Toon posts:

1333mhz processor op 1066mhz moederbord, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik heb eigenlijk een zeer simpele vraag waar ik via google nog niet achter ben gekomen.

Is het mogelijk om een 1333mhz processor bijvoorbeeld de Intel Core 2 Duo E8500 gewoon te gebruiken op een 1066mhz moederbord (om precies te zijn een Asrock 4CoreDual-SATA2 R2.0).

Gaat de snelheid van de processor dan gewoon omlaag of zal het niet werken?

Ik hoop dat iemand me hier een duidelijk antwoord op kan geven aangezien ik al een week terug asrock heb ge-emaild en nog geen antwoord terug heb.

Ik weet dat een 1066mhz processor op een 1333mhz moederbord wel werkt..dus ik vraag het me af.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja hoor, zal prima werken. je FSB zal dan gewoon op 266 draaien waardoor de CPU ook wat langzamer draait. Je zal wel moeten nakijken of de CPU uberhaupt wel ondersteund wordt, zeker wat betreft voltages.
I.p.v. 9x333 zal je CPU nu op 9x266 draaien = 2400Mhz.

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 02-11-2008 20:37 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Hangt ervan af of je bios die processorarchitectuur ondersteund. Als die het ondersteund, zal het werken alleen langzamer draaien.

Meer kan ik niet met zekerheid zeggen, behalve dat ik het je afraad. Koop gewoon meteen een set die zeker weten goed bij elkaar past.

Droogkloot.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er staat wel op de moederbord site:
*When you adopt Quad Core CPU, FSB may be reduced 5%
Dus grote kans dat je CPU zichzelf al terugklokt naar een FSB van 1066MHz.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Nouja het probleem is dat ik momenteel niet het geld heb om in een keer te upgraden :)
Ik heb nu momenteel nog een P4 systeem met een goede AGP videokaart (ati 3850) en ik heb dit tussenmoederbord inclusief geheugen gekregen van een vriend van me.

En deze wil ik dan ook graag gebruiken. Maar ik wil wel een beetje "zekerheid".
Stel, ik test het en het werkt niet. Zal de webshop dan moeilijk doen over terugsturen? :P

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 20:37:
Stel, ik test het en het werkt niet. Zal de webshop dan moeilijk doen over terugsturen? :P
Duhuh, wat denk je zelf? |:(

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Ligt eraan hoe je me vraag opvat.
Ik bedoelde kort gezegd, stel ik test het en het functioneerd niet. Maar de processor is verder nog goed. Kan de webshop dan alsnog moeilijk doen over terugsturen (aangezien ik het "gebruikt" hebt).

Denk dat je het opvatte in de zin van, als de processor dan kapot is. Right?
Maar na wat overleg en gezoek en vooral ook vanwege de snelheid denk ik dat ik het safe play en voor een Q6600 ga.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Lijkt me dat als je iets gebruikt je het niet meer terug kan sturen natuurlijk. Het ding is tenslotte niet DOA of anderzijds defect.En aan "even proberen" zullen de meeste webshops toch echt geen medewerking verlenen.

• Niknos
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 16:27
Voor mijn moederbord (775Dual-VSTA, dus bijna gelijk) heb ik dezelfde vraag eens aan ASRock gesteld, waarop ik dit antwoord kreeg:

"De E6750 (dus FSB 1333) wordt officieel niet ondersteund vanwege de 1333 FSB. Maar we hebben er op een 4CoreDual-VSTA en 4CoreDual-SATA2 mee getest. Dit zijn bijna identieke moederborden en hierop werkte de CPU normaal, maar dan alleen met FSB 1066, dus langzamer."

Hoewel ik dit zelf niet getest heb, hoop ik je hiermee verder geholpen te hebben!

Verwijderd

Als de zelfde type proc ondersteunt word (serie modelen)
Kan een 1333mhz versie er ook gewoon op zonder problemen.

Dit deden we ook in de pentium3 tijdperk.
Je had de 100 en de 133mhz modellen en konnen allebij op een intel bx bord die maar 100mhz ondersteunde.

