Toon posts:

Videokaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Drietal weken geleden kreeg ik op mijn laptop last van de beruchte nvlddmkm-melding (met o.a. artifacts). Alles geprobeerd om het driver-technisch op te lossen, maar dat bleek niet mogelijk. Toen maar besloten om Vista er opnieuw op te zetten, dat ging twee weken goed, waarna de problemen opnieuw de hoek om kwamen kijken. Dit keer werd het echter steeds erger, het beeldstuurprogramma herstelde niet meer uit zichzelf en rare roze wolken verschenen op het beeldscherm. Nu is het zo erg geworden dat ik Windows niet eens meer binnen kom. Een seconde of 3 na opstarten verschijnen de roze wolken al, waarna de linkerhelft van het scherm helemaal wit wordt. Zie hier

Dat ik dit zelf niet kan oplossen is mij wel duidelijk worden, maar zou toch graag weten wat er precies scheelt voordat ik hem ergens achterlaat.

Gegevens:
Intel Core2 T5450, 1.66 GHZ, 2MB L2 Cache, FSB 667 MHz.
2 GB RAM
Nvidia 8400M GS (128 MB)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2008 13:53 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Grote kans dat je grafische kaart de geest aan het geven is/heeft gegeven.

Heb je er ook last van in het Boot-screen/POST/BIOS en in de veilige modus?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:28:
Grote kans dat je grafische kaart de geest aan het geven is/heeft gegeven.

Heb je er ook last van in het Boot-screen/POST/BIOS en in de veilige modus?
Dat is eigenlijk het grote probleem, ik krijg helemaal niets anders meer te zien na het opstarten. Van al die opties is dus helaas ook geen sprake.

Zou zoiets door alleen een defecte videokaart veroorzaakt kunnen worden?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
zit er nog wel iets van een cooler op? en werkt de fan daarvan nog?

Verwijderd

Topicstarter
DECOY88 schreef op maandag 03 november 2008 @ 21:03:
zit er nog wel iets van een cooler op? en werkt de fan daarvan nog?
Ja, de fan lijkt gewoon zijn werk te doen. Hier en daar valt er op het web wel te lezen dat deze serie kaarten nogal slecht tegen temperatuurschommelingen kan, wellicht zit daar de kern van het probleem?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem nog geen jaar dus garantie mag hopelijk sowieso geen probleem worden.

Vraag blijft, kan zo'n kaart je hele systeem doen crashen? M.a.w. waarom is zelfs een veilige modus niet meer mogelijk? :?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:37:
M.a.w. waarom is zelfs een veilige modus niet meer mogelijk? :?
Als je grafische chip dood (aan het gaan) is, wordt het lastig om beeld op je scherm te toveren, met een desktop kan je makkelijk er een andere grafische kaart in drukken om te testen, maar met een laptop zit alles op je moederbord vast en gaat dat een stuk lastiger zonder je garantie te verliezen.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:39:
[...]

Als je grafische chip dood (aan het gaan) is, wordt het lastig om beeld op je scherm te toveren, met een desktop kan je makkelijk er een andere grafische kaart in drukken om te testen, maar met een laptop zit alles op je moederbord vast en gaat dat een stuk lastiger zonder je garantie te verliezen.
Thanks. De laatste dagen liet ik windows dan wel eens in de vga-modus van intel lopen, maar dat is bij een "dode Nvidia" dus ook niet mogelijk? Natuurlijk is dit geen optie voor de lange(re) termijn.

En dan nog iets, is het in gevallen als deze enigszins mogelijk om je harde schijf te redden? Ik mag toch aannemen dat bij een evt. reparatie een formatering normaal gesproken tot het standaardpakket behoort?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

In de meeste gevallen is het mogelijk om de harde schijf uit je laptop te halen zonder de garantie te verliezen.

In het geval van een nvidia én een Intel IGP is het volgens mij in VGA-modus wel mogelijk om op de intel te draaien, maar gamen en snel scrollen zonder haperend beeld zit er niet in 8) Dit hangt ook van je laptop af en de mate van overledenheid van je IGP('s). Als je al geen/nauwelijks/slecht beeld hebt tijdens het booten en je vanaf je POST al niets meer ziet is het een verloren zaak, maar heb je nog wel beeld, dan kan je dus prima de VGA-modus kiezen en je data proberen te redden zonder de boel open te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:09:
In de meeste gevallen is het mogelijk om de harde schijf uit je laptop te halen zonder de garantie te verliezen.

In het geval van een nvidia én een Intel IGP is het volgens mij in VGA-modus wel mogelijk om op de intel te draaien, maar gamen en snel scrollen zonder haperend beeld zit er niet in 8) Dit hangt ook van je laptop af en de mate van overledenheid van je IGP('s). Als je al geen/nauwelijks/slecht beeld hebt tijdens het booten en je vanaf je POST al niets meer ziet is het een verloren zaak, maar heb je nog wel beeld, dan kan je dus prima de VGA-modus kiezen en je data proberen te redden zonder de boel open te halen.
Thanks again. Aangezien het scherm alsmaar witter wordt, zal het afstervingsproces al wel te ver gevorderd zijn.

Misschien stomme vraag, maar is het mogelijk om je harde schijf te laten draaien op je desktop? Zoja, wat heb je dan precies nodig?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Google is your friend: http://www.google.nl/search?q=laptop+hdd+desktop

Trouwens al een extern scherm geprobeerd en gecontroleerd of daar wel normaal beeld op verschijnt? En hoe zat het in VGA-modus, wel of geen normaal beeld?

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:52:
Google is your friend: http://www.google.nl/search?q=laptop+hdd+desktop

Trouwens al een extern scherm geprobeerd en gecontroleerd of daar wel normaal beeld op verschijnt? En hoe zat het in VGA-modus, wel of geen normaal beeld?
Jep, maar extern ook geen beeld.
Wat betreft VGA, als het systeem dat al niet automatisch heeft ingesteld, vrees ik dat het handmatig ook niet (meer) te doen is?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Jawel, na je POST op F8 drukken geeft een keuzemenu waar je onder andere veilige modus kunt kiezen, daar staat ook: VGA-modus. Dit gaat dus alleen werken als je beeld hebt voor/tijdens/na het POST'en 8)

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 11:34:
Jawel, na je POST op F8 drukken geeft een keuzemenu waar je onder andere veilige modus kunt kiezen, daar staat ook: VGA-modus. Dit gaat dus alleen werken als je beeld hebt voor/tijdens/na het POST'en 8)
Laatste beeld dat ik van mn post gezien heb is 3 dagen geleden, maar evengoed bedankt. ;)
Enige vaststelling is dat bij ctrl/alt/del het scherm zwarter wordt en hij soms ook echt reboot. Bij enter wordt het dan weer witter. Maar of dat nog iets te betekenen heeft, vrees ervoor hehe.
Pagina: 1