Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

88% CPU bij afspelen MPG-file

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik een mpg-bestand (gemaakt door m'n digitale fotocamera) afspeel op mijn PC (P4 2.53Ghz, 1Gb mem, ATI 9600 256Mb GPU) dan valt het me op dat het CPU verbruik omhoog schiet naar 88%. Ook is het zo dat in de eerste paar seconden het filmpje heel even hapert. Het geluid kraakt dan ook even.
Ik heb verschillende progjes geprobeert, maar ze geven allemaal dezelfde hapering. Wanneer ik hetzelfde bestandje op een andere PC/laptop afspeel is er geen probleem. Ook is er geen probleem wanneer ik bijvoorbeeld met PowerDVD een DVD-film afspeel. Het gaat dus alleen "mis" bij het afspelen van mpg's.
Voorheen had ik een andere videokaart en toen was de hapering er ook al. Daar kan het dus niet aan liggen. Ik mag aannemen dat de bovenstaande specs genoeg zijn om een simpel mpg-bestandje foutloos af te spelen. Ook heb ik de PC al een keer helemaal opnieuw geinstalleerd. Hielp helaas niet.
De PC doet het verder prima, dus het is niet dat de PC in z'n geheel traag is ofzo. Alle fan's zijn vervangen en temperatuurmetingen geven prima waarden aan.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Over wat voor een filmpje dan? Welke codec wordt gebruikt? En welk programma gebruik je om af te spelen?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Murcielago schreef op zondag 02 november 2008 @ 23:18:
Over wat voor een filmpje dan? Welke codec wordt gebruikt? En welk programma gebruik je om af te spelen?
Een willekeurig filmpje gemaakt door m'n digitale fotocamera (dus niet 1 specifiek filmpje). Ik heb het getest met een aantal verschillende programma's: Windows Mediaplayer 11, VLC mediaplayer, Winamp, The KMPlayer, Nero Showtime.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Het is nog maar de vraag of dit topic hier thuishoort. Maar goed, wat voor resolutie zijn die filpjes bijv.? Is het Full HD? Dat zou op jouw CPU dan best een kunnen haperen.

En kijk eens wat er omhoog schiet. Welk proces? Het afspeel programma, of iets anders?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op zondag 02 november 2008 @ 23:35:
Het is nog maar de vraag of dit topic hier thuishoort. Maar goed, wat voor resolutie zijn die filpjes bijv.? Is het Full HD? Dat zou op jouw CPU dan best een kunnen haperen.

En kijk eens wat er omhoog schiet. Welk proces? Het afspeel programma, of iets anders?
De filmpjes zijn geen Full-HD filmpjes, maar gewoon 640x480 dingetjes. Van die standaard filmpjes die je met een digitale FOTO-camera maakt, niks bijzonders dus.
Ik heb gekeken welk proces er omhoog schiet wanneer ik het filmpje met Windows Mediaplayer afspeel: wmplayer.exe schiet omhoog.

• albatross
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 23:44:
[...]

De filmpjes zijn geen Full-HD filmpjes, maar gewoon 640x480 dingetjes. Van die standaard filmpjes die je met een digitale FOTO-camera maakt, niks bijzonders dus.
Ik heb gekeken welk proces er omhoog schiet wanneer ik het filmpje met Windows Mediaplayer afspeel: wmplayer.exe schiet omhoog.
Merkwaardig dan, ja, want dat soort filmpjes, zeker op die resolutie, zou ook jouw CPU makkelijk moeten trekken. Windows Media Player voor XP is los te downloaden en te installeren. Ik zou dat eens proberen. Ook zou ik eens kijken of dit bij andere mpg filmpjes ook voorkomt, of specifiek alleen diegenen gemaakt met jouw camera.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op zondag 02 november 2008 @ 23:52:
[...]

