Toon posts:

Toetsenbord werkt niet in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een aantal weken geleden een nieuwe harde schijf gekocht (WD 1001FALS van 1000GB) om de oude
schijf (Samsung SP0802N van 80GB) te vervangen. Ik heb nu beide schijven in mijn pc.
Ik wilde de WD-schijf de master maken en daarom herstarte ik mijn pc.
Het vreemde is dat ik wel in de bios kom, maar als ik er in ben werkt mijn toestenbord niet meer??!
Geen enkele toets werkt??

Ik heb een Asus M2N4-SLI met SMBIOS versie 0301, AMD +3000, een ps2 toetsenbord (enige die ik heb).

Alvast bedankt,

Hein

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, begin eens met het voor de hand liggende en probeer een ander keyboard en reset je cmos eens.

Verwijderd

Topicstarter
PC-taal is mij als chinees. Cmos?? Maar toetsenbord werkt wel gewoon in XP.

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09-2025
Hoe is het toetsenbord aangesloten? PS2, USB, Bluetooth?

Zover ik weet heeft een bios alleen ondersteuning voor een PS2 toetsenbord.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om uit te sluiten waar het probleem ligt is het verstandig te testen met andere onderdelen.
Als er zaken zijn die je niet snapt, zoek ze dan even op. Een cmosclear is iets dat wel onder de basiskennis valt die we van een tweaker verwachten.
http://www.google.com/search?q=cmos+clear
mexwall schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:57:
Hoe is het toetsenbord aangesloten? PS2, USB, Bluetooth?

Zover ik weet heeft een bios alleen ondersteuning voor een PS2 toetsenbord.
Een bios kan prima overweg met een USBkeyboard hoor, gewoon de USB legacy support aanzetten (al is dat met nieuwere borden niet eens meer nodig).

[ Voor 41% gewijzigd door TERW_DAN op 03-11-2008 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een ander toetsenbord, ook ps2, geprobeert. die werkte ook niet in de bios. probeer nog wel een usb-toestenbord.

Verwijderd

Topicstarter
USB-toetsenbord werkt ook niet in bios. Bios updaten?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:19:
USB-toetsenbord werkt ook niet in bios. Bios updaten?
Je zou de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij kunnen pakken en idd je BIOS gaan flashen.

Doet je toetsenbord het wel in de BIOS als je 1 schijf aangekoppeld hebt? Desnoods doe je eerst alleen je Samsung, boot je en laat je je toetsenbord door windows detecten, reboot je en ga je de bios in.

Het is wel raar dat je met hetzelfde toetsenbord wel de BIOS in komt (je moet tenslotte op Del rammen) en daarna in de BIOS niets meer kunt doen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-05 18:47
Ik heb hetzelfde probleem gehad, het was echter met een Asus A8N32 SLI. Wat bij mij hielp was de batterij er een tijdje uitlaten, daarna geen problemen gehad. Het resetten van het bios mbv de jumper had geen invloed.

iRacing Profiel

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Terw_Dan schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:07:
Een bios kan prima overweg met een USBkeyboard hoor, gewoon de USB legacy support aanzetten (al is dat met nieuwere borden niet eens meer nodig).
En waar zet je dat aan? Juist... ;)
Dus mocht het niet aan staan zou het natuurlijk goed mogelijk zijn geweest dat het hier aan lag.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als er al 2x met een PS/2 toetsenbord geprobeerd is in de BIOS te werken, sluit eens een USB-toetsenbord aan en probeer daar mee de bios in te gaan en dingen in te stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd, wiethoofd. Ik zal de batterij er eens uithalen.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Misschien een stomme opmerking, maar vergeet niet om de stekker uit je voeding te halen. De data in CMOS zal anders sowieso blijven staan.

