RAID 5 met disks in verschillende grootte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb een NAS met 500 GB disks en er kan nog een disk bij. Ik gebruik de NAS in RAID 5 en wat ik me afvraag is of ik er 1 TB disks bij kan plaatsen en de volle 1 TB dan kan gebruiken of dat het gelimiteerd wordt tot 500 GB.

FT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bij RAID5 bepaald de kleinste disk in de set hoeveel ruimte er maximaal gebruikt kan worden. In jouw geval zal er dus maar 500GB gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In RAID 5 wordt uitgegaan van de kleinste disk. Als er al 500GBers inzitten dan zal je een 1TB disk niet kunnen gebruiken voor de volle 1TB, maar slechts voor de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:50

Lulukai

God's gift to women

En kan hij die overige 500 GB dan nog gebruiken als gewone partitie, en dus niet als deel van een RAID5 array? Of is die schijfruimte gewoon verloren?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Dit staat overigens ook allemaal mooi beschreven in de RAID-faq. Als je je in die FAQ verdiept snap je denk ik ook wel waarom het niet kan. :)
ruyckske schreef op zondag 02 november 2008 @ 16:21:
En kan hij die overige 500 GB dan ook nog gebruiken als gewone partitie, en dus niet als deel van een RAID5 array? Of is die schijfruimte gewoon verloren?
Dat zou mogelijk zijn met sommige software-RAID oplossingen ja. Geen idee of het kan met een NAS van type "een NAS". Verwacht het niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:32
ruyckske schreef op zondag 02 november 2008 @ 16:21:
En kan hij die overige 500 GB dan nog gebruiken als gewone partitie, en dus niet als deel van een RAID5 array? Of is die schijfruimte gewoon verloren?
In principe is die 500gb gewoon verloren, maar als je nu 1tb schijven erin gaan plaatsen voortaan, zou je mogelijk in de toekomst als alles schijven 1tb zijn over kunnen schakelen naar een xtb nas. (even kijken of jouw nas ondersteuning bied voor on the fly schijfgrote uitbreiding.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:59
Volgens mij is er een expirimentele patch voor ZFS die dat kan. En volgens mij kan een drobo dat, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Die drobo zou het moeten kunnen ja, maar da's geen simpele RAID5 lijkt me. :)

En met 3x 500GB + 1x 1TB hou je waarschijnlijk ook geen 2TB effectief over ofzo. ;) Dan kun je het verlies van je 1TB-drive niet meer opvangen namelijk...

[ Voor 37% gewijzigd door Xander op 02-11-2008 17:03 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Xander schreef op zondag 02 november 2008 @ 17:02:

En met 3x 500GB + 1x 1TB hou je waarschijnlijk ook geen 2TB effectief over ofzo. ;) Dan kun je het verlies van je 1TB-drive niet meer opvangen namelijk...
De drobo heeft in principe raid 5/1 op zo groot mogelijke stukken schijf.

Dus als je 250/500/750/1000 erin prikt (handige getallen), dan is de eerste 250 raid5(4), de tweede 250 raid5(3), de derde 250 is raid1, en de vierde 250 op de tera schijf kan niet redundant gemaakt worden en gaat dus verloren.

Resultaat is 750+500+250=1500 effectief uit 2500 rauw oftewel 60%, wat helemaal niet slecht is gezien het maximum op 75 ligt en dit al een best slechte config is.

De tera schijf minder en je houdt over 500+250 uit 1500, is 50%.

De slechtste config krijg je bij een drobo met iets van 80+1500=80. Maar dat is wel een gedegenereerde configuratie.

Maar "een NAS" kan meestal een stuk minder flexibiliteit leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:32
Xander schreef op zondag 02 november 2008 @ 17:02:

Ging mij helemaal niet om NU die 1tb al volledig te gebruiken.
Maar als je nu een 1tb schijf koopt, en in de toekomst gaat de rest ook stuk of je loopt tegen ruimte gebrek aan, dat je dan simpelweg de "kleinere" schijven kunt vervangen voor 1tb modellen (of groter), zodat je dan naar groter kan opschalen.

Daarom ook "in principe is die 500gb gewoon verloren".
Alleen dit verhaal staat en valt met wat voor nas er gebruikt word.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Pagina: 1