Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 11:39
We zijn een woonkamer aan het verbouwen, en hierbij willen we de juiste bekabeling kiezen voor het videosignaal. Er word een blackbox media center geinstalleerd, waaraan audio is verbonden alsook video. De audio is allemaal al geregeld. Het probleem is nu het videosignaal die vanaf het mediacenter naar een TV en een beamer moet gaan. De woonkamer wordt zó ingericht, dat een beamerscherm en TV zo'n beetje overal zouden kunnen staan. De beamer wordt gemonteerd op het plafond, de TV komt op een TV kast te staan of wordt later aan de muur opgehangen. De beamer is momenteel een simpele met VGA, component en S-video input, en XGA (1024x768) output. De TV heeft scart, s-video, composiet en COAX input.
De afstand van de MC naar de TV is minimaal 4 meter, en maximaal 15 meter. De afstand van de MC naar de beamer is minimaal 7 en maximaal 22 meter.

We willen natuurlijk de beste kwaliteit in de bekabeling, zodat het beeld optimaal is. Verder is nog van belang dat de kabels zijn voorbereid op een digitale HDTV toekomst. De vraag is nu: welke bekabeling of mogelijkheid is op dit moment het beste?
De overwegingen die ik heb gehad:
  • Composiet valt af, aangezien het analoge broertje S-video per definitie een beter signaal geeft.
  • S-Video is analoog, en gaat tot een meter of 10-15 voor goede kwaliteit s-video bekabeling. Kleine stekker die door de buizen past, en/of later simpel kan worden gesoldeerd aan het einde van de kabel indien gewenst
  • VGA (25-pins S-Sub rgb) is duur, analoog, en gaat voor XGA tot een meter of 10-15 met bhehoud van goede kwaliteit. De brede stekker vereist een brede buis, of het solderen van een nieuwe stekker na het doortrekken in de buizen.
  • DVI heeft een variant waarbij óók VGA signaal erdoorheen kan. Dat is DVI-A. We zouden dus een DVI kabel kunnen gebruiken, hier een VGA signaal doorheen laten lopen, en later omswitchen naar DVI signaal voor HDTV. DVI kan óók HDMI doorlaten met converters.De brede stekker vereist een brede buis, of het solderen van een nieuwe stekker na het doortrekken in de buizen
  • HDMI bekabeling is de goedkoopste digitale bekabeling, de stekker is klein (past door de buizen heen). Repeaters zijn goedkoop (~20 euro) en hierdoor is in principe een afstand tot 30m mogelijk.
  • Displayport. Duur, nauwelijks verkrijgbaar.
  • Analoge HDTV (3x composiet). Simpele, goedkope stekkers, goedkope bekabeling, aleen analoog.
Momenteel komt er dus alleen een simpele TV en simpele beamer te staan, die we mogelijk het beste met s-video kunnen aansluiten. De beamer zal signaalverlies hebben, maar ik verwacht dat het signaal met goede bekabeling nog goed genoeg is voor DVD en TV. Voor foto's of (quasi)HD materiaal zal s-video bekabeling voor een beamer niet toereikend zijn voor een mooi beeld.

Het punt is nu, dat er zeer waarschijnlijk binnen een jaar een andere (HD)TV en/of HDTV beamer komt te staan. Dan is een s-video kabel compleet nutteloos, en heb je 3x compsiet analoge, DVI, VGA, DPP of HDMI bekabeling nodig. De vraag is nu: wat is de beste optie zodat we nu de huidige apparatuur kunnen gebruiken, maar later makkelijk kunnen switchen naar een HDTV systeem?

De MC wordt of een compleet nieuw systeem, of een oude XP2500+ aangepast met specifieke MC hardware (GPU/Tuner/remote). De MC is al uitgedokterd, hier hoeven we geen advies over. De MC wordt als black box in de kelder geinstalleerd. Zo is het ongevoelig voor diefstal, geen extra hittebron of lawaai in de kamer, en kunnen er extra hard drives worden geinstalleerd zonder overlast.

We willen waarschijnlijk een aantal punten in de kamer hebben waar we een koppeling kunnen maken vanaf de bekabeling naar de beamer/TV. Dus een aantal stopcontacten in de muur, zodat als de inrichting van de kamer wordt veranderd, de TV ook mee kan verhuizen. Dat betekend dus waarschijnlijk een aantal ongebruikte kabels die uitkomen in de kelder. Als er dan wordt veranderd, is het een kwestie van de juiste kabel in de kelder op de MC aansluiten.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Niets van doen met elektronica, wellicht de verkeerde stekker in je topic geplugd, dus ik verbind je via HDMI even door naar de experts in het juiste subfora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Mjah, weet niet echt wat het geschikte subforum is. Aangezien kabels bij EL nogal belangrijk zijn, leek me dit de beste keuze. Daarnaast verwachtte ik hier ook de juiste personen. Misschien is een alias terecht hier?

