Data verplaatst en hernoemd

Pagina: 1
Acties:

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 12:49
Betreft een Western Digital Elements harde schijf, 640 GB groot.

De harde schijf leek goed te wekren, en een klant heeft er ongeveer 300 GB aan data opgezet. Er stond een map met 'muziek' en een map met 'film' op. Beide bevatte zeer veel van beide soorten data.
Opeens echter is de map 'film' weg, terwijl de klant zeker weet dat hij niks heeft veranderd eraan. De muziek is nog intact, maar omdat dit zo vreemd was heb ik gelijk maar de muziek gebackupped.

Bij het backuppen viel me echter op dat de map Queen niet wilde backuppen (er kwam gewoon geen kopiëervenster als ik deze probeerde te verplaatsen), en na nadere inspectie kwam ik onderstaand beeld tegen.. Één van de CD's met Queen bevat opeens zeer veel bestanden met vreemde karakters als naam. Alle bestanden zijn niet te kopiëeren of openen, en de data is waardeloos. Echter aan de formaten van de bestanden te zien zijn het wel degelijk de films die we zoeken, zelfs de hoeveelheid klopt.

Betrof OS: Windows XP en FAT32.
Ik weet dat FAT32 en 640 GB vreemd is, maar hier kan ik nu niks meer aan veranderen.

Wat ik geprobeerd heb:
- Diagnostische software van WD om HD te testen: geeft aan dat de harde schijf in orde is
- Andere computer(s), Windows XP start geen scandisk, Windows Vista zegt (zoals hij heel vaak zegt) dat hij graag wil scannen/herstellen, maar dat zegt hij bij zoveel harde schijven
- Validatie van muziekdata: deze is compleet en werkend.

Omdat ik natuurlijk zo min mogelijk tijd de harde schijf aan wil hebben staan (voor risico van datacorruptie), heb ik nog geen herstelprogramma's als GetDataBack gedraait.

Zien jullie een mogelijkheid om deze data nog goed te krijgen of herstellen? Zal ik maar de datarecovery eroverheen halen of niet?
En: is deze harde schijf betrouwbaar of niet, want hij maakt geen geluid, en ook de diagnostische software geeft niks fouts aan. En dat zal wel weer een eis zijn van mijn leverancier voor garantie. Hoe kan ik garantie aanvragen voor zo'n geval, of hoe kan ik dit probleem voorkomen? NTFS?

Afbeeldingslocatie: http://www.uservice.nl/queenklein.jpg
(klik voor vergroting)

[ Voor 5% gewijzigd door vmsw op 03-11-2008 19:16 ]

• vmsw
een dag later

*voorzichtig schopje (staat niks over in beleid, maar zal na een dag wel mogen)*

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:25
Wat doet en zegt chkdsk? Zelfde dus wat vista vraagt, scannen en herstellen. Je zegt dat Vista met die melding kwam, niet dat je t geprobeerd hebt...

daarnaast een Fat32 schijf is, met behoud van data, om te zetten naar ntfs, omgekeerd niet. Maar dat zou ik nog even laten in dit geval.

Specs!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24
Dit lijkt idd op bad sectors, zie ook de bestandsgroottes die niet kloppen. Heb dat vroeger ook wel eens gehad met een floppy, toen dacht Windows ook dat er 4 TB ofzo aan gegevens op stonden.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:25
sewer schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:03:
Dit lijkt idd op bad sectors, zie ook de bestandsgroottes die niet kloppen. Heb dat vroeger ook wel eens gehad met een floppy, toen dacht Windows ook dat er 4 TB ofzo aan gegevens op stonden.
Waaruit leid jij die niet kloppende bestands groottes? Kan toch? of kijk ik nu over iets raars heen :+

Daarnaast, Floppy van 4TB is ook leuk. Zelf keer hardeschijf gezien die dacht 13 PB groot te zijn. Zelfde idee als die floppy :P

Specs!

