Google Apps Mail configureren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Ik wil graag gebruik gaan maken van Google Apps. Mijn domein www.rickmakkinga.nl wordt gehost bij Hosting2Go.
Voor de overname van de emailservice door Google moeten de MX-records bij mijn host worden aangepast. Bij Hosting2Go kun je maar één eigen MX-record toevoegen.

In hun FAQ staat echter een mogelijke oplossing.
Door te pingen naar aspmx.l.google.com. is het ipadres van de mailserver te achterhalen.
Dit is 74.125.93.114. Vervolgens kan ik een A-record aanmaken voor de host mail.rickmakkinga.nl.
Dit A-record laat ik verwijzen naar 74.125.93.114. Door nu een MX-record aan te maken dat verwijst naar mail.rickmakkinga.nl, zou het mogelijk moeten zijn dat Google de emailservice overneemt.
Als ik in Google Apps de MX-records laat controleren, krijg ik echter de volgende foutmelding:
"Het lijkt erop dat uw domein niet goed is geconfigureerd."

Het vreemde is dat ik wel gewoon mail kan ontvangen op mail.google.com/a/rickmakkinga.nl
Hoe kan het dat ik nog steeds die foutmelding krijg in Google Apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

[b][message=30985735,noline]
Hoe kan het dat ik nog steeds die foutmelding krijg in Google Apps?
Omdat je de records niet zo in hebt gesteld zoals het hoort? De oplossing werkt misschien, maar het is niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
  • Nu online
Is het verder een probleem dat ik deze foutmelding krijg? Zijn er bepaalde dingen die ik alleen kan configureren als de instellingen zijn goedgekeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Vul bij Hosting2Go eens een hostname in ipv een IP-adres?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
  • Nu online
Dat is een beetje het probleem. Ik kan bij het aanmaken van een A-record alleen een ipadres invullen, geen hostname. Daarom is het noodzakelijk dat ik eerst ping naar aspmx.l.google.com.
Dit ipadres is echter niet altijd hetzelfde. Google zal wel meerdere servers gebruiken, met verschillende ipadressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Als je nou gewoon een MX record aanmaakt met daarin "aspmx.l.google.com"? Normaal gesproken maak je een MX record aan met verwijzing naar mail.jouwdomein.nl, vervolgens een A record voor mail.jouwdomein.nl met het IP adres van de mailserver.

Gezien aspmx.l.google.com onder een ander domein valt mag je dit A record op deze manier laten zitten. Dus een MX record voor jouw domein met de waarde 'aspmx.l.google.com' zou technisch gezien moeten voldoen. (eventueel een SPF record). aspmx.l.google.com zal gewoon ge-resolved worden door de mailserver aan de andere kant.

[ Voor 8% gewijzigd door wasted247 op 03-11-2008 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
  • Nu online
Ik heb het nu als bovenstaand ingevoerd. Het is niet mogelijk om eerst een MX-record aan te maken en vervolgens een A-record. Ik moet altijd eerst een A-record aanmaken.

Zouden de instellingen zo goed zijn? Dan laat ik de instellingen weer door Google controleren, maar dat duurt weer 48 uur.

[ Voor 85% gewijzigd door Rickm op 03-11-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
Rickm schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:36:
Type Hostnaam Domein Doel
A aspmx.l.google.com rickmakkinga.nl 74.125.93.114
MX [High Priority] rickmakkinga.nl aspmx.l.google.com.rickmakkinga.nl

Ik heb het nu als bovenstaand ingevoerd. Het is niet mogelijk om eerst een MX-record aan te maken en vervolgens een A-record. Ik moet altijd eerst een A-record aanmaken.

Zouden de instellingen zo goed zijn? Dan laat ik de instellingen weer door Google controleren, maar dat duurt weer 48 uur.
Hier klopt geen hout van :+

Je A record moet zijn: 'mail.rickmakkinga.nl' 74.125.93.114 (dus type A, hostnaam 'mail', domein 'rickmakkinga.nl', doel '74.125.93.114'). Je MX record moet zijn: 'mail.rickmakkinga.nl' (dus type MX, hostnaam 'mail', domein 'rickmakkinga.nl', doel 'mail.rickmakkinga.nl').

Je hebt nu het record aspmx.l.google.com.rickmakkinga.nl aan gemaakt :X

Overigens zou je gewoon een enkel MX record moeten kunnen aanmaken, waarom dit niet kan, zal je hoster je vast moeten kunnen vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
  • Nu online
@ wasted247
Zo had ik alles al ingevoerd. Maar bij deze instellingen krijg ik alsnog een foutmelding in Google Apps.

Mijn huidige instellingen: http://www.rickmakkinga.nl/dnsbeheer.jpg

Ik ga zo even aan mijn hoster vragen waarom ik niet een enkel MX-record kan toevoegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rickm op 03-11-2008 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
Rickm schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:47:
@ wasted247
Zo had ik alles al ingevoerd. Maar bij deze instellingen krijg ik alsnog een foutmelding in Google Apps.

