HD content icm P4 2.4 en GPU met videoacceleratie

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een mobo/cpu/ram/gpu op de kop getikt voor 9 euro:
Pentium 4 2.4GHz met 512MB ram en een FX5900.
Nu heb ik het idee om deze hardware in een meubel te bouwen en om dan 720p materiaal af te spelen. Indien mogelijk ook 1080p. Ik weet iig dat alleen de processor zeker geen 1080p af kan spelen. Opzich geen probleem want ik ga er denk ik alleen maar nieuwe HD afleveringen mee kijken en die zijn toch maar 720p. Waar ik dus mee zit is dus of ik überhaupt wel 720p af kan gaan spelen. Zou het gaan lukken als ik een videokaart koop met hardwareaccelaratie voor H264. Bv de HD2400pro AGP? Ik weet dus niet of deze processor sterk genoeg is voor 720p H264. Waarschijnlijk ga ik gebruikmaken van CoreAVC/MPC als ik de huidige videokaart gebruik. Als ik een Videokaart aanschaf gebruik ik hoogst waarschijnlijk Nero Showtime 4 want die kon dacht ik gebruik maken van DXVA. Ik heb wat topic doorgenomen maar dat ging meestal over een al bestaande snellere pc. Ik kon er niet echt uithalen of het bij mij gaat werken.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Twazerty schreef op zondag 02 november 2008 @ 18:42:
Zou het gaan lukken als ik een videokaart koop met hardwareaccelaratie voor H264. Bv de HD2400pro AGP? Ik weet dus niet of deze processor sterk genoeg is voor 720p H264. Waarschijnlijk ga ik gebruikmaken van CoreAVC/MPC als ik de huidige videokaart gebruik.
Reken er maar niet op. Dit schijnt alleen te werken onder allerlei voorwaarden (alleen bij bepaalde codering en content). Ik zal even een linkje voor je opzoeken.

Hierbij:

The Source in "Test: energiezuinige moederborden"

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2008 18:52 ]

• Twazerty
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 18:47:
[...]

Reken er maar niet op. Dit schijnt alleen te werken onder allerlei voorwaarden (alleen bij bepaalde codering en content). Ik zal even een linkje voor je opzoeken.

Hierbij:

The Source in "Test: energiezuinige moederborden"
Op welk deel reageer je nu. Voor huidige videokaart? Of voor de HD2400Pro? Of allebei?

Verwijderd

Beide.

Verwijderd

ik geloof dat de ati agp kaarten niet erg goed werkte met video co\decoderen wegens de agp bus.
Kan het mis hebben.

• Twazerty
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 20:08:
ik geloof dat de ati agp kaarten niet erg goed werkte met video co\decoderen wegens de agp bus.
Kan het mis hebben.
mmh kan hier iemand iets meer over vertellen

Maare ik heb zojuist de pc aangeslingerd met een Oude 6GB 2,5inch schijf. Draai er nu een film op in 720p H264.CPU verbruik ligt telkens tussen 64 en 90 %. Wellicht toch nog hoop met een AGP videokaartje.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Dan zou dat ook niet werken met een nvidia kaart.
Ik heb een P4 2.8 en die kan 720P net aan volgens de vorige eigenaar.
Qua cpu belastig lijkt het te gaan (50~65%) maar geluid liep wel achter, al ben ik flink aan het worstelen hiermee omdat ik gewoon SPDIF wil gebruiken.
Ik gebruikte een 6800GT maar vanwege de versleten fan zit er een passieve 5200FX in nu.

Hij adviseerde ook CoreAVC, nog niets mee gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Gman op 02-11-2008 23:04 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb voorheen een P4 Northwood 2.2 setup gehad, waarop ik geregeld HD spul keek icm een Geforce 6600GT videokaart en 2 gig aan ram.

x264 en allerhande divx, TS, MPEG in 720P kun je daarop kijken.
1080P gaat niet lukken, enkel als het ongecomprimeerd is (bijvoorbeeld Star Wars 3 in 1080p TS).

Daarna heb ik die pc nog eens geupgraded met een 2.8Northwood en dat draaide alles op 720 (dus ook films met hoge bitrate; 8+gig x264).

