[RAID - Gigabyte] Detectie probleem na bios-update

Pagina: 1
Acties:

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
Hallo,

Ik heb zopas een bios update gedaan wat zonder problemen ging, maar de problemen kwamen er na. Ik ben al op zoek geweest op internet naar oplossingen, en misschien heb ik ook wel verkeerd gezocht, maar heb er zekers een uur aan besteed zonder resultaat.

Het gaat hier om een Gigabyte P35-DQ6 moederbord met Raid controller. Ik heb/had een RAID0 met een 2x 250GB schijf, en nu krijg ik in dat raid-schermpje te zien dat 1 van de HD's nu non-raid is en de andere in raid. Ze horen dus bijelkaar als een RAID0 en er is ook niet een herstel optie, of een ontkoppel optie en de 2 weer samen te voegen (zonder data te verliezen).

Heeft iemand hier ervaring mee en een eventuele oplossingen ? Ik ga nog wat dingen proberen, maar ik ga de moed straks maar opgeven denk ik, en alles wat ik heb, hoe erg het ook is, weggooien.

Alle hulp en advies is welkom.

• Honnes
Ik heb mezelf al over gehaald, alles compleet weg. Ik denk dat het gewoon niet kan met Gigabyte controllers, gewoon de raid opnieuw opbouwen met raid 0. Met Asus kon het wel, wat ik hiervoor ook had. Ik zal kijken of ik met een recovery tool spullen terug kan halen.

Mocht iemand toch van mening zijn dat het met Gigabyte wel kan, om een raid 0 weer opnieuw te bouwen, dan hoor ik het nog graag.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
(Het is niet de bedoeling binnen 24 uur een bericht aan je topic toe te voegen...)

Wat je zou kunnen doen is hetzelfde RAID0 array aanmaken (met dezelfde stripe size etc.) en dan evt. met een recovery tool aan de gang.

Google eens op "raid reconstructor".

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aan welke controller heb je het zaakje hangen? De Intel of de JMicron controller?
Waarom zou je op een RAID controllers geen RAID kunnen draaien?

Kicken binnen 24 uur zien we trouwens liever niet :)

• Honnes
Sorry voor het binnen 24 uur reageren op mezelf dan, het was gewoon informatie, en ja, had ook even edit kunnen gebruiken.

Tot zover heb ik wel dezelfde RAID0 weer aangemaakt, maar met bijv Active @Undelete geen spoor van wat er eerst op zat. Ik zal straks nog GetDataBack proberen en kijken wat die doet. Raid reconstructor heeft de twee schijven nodig wanneer ze echt "reconstruct" moeten worden, met andere woorden, ze moeten dan gezien worden als twee losse schijven, wat nu niet meer zo is, en als ik het doe, zou hij dus mijn nieuwe situatie detecteren.

Ik gebruik de onboard Raid functie van het Gigabyte moederbord (P35-DQ6), dus wat voor controller het verder is, durf ik mijn oordeel neit over te doen.

Waar ik wel mijn oordeel over kan doen is dat ik nu in een vrij lastige situatie zit, waarbij ik veel belangrijke gegevens zo goed als kwijt ben als het aan mij ligt.

Iemand nog tips wat kan helpen om bestanden van de vorige RAID 0 combinatie te recoveren ?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hoe kun je zoeken naar mogelijke oplossingen als je niet eens weet om weke controller het gaat? Voordat je dingen gaat doen moet je eerst weten waar je mee werkt of wel kijk eerst eens welke hardware je exact gebruikt. Zo heb je dus nooit gericht kunnen zoeken. Ga eerst eens na in de handleiding van je moederbord om welke controller het gaat.

Zover ik weet zul je met GetDataBack of soort gelijke programma's nu niets kunnen uithalen. Deze tools zijn ervoor bedoeld om data terug te halen van een enkel hardeschijf. Data recovery op een RAID set is een ander verhaal. De enige manier is mogelijk een RAID reconstructor, maar of dit nu nog gaat nadat je de hardeschijven al hebt opgenomen in een nieuwe RAID set durf ik niet te zeggen.

Misschien een goede les voor een volgende keer:

1. Heb altijd een backup van belangrijke data, het zij op een externe hardeschijf, CD of DVD.
2. Ga nooit zomaar te werk, of wel zomaar iets proberen, grote kans dat je de kans data terug kunt krijgen alleen maar verkleint.
3. RAID FAQ

Sorry voor mijn beleerende reactie, maar je ziet het tegenwoordig zovaak, dat men met RAID gaat spelen en dan ook nog RAID0 terwijl mijn niet goed de eventuele consuquenties overziet/kent. RAID0 is goed voor performance met data die misbaar is. RAID0 is geschikt voor b.v. grafische bewerkingen waarbij tijdelijk grote bestanden worden aagemaakt welke na bewerking weer verdwijnen, je profiteerd dan van de snelheid tijdens de bewerkingen.

edit: typo's

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Deze Gigabyte heeft 2 controllers erop zitten, het is op zich simpel vast te stellen. Geel is Intel ICH9R, Paars is Jmicron. De Intel biedt stukken betere performance overigens, dus het is sowieso aan te raden om die te gebruiken.
Pagina: 1