Ubuntu 8.10 loopt vast tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unilizer
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 11:50
Om te beginnen misschien eerst wat voorgeschiedenis. Mijn ouders hebben een nieuwe pc gekocht en de oude gebruik ik voor één en ander uit te proberen. Hierop heeft altijd de standaard Windows XP op gestaan, maar de laatste dagen had ik wat problemen met de pc. Dus dacht ik dat het wel tijd werd dat deze werd geformateerd. Omdat ik al enige tijd wat wil experimenteren met linux, ging mij voorkeur dus uit naar linux. Dit is dan Ubuntu geworden omdat dit voor een leek in linux toch gemakkelijk te installeren en te gebruiken is. Er was ook juist een nieuwe versie gereleased. Dus deze dan gedownload en op een cd gebrand. De volgende logische stap was dan de installatie hiervan. Nu komt het probleem, als ubuntu dan effectief met de installatie moet starten dan loopt deze vast en wordt er ook niets meer naar de hdd geschreven. In eerste instantie was mijn idee dat ubuntu niet overweg kon met de partities. Ik heb dan gebruik gemaakt van KillDisk om de hdd te formatteren om zo alle partities en data te verwijderen. Na 3u wachten was dit voltooid en had ik inderdaad één lege hdd.
Maar ook hierna loopt ubuntu voor één of andere reden vast. Ik heb het ook geprobeerd op een andere pc om de live optie te gebruiken en op deze andere pc lukte het wel om op te starten. De live optie lukte ook niet op de pc waar ik ubuntu effectief wilt op installeren, na verloop van tijd komen er zelf rare tekens op het beeld (zie bijgevoegde foto).
Nu de HAM vraag: weet er iemand een oplossing hiervoor of is dit niet te installeren op deze pc?

Pc specificaties:
- 512Mb ram
- Intel celeron 1,7Ghz
- MSI moederbord MS 6526 Ver.2
- HDD 40Gb

Afbeeldingslocatie: http://uploader.be/output/1225648132.jpg

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenit
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 21:02
Hmm, laat ik nu net hetzelfde probleem hebben met de nieuwe versie. :(

In mijn geval gaat het om een relatief nieuwe laptop (jaartje oud) waar Vista op draait. Ook hier loopt de installatie vast / Ubuntu proberen zonder te installeren loopt ook vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Probeer de memtest boot optie eens. Ik verwacht - gezien de rare tekens - dat óf je geheugen, óf je CD stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

wzzrd schreef op zondag 02 november 2008 @ 21:58:
Probeer de memtest boot optie eens. Ik verwacht - gezien de rare tekens - dat óf je geheugen, óf je CD stuk is.
Ik zou ook meteen denken aan een memory fout van de PC of de grafische kaart...

Het zou ook de grafische kaart kunnen zijn, heb je gekeken of deze ondersteund wordt.
Probeer anders de text based installatie eens van Ubuntu :
http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unilizer
HeyDude schreef op maandag 03 november 2008 @ 11:38:

Ik zou ook meteen denken aan een memory fout van de PC of de grafische kaart...

Het zou ook de grafische kaart kunnen zijn, heb je gekeken of deze ondersteund wordt.
Probeer anders de text based installatie eens van Ubuntu :
http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate
Gisteren de grafische kaart eruit gehaald (nog een PCI grafische kaart) en dan de onboard grafische kaart terug ingeschakeld. Wonder boven wonder ging de installatie nu verder, dus perfecte installatie dan. Aan al mijn euforie kwam snel een einde omdat Ubuntu niet volledig opstarte, ik zag geen bureaublad verschijnen. Maar wegens tijdsgebrek heb ik dan mijn poging gestaakt en ga deze avond verder proberen. Misschien moet er gewoon nog eens een restart ofzo zijn, had nog niet veel geprobeerd dus vanavond verder.

Edit:
Zou het wel mogelijk zijn om mijn PCI grafische kaart te gebruiken, indien ik gebruik maak van de text based installatie? Voor het type van deze kaart zou ik even moeten bekijken. Deze zou ik anders wel nog eens proberen, daar ik toch deze grafische kaart liggen heb.

[ Voor 12% gewijzigd door unilizer op 04-11-2008 13:00 ]

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

unilizer schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:56:
[...]

Zou het wel mogelijk zijn om mijn PCI grafische kaart te gebruiken, indien ik gebruik maak van de text based installatie?
Als je grafische kaart kaduuk is dan werkt zelfs een text based installatie niet vermoed ik omdat
de installatieprocedure de kaart detecteert en daarna zal gebruiken cq aansturen.
Je kunt het proberen uiteraard.