Dus als de cpu voltage en cpu type van een lagere geklokt model werkt dan kan deze die je wilt gaan kopen gewoon draaien.

Verder de asrock bordje ondersteunt
Hybrid Booster - Safe Overclocking Technology

Dus wie weet kan je zelf nog overklokken naar bijna een 1333mhz bus.

word ondersteunt
de intel e8500 is een wolfsdale cpu (1333mhz)
de intel e7300 is ook een wolfsdale cpu (1066mhz)

http://www.asrock.com/mb/...reDual-SATA2%20R2.0&s=775

nieuws: Intels E8500-cpu op te voeren tot 5,8Ghz

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2008 21:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 21:03:
Ligt eraan hoe je me vraag opvat.
Ik bedoelde kort gezegd, stel ik test het en het functioneerd niet. Maar de processor is verder nog goed. Kan de webshop dan alsnog moeilijk doen over terugsturen (aangezien ik het "gebruikt" hebt).

Denk dat je het opvatte in de zin van, als de processor dan kapot is. Right?
Maar na wat overleg en gezoek en vooral ook vanwege de snelheid denk ik dat ik het safe play en voor een Q6600 ga.
Als je het bij een webshop koopt, kun je gebruik maken van de wet koop op afstand. Dat betekent dat je je processor binnen 7 dagen terug mag sturen zonder vermelding van reden. De webshop is dan verplicht tot het terugbetalen van de aankoopprijs. :)

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 16:58

MrDry

Desperados!

Niet als je de processor uit de verpakking gehaaald hebt...

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

MrDry schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:01:
Niet als je de processor uit de verpakking gehaaald hebt...
Zolang je de verpakking niet beschadigt maakt dat niets uit. Als er iets kapot is - hetzij de processor, hetzij de verpakking - moet je daar alsnog een vergoeding voor betalen. Maar als je de verpakking kunt openen zonder hem te beschadigen (let wel: een verzegeling verbreken geldt niet als beschadigen!), kun je hem zonder problemen terugsturen en is de verkoper verplicht je geld binnen 30 dagen te retourneren.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:10:
[...]

Zolang je de verpakking niet beschadigt maakt dat niets uit. Als er iets kapot is - hetzij de processor, hetzij de verpakking - moet je daar alsnog een vergoeding voor betalen. Maar als je de verpakking kunt openen zonder hem te beschadigen (let wel: een verzegeling verbreken geldt niet als beschadigen!), kun je hem zonder problemen terugsturen en is de verkoper verplicht je geld binnen 30 dagen te retourneren.
Ik denk niet dat een webwinkel er op zit te wachten dat mensen de verzegeling van een boxed CPU opensnijden en die dan vrolijk weer terugsturen. Als klant zou ik in ieder geval zo'n tweehands processor nooit van ze accepteren. "Doet het nog prima hoor, meneeertje; de vorige eigenaar heeft em alleen maar even getest." Yeah, right.

Bovendien, in meer juridische termen, de verzegeling van een boxed CPU is een integraal onderdeel van het produkt: immers, zonder die hard-plastic verzegeling reduceer je het produkt tot, zeg, een goedkopere tray-versie. M.a.w., je beschadigt dus het produkt door de verzegeling te verbreken. En beschadige produkten kun je niet zo maar retourneren.

Er zijn wel meer dingen waarvan je de verzegeling niet mag verbreken, op straffe van het verliezen van je recht om het produkt zo maar retour te zenden. PC-spelletjes, bijvoorbeeld, waarbij de registratie-key een integraal geheel vormt met het spel. Seal verbroken = code onbruikbaar (lees: onverkoopbaar, want je kunt er niet meer op vertrouwen dat die key niet al gebruikt is, al dan niet gaat worden).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 21:38:

