• Mask
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2020
Ik woon al vele jaren in Singapore en ben een vervent verzamelaar van Nederlandstalige Disney DVD's voor mijn kinderen. Nu is Disney sinds kort ook druk bezig met het releasen van hun klassiekers op BlueRay en ik begin me zo onderhand geneigd te voelen om te gaan shoppen voor een BlueRay speler, om te voorkomen dat ik straks bepaalde klassiekers niet meer kan krijgen en moet wachten op een tweede release.

Voor de duidelijkheid: Ik wil de discs kopen in Nederland (om zeker te zijn van Nederlands-gesproken maar ook Engels-gesproken (mijn kinderen zijn twee-talig)) maar kunnen afspelen op een speler die ik hier zou kunnen kopen..

Nu weet ik dat BlueRay 3 verschillende regios (A,B,C) heeft en voor DVD's was het probleem vrij simpel opgelost: koop een regio-vrije speler en ik kan discs spelen uit azie en uit europa. Met BlueRay lijkt het allemaal iets anders..

Dus, een aantal vraagjes aan de experts :)

1. Hoe kan ik mijzelf verzekeren dat de Disney BlueRays op mijn speler spelen, maar dat ik toch ook BlueRay discs uit Azie kan kopen, zou ik dat in de toekomst willen doen?

2. Is er (net als op DVD-spelers) een mogelijkheid om de regio te veranderen en hoe vaak is dat mogelijk?

3. Zijn Disney BlueRays regio-gebonden?

4. Is er een (grote) kans dat BlueRay spelers in de toekomst regio-vrij kunnen worden gemaakt of is dat zelfs nu al mogelijk met een bepaald type BlueRay speler?

5. Is het belangrijk om firmware 1.0, 2.0, 3.0 of wat dan ook te ondersteunen of is het voor de gemiddelde huis, tuin en keuken-gebruiker altijd prima? De mogelijkheid om nieuwe features te ondersteunen via het net lijkt me erg interessant.. Welke firmware moet ik daar voor hebben?

6. Kan ik op een BlueRay speler alle DVD-regios spelen, of is hier ook weer een soort hack voor?

7. Wat is de beste speler (gezien mijn doel) om te kopen?

Alvast enorm bedankt voor jullie tips!

[ Voor 6% gewijzigd door Mask op 02-11-2008 15:06 ]

• teacher
  • Laatst online: 19:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

schop!

Wise enough to play the fool

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Mask schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:04:
Ik woon al vele jaren in Singapore en ben een vervent verzamelaar van Nederlandstalige Disney DVD's voor mijn kinderen. Nu is Disney sinds kort ook druk bezig met het releasen van hun klassiekers op BlueRay en ik begin me zo onderhand geneigd te voelen om te gaan shoppen voor een BlueRay speler, om te voorkomen dat ik straks bepaalde klassiekers niet meer kan krijgen en moet wachten op een tweede release.

Voor de duidelijkheid: Ik wil de discs kopen in Nederland (om zeker te zijn van Nederlands-gesproken maar ook Engels-gesproken (mijn kinderen zijn twee-talig)) maar kunnen afspelen op een speler die ik hier zou kunnen kopen..

Nu weet ik dat BlueRay 3 verschillende regios (A,B,C) heeft en voor DVD's was het probleem vrij simpel opgelost: koop een regio-vrije speler en ik kan discs spelen uit azie en uit europa. Met BlueRay lijkt het allemaal iets anders..

1. Hoe kan ik mijzelf verzekeren dat de Disney BlueRays op mijn speler spelen, maar dat ik toch ook BlueRay discs uit Azie kan kopen, zou ik dat in de toekomst willen doen?

2. Is er (net als op DVD-spelers) een mogelijkheid om de regio te veranderen en hoe vaak is dat mogelijk?

4. Is er een (grote) kans dat BlueRay spelers in de toekomst regio-vrij kunnen worden gemaakt of is dat zelfs nu al mogelijk met een bepaald type BlueRay speler?

5. Is het belangrijk om firmware 1.0, 2.0, 3.0 of wat dan ook te ondersteunen of is het voor de gemiddelde huis, tuin en keuken-gebruiker altijd prima? De mogelijkheid om nieuwe features te ondersteunen via het net lijkt me erg interessant.. Welke firmware moet ik daar voor hebben?

6. Kan ik op een BlueRay speler alle DVD-regios spelen, of is hier ook weer een soort hack voor?

0. Je zegt nergens of je een standalone Blu-ray speler wil kopen of een Blu-ray speler voor in je pc.

1. Kijk op de Blu-ray Region Code pagina om te zien welke titels regiovrij zijn.

2. Je kan standalone Blu-ray spelers zelf niet regiovrij maken. Je kan wel gemodificeerde (hardware mod) standalone spelers kopen die regiovrij zijn.
Hier heeft één van mijn filmvrienden zijn speler gekocht. (Let op: je betaalt dan een stuk meer!)
Voor de pc kan je AnyDVD HD gebruiken om je speler regiovrij te maken.

3. zie antwoord nr 1.

4. zie antwoord nr 2.

5. Firmware maakt niet uit. Die kun je altijd updaten. Wat wel uitmaakt is de profile (1.0/1.1/2.0).
Zie wikipedia voor de lijst van extra mogelijkheden dat elk profiel ondersteunt. link

6. Sommige spelers zijn via een code van de AB regiovrij te maken. Dat kan je hier checken.

7. Lees reviews.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mask schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:04:

Je zult dus of twee spelers moeten aanschaffen, of een HTPC met een Blu-ray drive, of een dure regio vrije speler.