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net de batterij eruit gehaald en volgens de handleiding de jumper een aantal sec. omgezet.
Opnieuw opgestart en kreeg de melding "CMOS checksum error - Defaults loaded" kon daarna of F1 naar windows of esc naar bios. Helaas reageerde het toetsenbord niet..
Heb nu de recovery cd van Asus erin gezet en ik kon wel het toetsenbord gebruiken. Ik kom wel in de bios, maar na 5 seconden kan ik mijn toetsenbord niet meer gebruiken. Bios hangt trouwens niet, klokje loopt door.

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd met 1 schijf, geen verandering.
Die melding van "CMOS checksum error - Defaults loaded" krijg ik nu niet meer.
Het maakt trouwens niet uit of ik de recovery cd erin doe. Ik kom nog altijd in de bios, maar na 5 sec. hangt het t-bord.
???

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 20:10
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:11:
Geprobeerd met 1 schijf, geen verandering.
Die melding van "CMOS checksum error - Defaults loaded" krijg ik nu niet meer.
Het maakt trouwens niet uit of ik de recovery cd erin doe. Ik kom nog altijd in de bios, maar na 5 sec. hangt het t-bord.
???
Probeer het toetsenbord opnieuw erin te prikken wanneer je in de bios bent. Dit deed ik wel eens op knutsel pc van school. Het euvel met het toetsenbord was pas na een bios upgrade gefixed.

Verwijderd

Topicstarter
Gvd, nu kom ik niet meer in de bios..lampje van toetsenbord gaat pas later aan. Kan dus op del rammen wat ik wil er gebeurt nix

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 06:50
Kijk eens in je handleiding of er een mogelijkheid is om je bios te updaten door een cd-rom/diskette/usb stick te gebruiken tijdens het aanzetten van de computer. Bij sommige moederborden kun je op deze manier een bios update doen.

Zelf heb ik twee weken geleden van een Asus moederbord (M3A78-EM) een bios update gedaan omdat een ps/2 muis niet werkte op dit moederbord. Het bios dat op het moederbord zat was een release bios, nadat ik het nieuwste bios erop had gezet, werkte de muis probleemloos (hoewel er in de release vermeldingen niets over ps/2 muizen stond).

Overigens: als alles het onder Windows wel doet, kun je eens proberen je bios te updaten vanuit Windows (hoewel dit nooit mijn voorkeur heeft, ik doe het liever met een opstart cd-rom of usb stick) met zo'n update programma van Asus.

Nog een tip, hier al eerder gegeven: werkt alles wel als alleen de WD schijf aangesloten is? Werkt alles als je de WD schijf er weer uit haalt en alleen de oude schijf gebruikt? In dat geval misschien een jumper op één van de schijven niet helemaal goed? Staat de ene op master en de andere op slave?

[ Voor 32% gewijzigd door The Flying Dutchman op 09-11-2008 14:18 ]

The Flying Dutchman

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

En anders herstel je de oude situatie (1 schijf), boot je daarvanaf en flash je vanuit windows de nieuwste BIOS naar je mobo.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 20:10
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 14:03:
Gvd, nu kom ik niet meer in de bios..lampje van toetsenbord gaat pas later aan. Kan dus op del rammen wat ik wil er gebeurt nix
Op welke toetsenbord doe je dat? Met eentje op draad of wireless?

Verwijderd

Topicstarter
Heb met alle schijven apart geprobeert en bij allen kwam ik de bios in, maar kon niet t-bord gebruiken.
Moet ik de laatste bios versie pakken en ook een flashtool?

Verwijderd

Je kan ook met een USB of Floppy (als je die nog hebt) de bios flashen. Met Windows zou ik ASUS update gebruiken om de nieuwste BIOS versie naar je moederbord te flashen.
Succes.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Op deze site kan je je BIOS vinden:
http://support.asus.com/d...uage=en-us&model=M2N4-SLI
Ik zou eerst 1002 proberen.

Hier staat uitgelegd hoe je moet flashen:
http://support.asus.com/t...?root=198&SLanguage=en-us

Succes!
Pagina: 1