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perceptor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 09:57
Ruudjah schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:01:We willen natuurlijk de beste kwaliteit in de bekabeling, zodat het beeld optimaal is. Verder is nog van belang dat de kabels zijn voorbereid op een digitale HDTV toekomst. De vraag is nu: welke bekabeling of mogelijkheid is op dit moment het beste?
De overwegingen die ik heb gehad:
  • DVI heeft een variant waarbij óók VGA signaal erdoorheen kan. Dat is DVI-A. We zouden dus een DVI kabel kunnen gebruiken, hier een VGA signaal doorheen laten lopen, en later omswitchen naar DVI signaal voor HDTV. DVI kan óók HDMI doorlaten met converters.De brede stekker vereist een brede buis, of het solderen van een nieuwe stekker na het doortrekken in de buizen
  • HDMI bekabeling is de goedkoopste digitale bekabeling, de stekker is klein (past door de buizen heen). Repeaters zijn goedkoop (~20 euro) en hierdoor is in principe een afstand tot 30m mogelijk.
Volgens mij geeft HDMI geen DVI-A door (en repeaters al helemaal niet), dus om de boel van DVI->HDMI->DVI te gaan doen voor de lange afstand lijkt me een beetje omslachtig (als ik goed begrijp wat je wilt...).
Is het geen idee om naar een draadloze oplossing voor de beamer te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Draadloos XGA of beter overzenden wordt wel een erg dure grap. Daarnaast ben ik nog niet overtuigd van de kwaliteit ervan. Draadloos composiet is goedkoop maar geeft ook erg knake beeld.

Heeft niemand een zoete inval voor dit probleem? Het lijkt me nou niet dat dit een heel erg vreemd probleem is. Forse budgetten lossen natuurlijk alles op, maar is er geen gulden middenweg?

[ Voor 9% gewijzigd door Ruudjah op 10-12-2008 20:58 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 23:33
Ruudjah schreef op woensdag 10 december 2008 @ 20:57:
Draadloos XGA of beter overzenden wordt wel een erg dure grap. Daarnaast ben ik nog niet overtuigd van de kwaliteit ervan. Draadloos composiet is goedkoop maar geeft ook erg knake beeld.

Heeft niemand een zoete inval voor dit probleem? Het lijkt me nou niet dat dit een heel erg vreemd probleem is. Forse budgetten lossen natuurlijk alles op, maar is er geen gulden middenweg?
Ik zit met dezelfde issue, maar de afstanden zijn wat korter... Ik ga denk ik HDMI gebruiken. Met een beetje geluk past de kabel door de buis heen in de muur. Indien dit niet past ga ik een VGA kabel gebruiken en daar een nieuwe stekker op maken. Maar ik ga liever voor de HDMI oplossing, omdat ik daar een beide kanten weer een converter naar DVI op kan zetten, en daar is mijn apparatuur wel voor geschikt.

Is het voor jou ook niet gewoon de beste oplossing om HDMI te gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
Goed, een simpele upgrade naar later digitaal gaat het dus niet worden. De oplossing zoals hij nu gaat worden is het volgende: we gebruiken goedkope composietkabel voor de TV en de beamer. Dat kost niets, is makkelijk aan te sluiten, en is afgeschermd dus het signaalverlies zal minimaal zijn of in ieder geval acceptabel. Dit gaan we van te voren natuurlijk even testen. Het plan is dan om COAX bekabeling te gebruiken voor het composiet signaal: goede afscherming en nauwelijks verlies in signaalkwaliteit. Dit zou enkele tientallen meters moeten kunnen overbruggen. Mocht dit niet het gewenste beeldkwaliteit opleveren, dan gebruiken we drie COAX kabels voor de RGB kanalen voor een RGB aansluiting.

Later, als de beamer en TV wordt vervangen naar HD spul zal de bekabeling worden vervangen naar HDMI of displayport spul. In iedere hoek van de kamer liggen leidingen, zodat dit mogelijk is. verplaatsen van de apparatuur is dan een kwestie van het aansluiten van een andere dummykabel. Tegen de tijd dat dit gebeurt, zal HD apparatuur drastisch in prijs verlaagd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudjah op 19-12-2008 22:15 ]

TweakBlog

Pagina: 1