Moet dus lukken. Het ding staat nu nog als dedicated HT systeem bij mijn HD TV :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 07:16
Probeer deze speler eens: http://mpc-hc.sourceforge.net/

Die heeft DXVA support voor ATI en NVidia :)
* nVidia series 8(9)xxx for H.264 only
* ATI Radeon HD series for H.264 and VC-1 decoding

[ Voor 36% gewijzigd door Sv3n op 02-11-2008 23:04 ]

Last.fm
Films!

• Twazerty
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Sv3n schreef op zondag 02 november 2008 @ 23:04:
Probeer deze speler eens: http://mpc-hc.sourceforge.net/

Die heeft DXVA support voor ATI en NVidia :)

[...]
Mot ik wel eerst een geschikte videokaart hebben :P kom er net achter dat de FX5900 niet helemaal goed is.Als je bv resolutie verandert heb ik een en al artifacts en pc zit vast :P

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 07:16
Twazerty schreef op zondag 02 november 2008 @ 23:08:
[...]

Mot ik wel eerst een geschikte videokaart hebben :P kom er net achter dat de FX5900 niet helemaal goed is.Als je bv resolutie verandert heb ik een en al artifacts en pc zit vast :P
Ow verkeerd gelezen, dacht dat je die HD2400 al had. Daarmee moet dit perfect werken, onder de 10% cpu gebruik tijdens het afspelen van HD materiaal. Er zijn echter wel wat nadelen, je kunt namelijk geen andere filters meer gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sv3n op 02-11-2008 23:13 ]

Last.fm
Films!

• Twazerty
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Sv3n schreef op zondag 02 november 2008 @ 23:13:
[...]

Ow verkeerd gelezen, dacht dat je die HD2400 al had. Daarmee moet dit perfect werken, onder de 10% cpu gebruik tijdens het afspelen van HD materiaal. Er zijn echter wel wat nadelen, je kunt namelijk geen andere filters meer gebruiken.
Dus met mijn huidige setup alleen dan een HD2400 iod duikt de belasting al naar 10% maar hoe zit het dan met 1080p?

Btw hij speelt nu af zonder audio delay. Via Coaxiaal aangesloten.
Mmh welke zou meer geschikt zijn, een HD2400Pro of een HD3450. Zit maar 50 cent verschil tussen bij 4Launch |:( dat ga ik morgen eens uitzoeken.

Ik ga het zaakje omdraaien. Een nieuw moederbord kopen is goedkoper. Koop ik deze: http://www.4launch.nl/sho...-sata--vga--glan/tweakers en trek mijn HD3450 uit mijn eigen pc. Gebruik die nu toch niet meer. Hang ik ook maar meteen mijn USB geluidskaart eraan die ik ook niet meer gebruik en zet ik er mijn overgebleven ddr2 512 erin. Is dus en wat snelheidswinst en 2 euro bespaard :P

Iemand die nog wat zinnigs kan zeggen over 1080p icm met een HD3450 en een P4 2.4GHz?

[ Voor 37% gewijzigd door Twazerty op 02-11-2008 23:40 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Voor een x264 film moet het sowieso Level 4.1 zijn. Dat heeft met de instellingen van de encode te maken. :)

Het schijnt inderdaad ook nog eens lastig te zijn het fatsoenlijk aan de praat te krijgen op AGP kaarten. Daarnaast decodeert een nVidia kaart volgens mij niet alles, waar een ATi dat wel doet. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Twazerty
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Mojo schreef op maandag 03 november 2008 @ 00:12:
Voor een x264 film moet het sowieso Level 4.1 zijn. Dat heeft met de instellingen van de encode te maken. :)

Het schijnt inderdaad ook nog eens lastig te zijn het fatsoenlijk aan de praat te krijgen op AGP kaarten. Daarnaast decodeert een nVidia kaart volgens mij niet alles, waar een ATi dat wel doet. :)
Ik realiseer me dat het kopen van een nieuw moederbord me veel voordeel oplevert. Kan opeens mn moederbord en ram verpatsen. Ok dat wist ik niet dat AGP + Hardware acceleratie lastig werkend te krijgen is. Ik kan natuurlijk makkelijk een m2ts file maken en Level .. naar Level 4.1 te zetten. Of trappen ze daar niet in :P

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 10:04
Ik heb een AMD64 X² 4200+ met 1,5 GB intern en een Ati HD2400pro gehad... met deze config kon ik de meeste 720P vloeiend afspelen en sommige 1080P films.
Daarvoor had ik een AMD64 3200+ met 1 GB intern en een Ati X300 videokaart. Hiermee kon ik redelijk wat 720P films vloeiend afspelen, 1080P was geen optie.

