Toon posts:

WD600 stuk,verwisselen print

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

gister is mijn harde schijf stuk gegaan (duidelijk tikken van de lees/schrijf arm)
Via google veel info gevonden en ook topics hier op tweakers gevonden en gelezen, daaruit maakte ik op dat mijn beste kans om evetuele foto's te recoveren, een nieuwe printplaat is ,identiek aan die ik nu heb.
Probleem is dat het een interne harddisk is, die ik dmv een behuizing aan mijn laptop heb zitten (juist om alles op te slaan :P ) en die uit 2003 komt.
Ik heb vanalles af gespeurt om een wd600 te vinden (ebay/marktplaats/google) maar niet gevonden.

Mijn vraag is, kan er ook een print van een wd800 uit 2004 in bijvoorbeeld, of moet hij echt identiek zijn? zelfde jaar enz.
Ik kan wel andere vinden(bijv zo'n wd800), maar dus niet dezelfde.
En is dat verwisselen ook goed te doen, voor een "vrouw" als ik :+ ,moet ik speciaal ergens op letten?

het betrefd de>
Western Digital
WD caviar WD 600
ide hard drive
LBA 117231408
s/n WMA8F1035598

mdl WD600BB-32CAAO

printplaat 2060-001092-007

BTW ;Ik kan niet bij mijn schijf, dus recovertools werken niet ;)

alvast bedankt,

Groetjes Monique

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik vrees dat als het al gaat lukken het vrijwel alleen met een WD600 zou lukken.

Hier is er een te koop aangeboden:

http://cgi.ebay.de/60-GB-...0.m14&_trkparms=72%3A1239|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:10:
Hallo allemaal,

gister is mijn harde schijf stuk gegaan (duidelijk tikken van de lees/schrijf arm)
Via google veel info gevonden en ook topics hier op tweakers gevonden en gelezen, daaruit maakte ik op dat mijn beste kans om evetuele foto's te recoveren, een nieuwe printplaat is ,identiek aan die ik nu heb.
Probleem is dat het een interne harddisk is, die ik dmv een behuizing aan mijn laptop heb zitten (juist om alles op te slaan :P ) en die uit 2003 komt.
Ik heb vanalles af gespeurt om een wd600 te vinden (ebay/marktplaats/google) maar niet gevonden.

Mijn vraag is, kan er ook een print van een wd800 uit 2004 in bijvoorbeeld, of moet hij echt identiek zijn? zelfde jaar enz.
Ik kan wel andere vinden(bijv zo'n wd800), maar dus niet dezelfde.
En is dat verwisselen ook goed te doen, voor een "vrouw" als ik :+ ,moet ik speciaal ergens op letten?

het betrefd de>
Western Digital
WD caviar WD 600
ide hard drive
LBA 117231408
s/n WMA8F1035598

mdl WD600BB-32CAAO

printplaat 2060-001092-007

BTW ;Ik kan niet bij mijn schijf, dus recovertools werken niet ;)

alvast bedankt,

Groetjes Monique
It's your lucky day,

Ik heb voor je een hardschijf, een WD600BB-75CCB0, met dezelfde printplaat (2060-001092-007).
Als je een email adres voor me heb, dan leggen we even contact.
Je mag deze kosteloos hebben.

+++email tijdelijk zichtbaar+++

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ ohh, je maakt me blij!, ik was mijn duits al aan het oppoetsen voor ebay :)

mijn email is moniqueadema [at] vodafonevast.nl

[ Voor 2% gewijzigd door TERW_DAN op 22-11-2008 20:16 . Reden: email adres aangepast. ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:56:
_/-\o_ ohh, je maakt me blij!, ik was mijn duits al aan het oppoetsen voor ebay :)

mijn email is moniqueadema [at] vodafonevast.nl
Mail verstuurd

[ Voor 1% gewijzigd door TERW_DAN op 22-11-2008 20:16 . Reden: email adres aangepast. ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had van ali bahbah een identieke schijf gekregen _/-\o_ , maar helaas .... niet gelukt.

