• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 09:18
Op dit moment heb ik een ASUS p5B-E bord welke opzich prima is maar icm met de andere hardware toch niet helemaal lekker loopt.
Dit laatste komt door een nieuwe cpu waarvoor ook weer bios update nodig was en die bios versies (2 stuks geprobeerd) hebben weer wat problemen met het opstarten van me videokaart. Al met al wordt ik dat een beetje zat en ben ik opzoek naar iets anders.

Wat ik op dit moment heb is het volgende
Nvidia 7600GT (passief)
C2D E8200
4x 1GB DDR667 RAM
1 PCI-E Netwerkkaartje
1 PCI geluidskaart
1 PCI tunerkaart

Nu het probleem van mijn zoektocht...
Omdat ik weinig game (zelfs me ps3 staat misschien maar 4x in de maand aan) ben ik opzoek naar een bord met Intergrated Graphics Processor IGP dus ;)
En je komt dan als snel uit bij de G45 chipset van Intel of de stukke snellere 730i chipset van nvidia. Naar deze laatste gaat me voorkeur. Alleen in de pricewatch staan er maar 2 bordjes in met deze chipset en ze zijn beide M-ATX. En dat gaat problemen geven met me PCI kaarten -> te weinig sloten.
Tot nu toe ben ik maar 1 ATX bord tegen gekomen met IGP G35 chipset volgens mij maar dit bord was dan wel ATX maar had geen extra sloten :?

Ook wel belangrijk om te noemen is dat volgens reviews blijkt dat de G45 chipsets problemen heeft met HDMI repeaters zoals AV-receivers. En dat is natuurlijk lastig als je het als HTPC wil gaan gebruiken.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom wil je per se integrated? Omdat je bij je huidige bord problemen hebt met booten met een PCIe videokaart?
Een nieuw moederbordje met een goedkope PCIe videokaart zou dit klusje gewoon kunnen klaren. Je huidige probleem is niet iets wat ik bij elk bord verwacht, integendeel.
Als je al leest dat zo'n G45 oplossing mogelijk nadelen heeft icm HDMI (welke je wilt gaan toepassen?), zou ik dat eigenlijk gewoon omzeilen door iets anders uit te kiezen.
Is een ATX plank met een P43 chipset niet iets? Die zijn goedkoop, doen hun ding en daar prik je dan een simpel passief PCIe kaartje bij.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 02-11-2008 15:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• The-Source
Nou ik zie eerder de voordele van IGP in stroom besparing. En de huidige IGP's hebben ook ondersteuning om de HD codecs/containers te decoderen. En omdat ik een systeem heb zonder fan's etc (volledige passief gekoeld) is warmte besparing altijd lekker. Maar de G45 is onder de IGP's ook me laatste keus ook al zeggen ze dat het met updates te verhelpen is. De 730i vind ik zelf een mooie combi omdat die sneller is dat me huidige kaart 7600GT vs 9300.

Op dit moment zit ik via vga op me tv aangesloten maar het mooie van HDMI via me versterker is dat deze dan netjes de lipsync bij houdt etc..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

klaasbram schreef op zondag 02 november 2008 @ 16:16:
Nou ik zie eerder de voordele van IGP in stroom besparing. En de huidige IGP's hebben ook ondersteuning om de HD codecs/containers te decoderen. En omdat ik een systeem heb zonder fan's etc (volledige passief gekoeld) is warmte besparing altijd lekker. Maar de G45 is onder de IGP's ook me laatste keus ook al zeggen ze dat het met updates te verhelpen is. De 730i vind ik zelf een mooie combi omdat die sneller is dat me huidige kaart 7600GT vs 9300.

Op dit moment zit ik via vga op me tv aangesloten maar het mooie van HDMI via me versterker is dat deze dan netjes de lipsync bij houdt etc..
stroombesparing met een E8200 als processor?... maargoed, kijk eens in de BBG van gisteren. De HTPC heeft een mobo met een geintegreerd IGP en support voor C2D processors.

-_-

• The-Source
M2M schreef op zondag 02 november 2008 @ 16:42:
[...]

stroombesparing met een E8200 als processor?... maargoed, kijk eens in de BBG van gisteren. De HTPC heeft een mobo met een geintegreerd IGP en support voor C2D processors.
Met een tdp van 65watt verbruikte hij maximaal net zoveel als me vorige cpu E6300 maar aangezien deze minder belast wordt verbruikt hij wel minder dan me E6300, okay een E8400 zou nog meer besparen omdat deze dezelfde TDP heeft.
HTPC best buy heeft m-atx als form factor ;)

[ Voor 28% gewijzigd door The-Source op 02-11-2008 17:15 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

klaasbram schreef op zondag 02 november 2008 @ 17:13:
[...]

okay een E8400 zou nog meer besparen omdat deze dezelfde TDP heeft.
Volgens mij snap je niet wat een TDP is...

