Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Voortdurende BSOD's door driver

Pagina: 1
Acties:

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:36

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik heb in een oudere Packard Bell laptop uit 2004 een wireless adapter van SMC zitten, die verbinding met het internet maakt via mijn netgear router. Met de SMC router had ik nooit verbinding maar nu werkt het perfect. Nu heb ik echter de ganse tijd BSOD's, op willekeurige tijdstippen tijdens het gebruiken van de laptop. Het scherm vertelt mij dan dat er iets aan de hand is met SMCWBTG.SYS, en dat bestand heb ik weten te vinden.
Drivers verwijdert, nieuwe gedownload, eerst zeker gemaakt dat het oude .SYS bestand verwijderd was, en toen opnieuw geinstalleerd. Heb gegoogled op de foutcode maar schiet mij maar lek. Het .dmp bestand van de crash in windows/minidump vertelt niets anders dan het blauwe scherm zelf.

Foto van de bsod

Wie biedt ? :$

* Murk haat windows kernel :P

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een Cardbus adapter is geen smartcard. Maar dat terzijde.
Het .dmp bestand van de crash in windows/minidump vertelt niets anders dan het blauwe scherm zelf.
Als je gaat debuggen wel.
Sowieso is het handig als je dan ook naar bijvoorbeeld http://blogs.msdn.com/ntdebugging
surft, om wat ideetjes op te doen.
* Murk haat windows kernel :P
Wil je serieus geholpen worden?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik heb Debugging Tools 6.9 voor Windows gedownload en daarmee dat bestand geopent, ik zet even wat dingen op een rij dat ik zie staan wat mogelijk nuttig is, ik weet niet wat ik er mee aan moet.
Unable to load image SMCWBTG.sys, Win32 error 0n2
*** Warning: unable to verify timestamp for SMCWBTG.sys
*** Error: module load completed but symbols could not be loaded for SMCWBTG.sys
Heb het gevoel dat dit bovenstaande echter aan de debugger ligt en niet met het probleem te maken heeft.
Probably caused by SMCWBTG.sys (SMCWBTG+168f0)
Use !analyze -v to get detailed debugging information
Dat geeft:
kd> !analyze -v

**bugcheck analysis**

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (d1)
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an interrupt request level (IRQL) that is too high. This is usually caused by drivers using improper addresses. If kernel debugger is available get s tack backtrace.
Arguments:
Arg1: f9c4d588, memory referenced
Arg2: 00000002, IRQL
Arg3: 00000000, value 0 = read operation, 1 = write operation
Arg4: f9bf98f0, address which referenced memory
Debugging details:
--------
***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis.
:S

Ik heb nu rijles, straks ga ik weer verder maar misschien dat jij hier iets uit kunt afleiden. Die 'arguments' heb ik op gegoogled en op die blogsite gezocht maar geen resultaat.

edit:

Ben ik weer. Mijn ma zei net nog wat nuttigs, waar ik te weinig bij stil heb gestaan; 'ligt het niet aan die nieuwe router?'. De eerste keer dat ik daar aan dacht verwierp ik de gedachte dat door de nieuwe router een fout in een driverbestand van de smc kaart kan ontstaan. Maar er staat me bij dat ik op fora las dat verschillende merken adapters en draadloze routers nog wel eens conflicten willen veroorzaken. Zit ik wel in het verkeerde forumgedeelte dan om dit te vragen :$

[ Voor 14% gewijzigd door Murk op 04-11-2008 14:09 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoeft niet :)

Het is wat onwaarschijnlijk dat een router dit effect kan hebben, maar met brakke drivers weet je het maar nooit natuurlijk.
Hoe je je Symbols correct kan instellen kun je in de BSOD Guide (zie de FAQ) vinden.
Verder heeft http://blogs.msdn.com/ntdebugging/ en [google=the case of the unexplained] vrij positieve resultaten als je wat meer wil leren qua debuggen van een BSOD.

De échte oplossing is meestal het vervangen van de driver, of de kaart als de leverancier geen XP-bestendige drivers heeft.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Een late reactie, het kwam er niet van om er mee verder te gaan. Heb de presentatie van Russinovich bekeken en nog wat andere bronnen bekeken en dit ten uitvoering gebracht, maar het lijkt mij dat de drivers gewoon niet werken. Wat die man vertelde was voornamelijk uit te zoeken welk bestand het is dat het veroorzaakt (welke driver dus) en kijken naar de versie daarvan; is het de nieuwste of zijn er recentere versies. Nou, ik heb dus de meest recente versie van de drivers en nog regelmatig blauwe schermen, dus ik denk dat er niets anders opzit dan een nieuw kaartje aan te schaffen.

Nog even over Symbolen Instellen, volgens jou staat dat in deze BSOD guide Windows XP en 2000 BSOD guide hoe dat moet maar ik heb het niet kunnen vinden?