Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.
KDE start standaard op op het eerste screen. Deze is blijkbaar om de een of andere reden veranderd. Je kunt de scherm-volgorde veranderen door in (/etc/X11/)xorg.conf in de ServerLayout-sectie aan de Screen-lijnen een scherm-nr toe te voegen. Uit "man xorg.conf":
Ook kun je een specifiek programma op een bepaald scherm starten met DISPLAY=:0.0 programma voor het eerste scherm en DISPLAY=:0.1 programma voor het 2e scherm.Screen screen-num "screen-id" position-information
One of these entries must be given for each screen being used in a session. The screen-id field
is mandatory, and specifies the Screen section being referenced. The screen-num field is
optional, and may be used to specify the screen number in multi-head configurations. When this
field is omitted, the screens will be numbered in the order that they are listed in. The number‐
ing starts from 0, and must be consecutive. The position-information field describes the way
multiple screens are positioned. ...
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
Thanks, maar ik wil het liefst KDE op beide schermen. Ik heb inmiddels begrepen dat KDE 4 dit niet ondersteunt. Mijn vervolgvraag is dan ook: kan ik KDE op mijn monitor (scherm 0) en een ander DE op mijn tv (scherm 1) draaien? Ik heb hier nog niet op gezocht, maar als iemand er ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.
Ik kan inderdaad programma's op de tv starten via DISPLAY=:0.1, maar Mythtv (natuurlijk het belangrijkste programma dat ik op de tv wil draaien) is hier duidelijk niet van gecharmeerd. Hij crasht bij het kijken van live tv en loopt op willekeurige momenten vast bij het browsen in de menu's (dit kan een focus issue zijn). Ik hoop dat een DE dit probleem oplost.
Voor de volledigheid: ik heb alles wat ik wil al op een Feisty-installatie met KDE 3.5. Ik zou alleen wat mee willen gaan met de tijd
Kinderlijk eenvoudig is dat duidelijk niet
Ik kan inderdaad programma's op de tv starten via DISPLAY=:0.1, maar Mythtv (natuurlijk het belangrijkste programma dat ik op de tv wil draaien) is hier duidelijk niet van gecharmeerd. Hij crasht bij het kijken van live tv en loopt op willekeurige momenten vast bij het browsen in de menu's (dit kan een focus issue zijn). Ik hoop dat een DE dit probleem oplost.
Voor de volledigheid: ik heb alles wat ik wil al op een Feisty-installatie met KDE 3.5. Ik zou alleen wat mee willen gaan met de tijd
Heb je 'mythtv' als een aparte gebruiker draaien? Misschien werkt het beter als je met 'su mythtv' inlogt op die gebruiker, dan 'export DISPLAY=:0.1' doet en vervolgens mythtv zou starten... of desnoods met 'startx' een eigen KDE omgeving starten voor die gebruikerCrakie schreef op maandag 03 november 2008 @ 21:35:
Ik kan inderdaad programma's op de tv starten via DISPLAY=:0.1, maar Mythtv (natuurlijk het belangrijkste programma dat ik op de tv wil draaien) is hier duidelijk niet van gecharmeerd.
Addit: Wacht, het tweede display is op dat moment natuurlijk nog toegewezen aan de de normale gebruiker waarmee je KDE gestart bent, dus dan krijg je geen toegang. Moet je dus eerst de dual screen setup onder je eigen account uitschakelen denk ik...
[ Voor 18% gewijzigd door benoni op 03-11-2008 22:39 ]
Ok, mijn oplossing liet je kiezen op welk screen KDM start.
In principe zou kde4 gewoon moeten kunnen werken met meerdere screens, maar kwin's compositing wellicht niet. kde4 "draait" gewoon op alle screens.
Als er helemaal niets op die tv draait, zelfs geen plasma, dan voelt dat nogal als dat kde er niet op draait ja. Volgens mij kun je ook geen windows verslepen, dus dat maakt het er ook niet makkelijker op...