Merkwaardig dan, ja, want dat soort filmpjes, zeker op die resolutie, zou ook jouw CPU makkelijk moeten trekken. Windows Media Player voor XP is los te downloaden en te installeren. Ik zou dat eens proberen. Ook zou ik eens kijken of dit bij andere mpg filmpjes ook voorkomt, of specifiek alleen diegenen gemaakt met jouw camera.
Ook met de filmpjes die door m'n oude digitale fotocamera gemaakt zijn (320x240) is er die hapering. Heb het net nog even gechecked en het valt me op dat de hapering gebeurt na 6 seconden op de 320x240 filmpjes en na 11 seconden op de 640x480 filmpjes.
Ik denk zelf niet dat het aan de MP ligt, aangezien het bij ieder ander programmaatje ook gebeurt. En op een andere PC/laptop gebeurt het met dezelfde filmpjes niet.

PS, het meedenken word zeker gewaardeerd. Respect daarvoor.

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 00:02:
[...]
Ook met de filmpjes die door m'n oude digitale fotocamera gemaakt zijn (320x240) is er die hapering. Heb het net nog even gechecked en het valt me op dat de hapering gebeurt na 6 seconden op de 320x240 filmpjes en na 11 seconden op de 640x480 filmpjes.
Ik denk zelf niet dat het aan de MP ligt, aangezien het bij ieder ander programmaatje ook gebeurt. En op een andere PC/laptop gebeurt het met dezelfde filmpjes niet.

PS, het meedenken word zeker gewaardeerd. Respect daarvoor.
Het ging mij niet zozeer om de Media Player zelf, maar om de herinstallatie van de benodigde codecs die daarmee gepaard gaat (wat de vermoedelijke reden zou kunnen zij waarom het in andere programma's ook mis gaat). Je hebt toch geen galle codec packs geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op maandag 03 november 2008 @ 00:08:
[...]

Het ging mij niet zozeer om de Media Player zelf, maar om de herinstallatie van de benodigde codecs die daarmee gepaard gaat (wat de vermoedelijke reden zou kunnen zij waarom het in andere programma's ook mis gaat). Je hebt toch geen galle codec packs geinstalleerd?
Niet dat ik weet nee. Mag toch een beetje aannemen dat een standaard mpg geen moeilijke codecs nodig heeft om feilloos te kunnen draaien.

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 00:13:
[...]
Mag toch een beetje aannemen dat een standaard mpg geen moeilijke codecs nodig heeft om feilloos te kunnen draaien.
In principe niet, nee. Maar als dingen op een of andere manier verkloot zijn geraakt zou het herinstalleren van de Media Player (en daarmee de benodigde codecs) wellicht het probleem verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op maandag 03 november 2008 @ 00:15:
[...]

In principe niet, nee. Maar als dingen op een of andere manier verkloot zijn geraakt zou het herinstalleren van de Media Player (en daarmee de benodigde codecs) wellicht het probleem verhelpen.
Ik heb m'n PC laatst helemaal opnieuw geinstalleerd en het probleem was er nog steeds. Is er een mogelijkheid dat het hardware gerelateerd is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PMG > CSA

Dit lijkt me aan de software te liggen, niet de hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 03 november 2008 @ 00:24:
PMG > CSA

Dit lijkt me aan de software te liggen, niet de hardware.
Dat is nou net het probleem waar ik mee zit. Ik denk namelijk dat het hardwarematig is.
De PC heeft een cleaninstall gehad. En het probleem is er nog steeds. Wanneer alle Windows updates (dus ook die van de Mediaplayer) geinstalleerd zijn en het probleem is er nog steeds denk ik niet dat het aan de codec ligt. Verder heb ik geen rare codecpacks geinstalleerd die voor problemen zouden kunnen zorgen. En aangezien ik op een andere laptop (het gaat mis op mn PC) hetzelfde probleem NIET heb (op de laptop staan ook geen codecpacks geinstalleerd ofzo) lijkt het in de PC te zitten.