Ik vond op youtube een mooie presentatie van Scott moulton ( http://www.youtube.com/watch?v=jAUtv6kOCGE ), daar zegt hij dat ik de goede schijf moet laten slapen na het opstarten, print verwisselen en op de kapotte zetten en dan weer opstarten, maar ik krijg de hele schijf niet in slaap, niet via energie beheer, niet via systeem of apparaat beheer :'(
Ik denk dat dat het probleem is, maar op google niets gevonden daarover (wel andersom of dat het via energiebeheer moet kunnen)

Nu denk ik erover om het met ddrescue te proberen, maar is dat nu alleen voor linux of kan ik dat ook met xp gebruiken?Ik kan dat niet terugvinden op de site.
Ik vond wel hier op het forum wat info over ddrescue maar niet wat ik zocht ;)
En kan ik over ddrescue ook wat meer lezen in het nederlands? Als het zo technisch word is het in het nederlands makkelijker :o

Of als ik hem in slaap krijg nog een proberen met de print, dus mocht iemand het weten.....

thx alvast

grtzz Monique

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

meestal als de kop tikt enzo, dan is de schijf gewoon fisiek stuk. als de printplaat stuk is en de schijf nog heel, dan heeft verwisselen zin.. nu 99.9% zeker niet.
enige optie is de schijf opsturen naar n data recovery bedrijf, als je data je 100'en, zo niet 1000'en euro's waard is.

[update:] filmpje gekeken.. wellicht dat dat nog kan werken.
via windows instellen: [start] instellingen --> configuratiescherm --> prestaties en onderhoud --> energiebeheer --> vaste schijven uitschakelen: na 3 minuten. [ok]
als het goed is stopt de schijf nu na 3 minuten. misschien dat het niet werkt omdat je met n usb behuizing zit. misschien slim om de schijf aan te sluiten aan een gewone pc..

[ Voor 41% gewijzigd door AlexanderB op 22-11-2008 14:31 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

AlexanderB schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:19:
meestal als de kop tikt enzo, dan is de schijf gewoon fisiek stuk. als de printplaat stuk is en de schijf nog heel, dan heeft verwisselen zin.. nu 99.9% zeker niet.
enige optie is de schijf opsturen naar n data recovery bedrijf, als je data je 100'en, zo niet 1000'en euro's waard is.
Of in de vriezer steken voor een dag, dan aansluiten en snel zijn met de data kopiëren. :)

Zie o.a: http://geeksaresexy.blogs...rive-to-recover-data.html

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

r0b schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:34:
[...]

Of in de vriezer steken voor een dag, dan aansluiten en snel zijn met de data kopiëren. :)

Zie o.a: http://geeksaresexy.blogs...rive-to-recover-data.html
Oh man! Goeie oude tijden voor mij. Toen ik heel wat jaren geleden voor een ICT installatie bedrijf en leverancier in Mijdrecht werkte heb ik ooit voor een klant van 'mij' data op die manier gered (nadat het verwisselen van print niet had gewerkt). De klant vond de data niet belangrijk genoeg voor profi data recovery maar vond het wel de moeite waard om een paar arbeidsuurtjes te betalen om te proberen of het ons lukte.
En warempel, een tikkende schijf eventjes in de vriezer gelegd, uurtje of 2.
Dan in de vriezer laten liggen en aansluiten, en als hij dan werkt, zo snel mogelijk data kopieeren. Klant blij, kostte 'm achteraf 1 arbeidsuurtje. Dit geld natuurlijk niet voor alle defecte schijven, maar na het verwisselen van de print, is dit nog wel een mooie optie om te proberen.

Uiteraard is een gedegen backup altijd beter...
@TS: als je dus een nieuwe schijf gaat kopen binnenkort, dan koop je er 2 neem ik aan? 1 voor dagelijks gebruik, de ander om periodiek een backup op te zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 22-11-2008 14:44 ]

Alles kan stuk.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
De diepvries methode zou je ook nog kunnen proberen, hij mag er dan wel wat langer in de twee uren.
en stop hem in een diepvrieszakje om condensvorming te voorkomen.

