• FlorianF
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08-2025
Ik heb in mijn vorige topic: 8800GT fan blijft draaien en krijg geen beeld. mijn problemen geuit met mijn grafische kaart.
Maar nu bleek dat het niet de grafische kaart is maar wat anders dat problemen geeft.
Ik heb mijn computer uit de kast gehaald en op tafel opgestart met alleen het moederbord, processor, videokaart en RAM geheugen (en voeding uiteraard), verder heb ik alleen de aan/uit knop connector aangesloten aan het moederbord.
Hij blijft nog steeds hetzelfde doen, de fan van de videokaart blijft draaien en ik krijg geen beeld.
Ik heb het ook al met een andere grafische kaart (ATI x300) geprobeerd maar daar krijg ik ook geen beeld bij.
Is mijn moederbord nu kapot?
Ik las in de FAQ: Hangen en opstartproblemen dat je eerst de voeding moet testen en daarna het moederbord.
Naar mijn weten werkt de voeding gewoon want alles krijgt gewoon stroom, het lampje op het moederbord staat aan en hij start ook wel, alleen ik krijg gewoon geen beeld.
Normaal krijg ik altijd een scherm met PNY 8800GT voordat ik het scherm van Asus krijg maar die komt niet, het beeldscherm krijgt geen signaal.

Mijn specs zijn:

Asus P5n32-e Sli
Intel Core 2 Duo E6850
PNY 8800GT
OCZ Reaper 2gb

Toen ik mijn videokaart er niet in had gedaan kreeg ik wel een piep van het moederbord, er stond namelijk in de FAQ dat je dat moest testen.
Ook heb ik mijn RAM geheugen verplaatst, wat ook niet hielp.
Ik had de processor 5% overgeclockt in de bios dus heb ik ook de bios gereset dmv ATX reset, dit maakte ook niets uit.
Ook heb ik met de jumpers de RCT ram gecleard volgens de handleiding van het moederbord.
Ik ben nu echt ten einde raad! :'(

(Misschien nog belangrijk; voordat ik deze problemen had, was ik crysis aan het patchen en toen liep alles opeens vast en sindsdien heb ik dit.)
Ik hoop dat iemand mij misschien nog kan helpen!

[ Voor 5% gewijzigd door FlorianF op 01-11-2008 18:47 ]

Verwijderd

Resetten werkt niet dus, Alles 1 voor 1 vervangen..zit niks anders op. De motor van mijn brommer kan ook draaien, wil niet zeggen dat ze dan ook vooruit komt. ;)
Begin bij de voeding idd. Kijk of alles goed in de sloten zit. Aan het piepen van je systeem kun je de gezondheid meten.

• FlorianF
Kan het hier misschien aan liggen:
Op het moederbord zit linksboven een ATX12V power connector.
Nu zijn er 2 4pin connectors op het moederbord en één daarvan is afgedekt met een plastic dingetje.
Aan mijn voeding zitten 2 van die connectors voor 4pin connectors.
Ik had altijd alleen 1 erin zitten, moet ik misschien die andere er ook in doen?

Verwijderd

nee, dat zal naar alle waarschijnlijkheid niks uitmaken , aangezien die alleen is voor extra stabiliteit , bij bijvoorbeeld overcloken, ik zou met het vervangen/en of wisselen van geheugen beginnen

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
FlorianF schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:35:
Naar mijn weten werkt de voeding gewoon want alles krijgt gewoon stroom, het lampje op het moederbord staat aan en hij start ook wel, alleen ik krijg gewoon geen beeld.
Precies wat foglight dus al zei in een vergelijkbaar topic:

Het lampje op het moederbord brandt, al vraag ik me af wat dat precies aangeeft, anders dan "ik heb ergens stroom vandaan weten te halen".

[ Voor 30% gewijzigd door albatross op 01-11-2008 20:18 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• FlorianF
Het probleem is dat ik niet al het spul heb om dingen te kunnen vervangen enzo.
Dus ik moet eerst eens met een andere voeding proberen en daarna ander geheugen?

[ Voor 83% gewijzigd door FlorianF op 01-11-2008 20:04 ]

• albatross
FlorianF schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:47:
Maar het kan dus geen kwaad om die extra connector te proberen?
Je weet maar nooit...
Het probleem is dat ik niet al het spul heb om dingen te kunnen vervangen enzo.
Als je twee van die connectors hebt, ja, by all means, gewoon aansluiten. Beetje extra stabiliteit kan nooit kwaad, natuurlijk. :) Al zal het daar niet aan liggen.