E8200 en E8400 zijn exact dezelfde CPU, alleen is de ene net wat hoger geclockt. Bij een identiek ontwerp zal een sneller draaiende CPU altijd meer verbruiken. Toch hebben ze dezelfde TDP. Dat komt omdat de TDP puur een richtlijn is om aan te geven hoeveel warmte een PC ontwerp af dient te kunnen voeren van een CPU. En aangezien fabrikanten niet evenveel verschillende ontwerpen willen hebben als dat er CPU modelnrs in omloop zijn, bundelt Intel alle vergelijkbare CPUs onder een enkele TDP.

Als je kast genoeg warmte voor een E8400 kan afvoeren kun je er veilig ook een E8200 in prikken. Dat is het enige wat je uit die identieke TDP kunt afleiden :o

Oslik blyat! Oslik!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als ik eens goed kijk naar die Asus P5N7A-VM, zie ik 2 PCI sloten, één PCI-e x1 slot en één PCI-e x16 slot. Perfect om al je kaarten kwijt te raken, toch? Je hebt zelfs plaats om een bescheiden grafische kaart te plaatsen, moest je je bedenken. Of nemen je geluidskaart en tunerkaart beiden twee sloten in?

pricewatch: Asus P5N7A-VM

edit: Die MSI overigens ook (adhv die thumbnail dacht ik van niet): pricewatch: MSI P7NGM Digital

Die 730i is hier inderdaad de betere keuze, zeker als je een HDMI signaal wil uitsturen. Daarbij is de chip nog eens zuiniger ook.

[ Voor 39% gewijzigd door mieJas op 02-11-2008 18:02 ]

Yes, but no.

• The-Source
Nou ik heb eindelijk me bord gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/08-10-16/113-yw-e115-tr_xl_7.jpg
Dit is de EVGA 113-YW-E115-TR <-- deze staat op het moment van schrijven nog niet in de pricewatch dus het wordt even zoeken ;)
Dit bord voldoet bijna helemaal aan me eisen maar ja je kunt niet alles hebben ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

klaasbram schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:57:
Nou ik heb eindelijk me bord gevonden.
[afbeelding]
Dit is de EVGA 113-YW-E115-TR <-- deze staat op het moment van schrijven nog niet in de pricewatch dus het wordt even zoeken ;)
Voeg'm dan zelf toe :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Heb je dit bordje nog ergens gevonden?

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 20:59

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Toch zitten er tussen de M-ATX nog wel interessante bordjes. tenminste al je kaarten zou je op onderstaand bordje kwijt kunnen Gigabyte GA-EG45M-DS2H. Ik gebruik in mijn 2de systeem momenteel een Biostar TF7150U-M7 gebaseerd op NVidia chipset, maar dit dingt stoort vreselijk op de geluidkaarten, zowel op interne als een apart kaartje, ik zit er dus aan te denken om hem om te ruilen voor deze gigabyte. Gigabyte GA-EG45M-DS2H geeft je 2 pci sloten en pci-e en daarnaast een DVI en HDMI poort. Bordje is wel vrij nieuw en ook aardig prijzig. (€.100,-) Het is één van de weinige M-ATX bordjes met 4 memory sloten. http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2877

[ Voor 5% gewijzigd door OkselFris op 24-12-2008 21:07 ]

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 13:53
klaasbram schreef op zondag 02 november 2008 @ 16:16:

Je kunt geen warmte 'besparen'. Alle energie die in je cpu/igp/ram en hardeschijf terecht komt, wordt omgezet in warmte. Of je nou fans hebt of niet, die warmte komt in je kast, en vervolgens in je kamer terecht. Verder hebben processoren een bepaalde efficientie, een e8200 of een e8400, die beide 'precies' dezelfde opdracht krijgen, zullen naar mijn weten nagenoeg evenveel warmte produceren.

Klein beetje off topic, maar goed. Succes met je nieuwe mobo :)

Verwijderd

VeniceX2 schreef op donderdag 25 december 2008 @ 00:33:
[...]

Je kunt geen warmte 'besparen'. Alle energie die in je cpu/igp/ram en hardeschijf terecht komt, wordt omgezet in warmte. Of je nou fans hebt of niet, die warmte komt in je kast, en vervolgens in je kamer terecht. Verder hebben processoren een bepaalde efficientie, een e8200 of een e8400, die beide 'precies' dezelfde opdracht krijgen, zullen naar mijn weten nagenoeg evenveel warmte produceren.