Hoeveel platters heeft de betreffende schijf ? als alles mislukt kun je nog proberen de platter over te zetten. (indien er één aanwezig is, met meerdere is dit vrijwel onmogelijk) Dit vereist echter wel een cleanroom, één stofje en je data is weg. Vooral met 60GB en meer op één platter.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:19:

[update:] filmpje gekeken.. wellicht dat dat nog kan werken.
via windows instellen: [start] instellingen --> configuratiescherm --> prestaties en onderhoud --> energiebeheer --> vaste schijven uitschakelen: na 3 minuten. [ok]
als het goed is stopt de schijf nu na 3 minuten. misschien dat het niet werkt omdat je met n usb behuizing zit. misschien slim om de schijf aan te sluiten aan een gewone pc..
Ik ben ook bang dat het echt gedaan is met de hhd, maar ja alles is het proberen waard ;)

Via energiebeheer , zoals je hierboven beschreef, werkt niet, hij blijft gewoon doordraaien, en dat komt idd door de usb aansluiting.
Ik heb gelezen dat vista wel de optie heeft om via energiebeheer wel de usb aansluiting te laten slapen, dus ik ga met de schijf en diverse progamma's die ik via hier en andere fora's heb vergaard , proberen om alles terug te halen, bij anderen op de pc (desktop)
Inclusief Ddrescue en dan via linux-cd opstarten schijf proberen over te schrijven (achterstevoren) ,maar dat probeer ik als laatste als niks meer lukt.
remco_k schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:40:

Uiteraard is een gedegen backup altijd beter...
@TS: als je dus een nieuwe schijf gaat kopen binnenkort, dan koop je er 2 neem ik aan? 1 voor dagelijks gebruik, de ander om periodiek een backup op te zetten.
O-) ja, ik ga voortaan alles driedubbel doen :) dit gebeurd me natuurlijk noooooit meer!
Puch-Maxi schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:20:
De diepvries methode zou je ook nog kunnen proberen, hij mag er dan wel wat langer in de twee uren.
en stop hem in een diepvrieszakje om condensvorming te voorkomen.

Hoeveel platters heeft de betreffende schijf ? als alles mislukt kun je nog proberen de platter over te zetten. (indien er één aanwezig is, met meerdere is dit vrijwel onmogelijk) Dit vereist echter wel een cleanroom, één stofje en je data is weg. Vooral met 60GB en meer op één platter.
Platters overzetten heb ik ook een filmpje van gezien, maar ik ga me daar maar niet aan wagen ,als ik daar één fout mee maak is echt alles voorgoed verloren.

Mocht alles wat ik komende week ga doen mislukken, dan leg ik de schijf weg en ga heel hard sparen, want dat zijn die foto's me echt wel waard.

Ik heb hier van iedereen veel geleerd, dus thx voor de feedback 8)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 19:12:
[...]
O-) ja, ik ga voortaan alles driedubbel doen :) dit gebeurd me natuurlijk noooooit meer!
Ik dacht, ik zeg het toch effe tussen neus en lippen door.
Ik ken namelijk iemand (geen tweaker ofcourse) die afgelopen week voor de 4e keer in een paar jaar tijd een defecte schijf had en voor de 4e keer een heleboel belangrijke data (waaronder foto's van opgroeiend kindje) kwijt is. Iets met plaat voor hoofd. |:(
Ik heb het opgegeven om hem duidelijk te maken dat ie een backup schijf moet regelen en periodiek (zegge eens per week ofzo) een backup moet maken. Maargoed, jij pakt het beter aan. :+

Alles kan stuk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mocht je de diepvriesmethode willen gebruiken dan is het aan te raden het te doen op de manier hoe ik het het gedaan (zie http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/). Dus met controller en al invriezen, zo houdt je de temperaturen ook tijdens het recoveren laag en kun je eea waarschijnlijk wat beter kopieren.

Ik heb overigens je e-mailadres even iets aangepast. E-mailadressen op deze manier posten voorkomt dat spiders ze makkelijk kunnen vinden en op spamlists kunnen gooien. Sowieso kun je het natuurlijk ook in je profiel kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 19:46[/message]:
[...]

Ik dacht, ik zeg het toch effe tussen neus en lippen door.
Ik ken namelijk iemand (geen tweaker ofcourse) die afgelopen week voor de 4e keer in een paar jaar tijd een defecte schijf had en voor de 4e keer een heleboel belangrijke data (waaronder foto's van opgroeiend kindje) kwijt is. Iets met plaat voor hoofd. |:(
Ik heb het opgegeven om hem duidelijk te maken dat ie een backup schijf moet regelen en periodiek (zegge eens per week ofzo) een backup moet maken. Maargoed, jij pakt het beter aan. :+
Ik moet zeggen dat dit me dus nog nooit gebeurd is in de jaren, tuurlijk wel eens gecrasht en al 6 schijven versleten,maar ik had altijd een backup. Ja, behalve nu dus, was weer een harde leerschool :P
Terw_Dan schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:20:
Mocht je de diepvriesmethode willen gebruiken dan is het aan te raden het te doen op de manier hoe ik het het gedaan (zie http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/). Dus met controller en al invriezen, zo houdt je de temperaturen ook tijdens het recoveren laag en kun je eea waarschijnlijk wat beter kopieren.