- Dus de filmpjes zijn uitgesloten, omdat het met alle mpg's gebeurt.
- De codec is uitgesloten, omdat na een volledige herinstallatie van de PC het probleem er nog steeds is en je voor het afspelen van een mpg geen rare codecpacks nodig hebt.
- De videokaart is al vervangen, dus die kan het ook niet zijn.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:01

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Hoe groot zijn die bestanden? Als het uncompressed is dan kan het misschien de harde schijf zijn die het in het begin niet bij kan houden?

Ik weet niet hoe dit de CPU zou beïnvloeden, ben niet zo'n enorme video-goeroe.

• albatross
Patriot schreef op maandag 03 november 2008 @ 00:53:
Hoe groot zijn die bestanden? Als het uncompressed is dan kan het misschien de harde schijf zijn die het in het begin niet bij kan houden?

MPEG is, per definitie, gecomprimeerd. Bovendien, wat zal de bitrate wezen van zo'n filmpje? 6Mb/s max, denk ik zo. Een beetje normale schijf leest data rustig 10x zo snel.

Verwijderd

Energiebesparende functies in bios al uitgeschakeld?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 02:03:
Energiebesparende functies in bios al uitgeschakeld?
Volgens mij staan die allemaal uitgeschakeld, maar zal het voor ze zekerheid nog ff checken.

Verwijderd

Topicstarter
Patriot schreef op maandag 03 november 2008 @ 00:53:

Ik zal de filmpjes vanavond wel ff naar de andere HDD kopieren die in dezelfde PC zit. Heb ik meteen de HDD's uitgesloten. Ik laat het vanavond nog ff weten.
Dank voor het meedenken!
Werkze vandaag voor de werkende medemens onder ons. :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Indien je een codec pack geinstalleerd hebt, is het mogelijk dat de mpg via een andere codec afgespeelt/gesimuleerd wordt, hierdoor kunnen vertagingen onststaan.

Wat dacht je van geluid codec, zet eens het geluid uit, dus audiokaart disable bij hardware, hoe speelt hij dan?
Misschien verkeerde codec voor audio.

Op www.videohelp.com vind je meerdere programma's om de codec te bekijken en/of om sommige uit te zetten of andere codec kiezen.

Heb je de pc goed geinstalleerd, chipset drivers, goede videokaart drivers, audio drivers.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 03 november 2008 @ 16:43:
Indien je een codec pack geinstalleerd hebt, is het mogelijk dat de mpg via een andere codec afgespeelt/gesimuleerd wordt, hierdoor kunnen vertagingen onststaan.

Wat dacht je van geluid codec, zet eens het geluid uit, dus audiokaart disable bij hardware, hoe speelt hij dan?

Op www.videohelp.com vind je meerdere programma's om de codec te bekijken en/of om sommige uit te zetten of andere codec kiezen.

Heb je de pc goed geinstalleerd, chipset drivers, goede videokaart drivers, audio drivers.
Er is geen codec pack geinstalleerd. Ik heb de PC een schone XP installatie gegeven (incl. alle updates). Drivers van de verschillende fabrikanten gedownload en geinstalleerd. Dus dat zou goed moeten zijn. Heb daarna meteen geprobeerd of het probleem er nog was en dat was ook het geval.

Ik heb gisteren avond nog geen tijd gehad om te kijken of het afspelen van de filmpjes op de andere HDD hetzelfde "probleem" geeft. Hopelijk lukt het vanavond wel. Ik laat het weten.
Dank voor het meedenken!

Werkze!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 03 november 2008 @ 16:43:

Nou, ik heb zojuist het volgende getest:
De bestandjes op dezelfde PC maar dan vanaf een andere HDD gedraaid. Zelfde probleem.
Alles wat maar met geluid te maken kon hebben uitgeschakeld en weer getest. Zelfde probleem.

Het probleem zit dus niet in de codec (want iedere PC moet gewoon zonder problemen mpg's kunnen afspelen zonder moeilijke codec packs + de PC is helemaal opnieuw geinstalleerd), niet in de HDD's, niet in de videokaart, niet in de sounddriver. Iemand nog meer opties die gechecked kunnen worden?!

