Toon posts:

Hulp draadloos netwerk instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

ik heb vandaag een sitecom 300-N wireless router WL-303/WL-312 aangeschaft en deze geinstalleerd.
Dat was verder geen probleem en hij deed het vrijwel meteen. Ik wilde vervolgens mijn netwerk beveiligen en heb het pdfje doorgenomen, echter stonden er zoveel verschillende manieren van beveiligen dat ik uiteindelijk maar een heb gekozen om uit te proberen. Onder het kopje 'security' van de router heb ik voor enable 802.1x authentication gekozen. Vervolgens heb ik het volgende ingevoerd (volgens de handleiding):

RADIUS server IP adress: 192.168.1.1
Radius server port: 1812
Radius server password: ******

en vervolgens op apply gedrukt.
Hierna kreeg ik een scherm waarop stond dat het 15 sec. duurde om te verwerken.
Toen de 15. sec voorbij waren viel mijn draadloos netwerk helemaal uit, en kon vervolgens geen verbinding meer maken met mijn laptop. Wat doe ik fout :S :'( ?

• Achmeon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08-2023

Achmeon

Free Achmeon

Ik heb geen ervaring met radius servers, maar dat is volgens mij niet wat je wil gaan doen.

Om opnieuw te beginnen volstaat vaak het lang indrukken van de reset knop. Je router weer gewoon instellen en als beveiliging kiezen voor wep-psk of iets dergelijks.

Ik neem aan dat het voor thuis is en dat de beveiliging slechts is om geen andere mensen toe te laten op het draadloze netwerk?

Verwijderd

Volgens mij heb je voor radius een aparte server nodig dat is dus niet je router, dit wordt meestal niet in een thuisnetwerk gebruikt. (meer info hier )

Dus zet 802.1x uit

Sinds jij een n router hebt neem ik aan dat je ook een n netwerkkaart hebt,
dus zou ik wpa2-psk (pre shared key)instellen.
Als dat niet kan wpa-psk, stel niet wep in want dit is makkelijk te hacken.

• Achmeon

Achmeon

Free Achmeon

De WPA-PSK variant is inderdaad beter. Zeker als het voor op kantoor is of kritische/belangrijke data gaat "vervoeren". Hoe hoger de beveiliging hoe lager in praktijk de snelheid. Dus voor thuissituaties is wep-psk vaak afdoende om de meeste mensen "buiten" te houden, vandaar die keuze. ;)

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Achmeon schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:24:
De WPA-PSK variant is inderdaad beter. Zeker als het voor op kantoor is of kritische/belangrijke data gaat "vervoeren". Hoe hoger de beveiliging hoe lager in praktijk de snelheid. Dus voor thuissituaties is wep-psk vaak afdoende om de meeste mensen "buiten" te houden, vandaar die keuze. ;)
Voor zover ik weet maakt WPA(2) je netwerk niet trager dan WEP, dus zie ik niet in waarom je geen WPA zou gebruiken.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Achmeon

Achmeon

Free Achmeon

marcieking schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:26:
[...]

Voor zover ik weet maakt WPA(2) je netwerk niet trager dan WEP, dus zie ik niet in waarom je geen WPA zou gebruiken.
Mijn fout! :) Ik dacht dat WEP minder vertraging veroorzaakte dan WPA. Het is net andersom:

"Encryptie via WEP of WPA heeft bovendien invloed op de snelheid van uw netwerk. Zonder versleuteling kunnen we een bestand van 250 MB aan 2 MB/s transporteren. Met WPA-encryptie geactiveerd zakt de snelheid tot 1,3 MB/s en met WEP daalt de snelheid tot 1,1 MB/s. Dat is een vertraging van respectievelijk 35 en 45 procent." Bron: http://www.zdnet.be/dossiers.cfm?id=45408&eid=39283

Dus resumé: WPA instellen :*)

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

Met Radius Server is echt bedoeld voor bedrijven (ik neem aan dat je geen Radius Server in je eigen netwerk hebt staan die certificaten uitdeeld).

Voor huis, tuin, en keuken gebruik heb je (van minst tot meest sterk):
WEP 64-bit (met een wachtwoord van exact 10 karakters, beperkt tot 0-9 en A-F) * makkelijk te kraken
WEP 128-bit (met een wachtwoord van exact 26 karakters, beperkt tot 0-9 en A-F) * redelijk makkelijk te kraken
WPA + TKIP (met een wachtwoord van tenminste 8 karakters, WEL hoofdletter gevoelig)
WPA2 + AES (met een wachtwoord van tenminste 8 karakters, WEL hoofdletter gevoelig)

Voor WPA heb je Windows Vista nodig, of XP met SP3, of XP met SP2, of XP met SP1 met WPA patch/update.
Voor WPA2 heb je Windows Vista nodig, of XP met SP3, of XP met SP2 WPA2 patch/update.
Recente versies van Mac OS ondersteunen ook WPA en WPA2.

Normaal zou ik WPA-PSK + TKIP gebruiken in een draadloos netwerk, tenzij ik nog een draadloze PC heb met een versie van Windows die dat niet ondersteund, of ik heb een of ander draadloos apparaat dat geen WPA ondersteund - dan moet ik terugvallen op 128-bit WEP.
Pagina: 1