Toon posts:

geen beeld met 8500 erin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Al een tijdje kijk ik op deze site en het forum, maar zonder zelf nooit grote problemen te hebben gehad. Tot nu dan.
Laat ik bij het begin beginnen.
Ik zat even zonder sata-kabels (dat is een apart verhaal en is niet relevant) en daardoor gebruikte ik tijdelijk Ubuntu, op een oude harde schijf. Na een tijdje gaf hij het echter alleen nog maar weer op een maximale resolutie van 640x480,terwijl hij daarvoor gewoon nog 1280x1024 aan kon. Niet zo prettig werken dus.
Dit was op een 8500GT
Toen koos ik voor de makkelijke weg, haalde hem eruit, en werkte verder met de onboard videokaart, gamen kon toch niet met Ubuntu, dus een goede kaart was niet nodig.
Onderhand heb ik weer sata kabels gekocht, en kon weer Windows draaien, die er overigens nog opnieuw opgezet moest worden vanwege een crash eerder.

Ik deed ook mijn videokaart er weer in, sloot alles aan, en zette de pc aan. Tot mijn verbazing had ik geen beeld. Zelf niet bij het opstarten. Ook deed de onboard kaart het niet met die 8500 erin. Maar als die kaart eruit was gaf die onboard kaart wel beeld.
Ik dacht natuurlijk meteen dat die kaart stuk was, maar toen ik die even bij een vriend in zijn pc deed, werkte alles als een zonnetje, niks aan de hand.

Uiteindelijk heb ik hem eruit gelaten, en Windows geïnstalleerd. Alles werkte. Ik moest natuurlijk nog wel wat drivers installeren, dus ik deed het cdtje erin, installeerde alles. Maar toen de driver van de chipset en de onboard videokaart waren geïnstalleerd, gaf hij na het opstarten "out of range" dus gaf een te hoge resolutie die het scherm niet aan kon.

Op VGA mode kon ik wel opstarten, maar als ik dan de resolutie verander, krijg ik een BSOD op het moment dat ik op Toepassen klik.

Edit: alles hiervoor was met Windows XP 64 bit. onderhand heb ik 32-bit weer geïnstalleerd, en nu doet de onboard het wel goed, met goede resolutie. maar nog steeds krijg ik de 8500 niet aan de praat.

Ik hoop dat dit hele verhaal te volgen was. En wat ik vooral hoop, is dat jullie mij kunnen helpen.

alvast bedank en vriendelijke groeten
Stephan

Owja, misschien is het wel handig om te vermelden wat ik er in heb zitten:
moederbord: Asus M2A-MX
videokaart: asus EN8500GT 512 mb
Geheugen: 2GB DDR2 667MHz
processor: AMD athlon 64 X2 6000+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2008 19:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog niemand een idee?
Ik denk dat het moederbord gewoon kapot is. Weet iemand een manier om er achter te komen wat stuk is.
want ik heb geen andere PCI-e videokaarten om te proberen of die wel werken.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Je schrijft dat de 8500GT het wel heeft gedaan, dus het volgende is niet voor de hand liggend, maar probeer eens in het BIOS de onboard GPU uit te schakelen of PEG voorrang te geven oid en kijk dan of de 8500GT beeld geeft. Ik ken jouw MOBO/BIOS niet precies uit mijn hoofd maar soortgelijke opties moeten wel te vinden zijn.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
je kan proberen om je onboard als "primary" in te stellen. en de 8500 pci-e als "secundary" dan kan je via je onboard windows opstarten en kijken of je de 8500 aan de gang kan slingeren.

Verwijderd

Topicstarter
Allebei bedankt, het werkt weer.
Nog niet in de bios enzo, maar zodra Windows is geladen geeft die 8500GT weer beeld.
ik heb in de bios de onboard als primary gezet, dus kon ik opstarten met die 8500 erin, en toen kon ik dus ook zijn drivers instaleren. daarna heb ik in apparaatbeheer de onboard uitgeschakeld, opnieuw opgestart en ook in de bios pci-e op primary gezet, en de vga kabel in die kaart gedaan natuurlijk :P.
Toen weer opstarten, en even na ik de jingle van Windows hoorde had ik beeld.