbeveiliging.

http://novodome.nl/tracks...-220v-oplader-p-2606.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Interessant project!

Ga eens kijken bij Microtron of Trimble .
Die hebben vast wel wat mogelijkheden.

edit: de fabrikant van het ding hieronder kan je hier vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Bazer op 18-06-2009 14:13 ]

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-10 12:04
Ik vind op eBay ook GPS trackers, maar die kunnen ook maar twee dagen mee op de accu. Als je ze nu kon aansluiten op de naafdynamo... Zou er best wel een redelijk bedrag voor over hebben, zo wordt het namelijk ook een duur geintje...

Dit (http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...EWAX:IT&item=180369186622) is qua bedrag nog best te doen. Maar hoe werken die dingen nu precies?
Pagina: 1