• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:43
Hoi allemaal,

ik heb inmiddels een aantal foto's die aan de muur niet zouden misstaan op A3-formaat of groter. Waar doe ik beter aan: een A3+-printer kopen of een afdrukservice gebruiken? Ik verwacht misschien eens per maand op A3-formaat af te drukken, maar als je iets eenmaal hebt ben je ook geneigd het vaker te gebruiken dus het kan vaker worden. Ter informatie: momenteel maak ik foto's met een 10Mp Canon 40D maar ik ben van plan over te stappen naar een 21Mp 5D mkII. De foto's zullen van niet al te grote afstand bekeken worden dus een afdruk met hoge resolutie en scherpte is wel gewenst.

Wat is wijsheid, en hebben jullie in allebei de categorieën nog aanbevelingen? Alvast bedankt!

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 09:59
Ik zou persoonlijk voor een het laten afdrukken gaan, omdat je dan meer mogelijkheden hebt. Je kunt dan ook af en toe een wat grotere afdruk laten maken.
Verder vraag ik mij af of je wel goed fotopapier op A3 formaat hebt, zal vast wel, maar omdat het veel minder wordt gebruikt, zal de prijs ook wel een stuk hoger liggen.

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41
Voor jouw doel zou ik naar een afdrukservice gaan. Je wilt vergrotingen ophangen en dan moeten deze printjes van goeie printers/inkt en papier komen. Je hebt er meer mogelijkheden en bovendien blijft de kleur langer goed in zonlicht.
Ik heb op de recentste Photokina het aanbod aan A3+ printers gezien. Goeie afdrukunits zijn niet bepaald goedkoop/compacte apparaten voor in huis voor een incidenteel afdrukje en dan die geur van die chemicalien... :+

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:35
Voor A3 heb je echt geen 21 mpixel nodig.. 5D MkI is dan goed genoeg. Ook de 24-105 levert genoeg scherpte. Goede a3 printer is betere investering.

|>

Verwijderd

ook een A0 is nog prima, als je die gaat afdrukken of plotten vanuit de 40D. Volgens mij zie je het een beetje verkeerd, 21 mp heb je alleen nodig bij grote billboards, en verder niets. Met 9 of 10 mp red je het in de meeste gevallen echt makkelijk!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Barrycade

Through the...

Ik laat af en toe foto's van mijn D50 met 6 Mp op 40x70 afdrukken bij de locale afdrukshop. Met prima resultaat. Kost me een eurotje of 7 per afdruk. Daar kan ík niet voor afdrukken. Alleen het papier zou me al 7 euro kosten.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 19:48:
ook een A0 is nog prima, als je die gaat afdrukken of plotten vanuit de 40D. Volgens mij zie je het een beetje verkeerd, 21 mp heb je alleen nodig bij grote billboards, en verder niets. Met 9 of 10 mp red je het in de meeste gevallen echt makkelijk!
Een billboard wordt van zo'n grote afstand bekeken dat de benodigde resolutie daar ook nog wel mee valt.

Je onderwerp bepaalt voor een veel groter deel de vereiste resolutie/scherpte, bij een gezichtsportret kom je veel makkelijker weg met een lage resolutie dan bij een landschap of architectuur.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb een macro foto uit mn 40D op 100x75cm laten afdrukken op Fuji foto papier voor 17 euro inclusief verzenden.
Zit er heel erg mooi uit.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Kurgan
Okee, de meeste stemmen gaan dus naar een afdrukshop. Iemand nog aanbevelingen voor een goede shop of advies over welke toko ik juist moet vermijden?

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Ik weet niet waar je woont maar in Amsterdam zit Key Color. Daar heb ik laatst een aantal printjes laten maken en dat ziet er erg goed uit.

Voor de prijzen: http://www.key-color.nl/p...oto=productoverzicht.html

Verwijderd

Gutteguttegut schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:33:
Ik heb een macro foto uit mn 40D op 100x75cm laten afdrukken op Fuji foto papier voor 17 euro inclusief verzenden.
Zit er heel erg mooi uit.
mag ik vragen waar?
Da's wel heel goedkoop!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Kurgan, het is vrij makkelijk te berekenen wat goedkoper is (niet wat beter is, dat is een ander verhaal ;) ): als je weet welk 'aantal foto's die je groot wilt afdrukken' je hebt en het valt mee, dan zou ik naar een afdrukshop gaan. A3-printers zijn wel goedkoper geworden, maar een goeie is nog steeds geen kleingeld en als je niet veel print (minder dan 300 grote prints per jaar is niet veel) dan is een eigen A3-printer niet per se nuttig/nodig als het gaat om de kosten :)

LinkedIn
Instagram

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32

Lordy79

Vastberaden

Eigenlijk zouden ze iets moeten uitvinden waardoor je een foto perfect op 2 (of meer) A4tjes kan printen en je die A4tjes dan naadloos op elkaar kunt laten passen!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Ik heb nu 3 maal bij de hema 50x75 laten afdrukken en ik moet zeggen dat ik verrast was van de zeeer goede kwaliteit. Kost voor 1 net onder de 10 euro (7,95 + verzend). Doch moet ik wel zeggen dat ik alleen zwart/wit heb laten afdrukken.