Voor zover ik weet is dit niet mogelijk op stand-alone spelers. Bij een Blu-ray drive in je PC kan dit 5 keer, maar er zijn mogelijkheden om het helemaal regio vrij te maken (met AnyDVD of zo).

Ongeveer de helft van hun releases zijn regio vrij, en de rest regio gebonden. Zie hier.

Ja, er zijn sites die regio vrije spelers verkopen, maar die zijn erg duur. Er wordt iets in bij gesoldeerd waardoor je aan kunt geven of de speler Regio A, B of C moet afspelen. Het is dus niet echt regio vrij, maar een hardware switch om aan te geven wat voor regio speler het is. Zie hier.

Vooral voor Disney films zou ik een fw 2.0 (BDLive) speler aanschaffen omdat Disney hier veel gebruik van maakt.

Blu-ray spelers zijn ook regio gebonden voor DVD's. De spelers die op de site staan die ik bij 4. heb genoemd zijn ook regio vrij voor DVD's.

Als je per se een regio vrije standalone speler wilt, zou ik nog even wachten tot het wat goedkoper is geworden. Anders kun je een HTPC bouwen met een Blu-ray drive. Die kosten toch niet zoveel meer, voor ongeveer €100,- heb je al een Blu-ray drive. Als je niet per se een regio vrije speler wilt hebben, kan ik je de PS3 aanraden.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:46
Klopt niet.
De nieuwe Sony S350 bijvoorbeeld is met een remote hack (OFA afstandsbediening) regiovrij te maken voor DVD.

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

PinkPanther1970 schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:33:
[...]

Klopt niet.
De nieuwe Sony S350 bijvoorbeeld is met een remote hack (OFA afstandsbediening) regiovrij te maken voor DVD.
Hij vraagt om Blu-Ray regiovrij te maken en niet DVD.

• PinkPanther1970
Neobahamuth schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:36:
[...]

Hij vraagt om Blu-Ray regiovrij te maken en niet DVD.
Vraag 6 is voor DVD, niet BD.
Je verwijst in je antwoord op vraag 6 naar je antwoord op vraag 2 (die dus wel over regiovrij voor BD gaat).
Ik zeg nergens dat je hem regiovrij kan maken voor BD.

[ Voor 7% gewijzigd door PinkPanther1970 op 02-11-2008 15:38 ]

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

PinkPanther1970 schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:37:
[...]

Vraag 6 is voor DVD, niet BD.
Je verwijst in je antwoord op vraag 6 naar je antwoord op vraag 2 (die dus wel over regiovrij voor BD gaat).
Ik zeg nergens dat je hem regiovrij kan maken voor BD.
Je hebt gelijk.

• PinkPanther1970
Overkomt iedereen wel eens, np.
Samengevat dus: sommige spelers kan je zelf regiovrij maken voor DVD (als je een OFA ter beschikking hebt), maar niet voor BD.

• Chester
  • Niet online
PinkPanther1970 schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:43:
Overkomt iedereen wel eens, np.
Samengevat dus: sommige spelers kan je zelf regiovrij maken voor DVD (als je een OFA ter beschikking hebt), maar niet voor BD.
Sommige BD spelers kun je ook regio vrij maken voor BD zoals ik al zei. Het kost alleen wat meer geld en moeite.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• Mask
Geweldige reacties allemaal! Enorm bedankt en excuses voor de onduidelijkheid over waar ik regio-vrij om zoek (beide als het ware) :)

Stom dat ik nooit heb gedacht aan het aanschaffen van een BD-drive voor in mijn HTPC! Deze staat al op de TV aangesloten, maar gebruik hem meer voor downloaden dan wat anders op het moment :P Ik denk dat dit inderdaad de gemakkelijkste oplossing is tot BD-standalone spelers goedkoper beschikbaar zijn en ze gemakkelijker regio-vrij zijn te maken!

Nogmaals enorm bedankt en ik ga morgen gelijk een BD-speler halen voor in mijn HTPC en mijn HDMI kabel eindelijk eens aan sluiten op mijn TV! :P

• Chester
  • Niet online
Mask schreef op zondag 02 november 2008 @ 18:08:
Geweldige reacties allemaal! Enorm bedankt en excuses voor de onduidelijkheid over waar ik regio-vrij om zoek (beide als het ware) :)

Stom dat ik nooit heb gedacht aan het aanschaffen van een BD-drive voor in mijn HTPC! Deze staat al op de TV aangesloten, maar gebruik hem meer voor downloaden dan wat anders op het moment :P Ik denk dat dit inderdaad de gemakkelijkste oplossing is tot BD-standalone spelers goedkoper beschikbaar zijn en ze gemakkelijker regio-vrij zijn te maken!

Nogmaals enorm bedankt en ik ga morgen gelijk een BD-speler halen voor in mijn HTPC en mijn HDMI kabel eindelijk eens aan sluiten op mijn TV! :P
Voordat je een drive gaat halen, download eerst eens even BD Advisor om te kijken of je wel Blu-rays af gaat kunnen spelen op je PC.

• Mask
Bedankt voor de waarschuwing :) Net BD Advisor geprobeerd en alles lijkt klaar te zijn voor een hardware en software speler! :) Opnieuw enorm bedankt allemaal en ik ga vandaag meteen 1 halen (moet nog wel even wachten op mijn eerste disc ;)).
Pagina: 1