Ik ga zo even aan mijn hoster vragen waarom ik niet een enkel MX-record kan toevoegen.
Wat een beetje appart is, is dat je sowieso al een default MX record hebt staan. Misschien kan de hoster deze aanpassen naar 'aspmx.l.google.com', kun je je eigen records weghalen.

Technisch gezien zou het zo horen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
  • Nu online
Ik heb het even gevraagd aan mijn hoster, kreeg binnen tien minuten het volgende antwoord:

Wanneer de mailverwerking verder correct werkt, lijkt ons dat u de foutmelding inderdaad kunt negeren.

We hebben de opzet gekozen met het leveren van diensten op onze servers. We willen geen domein-gebaseerde hoster zijn, die alleen domeinregistraties verzorgd, maar voornamelijk de diensten op onze servers laten lopen.

Met vriendelijke groet,
Felix de Winter
Hosting2GO Helpdesk

Het lijkt mij dat ik deze instellingen gewoon kan laten staan. Ik mis op die manier geen functionaliteiten in Google Apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Maak eens een screenshot van je settings, en van de pagina waar je die MX-instellingen kunt doen? Misschien kunnen we je dan beter helpen :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickm
  • Nu online
De DNS Record Beheer pagina:
http://www.rickmakkinga.nl/dnsbeheer.jpg

A-record toevoegen:
http://www.rickmakkinga.nl/arecord.jpg

MX-record toevoegen:
http://www.rickmakkinga.nl/mxrecord.jpg

Dit zijn alle pagina's die ik kan gebruiken voor het toevoegen van A- en MX-records ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Update: ik weet niet hoelang het al is... maar ik heb zojuist (bij toeval) ontdenks dat Apps nu mogelijk is,
ik heb namelijk met suc6 - een C-name aangemaakt... en een mx-record vewezen naar dat cname

let er zijn nog steeds beperkingen (zo kun je slechts 1 eigen mx maken (en de default mx moet dan uitgeschakeld zijn) ...

geen idee of dit blijvend is, maar er is door heel wat mensen gezeurd over deze features... ... dus als het blijft werken heb je binnen 48 gmail op je hosting2go domein (vergeet niet webmail en email services uit te zetten in je plesk) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerben
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07-2023
i-chat schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:37:
Update: ik weet niet hoelang het al is... maar ik heb zojuist (bij toeval) ontdenks dat Apps nu mogelijk is,
ik heb namelijk met suc6 - een C-name aangemaakt... en een mx-record vewezen naar dat cname
Zou je met een screenshot of op een andere manier eens kunnen laten zien hoe jouw c-name en mx-record er uit ziet? Ik ben al even aan het worstelen maar krijg het niet voor elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook graag een screenshot willen hebben zodat ik het goed kan instellen, ik kom er maar niet uit! Dus als iemand dat heeft heel graag (en dan voor mij specifiek bij hosting2go).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 22:38:
Ik zou ook graag een screenshot willen hebben zodat ik het goed kan instellen, ik kom er maar niet uit! Dus als iemand dat heeft heel graag (en dan voor mij specifiek bij hosting2go).
Misschien kun je eerst zelf een screenshot maken? (beetje initiatief) dan kunnen mensen wel helpen met wat je in moet vullen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb een print gemaakt van mijn huidige situatie. Ik heb alles wat ik geprobeerd heb eruit gehaald want het mijn domein wat ik dagelijks gebruik en waar dus ook mijn mail op binnenkomt. Ik kan het niet te lang uit de lucht laten....

Toch alvast bedankt voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: http://www.family2go.nl/voorbeeld_onaangepast.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:12:
Hoi,

Ik heb een print gemaakt van mijn huidige situatie. Ik heb alles wat ik geprobeerd heb eruit gehaald want het mijn domein wat ik dagelijks gebruik en waar dus ook mijn mail op binnenkomt. Ik kan het niet te lang uit de lucht laten....

Toch alvast bedankt voor de hulp!

[afbeelding]
Ik snap even het probleem niet. Je kan mx-records toevoegen en je kan c-names toevoegen dus eigenlijk alles wat je nodig hebt. Google geeft je een lijstje met mx-records. Die moet je overnemen. Bij priority vul je gewoon oplopende getallen in. Maakt niet eens uit wat, als ze maar in dezelfde volgorde oplopen..

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 14-02-2010 23:38 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ik maar 1 mx record kan toevoegen en ik dus niet weet hoe ik het in dat tabel moet zetten. Ik zal dus denk ik een CNAME record aan moeten maken en dan ook een MX maar wat moet ik erin zetten!? En ik kan ubberhaubt geen prio aangeven bij Hosting2Go dat doet hij zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In ieder geval de mx met het laagste cijfer. Maar hoe betrouwbaar het is als je er maar een in kan vullen dat vraag ik me ook af.

/▌

Pagina: 1