[OC] tegenstrijdige OC info E8500

Pagina: 1
Acties:

• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Beste tweakers,

Het volgende systeem heb ik in elkaar gezet:
ASUS P5Q-E
C2D E8500 3,16Ghz
Zalman ZNPS 7500 ALCU
2X OCZ Flex 1200 1GB DDR2
ATI HD4850
2X Seagate 7200.11 500GB
Real Power 620W

Door de FSB op te voeren naar 357 Mhz loopt de core nu op 3.4Ghz. Echter zeggen CPU-Z en de ASUS AI suite dat de core op 2.4 Ghz draait (de ratio staat op 6.0 en niet op 9.5)
XP/bios/sisoft sandra zeggen dat de core op 3.4 Ghz draait.

BIOS info:
CPU ratio: 9.5
FSB Freq: 357
PCIE ratio: 100
DRAM: Auto
FSB strap to NB: Auto
CPU volt: 1.248
3.3V: 3.296
5V: 4.992
12V: 12.040

Wat is nu de waarheid en hoe kan ik ervan uit gaan dat ik het systeem goed overclocked heb?
Overigens zegt Sisoft Sandra dat de Vcore spanning te hoog is....lijkt me niet.. toch?
Systeem draait stabiel met een CPU temp op 27C dus is de FSB misschien nog op te voeren.

Bij voorbaat dank!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
speedstep? Kijk eens naar de frequentie als de cpu iets te doen heeft. bijvoorbeeld onder orthos stress.

Door speedstep wordt de cpu automatisch terug geclocked als er nioet zoveel cpu load is (deze optie is uit te schakelen in de bios).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Benchmarken? je hebt overklok voor meer performance. Dat moet je kunnen meten. Al sje dat niet kunt meten hoef je niet te overklokken.

(Ik denk ook speedstep, dus systeem onder load bekeijken met cpu-id zou helpen)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:26
Je mobo gooit de Multiplier omlaag om het stroomverbruik te verminderen, echter zal de multiplier weer omhoog gaan (naar 9.5 in jou geval) als je bijvoorbeeld orthos laat stressen.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

EIST......
Wikipedia: SpeedStep

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2008 19:33 ]

• Influxx
Ali_van_G schreef op zondag 02 november 2008 @ 17:39:
speedstep? Kijk eens naar de frequentie als de cpu iets te doen heeft. bijvoorbeeld onder orthos stress.

Door speedstep wordt de cpu automatisch terug geclocked als er nioet zoveel cpu load is (deze optie is uit te schakelen in de bios).
Hmmm...De optie speedstep verdwijnt in de bios zo gauw ik de multiplier op manual zet. Wanneer ik de multiplier op auto zet (hij loopt dan nog steeds op 9.5 obv de FSB ratio) staat speedstep op disabled.

Onder load schiet hij idd omhoog naar 9.5.....maar speedstep staat niet aan....

Performance getest en deze is aanzienlijk beter vergeleken een standaard E8500 of de E8600.....dus de overclock lijkt geslaagd alleen lijkt speedstep niet uit te schakelen te zijn maar daar lig ik niet wakker van.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee ik heb dat inderdaad ook met een E8500, gewoon op stock snelheden trouwens. Mulitiplier staat wanneer de pc idle is op 6 en gaat tijdens stressen naar 9.5 waardoor de core speed dan pas naar de volledige 3.16Ghz gaat.

Ook ik heb zitten kijken in mijn bios maar speedstep staat ook hier gewoon disabled en toch blijft hij dit doen. Niet dat ik het erg vind trouwens want waarom zou hij op 3.16Ghz moeten lopen in idle stand, maar opmerkelijk is het wel...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:49

M2M

medicijnman

ik222 schreef op zondag 02 november 2008 @ 19:57:
Nee ik heb dat inderdaad ook met een E8500, gewoon op stock snelheden trouwens. Mulitiplier staat wanneer de pc idle is op 6 en gaat tijdens stressen naar 9.5 waardoor de core speed dan pas naar de volledige 3.16Ghz gaat.

