home netwerkje met 2 computers

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb binnenkort een 2de comp thuis, en ik vraag me af hoe ik die het beste kan aansluiten op de kabel. Het kan met een hub, maar ik heb gehoord dat dat niet mag van athome ofzo en dat ik dan een proxy ertussen zou moeten zetten om te voorkomen dat ik meerdere ip's zou gaan innemen. Een ander idee was dat ik van een comp server maak (2 netwerkkaarten) en de ander client (1netwerkaart) en dat ik dan 1 comp verbind met athome netwerk en de andere comp op de 1ste comp aansluit. hoe werkt dat? wat is sneller/beter/goedkoper? ik heb nog wel extra netwerkkaarten hier liggen, maar geen hub. advice plz

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

goedkope oplossing:
1 pc met 2 netwerkkaarten, sygate/wingate/etc, andere pc met 1 netwerkkaart gebruikt de serverpc als "doorgeefluik"....

dure oplossing:
hub verbindt 3 pc's in je netwerk, waarvan 1 pc Linux IP Masquerading draait (kan gewoon een oud 486je zijn, werkt perfect). Die pc heeft 1 netwerkkaart naar de hub, en een netwerkkaart naar de kabelmodem

dure oplossing als je extra netwerkkaarten over hebt:
zelfde verhaal als hierboven, maar dan zonder hub. Linux pc heeft 3 netwerkkaarten, met 2 kabels naar je 2 pc's, en 1 naar je kabelmodem

Ik heb gekozen voor optie 2, omdat mijn brave 486 anders toch maar stond weg te rotten, en deze optie is echt een stuk beter dan optie 1....

• RealCato
waarom is dat veel beter? die pc die server draait (in oplossing 1) die wordt toch niet belast door die andere comp? enige nadeel is dat die andere comp een extra hop heeft, namelijk de server comp. ik heb extra netwerkkaarten liggen , en ik heb ook nog wel een extra pentium 75, maar die moet van m'n ma ergens anders staan, dus als ik voor de hub kies moet ik heel veel gaan bekabelen. ik denk dat oplossing 1 voor mij beste is

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• Canon23
  • Laatst online: 26-08 22:58

Canon23

>>MY<< world

je kan toch ook gewoon 2 computers verbinden met 2 netwerk kaarten en 1 kabel en dan gewoon de internet deel functie van win 98se ofzo gebruiken zonder problemen of gaat de provider dan als nog zeiken

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Verwijderd

ja dat kan, dat is zegmaar het eerste wat ik zei, maar sygate is een stuk beter dan dat sharing geval van windows...

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 12:28
Gebruik je niet meer dan 2 PC's, dan is de goedkoopste oplossing: 2 netwerkkaartjes.
Als vebinding Twisted pair cat5 kabel gebruiken dus 1->2 2->1 3->6 6->3 en klaar is kees. Heb je in ieder geval geen HUB nodig.
Als proggie SYGATE gebruiken voor internet-sharing.
Werkt perfect en je bent eveneens in staat voor de client in te stellen wat wel en niet mag op internet, zoals downen ICQ enz.

Werkt bij mij zeer goed en beter dan die gammele share utils van Windhooz.

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

• RealCato
(ik ben ff dagje weggeweest vandaar late reply) wat voor alternatieven zijn er voor die twisted cat5 kabel? kan het sneller, hoeveel duurder is dat? vriend van me zei dat coax de oplossing was, en die zou dan aan beide einden weerstandjes moeten hebben?
Ik ben inmiddels wel van het systeem met 2 netwerkkaarten en sygate. nu nog ff weten wat voor kabel erin te zetten

Verwijderd

koop gewoon een cat5 crossover utp kabel heb je geen hub nodig en kun je die ook nog gebruiken op 100mbit netwerkkaarten...
sygate en wingate doen het uitstekend op internet te sharen...ics van winblows zuigt dus enorm Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif
Pagina: 1