Alvast bedankt!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor vorm Mpeg is het? De extentie .mpg alleen is niet voldoende, aangezien dat vaak slechts een carrier is. Ik weet niet wat voor camera het is, maar je merkt vaak dat ze coderen in een MP4 gerelateerd formaat. Ik heb zelf ook een dergelijke kaart gehad, in een grijs verleden, maar ik herinner me niet zo snel of hij deze formaten accelereert. Als dat al het geval is, wordt dat op het moment >ZEKER< niet gedaan, omdat je CPU load omhoog schiet met alle spelers, zoals je zelf vermeld. Welke versie van de ATI drivers heb je geïnstalleerd? Controleer dat desnoods in de device manager! (apparaatbeheer).

Je zult anders toch eens een codec pack kunnen proberen, ik heb persoonlijk goede ervaringen met het ffdshow pakket, wat niet zozeer een codec pack is, maar meer een directshow filter. En anders, nogmaals: controleer WAT die *.mpg precies is, als het mpeg4 is, dan weet je: dat versnelt je videokaart (waarschijnlijk) niet. Vandaar dat je CPU load omhoog schiet. Controleer dit desnoods met een DVD-tje, wat de CPU belasting is. DVD = Mpeg2, wat eerder ondersteunt wordt dan mpeg4 of andere formaten.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Laat het programma MediaInfo er eens naar kijken, post hier dan ff een screenshot ervan.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Het enigste wat ik nog kan bedenken is dat je CPU gaar is of de koeler scheef gemonteerd.
Probeer eens het programmatje Throttle Watch.
http://www.hardwaresecrets.com/article/104

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
als je nog steeds denkt dat het een hardware issue is, zoals je zegt, post dan eens een filmpje wat er last van heeft en eentje die dat niet heeft, kunnen een paar tweakers ook eens testen :)

(gewoon op rapidshare oid, niet zo moeilijk.)

Verwijderd

Topicstarter
iceheart schreef op woensdag 05 november 2008 @ 02:20:
als je nog steeds denkt dat het een hardware issue is, zoals je zegt, post dan eens een filmpje wat er last van heeft en eentje die dat niet heeft, kunnen een paar tweakers ook eens testen :)

(gewoon op rapidshare oid, niet zo moeilijk.)
Ik zal vanavond wel eea testen. Helaas Iceheart kan ik geen filmpje posten, want het zijn filmpjes van m'n dochter en die ga ik niet online zetten. Maar dat snap je (hopelijk) wel. Ik laat vanavond wel weten wat de rest van de bovenstaande suggesties opgeleverd heeft.
Dank voor het meedenken! :)

• albatross
Umbrah schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:52:
Je zult anders toch eens een codec pack kunnen proberen, ik heb persoonlijk goede ervaringen met het ffdshow pakket, wat niet zozeer een codec pack is, maar meer een directshow filter.
Ik schrok even toe je 'codec pack' zei, maar ffdshow is prima, natuurlijk, en bevat alles wat je ooit voor transcoding nodig hebt.
En anders, nogmaals: controleer WAT die *.mpg precies is, als het mpeg4 is, dan weet je: dat versnelt je videokaart (waarschijnlijk) niet. Vandaar dat je CPU load omhoog schiet. Controleer dit desnoods met een DVD-tje, wat de CPU belasting is. DVD = Mpeg2, wat eerder ondersteunt wordt dan mpeg4 of andere formaten.
Ik denk toch eerlijk gezegd dat er iets niet helemaal goed zit met zijn codecs. Hardware acceleration, zeg je? Kan me niet voorstellen dat dit bij zulke low-res filmpjes van em echt speelt.

Maar, @TS: post anders eens een stukje film, inderdaad (filefront.com, of zo).

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op woensdag 05 november 2008 @ 09:33:
[...]