Klein beetje off topic, maar goed. Succes met je nieuwe mobo :)
Je hebt wel gelijk alleen neemt die IGP vermoedelijk een stuk minder dan die PCIe 7600GT..

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:22
OkselFris schreef op woensdag 24 december 2008 @ 21:06:
Toch zitten er tussen de M-ATX nog wel interessante bordjes. tenminste al je kaarten zou je op onderstaand bordje kwijt kunnen Gigabyte GA-EG45M-DS2H. Ik gebruik in mijn 2de systeem momenteel een Biostar TF7150U-M7 gebaseerd op NVidia chipset, maar dit dingt stoort vreselijk op de geluidkaarten, zowel op interne als een apart kaartje, ik zit er dus aan te denken om hem om te ruilen voor deze gigabyte. Gigabyte GA-EG45M-DS2H geeft je 2 pci sloten en pci-e en daarnaast een DVI en HDMI poort. Bordje is wel vrij nieuw en ook aardig prijzig. (€.100,-) Het is één van de weinige M-ATX bordjes met 4 memory sloten. http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2877
Dat Gigabyte G45 mainboard heeft een PCI Express x16 VGA slot wat maar op X4 snelheid draait, dus niet echt geschikt voor extra kaartjes. Moet voldoen aan de compatabliteits lijst. Dit lijkt op zo'n nep AGP slot wat Asrock ooit had.

http://www.gigabyte.com.t...ProductName=GA-EG45M-DS2H

• Dreamvoid
  • Niet online
Tuner kaart, ok logisch. Geluidskaart, als je nog met analoog werkt ipv SPDIF/HDMI geluid kan ik me met wat moeite ook nog in vinden. Maar een losse netwerkkaart? Waarom?

• The-Source
Dreamvoid schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:46:
Tuner kaart, ok logisch. Geluidskaart, als je nog met analoog werkt ipv SPDIF/HDMI geluid kan ik me met wat moeite ook nog in vinden. Maar een losse netwerkkaart? Waarom?
Geluidskaart omdat ik gewoon altijd volledig digitaal signaal wil hebben(continu DTS) en de onboard spdif niet genoeg kan instellen.
Omdat is een NDAS netwerkhdd heb. En als je met grote bestanden werd, 1080p films en je wilt nog wat downloaden op de achtergrond en is dat gewoon ideaal. Want NDAS communiceert zonder TCP/IP en als ik dit via me switch laat lopen valt de performance na 20seconden terug tot 7MB/s terwijl de 20sec wel op 25MB/s blaast.
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:03:
Heb je dit bordje nog ergens gevonden?
Ik kreeg op 17-12 van EVGA een mail dat het bordje leverbaar was vanuit hun webshop.
Ik heb ondertussen een ander gewoon P43 bordje (Gigabyte GA-EP43-S3L) besteld zonder IGP. En ik blijf me 7600GT gewoon gebruiken totdat er een andere leuke prijs/ kwaliteit passief gekoeld kaartje inzicht komt.
Het gekozen bordje heeft voor mij de meeste praktische PCI-E16x / PCI-E 1x/ PCI sloten indeling. Daar bleek nogal wat verschil ...

[ Voor 10% gewijzigd door The-Source op 01-01-2009 20:51 . Reden: alles wat uitgebreider neer gezet ]

Verwijderd

de beste bord die je had kunnen nemen was de gigabyte 780g ds2
Deze kon gewoon via zijn igp hd content afdraaien.
Deze bord had ook dts live opzitten (elke geluidsbron word omgecodeert naar dts)

Helaas was het een amd bord .

Voor intel was er geloof ik de gigabyte
GigaByte GA-E7AUM-DS2H

ALC889A with DTS Connect Enables a Superior Audio Experience

Excellent Audio Performance
High-performance DAC (Digital-Analog Converter) with 106 dB Signal-to-Noise ratio playback quality, designed especially for Windows Vista Premium PCs.

Blu-ray/HD DVD Full Rate Audio Support
The ALC889A enables high quality Full Rate Lossless Audio for content protected media and support for both Blu-ray and HD DVD formats for an exhilarating home theater entertainment experience.

Ik heb zelf deze audio chip in mijn laptop zitten.
Sluit deze aan op me versterker en netjes komt er te staan dts op het scherm van mijn denon versterker.

• The-Source
Dan had ik weer problemen gehad met het aansluiten van me kaarten. (lees gelijk alles bezet en geen uitbreiding mogelijk ) En het bordje wat ik nu besteld heb kost maar 68 euro dus valt allemaal wel mee qua prijs.

Pagina: 1