• sewer
GoldenBatt schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:05:
Waaruit leid jij die niet kloppende bestands groottes? Kan toch? of kijk ik nu over iets raars heen :+
Je zal het wel niet serieus bedoelen, maar goed, ik zal wel happen :P

Ik leid dat af van de informatie die verstrekt is, er is alleen nog muziek over, zodat dit een muziekalbum moet zijn. Alleen al het stukje van de bestanden die je ziet is rond de 60 GB ofzo, wat veel te veel is voor een cd (ook voor lossless formaten als flac). Ook was de totale inhoud van alle cd's en dvd's maar 300 GB, wat het ook onwaarschijnlijk maakt (zie de linkerkant met het aantal cd's). En als laatste is het ook nog onwaarschijnlijk dat er bij deze cd nog 78 submappen horen.

Die bestanden en mappen zijn gewoon bogus ;) Tenzij hij die folder gebruikt om al zijn iso's van zijn pr0n te verbergen enzo, dat zou ook die bestandsnamen verklaren :P

[ Voor 9% gewijzigd door sewer op 04-11-2008 21:14 ]

• vmsw
GoldenBatt schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 19:42:
Wat doet en zegt chkdsk? Zelfde dus wat vista vraagt, scannen en herstellen. Je zegt dat Vista met die melding kwam, niet dat je t geprobeerd hebt...
Ik doe het nog even niet, dit omdat andere harde schijven/usb-sticks dit bij Vista ook heel vaak doen (ik weet niet hoe jullie ervaring is, maar een USB-stick die al een paar keer gebruikt is geeft bij mij altijd, en bij iederen computer zo'n melding.
En als ik het doe, worden de bestanden hier waarschijnlijk niet normaal meer van. Nadeel is wel dta hij dingen kan gaan veranderen, en dat kan een risico voor mijn bestanden vormen. Lijkt me dus veiliger van niet.
daarnaast een Fat32 schijf is, met behoud van data, om te zetten naar ntfs, omgekeerd niet. Maar dat zou ik nog even laten in dit geval.
Dat kan, maar nu wil ik dat dus nog niet doen. Uiteraard wil ik het omzetten naar NTFS, en ik weet dat het niet terug kan. Maar NTFS lijkt me logischer voor zo'n volume.
sewer schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:07:
[...]
Die bestanden en mappen zijn gewoon bogus ;) Tenzij hij die folder gebruikt om al zijn iso's van zijn pr0n te verbergen enzo, dat zou ook die bestandsnamen verklaren :P
Vreemd genoeg zijn dit de speelfilms. Ze staan opeens in de muziekmap van Queen. Dus eigenlijk verplaatst. De bestanden zijn dus gewoon films, alleen hebben ze rare namen en natuurlijk eveneens niet goede inhoud. Enig idee hoe ik dit veilig kan terugvormen of herstellen?

[ Voor 9% gewijzigd door vmsw op 04-11-2008 21:15 ]

• sewer
Ah ok, had daar overheen gelezen in de TS. Zullen dat niet gewoon crosslinks zijn :? Ik vrees eigenlijk het ergste mbt het restoren, ik zou iig niet naar de disk schrijven (dus ook geen checkdisk/scandisk met repair optie uitvoeren).

Gewoon een undelete programma runnen en kijken wat die er nog van kan maken. In de eerste fase (analyse) zullen ze alleen maar lezen van de disk en dus niets vernaggelen. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik dat heb moeten doen, toen gebruikte ik easy recovery pro en getdataback. Geen idee wat op dit moment de handigste tools zijn daarvoor.

[ Voor 36% gewijzigd door sewer op 04-11-2008 21:28 ]

• vmsw
GetDataBack voor FAT bestaat ook, en ik ga die denk ik maar eens gebruiken. Eerst nog even wachten of iemand anders een geniale ingeving gaat krijgen...