Mijn ervaring is dat de text based installatie in bijna alle gevallen werkt, daarna de X server
aan de praat krijgen is een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ziet er herkenbaar uit, in mijn geval had dit te doen met de cd speler(of de gebakken iso)
andere cd speler gebruikt waarna het opgelost was...

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

himlims_ schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 14:20:
ziet er herkenbaar uit, in mijn geval had dit te doen met de cd speler(of de gebakken iso)
andere cd speler gebruikt waarna het opgelost was...
Een fout gebakken iso leverde mij een keer een IO error op / een melding dat niet alles te installeren is.
Een hangende installer zonder melding is vaak te herleiden tot foute hardware is mijn ervaring (gelukkig niet
al te vaak meegemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roconda
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:35
Ik weet het niet zeker, maar je zou vast wel ubuntu in verbose mode kunnen booten, kijk hier eens even naar. Beetje offtopic maar Ubuntu vindt ik achteruit aan het gaan sinds 8.04 ... jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unilizer
Ik heb ondertussen nog één en ander geprobeerd (ook de verbose mode), maar zo te zien lukt gaat de installatie nu altijd goed. Dan éénmaal het geïnstalleerd is zie ik alleen een bruinachtig scherm met een muis, voor de rest is het scherm leeg. Dit is nog steeds zonder de PCI grafische kaart te installeren. Is dit dan omdat Ubuntu mijn hardware niet ondersteund, want XP heeft er altijd vloeiend op gedraaid? Zou het dan een oplossing kunnen zijn om een oudere versie te installeren? De ISO voor de alternate mode ben ik nu aan het downloaden, dus ga deze nog eens proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door unilizer op 05-11-2008 21:34 ]

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

unilizer schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:28:
Dan éénmaal het geïnstalleerd is zie ik alleen een bruinachtig scherm met een muis...
Lijkt op een probleem met de X server.
Probeer eens met ctrl+alt+F2 om een login prompt en een text console te openen.
Dan kun je met
code:
1
dmesg
een start maken met debuggen van o.a. de X server meldingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unilizer
Ik heb geprobeerd met de alternate install van ubuntu en deze was al iets beter resultaat. Nu geraakte hij al tot aan het inlog scherm, maar met de andere install had ik automatische log in gedaan. Dus denk ik wel dat het opstarten hetzelfde is/was. Het goede nieuws is dan wel dat de installatie wel lukte met de grafische kaart in het PCI slot. Conslusie tot nog toe -> Het is mijn nog niet gelukt om Ubuntu volledig op te starten.
Nu ben ik een totale leek in linux en zet dus mijn eerste stappen ermee. Ik heb al wat opzoekingen gedaan naar de betekenis van X Server, maar er was niks echt bij die het goed uitlegde. Het grote probleem was dan vooral hoe je het moet opstarten/installeren. Dan verder die ctrl+alt+F2 werkte niet, althans bij ik dan.
Zijn er hier die soms een goeie site weten voor een linux leek zoals ik? Zodat het dan nog mogelijk is om de X server aan praat te krijgen en dus zodanig dat het eens zou lukken om het bureaublad van Ubuntu te zien.
Bv een site met een stappen plan? Als dat zou bestaan, mijn dank zou alvast groot zijn. :)

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren ben ik toevallig met ubuntu aan de slag gegaan (dan wel hardy/server 8.04 icm xen). Hier word standard geen grafische schil bij mee geleverd. Ik heb dit opgelost door op de console "apt-get install ubuntu-desktop" uit te voeren. Natuurlijk moet dit onder root ("sudo su" of "sudo apt-get install ubuntu-desktop"). Dit installeerd ook meteen de GDM, wat de grafische login manager is.

De vraag is alleen of dit ook op jou versie (8.10/desktop) gaat werken, naar mijn weten installeerd de desktop variant altijd de grafiche schil, dit was tenminste zo op de 8.04/desktop editie.

edit

Een stap vergeten die ik ook heb uitgevoerd via de console.

"sudo Xorg -configure"
Dit commando maakt een xorg.conf.new aan in de root homedirectory, dit bestand word aangemaakt naar jou machine. Dit bestand kun je kopieren naar /etc/X11/xorg.conf waarna (hier in ieder geval) de xorg netjes online komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2008 15:14 ]

Pagina: 1