Heb je overigens niet toevallig ook je PCI-E bus mee-overgeklokt? Dat moet je nie doen, dus! Hou die gelocked op 100Mhz. Als je die te zwaar belast, kan er rustig iets stuk gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door albatross op 01-11-2008 20:18 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• FlorianF
Dat piepje die hij geeft als ik geen grafische kaart aansluit?
Nee aan die PCI-e slot kan het niet liggen want ik heb in alle PCI-e sloten de grafische kaart getest (3 totaal).
In de bios van dat moederbord kun je een automatische overclock kiezen van 5,10 en 15% sneller.
Ik weet niet wat hierbij versnelt wordt, ik denk alleen de processor want op 15% liep ie niet meer stabiel.

[ Voor 36% gewijzigd door FlorianF op 01-11-2008 20:07 ]

• albatross
FlorianF schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:06:
Dat piepje die hij geeft als ik geen grafische kaart aansluit?
Verkeerd gelezen aan mijn kant. Never mind. :)
Nee aan die PCI-e slot kan het niet liggen want ik heb in alle PCI-e sloten de grafische kaart getest (3 totaal).
In de bios van dat moederbord kun je een automatische overclock kiezen van 5,10 en 15% sneller.
Ik weet niet wat hierbij versnelt wordt, ik denk alleen de processor want op 15% liep ie niet meer stabiel.
Ik zou sowieso (als het weer werkt) de PCI-E bus locken; moet je eigenlijk altijd doen. En automatisch overklokken, daar ben ik ook niet zo gecharmeerd van. Maar goed, daar heb je nu niet veel aan. Alle drie PCI-E sloten kaduuk lijkt me overigens inderdaad wel wat stug.

Wat als je je harddisk er weer aanhangt, en geluidskaart en zo? Start je Windows wel gewoon op? (voor zover je kunt horen). Ik begin toch inderdaad ook te vermoeden dat het niet aan je video ligt.

• FlorianF
Nee dat maakt geen verschil, normaal hoor ik ook altijd zo'n piepje van dat alles goed is bij het scherm van het moederbord.
Die hoor ik dus niet en later ook niet het geluid van windows vista die opstart.
Hij komt niet uit dat 100% fan draaien van die 8800GT.
Normaal is dat maar een paar seconden maar nu blijft dat aan 1 stuk doorgaan.
Misschien toch een andere voeding proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door FlorianF op 01-11-2008 21:02 ]

• FlorianF
Ik heb mijn moeder zo ver gekregen dat ik haar pc mocht gebruiken om in te testen :P.
Ik heb als eerste mijn voeding getest in die PC, dat werkte, hij startte gewoon op.
De voeding doet het dus.
Toen heb ik de Ati x300 die daarin zit eruit gehaald en vervangen door mijn 8800GT.
Dat werkte ook, hij starte op, de fan blies even en toen kreeg ik het PNY 8800GT scherm.
De grafische kaart doet het dus ook en de stroomkabel ook.

Het probleem moet dus liggen bij: het moederbord, het geheugen of de processor.
De grafische kaart, de kabels en de voeding werken dus in iedergeval.
Wat is waarschijnlijk kapot?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FlorianF schreef op zondag 02 november 2008 @ 00:27:
Het probleem moet dus liggen bij: het moederbord, het geheugen of de processor.
De grafische kaart, de kabels en de voeding werken dus in iedergeval.
Wat is waarschijnlijk kapot?
Test deze eens stuk voor stuk uit, zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 09:29

Sinester

Game Guru

Als je de computer opstart zonder videokaart, of geheugen of iets dergelijks, hoort het bord een aantal piepen te geven dat er iets mis is

als dat niet gebeurd, denk ik idd dat je mobo stuk is

Hello there

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sinester schreef op zondag 02 november 2008 @ 10:23:
Als je de computer opstart zonder videokaart, of geheugen of iets dergelijks, hoort het bord een aantal piepen te geven dat er iets mis is

als dat niet gebeurd, denk ik idd dat je mobo stuk is
Dat hoeft dus niet zo te zijn. Als je cpu stuk is kan het ook zijn dat het systeem geen piepjes geeft. Je kun helaas nooit precies zeggen wat welke hardware gaat doen.