Je kan altijd een test doen bij verschillende printshops. Heb ik een keer gedaan met normale foto's. Niet te filmen hoe groot de verschillen zijn.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Bij Pixum drukken ze een A3 voor 3+1+ paar euro verzenden = pak'm beet 6 euro.

Bij meer prints wordt het goedkoper + maar 1 keer verzenden.

De printers daar kosten meer dan jouw huis :)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 21:03:
[...]

mag ik vragen waar?
Da's wel heel goedkoop!
Precies mijn gedachte. Laatst een foto op A0 laten zetten (Hoogglans, 200Gr) voor €83,-. En dan had ik nog korting ook.

Hoewel ik vaak foto's maak die op A3 belanden zal ik nooit een A3-printer kopen. Een goede printer kost een paar honderd euro en voor dat geld kan ik zeer veel foto's op dat formaat laten afdrukken (ik betaal ongeveer €5,- per foto). Als ik een printer zou kopen dan zit ik met het onderhoud en inkt wat het adrukken ook duurder maakt. De vrijheid van het laten afdrukken weegt voor mij zwaarder dan het zelf kunnen afdrukken.

Bovendien zijn sommige drukkers best wel te porren voor prijsafspraken als je daar vaak komt. :)

Een A3-printer koop je pas als je echt veel foto's gaat afdrukken voor verkoop ofzo maar ook dan koop je niet de eerste-de-beste want die dingen zijn echt duur. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 21:03:
[...]mag ik vragen waar?
Da's wel heel goedkoop!
Dat mag ;)
http://www.webprint.nl/kruidvat_new/poster.php
(Laat de naam je niet van de wijs brengen, je kunt gewoon 1 foto af laten drukken.)
Ik zie dat het nu wel iets duurder is geworden :|

Dit was mijn bestelling op 26 juli 2008:
Product fotocollage 75x100
Prijs € 9,95
Verzend- en verwerkingskosten € 6,69
Totaal orderbedrag € 16,64
Als ik er nu 1 bestel betaal ik:
prijs: 1 x 12,95 = 12,95
Verzend- en verwerkings
kosten: 1 x 6,69 = 6,69
------------------------------------------------------------------
totaal: 19,15

Verwijderd

profotonet of pixum zijn hele goeie online afdrukservices

voor mijn expositie ben ik naar pixelprint geweest in amstelveen, ze hebben helaas geen website 8)7
maar de afdrukken worden daar nog eerst met de hand doorlopen en ze worden in tegenstelling tot andere afdrukservices nog analoog afgedrukt. oftewel je digitale fototjes wordt belicht op fotopapier en via het oude proces afgedrukt. je betaald er wel wat meer voor maar dan heb je ook wat. voor een 60x40 betaalde ik 30 euro incl btw

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:00:
profotonet of pixum zijn hele goeie online afdrukservices

voor mijn expositie ben ik naar pixelprint geweest in amstelveen, ze hebben helaas geen website 8)7
maar de afdrukken worden daar nog eerst met de hand doorlopen en ze worden in tegenstelling tot andere afdrukservices nog analoog afgedrukt. oftewel je digitale fototjes wordt belicht op fotopapier en via het oude proces afgedrukt. je betaald er wel wat meer voor maar dan heb je ook wat. voor een 60x40 betaalde ik 30 euro incl btw
Ik weet niet hoe mijn foto is afgedrukt maar ik kan geen "print puntjes" ontdekken. Het is net als een normale foto.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:35
die print puntjes zie je met een loupe.

|>

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Voor een paar afdrukjes zou ik ze gewoon laten afdrukken, eventueel bij een goede afdrukcentrale waar je zelf papiertjes mag kiezen (profotonet).
Ga je voor goedkoop dan zijn er de hema/pixum's, maar daar ben ik niet van onder de indruk qua kwaliteit.

't voordeel van een eigen printer is dat je veel meer keuze in papieren hebt en natuurlijk zelf wat proef-afdrukken kan maken. Want eerlijk gezegd valt het niet mee om met zo'n profieltje van een vaklab precies de afdruk te krijgen die je wil. Vooral als je wat grover of matter papier kiest.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

simon schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:23:
die print puntjes zie je met een loupe.
Ik zal eens kijken of ik een macro foto kan maken van de print/afdruk kwaliteit.