Start voor de lol eens een konsole op op de tv, en doe vandaaruit wat dingen. Die zou bijv. als het goed is ook window-borders moeten hebben.
Een DE gaat je problemen met MythTv niet oplossen. Die heeft er namelijk niets mee te maken. Enkel de WM(kwin) heeft invloed. Die bepaalt welk scherm focus heeft. Daarvoor zou ik een paar bug-reports richting mythtv sturen.
Je kunt ook gaan kijken hoe je multi-seat/user-X/linux aan de gang krijgt. Dan start je 2 verschillende, volledig gescheiden, X-servers met elk hun eigen invoer en uitvoer.
In principe zou kde4 gewoon moeten kunnen werken met meerdere screens, maar kwin's compositing wellicht niet. kde4 "draait" gewoon op alle screens.
Als er helemaal niets op die tv draait, zelfs geen plasma, dan voelt dat nogal als dat kde er niet op draait ja. Volgens mij kun je ook geen windows verslepen, dus dat maakt het er ook niet makkelijker op...
Start voor de lol eens een konsole op op de tv, en doe vandaaruit wat dingen. Die zou bijv. als het goed is ook window-borders moeten hebben.
Een DE gaat je problemen met MythTv niet oplossen. Die heeft er namelijk niets mee te maken. Enkel de WM(kwin) heeft invloed. Die bepaalt welk scherm focus heeft. Daarvoor zou ik een paar bug-reports richting mythtv sturen.
Je kunt ook gaan kijken hoe je multi-seat/user-X/linux aan de gang krijgt. Dan start je 2 verschillende, volledig gescheiden, X-servers met elk hun eigen invoer en uitvoer.
Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL
Ja, mythtv is een aparte gebruiker, maar mijn gebruiker maakt deel uit van die groep.Heb je 'mythtv' als een aparte gebruiker draaien? Misschien werkt het beter als je met 'su mythtv' inlogt op die gebruiker, dan 'export DISPLAY=:0.1' doet en vervolgens mythtv zou starten... of desnoods met 'startx' een eigen KDE omgeving starten voor die gebruiker
Addit: Wacht, het tweede display is op dat moment natuurlijk nog toegewezen aan de de normale gebruiker waarmee je KDE gestart bent, dus dan krijg je geen toegang. Moet je dus eerst de dual screen setup onder je eigen account uitschakelen denk ik...
Nee, KDE draait niet op alle screens; alleen op screen 0 (de monitor). Als ik een programma start via DISPLAY= krijg ik ook geen window, dus draait er geen windowmanager.In principe zou kde4 gewoon moeten kunnen werken met meerdere screens, maar kwin's compositing wellicht niet. kde4 "draait" gewoon op alle screens. Als er helemaal niets op die tv draait, zelfs geen plasma, dan voelt dat nogal als dat kde er niet op draait ja. Volgens mij kun je ook geen windows verslepen, dus dat maakt het er ook niet makkelijker op...
Ik denk toch dat ik wel baat zou hebben bij dat DE, omdat er dan een WM draait. Het focus issue kan je dan met wmctl oplossen. Waarom hij crasht als ik live tv kijk blijft een raadsel, hij geeft zelfs met de meest verbose debug output slechts de kryptische fout 'floating point exception' met geen andere foutmeldingen daarvoor.Een DE gaat je problemen met MythTv niet oplossen. Die heeft er namelijk niets mee te maken. Enkel de WM(kwin) heeft invloed. Die bepaalt welk scherm focus heeft. Daarvoor zou ik een paar bug-reports richting mythtv sturen.
Dat is een goed idee.Je kunt ook gaan kijken hoe je multi-seat/user-X/linux aan de gang krijgt. Dan start je 2 verschillende, volledig gescheiden, X-servers met elk hun eigen invoer en uitvoer.
Pagina: 1