Dit deden we ook in de pentium3 tijdperk.
Je had de 100 en de 133mhz modellen en konnen allebij op een intel bx bord die maar 100mhz ondersteunde.
Ik heb jarenlang een 533 nortwood in een 400 asus bord gehad , die cpu werdt ook niet ondersteund ,en die deed het alleen op lagere speeds, dus het bord overclocken moest wel , bord is jammergenoeg later wel kapotgegaan , jaren overcklocked draaien vergt denk ik veel van je mobo , meer dan een cpu
blift wel een risico met de verschillende steppings

btw die cpu heb ik later overgeclocked gedraaid in een 800 mobo , tot vandaag doet die het nog met vcore van 1.7 V ;)

• albatross
Die E8500 zou het gewoon moeten doen. Zeker op 266Mhz. En zeer waarschijnlijk ook gewoon met een 333Mhz bus. Al zal Asrock dat laatste natuurlijk nooit garanderen. Hoewel... mijn Commando board ondersteunde eerst officieel ook geen 333Mhz bus, maar tegenwoordig plakken ze er rustig een stickertje op van wel. En waarom ook niet? Van 266 naar 333 is maar een kleine 20% overklok.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

albatross schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:39:
[...]

Ik denk niet dat een webwinkel er op zit te wachten dat mensen de verzegeling van een boxed CPU opensnijden en die dan vrolijk weer terugsturen. Als klant zou ik in ieder geval zo'n tweehands processor nooit van ze accepteren. "Doet het nog prima hoor, meneeertje; de vorige eigenaar heeft em alleen maar even getest." Yeah, right.
Bedrijfsrisico. Als je dat als webwinkel niet wilt, moet je geen webwinkel beginnen. Je dient je gewoon aan de wet te houden.
Bovendien, in meer juridische termen, de verzegeling van een boxed CPU is een integraal onderdeel van het produkt: immers, zonder die hard-plastic verzegeling reduceer je het produkt tot, zeg, een goedkopere tray-versie. M.a.w., je beschadigt dus het produkt door de verzegeling te verbreken. En beschadige produkten kun je niet zo maar retourneren.
De CPU is niet beschadigd, alleen de verpakking is beschadigd. De verpakking is enkel dat, een verpakking. Het is geen integraal onderdeel van een cpu. Of wil je beweren dat de cpu niet werkt als de verpakking er niet bij zit?
Er zijn wel meer dingen waarvan je de verzegeling niet mag verbreken, op straffe van het verliezen van je recht om het produkt zo maar retour te zenden. PC-spelletjes, bijvoorbeeld, waarbij de registratie-key een integraal geheel vormt met het spel. Seal verbroken = code onbruikbaar (lees: onverkoopbaar, want je kunt er niet meer op vertrouwen dat die key niet al gebruikt is, al dan niet gaat worden).
Yup, er zijn inderdaad uitzonderingen, waarvan software een is. Maar hardware valt wel degelijk onder de wet koop op afstand.

Verwijderd

albatross schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:39:
[...]

Heh. Dit vind ik eigenlijk wel een creatieve redenering, maar ik betwijfel of hij in rechte stand zou houden :)

Maar om even kort antwoord te geven op de vraag je of die CPU kunt terugsturen: ja, mag wel, maar nee, ze gaan erg moeilijk doen, dus reken er maar op dat je hem niet of slechts met vergoeding van een gering deel van de aanschafprijs zult kunnen terugsturen.

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:54:

De CPU is niet beschadigd, alleen de verpakking is beschadigd. De verpakking is enkel dat, een verpakking. Het is geen integraal onderdeel van een cpu. Of wil je beweren dat de cpu niet werkt als de verpakking er niet bij zit?
Goed lezen. Ik zei ook niet dat de verpakking een integraal onderdeel van de CPU is, maar van het produkt dat verkocht wordt. En het produkt hier is niet een CPU, maar een 'boxed CPU'. Die zijn sealed met zo'n holografisch zegel en een hard plastic dat je open moet snijden om er bij te kunnen. En ja dus, snij je die verzegeling open, dan is het produkt niet meer verkoopbaar als 'boxed CPU'.

Verwijderd

albatross schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:00:
[...]