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41
Lordy79 schreef op maandag 03 november 2008 @ 21:52:
Eigenlijk zouden ze iets moeten uitvinden waardoor je een foto perfect op 2 (of meer) A4tjes kan printen en je die A4tjes dan naadloos op elkaar kunt laten passen!
Of dit voor jou een perfecte methode is weet ik niet, maar zo af en toe print ik A3 of groter door in de voorkeursinstellingen van mijn HP-printerdriver (sorry, heb alleen ervaring met HP) onder tabblad 'Afwerking' de poster-modus te kiezen. Afhankelijk van het model printer zijn hierin ook nog instel mogelijkheden. 8)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24

Reptile209

- gers -

BellySM schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:10:
[...]

Of dit voor jou een perfecte methode is weet ik niet, maar zo af en toe print ik A3 of groter door in de voorkeursinstellingen van mijn HP-printerdriver (sorry, heb alleen ervaring met HP) onder tabblad 'Afwerking' de poster-modus te kiezen. Afhankelijk van het model printer zijn hierin ook nog instel mogelijkheden. 8)
Yup, heeft de Canon bij ons op kantoor ook. Het probleem is dan natuurlijk wel dat een laser niet tot aan de rand van het papier kan printen, je moet gaan snijden of vouwen en dan nog plakken. Dat gaat er - zeker voor een permanente foto aan de muur - niet uitzien. Bovendien print een kleurenlaser wel aardig voor normaal gebruik (bij ons: rapporten met plaatjes/grafieken), maar foto's kloppen voor geen meter qua kleuren. Meestal te donker en niet het juiste contrast... Kortom: laat het professioneel afdrukken met "goei" spul op mooi papier.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Reptile209 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:18:
[...]

Yup, heeft de Canon bij ons op kantoor ook. Het probleem is dan natuurlijk wel dat een laser niet tot aan de rand van het papier kan printen, je moet gaan snijden of vouwen en dan nog plakken. Dat gaat er - zeker voor een permanente foto aan de muur - niet uitzien. Bovendien print een kleurenlaser wel aardig voor normaal gebruik (bij ons: rapporten met plaatjes/grafieken), maar foto's kloppen voor geen meter qua kleuren. Meestal te donker en niet het juiste contrast... Kortom: laat het professioneel afdrukken met "goei" spul op mooi papier.
en dan is een plotter weer handig. Maar je praat dan al snel over > 10.000 euro voor zo'n apparaat. Ik werk bij een fotograaf en plot daar altijd voor klanten. Voordeel is dat je echt alles in de hand hebt. Papiersoort of zelfs canvas, met een sublieme fotokwaliteit (als de foto groot genoeg is dan). Het enige nadeel is het wisselen van rol. En dat het een plotter voor de beginnende fotograaf niet te betalen is :P Prijzen liggen dan wel gelijk hoger dan een printje van bijv. het kruidvat.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:14

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb een 2de hands Epson R1800 gekocht. Perfecte kleurenprints tot A3+ formaat. Ik druk er zo af en toe iets op af. Uiteraard is zelf printen veel duurder dan zo'n centrale, maar ik wil soms graag zelf even snel een print. Ik heb een groot magneetbord van een meter of 2 in mijn kantoor hangen en daar hang ik foto's die ik erg mooi vind op.

Ik heb ooit een custom kleurprofiel laten maken door Marc en Ciel, dus de afdrukken zijn perfect qua kleur.

btw: 4MP is ook al voldoende voor een A3 afdruk.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Kurgan
Okee, dat is dus duidelijk: het wordt een afdrukservice en ik heb gelijk een paar adressen. Iedereen bedankt voor de hulp! _/-\o_

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sophietje: een plotter voor het op papier krijgen van bitmaps (en dan ook nog eens foto's)? Ik kan me niet voorstellen dat dat er goed uit kan zien. Bedoel je niet gewoon een (groot formaat) printer?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00

qless

...vraag maar...

begintmeta schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:57:
Sophietje: een plotter voor het op papier krijgen van bitmaps (en dan ook nog eens foto's)? Ik kan me niet voorstellen dat dat er goed uit kan zien. Bedoel je niet gewoon een (groot formaat) printer?
Bij de plotter op mijn vorig werk ging dat perfect. (helaas z/w, maar wel A0 breedte en lengte onbeperkt) is ook eigenlijk geen plotter maar soort laser printer (zitten iedergeval geen pennetjes meer in)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24

Reptile209

- gers -

begintmeta schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:57:
Da's waar ook: wij hebben ook een A0-kleurenplotter staan. Het is gewoon een opgeblazen inktjet printer met een enorme rol papier (en papiermes) die best mooie afdrukjes kan maken. De kwaliteit is net zo goed als bij een gewone inktjet op goed papier. * Reptile209 wil niet weten wat zo'n ding moet kosten ;)

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1