Beeldherkenning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Ik wil beeld herkenning gaan deon aan de hand van een camera.
De camera maakt opnamen van een veld waar gebruikers hun robot op kunnen bewegen.
Elke robot heeft een vast formaat en een kleurcodering op de bovenkant met 4 vierkanten. Deze kleurcode ligt vast.

Ik heb een een hoop beelddata van de camera en ik wil dus deze robot gaan herkennen. Maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.

Moet ik de data doorlopen op een kleurwaarde (met marge) en hem zo gaan herkennen? Of kan ik ook een vorm gaan herkennen?

Hoe kun je zo'n probleem het beste aan gaan pakken? Snelheid is nog geen issue ik wil het eerst kunnen.

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Al gewoon eens gezocht :?

Kijk ook eens hier en dan met name hier.

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 03-11-2008 11:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 14:28
Eerst zou ik elk frame dat je binnenkrijgt opsplitsen in connected objects rekening houdend met de kleurverlopen ( zoek op object labeling, helaas is vrijwel alles voor binary images bedoeld dat zo op inet te vinden is ).

Vervolgens laat je daar een analyse op los waarmee je onder andere de omtrek, dichtheid en het kleurverloop van een object berekend. Vierkantjes van een enkele kleur hebben een hoge dichtheid voor de omtrek en een laag kleurverloop.

Dan pak je de objecten die een kleur hebben in het bereik dat je zoekt en ga je kijken naar de vorm, dat wil zeggen dat je de hoeken van een object opzoekt en dan kijkt hoe die in relatie tot elkaar staan, zo zou je moeten kunnen bepalen of het object dat je gevonden hebt een deel van de te lezen vierkantjes is. Dan de delen bij elkaar zoeken en bepalen onder welke orientatie je ze hebt gevonden zodat je de id kunt uitlezen.

edit: je zou eens een paar plaatjes kunnen posten, dat maakt het wat makkelijker

[ Voor 4% gewijzigd door RobLemmens op 04-11-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:00
Computer vision is een enorm complex onderwerp. Als je wat simpele objecten wil herkennen kun je misschien gebruik maken van image morphology. De wikipedia-pagina ziet er misschien angstaanjagend uit maar de beginselen van erosie / dilatie en opening / closing zijn redelijk eenvoudig. En er is genoeg informatie over te vinden online. Via google o.a.: http://homepages.inf.ed.ac.uk/rbf/HIPR2/morops.htm . Maar wil je wat meer dan zul je toch echt de literatuur in moeten duiken, ben ik bang :). Goede boeken zijn bijvoorbeeld: Digital Image Processing of Computer Vision.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 14:28
Ben best benieuwd of/hoe je het hebt opgelost. Deze klusjes zijn altijd wel interessant.