Goed lezen. Ik zei ook niet dat de verpakking een integraal onderdeel van de CPU is, maar van het produkt dat verkocht wordt. En het produkt hier is niet een CPU, maar een 'boxed CPU'. Die zijn sealed met zo'n holografisch zegel en een hard plastic dat je open moet snijden om er bij te kunnen. En ja dus, snij je die verzegeling open, dan is het produkt niet meer verkoopbaar als 'boxed CPU'.
En dus dien je een vergoeding te betalen voor het kapot maken van de verpakking. Het product dat je koopt is een cpu, en wel de boxed versie. Als oem-versie is de cpu nog prima te verkopen, en dus lijkt het mij, met lekenkennis, billijk om de consument het prijsverschil tussen een oem-versie en een boxed-versie te laten betalen.

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:00:
[...]

Heh. Dit vind ik eigenlijk wel een creatieve redenering, maar ik betwijfel of hij in rechte stand zou houden :)
Ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen. :) Immers, een 'boxed CPU' != gewoon 'verpakte CPU'. Die boxed eigenschap is hier iets waar je specifiek voor betaald (nog uit de tijd dat er in veel 'fake' Intel 33Mhz Pentiums in omloop waren, wat eigenlijk opgevoerde 25Mhz exemplaren waren, zodat Intel de 'boxed CPU' als meerwaarde-produkt ging verkopen). Deze specifieke manier van verpakking maakt in dit geval dus weldegelijk onderdeel uit van het produkt. Let wel, zoals ik al zei, van het produkt dat verkocht wordt, niet van de CPU.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
die "boxed" is gewoon een retail verpaking hoor; net zoals er retail dozen zijn met hdd's of cd-drives, met een kabeltje en at schroefjes bijgeleverd.
Tray cpu's hebben nooit de bedoeling gehad deze aan consumenten te verkopen (los dan). Dat intel verhaaltje van je klopt wel, maar heeft enkel de populariteit van de boxed versies vergroot. Dat effect werd nog versterkt door de toenemende koelingsvereisten en hetfeit dat de "losse" koelers nier altijd voldeden; een boxed gaf/geeft je dus zekerheid, wardoor de tray-cpu's nu nog maar amper aan consumenen verkocht worden.
MAAR het beschadigen van de verpakking, blijft het beschadigen van de verpakking, niet van het produkt. Dat je als shop hem niet meer kan verkopen, heb je alleen maar aan AMD/Intel te danken die die cpu's zo verpakken dat het openmaken niet anders kan dan door de verpakking te beschadigen. Je hebt als consument nog steeds het recht de verpakkign te openen om te kijken of het produkt aan al je eisen voldoet!!!

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 03-11-2008 14:24 ]

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
the_stickie schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:23:

MAAR het beschadigen van de verpakking, blijft het beschadigen van de verpakking, niet van het produkt. Dat je als shop hem niet meer kan verkopen, heb je alleen maar aan AMD/Intel te danken die die cpu's zo verpakken dat het openmaken niet anders kan dan door de verpakking te beschadigen. Je hebt als consument nog steeds het recht de verpakkign te openen om te kijken of het produkt aan al je eisen voldoet!!!
Dat is ook hoe ik het begrijp. Om de volwaardigheid van het product te kunnen inschatten moet je ook kunnen uitproberen waar het voor bedoeld is.

Dat het voor een webshop vervelend is begrijp iedereen. Echter is het in de wet zo geregeld, mocht een webshop daar schade door lijden dan moet ze dat maar meenemen in haar bedrijfsrisico.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update, ik heb de E8400 ondertussen besteld en zal reageren over mijn bevindingen hiermee op dit moederbord. Ben benieuwd in ieder geval.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties tot dusver.

*Edit 7-11-2008*
Gisteren de processor ingebouwd, werkt perfect!
Clock snelheid is gewoon verlaagd naar 2400mhz maar ondertussen al overklokt naar 2800mhz :)

Ben hier zeer tevreden mee, nogmaals bedankt voor alle reacties.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 15:40 ]

Pagina: 1