Map vervangen, bestanden weg?

Pagina: 1
Acties:

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Hey, ik heb een typische beginnende-Mac-gebruiker vraag :)

Ik had twee mappen met dezelfde naam en verschillende bestanden erin (door per ongeluk de map naar het bureaublad te slepen en snel op cancel te klikken).
Ik wilde de map op het bureaublad dus weer met de orginele map samenvoegen, ik kreeg de volgende melding daarbij:

(Reconstructie:)
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/n2kbpv.png

En omdat de Mac tot nu toe slimmer is gebleken dan windows dacht ik dat hij net zoals bij windows de andere bestanden er dan bij zou zetten (las eigenlijk over vervangen heen als ex trouwe windowsgebruiker).

Afijn, de bestanden in de orginele map lijken nu weg, en ik kan ze niet meer vinden.
Waar kan ik die terughalen?

Dank, R

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt ze niet meer terughalen. Misschien met dat je nog wat terug kunt halen met recovery-software, maar ik acht de kans klein.

Het vervelende is dus dat Mac OS X, in tegenstelling tot Windows, mappen niet samenvoegt, maar overschrijft.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Daedalus schreef op zondag 02 november 2008 @ 17:13:
Je kunt ze niet meer terughalen. Misschien met dat je nog wat terug kunt halen met recovery-software, maar ik acht de kans klein.

Het vervelende is dus dat Mac OS X, in tegenstelling tot Windows, mappen niet samenvoegt, maar overschrijft.
Hm dan is het goed dat ik er zo achter kom, dit ging voornamelijk om foto's van de windows pc afkomstig dus die staan daar ook nog wel op.
Weet nu iig dat ik daar in het vervolg goed op moet letten.. :(

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan hier ervoor stemmen om dit bij Apple onder de aandacht te brengen.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:24

Nitai

Live the life you love.

Met behulp van een file manager kun je dit wel in betere banen leiden, althans zo doe ik het :)
Met behulp van muCommander of Pathfinder.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Haha, daar ben ik ook een keer "the hard way" achter gekomen :)

Op zich is het ook wel logisch dat als je de ene map "over de andere heen" kopiëert, dat 'ie dan de oude met de nieuwe overschrijft in plaats van file-voor-file een vergelijking uitvoert. Stel je voor dat je een oude applicatie in /Applications probeert te vervangen door een nieuwe en dat 'ie dan in plaats van de applicatie helemaal te vervangen, de oude files merged met de nieuwe. Dat wordt best een rommeltje :P

Het gedrag van overschrijven in Mac OS X vind ik dus eigenlijk best wel intuïtief: net als bij files worden ook directories gewoon overschreven, op precies dezelfde manier (eigenlijk is dat in elk OS behalve Windows zo). Wel vind ik dat Mac OS X je de mogelijkheid zou moeten bieden om die "merge" uit te voeren zoals je die bij Windows hebt, omdat het toch iets is dat veel mensen regelmatig zouden willen gebruiken.

Nu krijg je dus een dialoogje met:
An older item named "yourfolder" already exists in this location. Do you want to replace it with the newer one you are moving?

[Stop] [Replace]
In mijn ogen zou dat beter:
An older item named "yourfolder" already exists in this location. Do you want to replace or merge it with the newer one you are moving?

[Stop] [Replace] [Merge]
kunnen zijn :)

Edit: oh, haha, dat is precies wat die lui uit dat eerdere linkje voorstellen :)

[ Voor 3% gewijzigd door dawuss op 03-11-2008 10:15 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1