CentOS i.c.m ICH9R + Raid10

Pagina: 1
Acties:

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 12:39

DJVG

Gewoon DJVG

Topicstarter
Goedenavond,

Als je de titel zo leest lijkt het nog best makkelijk, maar dat is het helaas niet.

Dit is de configuratie:

- Supermicro X7SBi bord
- CentOS 5.2
- Intel® 3210 + ICH9R Chipset
- 4x 150 GB Veloci raptor

En dan nu het probleem:

In de bios stel je in dat hij van die 4 hdd's een raid10 configuratie moet maken, dit gaat goed en elke schijf is member (geen hot spare's).

Nu start ik de CentOS installatie (ook met fedora geprobeerd) en kom ik bij de harddisk configuratie uit, dit lijkt op het eerste gezicht goed, maar toch niet, want hij ziet maar 150GB, en dan niet /dev/sda1 of sdb1, maar er komt iets uit in de trant van: /dev/shm/bla_raid/Volume0, waar Volume0 de naam van de raid configuratie is.

Maar het gekke is dus, dat het lijkt alsof hij dus alleen Raid1 van de Raid10 ziet, omdat hij maar 150 GB ziet (wat dus eigenlijk 300 GB moet zijn).

Wat is hier aan de hand, en hoe kan ik het misschien oplossen.

Googlen is erg lastig zoals je begrijpt.....

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, anders moet je het vragen wat ik beter moet uitleggen!

Alvast bedankt,
Daan

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 12:27
Ik heb geen ervaring met cent os, maar weet je zeker dat hij niet 4 x 150 gb ziet? als in hij gaat gewoon de hele raidcontroller voorbij?

Dat doen ubuntu (en voor zover ik weet alle andere linux distributies standaard) omdat ze gewoon geen drivers hebben voor de raidcontroller.

Google anders even op dmraid

edit:
Onboard soft/fakeraid (alhoewel de ICHxR serie eigenlijk hardware raid is wordt deze toch als softraid gezien omdat hij door het os aangestuurd moet worden maar verder al het rekenwerk wel onboard doet) is onder iets anders dan windows afaik nooit simpel :(

[ Voor 34% gewijzigd door martijnve op 03-11-2008 21:55 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zo'n ICH9R wordt voor zover ik weet onder Linux gewoon gebruikt als AHCI controller. De firmware RAID (aka fakeRAID) functionaliteit wordt gewoon genegeerd omdat er geen ondersteuning voor is.
Met software RAID zou je dan je array aan kunnen maken in Linux zelf, niet met de ICH9R.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

Eagle Creek

Breathing security

Wat ik niet helemaal snap: met RAID ben ik gewend dat ie het of niet ziet, of goed ziet, niet half.
Hij herkent de disks wel (ofwel hij vraagt om de drivers, die ik voer via USB, ofwel hij herkent ze al (nieuwere os versie) maar dan ziet ie 4 schijven (terwijl er wel een RAID geconfigureerd is, die hij blijkbaar negeert), ofwel hij ziet maar 1 schijf van 150gb en maakt er een soort halve RAID1 van.

Windows (Vista) ziet wel braaf de 300GB en dit doet me denken dat de RAID wel werkt.

Nu ben ik geen expert op RAID gebied maar zoals ik het gewend ben is het of geen detectie, of wel detectie. Niet een soort van "ik zie de schijven wel maar hobbel langs de RAID-controller".

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Eagle Creek schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:07:
Nu ben ik geen expert op RAID gebied maar zoals ik het gewend ben is het of geen detectie, of wel detectie. Niet een soort van "ik zie de schijven wel maar hobbel langs de RAID-controller".
Het is een softwarematige raid-controller: hier hobbel je dus wat makkelijker omheen dan een hardwarematige raid-controller. :)

(Bijna) alles wordt daarom ook door software gedaan : essentieel hierbij zijn dus drivers. Ik denk dat je voor CentOs geen ICH9R drivers gaat vinden. Betere optie is inderdaad de schijven als non-raid instellen in de ICH9R controller en ze als sofwareraid configureren in je CentOs installatie.