Ik schrok even toe je 'codec pack' zei, maar ffdshow is prima, natuurlijk, en bevat alles wat je ooit voor transcoding nodig hebt.

[...]

Ik denk toch eerlijk gezegd dat er iets niet helemaal goed zit met zijn codecs. Hardware acceleration, zeg je? Kan me niet voorstellen dat dit bij zulke low-res filmpjes van em echt speelt.

Maar, @TS: post anders eens een stukje film, inderdaad (filefront.com, of zo).
Ik zal vanavond anders wel ff dat fddshow installeren. Dan laat ik het meteen weten. Dank!

Verwijderd

Topicstarter
Luitjes,

Ik heb ffdshow geinstalleerd, maar dat lost het niet op helaas. Ook heb ik Throttlewatch gerund tijdens het draaien van verschillende filmpjes, maar er is geen throttling opgetreden.
Hopelijk kan ik morgen een andere CPU proberen. Ik keep jullie posted.

Wederom dank voor alle moeite en geduld.
Respect!

• albatross
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:34:
Luitjes,

Ik heb ffdshow geinstalleerd, maar dat lost het niet op helaas.
Weet je dat wel zeker? Gewoon installeren heeft hier namelijk weinig zin. Je zult eerst de video configuratie tool moeten draaien, en daar specifiek een 'override' aan moeten vinken voor de bewuste codec. En, daarover gesproken, wat was die codec dus? Heb je dat nu als een bekeken? Met tsMuxeR bijvoorbeeld.

Ook hoef je natuurlijk niet de filmpjes van je dochter online te zetten; maar maak zelf eens eens klein stukje film met die camera dan, en post dat. Dan kunnen we het gewoon testen.

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:31
Beetje boter na de vis, maar als troost....... ik heb echt exact hetzelfde probleem als de topicstarter. Avi's MKV's en de hele bubs etc speelt wel goed al maar al m'n mpg-filmpjes van m'n digitale camera (Sony DSC-T30) en van m'n camcorder (JVC GZ MG313) haperen bij het afspelen. Diezelfde filmpjes spelen op m'n man zijn PC wel okee af.

Ik heb ook al van alles geprobeerd om zaken uit te sluiten. Hardwarematig moet ie namelijk met alle gemak van de wereld zo'n filmpje af kunnen spelen.
Zelfs na een schone installatie van WinXP-Pro of Vista Premium blijft ie haperen met afspelen van mpg's.
Ik heb inmiddels softwarematig alles uitgesloten en net als de topicstarter denk ik ook dat er hardwarematig iets mis is. Geen idee wat. Het hele binnenwerk is inmiddels al eens geupgrade of vervangen omdat er wat stuk was. De PC is 4 jaar oud. Het enige wat nog origineel is, is de processor dus die is nu hoofdverdachte. Ik kan me niet goed meer herinneren of het al vanaf het begin af aan huilen met de pet op was met de mpg-filmpjes maar ik weet zeker dat het nu al ruim twee jaar speelt.

Al met al baal ik er stevig van want om nou een nieuwe PC te gaan kopen omdat je één bepaald bestandstype niet af kunt spelen gaat me te ver. Die filmpjes kijk ik dan maar op m'n laptop. Verder werkt de PC nog prima en kan ik er alles op doen wat ik maar wil. Ik kan zelfs Farcry2 zonder haperen op de hoogste stand in 1920x1200 spelen maar mpg-tjes....ho maar. 8)7

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:31
Misschien heeft iemand nog iets aan de tijdelijke oplossing die ik gevonden heb.
Er is aan de situatie zelf helemaal niets veranderd maaar ik kan de filmpjes van m'n fotocamera en digicam nu wel zonder haperen afspelen als ik de extentie even verander naar mp4. De filmpjes spelen dan zonder enige hapering af en da's precies wat ik graag wilde. Als ik ze bewerk dan laat ik ze mpg totdat ze klaar zijn.

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

Pagina: 1