Overigens ook nog een idee betreffende het verdere gebruik van de harde schijf? Is het veilig? (de diagnostische software van WD zegt dat de harde schijf in orde is...)

• sewer
Heb toevallig laatst een tijdje liggen puzzelen bij een laptop van een collega met BSOD's die op hardware-fouten zouden duiden. Eerst was het vermoeden dat het het geheugen was, aangezien memtest86 ook met allerlei fouten kwam en volgens de diagnose tool van hitachi alles prima was.

Na het vervangen van het geheugen en opnieuw installeren nog steeds dezelfde shit, en er werd helemaal geen probleem gemeldt bij diagnose tools, chkdsk-achtige programma's of bij full format van de hdd. Toen toch maar op de gok eenzelfde harddisk gekocht en die ingebouwd, en daarna geen problemen meer gehad.

Dus nee, je zal nooit zeker weten of de disk nog goed is, zelf al geven al die tools aan dat alle prima is. Ik zou het iig niet meer vertrouwen...

Wat die garantie betreft, ik heb een keer een maxtor opgestuurd die geen foutmelding gaf, maar zeker kapot was (tikken enzo). Aangezien ik alleen kon rma'en met de foutmelding van de diagnose tool, had ik maar een foutcode gegoogled :+ Heb gewoon een nieuwe schijf gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door sewer op 04-11-2008 21:39 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Allereerst gewoon even een linux live cd starten en dan een dd naar een andere ( lege en minimaal even grote ) hdd doen zodat je ieder geval een exacte bitwise kopie hebt van de huidige staat. ( als dd problemen geeft dan heb je pas een uitdaging )

Dan kan je je uitleven met getdataback / chkdsk etc. In theorie is alles bitwise weer terug te zetten met dd als chkdsk / getdataback je gegevens nog meer verminkt ( in praktijk zou ik ervoor kiezen om 2x een dd te doen en dan op 1 copie proberen te recoveren zodat je originele hdd in de kast kan tot er echt geen soep meer van de kopieeen is te breien waarna de originele hdd met 1x extra leesacties naar een recovery bedrijf kan )

Maar als ik even 100% praktisch ben dan zou ik gewoon 50 euro per uur rekenen en dan nog eens navragen hoeveel waarde hij aan zijn films hecht...
Als het dan niet zijn eigen films/muziek zijn dan zie je opeens ter plekke de noodzaak dalen...

Verwijderd

ik zou een data recovery programma laten lopen, dan zal hij hoogst waarschijnlijk de bestanden wel terug vinden;)

• vmsw
Klant heeft gezegd dat films relatief minder belangrijk zijn, muziek is al gelukt en dat was het belangrijkste (deze collectie heeft hij specifiek ingericht/genoemd etc., dus zit veel tijd in).

Ik ga GetDataBack runnen om te kijken of de films nog goed te doen zijn, en zal resultaat morgen nog even posten. Dank voor meedenken in ieder geval. Hopelijk valt de tijd mee, want de geschatte 10 uur is wel wat veel (tja, het blijft USB & 640 GB, en zit seal op...)

Ik ga even denken wat ik met de harde schijf ga doen, want ik heb deze (nog) gekocht via een reseller, en niet mijn distributeur. Dus hij moet nog gekeurd worden door de reseller...

---

UPDATE:
Om niet weer deze topic omhoog te pushen maar een edit i.p.v. nieuw bericht:

Ik heb GetDataBack voor FAT gebruikt, en deze heeft alle films kunnen recoveren. Alles is dus in orde, en het werkt weer. Of de harde schijf goed is weet ik niet 100%, en ik heb met de klant afgesproken dat hij het weer gaat proberen (schijf is NTFS nu), en mocht het probleem terugkomen heb ik een volledige backup van de data (die bewaar ik op mijn NAS).

[ Voor 35% gewijzigd door vmsw op 08-11-2008 13:13 ]

Pagina: 1