Toon posts:

bestaat dit? NAS met offsite disk backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een gecombineerd nas / backup systeem.

in de simpelste vorm stel ik me dit voor als een NAS met 3 uitneembare schijven.
de 3 schijven zijn duplicaten van elkaar (mirror).

backup:
De gebruiker kan 1 schijf wegnemen en ergens in een kluis leggen.
een vervangschijf wordt in de open plaats gestopt.
Op aangeven van gebruiker (of na wachttijd) wordt de mirror hersteld.

restore:
De gebruiker zet de (3de) backupschijf terug. Binnen de wachttijd meldt de gebruiker aan de NAS dat een restore operatie gewenst is.

randvoorwaarden:
-minimale opslagcapaciteit 500MB
-disktray/caddy moet weerstaan aan dagelijkse vervanging
-minimale gebruikersinterventie
-webgebaseerde interface.

Bestaat dit? Geweldig, waar kan ik het kopen?

zo niet,denk ik dat dit zelf te bouwen valt.
Welk disktray/caddy is degelijk/ genoeg om dagelijkse vervanging toe te laten?
Ervaring met tapes ed leert dat dergelijke vervanging niet altijd even zachtzinnig verloopt.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Is dit niet meer gewoon een hardware RAID-5 waar je de schijven hot-swappable kunt vervangen? In theorie zou dat gewoon moeten werken. Alleen het rebuilden van de array duurt natuurlijk langer dan even een backupje draaien.

Ik heb zelf een programmatje geschreven waarmee ik samba shares (NAS) via het netwerk kan syncen met een externe USB schijf. Ik werk er nu aan om dit syncen ook via een draagbare tussenschijf mogelijk te maken. Iedere dag met een dikke backupschijf naar mijn werk is een beetje te veel gevraagd, maar met een flinke USB stick waar ik incrementele backups op maak die ik ter plaatse op mijn backup disk overzet; dat gaat nog net.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is dit niet meer gewoon een hardware RAID-5 waar je de schijven hot-swappable kunt vervangen?
Nee. Bij RAID-5 bevat 1 disk niet de complete data.

Het lijkt me dat een 2 drive RAID-1 NAS, die met een script automatisch synct naar een usb schijf hier het dichtste bij komt.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Wat 'Mijzelf' voor stelt is mogelijk de beste en meest goedkope oplossing. Zoek een NAS waar je 2 schijven in RAID1 kan zetten en met een USB/eSATA aansluiting. Voordeel is dan je niet elke keer de schijf vast pakt maar de externe behuizing. Heb je ook geen kans op ESD op de print en dat soort lullige dingen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

En om maar meteen even in te koppen.

Synology DS-207, DS-207+ of DS-209+

http://www.synology.com/enu/products/index.php

Die kunnen dat backuppen naar externe schijf. Rest je alleen een losse usb of e-sata behuizing + schijf te kopen en je bent klaar.

Overigens kunnen deze ook over netwerk backuppen naar een externe synology. Dus als je er twee koopt, kun je de ene automatisch laten synchroniseren naar de andere. Waarbij je voor één een zwaardere variant kan kopen met meer rekenkracht en de andere een simpele die elders verblijft. (Zou zelfs bij je thuis kunnen in principe.)

[ Voor 39% gewijzigd door Hooglander1 op 04-11-2008 12:38 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties:
een 2 drive nas - raid 1 is inderdaad de kern.

wegnemen van een onderdeel van een raid 1 met de daaropvolgende rebuild zou teveel tijd nemen plus selectief restoren is dan omslachtig. zoals gesteld, met raid 5 gaat al helemaal niet.

de backup naar usb externe schijf heb ik een beetje twijfels.
de omvang van de dagelijkse backup is -+ 100Gb met Backup exec volumes of een 30Gb met rsync.

op een paar systemen heb ik al iets dergelijks.
op de ene plaats gaat de usb backup ontzettend hard (zo hard dat het scsi tape systeem moeilijk te verdedigen valt). op een ander systeem is het echter niet vooruit te branden (of faalt het met timeouts). nochtans zijn de hardwares practisch te vergelijken - tzal wel in de details zitten.

eSata leek mij interessant, doch moeilijk te vinden (controller?) en lees ik pas dat het nog kinderziektes heeft.

ik moet toegeven ik heb een zwak voor wegneembare schijven in sledes, maar dat is zo fragiel.

ik kijk de synology producten na.
glenn

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Een sync zou toch niet zo veel tijd in beslag moeten nemen, of wordt er per dag zeer veel data aangepast?

eSATA is in principe niks anders dan gewoon SATA met een externe connector.

Verwijderd

Topicstarter
Rsync neemt wat langer omdat de routine zo ingesteld is dat er een kopij is van elk van de laatste 7 dagen.
Dat komt erop neer dat rsync synchroniseert met de versie van een week geleden. door de band genomen duurt dat ongeveer 1 à 2 uur.
Pagina: 1