Ook ik heb zitten kijken in mijn bios maar speedstep staat ook hier gewoon disabled en toch blijft hij dit doen. Niet dat ik het erg vind trouwens want waarom zou hij op 3.16Ghz moeten lopen in idle stand, maar opmerkelijk is het wel...
Zolang de pc onder load stabiel is, is er niets aan de hand. Speedstep kan volgens mij geen kwaad en is ook nog eens "goed" voor de energierekening.

en je zult wel in benchmarks zien dat de ge-oc-de processor sneller is, aangezien het ding bij het minste of geringste al naar de volle snelheid schiet zul je niets aan performance missen.

-_-

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat missen aan performance ben ik niet met je eens, met speedstep aan op mijn oc'de cpu verloor ik bij 3dmark 06 bijvoorbeeld 2000 punten

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:49

M2M

medicijnman

nedernakker schreef op zondag 02 november 2008 @ 20:24:
dat missen aan performance ben ik niet met je eens, met speedstep aan op mijn oc'de cpu verloor ik bij 3dmark 06 bijvoorbeeld 2000 punten
das apart. Dan blijft je processor zelfs onder load hangen in de idle modus zo te zien. Zowel mijn E8400 als de oude E6600 doen het goed en klokken met 3dmark netjes richting hun ingestelde snelheid. Verder mis ik eigenlijk nagenoeg geen punten in 3dmark / superPI. Speedstep aan of uit doet bij mij in ieder geval niets. (behoudens de energierekening lichtjes omlaag trekken)

-_-

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 02 november 2008 @ 19:57:

Je hebt C1E en Eist hè. ;)
Heb je alle twee wel disabled?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dat speedstep performance kost kan kloppen, het wisselen van de snelheid gebeurt wat te laat, en kost ook wat performance.

verder effe google op disable speedstep:

http://www.bay-wolf.com/speedstep.htm
7 Q: Turning off SpeedStep in the BIOS seems to have no effect whatsoever upon the machine's ability to change the CPU rate. How do you disable SpeedStep. I am using WinXP.

A: You must have it turned off in the BIOS and in WinXP. If you go into the Power Applet in Control Panel and select the Always On option it will disable Speed Step. Right click your desktop > Click properties > Click Screen Saver > Power button > Change the Power Scheme to always on.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 02 november 2008 @ 21:16:
[...]

Je hebt C1E en Eist hè. ;)
Heb je alle twee wel disabled?
Nee heb nog eens goed gekeken in bios en inderdaad stond Eist nog op enabled, die heb ik nu afgezet en dan blijft de multiplier inderdaad gewoon 9.5 en dus de core speed 3.16Ghz. Bedankt voor je antwoord in ieder geval :)

@nederakkerToen ik het moederbord en de processor net had geinstalleerd bleef ik zo'n 600 Mhz missen onder full load met speedstep. Maar nadat ik de bios had geupdate was dat opgelost...

• Influxx
leuk_he schreef op zondag 02 november 2008 @ 21:20:
Dat speedstep performance kost kan kloppen, het wisselen van de snelheid gebeurt wat te laat, en kost ook wat performance.

verder effe google op disable speedstep:

http://www.bay-wolf.com/speedstep.htm

[...]
Dit geldt volgens mij alleen voor laptops, bij mij doet hij iig niets.
Ik heb wel nog C1E en CPU TM Function en Intel C-STATE op enabled staan....kan het kwaad dit uit te zetten?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Influxx schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:45:
[...]

Dit geldt volgens mij alleen voor laptops, bij mij doet hij iig niets.
Ik heb wel nog C1E en CPU TM Function en Intel C-STATE op enabled staan....kan het kwaad dit uit te zetten?
Dat maakt dus wel uit... staat letterlijk in de link.

• Influxx
leuk_he schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:48:
[...]

Dat maakt dus wel uit... staat letterlijk in de link.
C1E did the trick! :Y)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ook mooi.

Pagina: 1