Ik heb overigens je e-mailadres even iets aangepast. E-mailadressen op deze manier posten voorkomt dat spiders ze makkelijk kunnen vinden en op spamlists kunnen gooien. Sowieso kun je het natuurlijk ook in je profiel kwijt.
Eerlijk gezegt durf ik het invriezen ook niet aan, ben bang dat ik dan echt iets beschadig met condensvorming
Maar ik ga het op mijn gemak nog eens doorlezen, mss dat ik het alsnog doe.

Het emailadres is niet mijn werkelijke adres ;) Deze kan ik er zo afgooien en een nieuwe aanmaken, mijn echte email gebruik in niet op internet :) Maar wel bedankt voor de waarschuwing en aanpassing 8)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 21:24:
Eerlijk gezegt durf ik het invriezen ook niet aan, ben bang dat ik dan echt iets beschadig met condensvorming
Maar ik ga het op mijn gemak nog eens doorlezen, mss dat ik het alsnog doe.
Condensvorming is inderdaad een probleem, de reden dat ik ten eerste de disk luchtdicht verpakt heb en daarnaast natuurlijk in de vriezer heb laten liggen. Maar goed, er bestaat kans dat het misgaat, in dat geval kan je het beter afdoen met een datarecovery via een datarecovery bedrijf. In mijn geval ging het om data die ik liever niet kwijt was, maar op zich niet van levensbelang waren.
Het emailadres is niet mijn werkelijke adres ;) Deze kan ik er zo afgooien en een nieuwe aanmaken, mijn echte email gebruik in niet op internet :) Maar wel bedankt voor de waarschuwing en aanpassing 8)
offtopic:
Ah ok, dan is het goed, maar heb het voor de zekerheid maar aangepast :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Monique_Nino als je inderdaad nog foto's wilt terug hebben vanaf deze hardeschijf, die jou dierbaar zijn, dan zou ik niet langer zelf proberen deze recover uit te voeren. Aangezien je geen ervaring hebt, loop je grote kans dat de hardeschijf alleen maar slechter wordt. Wanneer je dan toch besluit de hardeschijf naar een DataRecover bedrijf te sturen zal het voor een dergelijk bedrijf alleen maar moeilijker worden de data terug te halen, wat alleen maar hogere kosten met zich meebrangt.

Wanneer je inderdaad de foto's terug wilt hebben, laat de hardeschijf dan even liggen en spaar desnoods een poosje om een dergelijk bedrijf te kunnen betalen. Zelf heb ik voor een klant zo'n ander half tot twee jaar geleden een 40GB laptop hardeschijf verzonden naar een bedrijf in Delft en uiteindelijk naar Palmer DataRecovery te londen. Dit heeft zo'n 600 pound gekost wat neerkomt op zo'n 1000 euro, maar alle data is gerecoverd. Overigens werken beide bedrijven op een no cure no pay basis, dus het kost je niets als de recovery niet lukt.

Het is heel mooi dat er veel mogelijkheden zijn om zelf te proberen en op GoT hellpt iedereen elkaar ook altijd met dergelijke problematiek, maar wanneer er data op een hardeschijf staat die je eigenlijk niet kunt of wilt missen is het veelal verstandig dit aan een professional over te laten die dergelijke operaties vaker heeft uitgevoerd. Het enige wat je moet doen is beslissen of de foto's het geld waard zijn.

Overigens de beide bedrijven waar ik hierboven over spreek zijn:

http://www.harddisk-recovery.nl/ en http://www.palmerdata.com/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik ook inderdaad doen, ik heb het geprobeerd, veel hulp gehad ( en weer wijzer geworden) ,maar ik ga hem wegleggen en hard sparen voor een recovery bij een bedrijf.

thx voor de links en alle hulp.

groetjes Monique
Pagina: 1