Moet een NIC in een PXE server ook PXE ondersteunen?

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik heb een paar thinclients die via netwerk (PXE) kunnen booten. Nou gaat dat op de een PC met een Asus A8N mobo (Marvell Yukon onboard aansluiting) goed, maar op een oudere Abit Kr7A met losse Realtek 8139 NIC niet. De eerste was om te testen, maar juist de PC die het niet doet moet zometeen daadwerkelijk de thinclients gaan bedienen.

De clients kunnen het ding gewoon niet vinden (no boot filename received). Alle instellingen nagelopen, firewall uitgeschakeld enz. Als ik Google op pxe, nic, support, etc. wordt alleen gekeken naar de client-kant. Maar moet je voor een PXE server ook een speciale NIC hebben?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-03 01:54
Nee, voor zover mij bekend is niet. De client heeft natuurlijk op de NIC zelf software nodig om te kunnen booten via een netwerk, de server hoeft daarentegen slechts voor een DHCP/TFTP server te zorgen, wat prima softwarematig te regelen is. Misschien kun je met Wireshark zien waar het fout gaat? Stuurt de DHCP server wel de filename mee?

• Z-Dragon
  • Laatst online: 09-03 20:58
Nee, de server hoeft niet op te starten "van het netwerk", maar moet juist aanblijven om de clients, die die mogelijkheid wel hebben, iets te bieden dat ze dan daadwerkelijk kunnen laden.

Je weet dat je DHCP zo moet instellen dat het adres van de "PXE-server" en de bestandsnaam worden meegegeven?

[ Voor 23% gewijzigd door Z-Dragon op 02-11-2008 15:05 ]

^ Wat hij zegt.

• Captain Pervert
Je weet dat je DHCP zo moet instellen dat het adres van de "PXE-server" en de bestandsnaam worden meegegeven?
[/quote]
De router (standaard Linksys dingetje) fungeert als DHCP server. Dat werkte eerst ook, vreemd genoeg. Heb daaraan verder niets veranderd.

Verder heb ik nog twee vmware machines gemaakt als testsetup, de ene is een PXE server, en de andere een PXE client. Die communiceren probleemloos met elkaar zonder veel tweaken. De VMware host fungeert dan als DHCP server.
Ik gebruik trouwens Ardence, een vrij obscuur programma (voorheen BXP geheten) waarmee je virtual disks aanmaakt en dus wel een volledig OS kan draaien maar dan 'streaming' zeg maar, met diskless thinclients.

Maar terug naar mijn vraag, ik weet dat PXE support op een NIC nodig is om op te starten van het netwerk, maar kan het zijn dat die Realtek NIC het AANBIEDEN van PXE-booten niet ondersteunt? Het lijkt onderhand de enige mogelijkheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Captain Pervert op 02-11-2008 15:14 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
Hmm jullie hebben gelijk. Toch een ordinaire config fout. Het zat hem in de loginservice, handmatig ip/subnet invullen werkte.

• Z-Dragon
  • Laatst online: 09-03 20:58
Nee, dat kan niet. Zoals het er nu uitziet, heb je meerdere DHCP-servers en dat is al een mogelijke belemmering. Zorg dat je een enkele DHCP-server hebt en dat zowel de clients als je VMware-machines daar hun adressen van toegewezen krijgen. Vervolgens moet je die DHCP-server ook nog zo instellen, dat hij extra informatie meegeeft, te weten het adres van de je "PXE-server" en (in ieder geval bij waar ik mee gewerkt heb) de bestandsnaam van datgene wat er geladen moet worden (uit m'n TFTP-map). Waarschijnlijk ondersteunt je Linksys het toevoegen van zulke informatie niet. Je zou misschien DD-WRT erin kunnen flashen; die ondersteunt dat wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Z-Dragon op 02-11-2008 15:32 . Reden: niet meer nodig. ]

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1