Slippende koppeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Ik heb een Fiat Stilo uit 2002, met nu 99.000 KM op de teller. Het is een 1.6/105 PK.

Ik begin wat moeilijkheden te ondervinden met de koppeling. Ten eerste grijpt deze abrupt aan als ik mijn koppeling voor 15/20% heb doen laten opkomen, waardoor ik schok bij het wegrijden, maar ook licht schok bij het schakelen in het algemeen.
De koppeling voelt wat plakkerig aan.

Ik dacht aan versleten koppelingsplaten of een slippende koppeling, dus heb ik wat tests uitgevoerd die je her en der op Internet kan vinden. De motor slaat af als ik hem in zijn 1 zet, op handrem en de koppeling laat opkomen.
Als ik de auto in zn 5 zet, handrem erop, en de koppeling laat opkomen, slaat de motor wel af..maar rijkelijk laat, mijns inziens. Pas als ik de koppeling voor 70% omhoog heb gaat de auto bokken en slaat af.

Heeft iemand enig idee waar ik het in kan zoeken, of wat ik meer kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:20
Waarschijnlijk de drukgroep? Klinkt alsof de koppeling niet volledig vrijkomt

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:52

ByteDelight

Retro computing is alive!

Exorcist schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:33:
Ik heb een Fiat Stilo uit 2002, met nu 99.000 KM op de teller. Het is een 1.6/105 PK.

Ik begin wat moeilijkheden te ondervinden met de koppeling. Ten eerste grijpt deze abrupt aan als ik mijn koppeling voor 15/20% heb doen laten opkomen, waardoor ik schok bij het wegrijden, maar ook licht schok bij het schakelen in het algemeen.
De koppeling voelt wat plakkerig aan.

Ik dacht aan versleten koppelingsplaten of een slippende koppeling, dus heb ik wat tests uitgevoerd die je her en der op Internet kan vinden. De motor slaat af als ik hem in zijn 1 zet, op handrem en de koppeling laat opkomen.
Als ik de auto in zn 5 zet, handrem erop, en de koppeling laat opkomen, slaat de motor wel af..maar rijkelaat laat, mijns inziens. Pas als ik de koppeling voor 70% omhoog heb gaat de auto bokken en slaat af.

Heeft iemand enig idee waar ik het in kan zoeken, of wat ik meer kan doen?
Uhm.. Problemcar.nl ?? :?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 14:58
Beerkeeper schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:22:
Waarschijnlijk de drukgroep? Klinkt alsof de koppeling niet volledig vrijkomt
als dat het geval is wil de auto niet uit zijn versnelling...

is het aangrijpingspunt van je koppeling wel goed? of heb je een hele lange vrijeslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De motor slaat af als ik hem in zijn 1 zet, op handrem en de koppeling laat opkomen.
Wat is hier vreemd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 23:26

E-Rick

I love it :7

Als je koppelingsplaten versleten zijn slaat ie niet af als je dat probeert

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
tangentiaal veren versleten.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Platen lijken goed te zijn, probeer maar eens volgas in de 1 weg terijden. Als die dan slipt weet je het zeker; redelijk pittige motoren trouwens die 1.6 16v in die fiats

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

als de platen hard worden , dus glad , dat kan ook de schok veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Heren, dank. Over het algemeen denken jullie dus niet dat de platen versleten zijn?

Zal straks (als de motor warm is na een rit) volgas proberen weg te rijden bij een stoplicht (Traction Control aan/uit). Als mijn motor dan dus veel toeren maakt en amper vooruit komt, is dat ook geen goed teken denk ik.
Reloader schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:39:
[...]

als dat het geval is wil de auto niet uit zijn versnelling...

is het aangrijpingspunt van je koppeling wel goed? of heb je een hele lange vrijeslag?
Koppeling grijpt pas aan als ik hem 20% heb doen laten opkomen, dan grijpt hij ineens aan en redelijk plakkerig, als ik het zo kan omschrijven. Dan schok ik dus bij het wegrijden.

[ Voor 43% gewijzigd door Exorcist op 03-11-2008 16:14 ]

Pagina: 1