Hardwarematig decoderen van HD video werkt alleen goed als je een echte bluray disk afspeelt, x264 rips gaat in de meeste gevallen niet lukken met hardwarematige decodering door de videokaart. Die videokaart zal dus amper iets voor je gaan betekenen in het geval je 720P rips gaat afspelen.

Het 'probleem' is ook een beetje dat de HD content nogal verschilt. De ene rip is de andere niet. Je hebt high quality rips (compleet met DTS soundtrack) van 12 GB, maar je hebt ook rips van 4,3 GB. De ene rip kan een beetje hulp krijgen van de videokaart (DXVA), het gros niet. Ik spreek uit ervaring, ik heb een collectie van zo'n 100 HD rips. Wil je zeker weten dat je alles af kan spelen, dan heb je een moderne hardware config nodig.
Beperk je je tot 720P materiaal dat niet een al te hoge bitrate heeft, dan gaat dat ook lukken op een simpelere config.

Ik koos voor de 1e optie en heb mijn HTPC uitgerust met een Core2Duo E6750, 2GB intern en gebruik diezelfde Ati HD2400pro :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
BackSlash schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:56:
Ik heb een AMD64 X² 4200+ met 1,5 GB intern en een Ati HD2400pro gehad... met deze config kon ik de meeste 720P vloeiend afspelen en sommige 1080P films.
Daarvoor had ik een AMD64 3200+ met 1 GB intern en een Ati X300 videokaart. Hiermee kon ik redelijk wat 720P films vloeiend afspelen, 1080P was geen optie.

Hardwarematig decoderen van HD video werkt alleen goed als je een echte bluray disk afspeelt, x264 rips gaat in de meeste gevallen niet lukken met hardwarematige decodering door de videokaart. Die videokaart zal dus amper iets voor je gaan betekenen in het geval je 720P rips gaat afspelen.

Het 'probleem' is ook een beetje dat de HD content nogal verschilt. De ene rip is de andere niet. Je hebt high quality rips (compleet met DTS soundtrack) van 12 GB, maar je hebt ook rips van 4,3 GB. De ene rip kan een beetje hulp krijgen van de videokaart (DXVA), het gros niet. Ik spreek uit ervaring, ik heb een collectie van zo'n 100 HD rips. Wil je zeker weten dat je alles af kan spelen, dan heb je een moderne hardware config nodig.
Beperk je je tot 720P materiaal dat niet een al te hoge bitrate heeft, dan gaat dat ook lukken op een simpelere config.

Ik koos voor de 1e optie en heb mijn HTPC uitgerust met een Core2Duo E6750, 2GB intern en gebruik diezelfde Ati HD2400pro :)
Het probleem is bijna nooit de bitrate, maar het aantal reference frames. Een encode moet binnen level 4.1 vallen qua specificaties om gebruik te kunnen maken van DXVA. Bij 720p rips is dat bijna altijd zo. Vooral bij oudere 1080p rips valt het aantal reference frames nog wel eens buiten de grenzen.

De MPC Homecinema decoder is zo'n beetje de enige bruikbare decoder voor h264 DXVA momenteel omdat bijvoorbeeld de Powerdvd 8 decoder niet zelf omschakeld naar softwaremode als een encode buiten de specs valt. De MPC decoder doet dat wel.

Wat wel een probleem is is dat er geen andere filters tussen de DXVA compatible decoder en de output mogen zitten. Dus Vobsub en ffdshow verbreken die link en dan werkt DXVA niet. Wat dat concreet betekend is dat je momenteel alleen ondertitels kunt hebben bij gebruik van DXVA in een programma als MPC Homecinema of KM Player. Windows Media Center en Mediaportal maken bijvoorbeeld gebruik van externe codecs en filters, ook voor ondertitels. Je kunt in die programma's dus geen DXVA en ondertitels tegelijk krijgen.

Conclusie is dat je voorlopig in HTPC software noodgedwongen gebruik moet maken van software decoding en dus een snelle CPU nodig hebt. Een snelle software decoder is inderdaad CoreAVC, maar deze lijkt wel hier en daar wat details in te slikken tov andere software decoders als ffdshow.
Pagina: 1