• albatross
Terw_Dan schreef op zondag 02 november 2008 @ 10:36:
[...]

Dat hoeft dus niet zo te zijn. Als je cpu stuk is kan het ook zijn dat het systeem geen piepjes geeft. Je kun helaas nooit precies zeggen wat welke hardware gaat doen.
Of zijn hele BIOS is gewist, bijv. Dan gebeurt er ook betrekkelijk weinig meer. Of inderdaad CPU stuk. Of zijn moederbord. Je kunt inderdaad nog niet direct zeggen wat het precies is.

EDIT: Nou gaf zijn mobo wel een peipje toen ie er de video-kaart niet in gedaan had; dus er zit ergens in ieder geval nog wel leven in.

[ Voor 12% gewijzigd door albatross op 02-11-2008 10:47 ]

• FlorianF
Ik heb zonet even getest en hij geeft helemaal geen piep.
Ik heb uiteraard wel de speaker aangesloten van de kast.
Ik had de grafische kaart eruit gehaald startte hem op en geen piep.
Ik heb vervolgens de RAM geheugen eruit gehaald en nog steeds geen piep.
Dus dan zal het moederbord wel kapot zijn want het enige wat er net inzat was de processor.
Ik heb 1 keer een hele lange harde piep gehad maar dat was toen ik mijn 8800GT had aangesloten maar vergeten was de stroom erop te zetten (de speaker uit de kast was niet aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door FlorianF op 02-11-2008 11:38 ]

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
het meest verdacht op dit moment zou voor mijn gevoel ook het mobo zijn. Ik zie dat je moederbord bepaald niet de goedkoopste is. Zit er mogelijk nog garantie op het bord? (Asus heeft best goede garantie.)

Alternatieve defecte onderdelen: Ram / cpu
Je kunt ook even langs de lokale computerhandel (misschien die waar je het mobo hebt gehaald) met je processor en je ramblokjes, de technische dienst heeft misschien wel een testbankje liggen waar ze even voor je willen testen of die onderdelen het doen.

Verder mooi dat die hangen en opstarten troubleshooter zo mooi methodisch is gebruikt en dat je moeder wilde meewerken aan het testen van een en ander. Zonder een andere pc om onderdelen op te verwisselen/testen kan het ontzettend lastig zijn, goed gedaan!

• albatross
FlorianF schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:33:
Dus dan zal het moederbord wel kapot zijn want het enige wat er net inzat was de processor.
Of de CPU dus. Of de BIOS foetsie.
Ik heb 1 keer een hele lange harde piep gehad maar dat was toen ik mijn 8800GT had aangesloten maar vergeten was de stroom erop te zetten (de speaker uit de kast was niet aangesloten.
Die piep komt van de video-kaart zelf af als je niet beide stekkers erop hebt zitten. Staat los van je mobo. Ik begreep uit je start post dat je een piepje van het mobo kreeg:
Toen ik mijn videokaart er niet in had gedaan kreeg ik wel een piep van het moederbord, er stond namelijk in de FAQ dat je dat moest testen.

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 22:07
Gisteren had ik pracktisch gezien hetzelfde probleem :P
Uiteindelijk bleek het aan een ramm strook te liggen. het eerste wat je dan ook zou moeten testen is alle ram stroken eruit halen, dan er eentje inzetten en kijken of je wel beeld krijgt :P zodra dat gebeurd zet je gewoon 1 voor 1 de ram stroken er weer bij en tussendoor testen.

• FlorianF
Ja mijn fout ik had het niet duidelijk gezegt over die piep bij de videokaart.
Probleem is dat ik alles bij een webshop heb gekocht.
Ik heb gelukkig nog wel garantie op die Asus, verleden jaar gekocht.
Ik heb alleen geen factuur meer maar die staat nog op die webshop.
Heel erg bedankt voor al jullie hulp!
Ik denk dat alleen het moederbord kapot is anders zou die wel piepen.
Als ik meer weet zal ik het even zeggen, voor als andere mensen vergelijkbare problemen hebben.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
vergeet niet de ram nog even te testen/laten testen ergens. Als je je bord opstuurt als zijnde "defect" en hij is niet defect zul je de verzend/onderzoekskosten wel moeten betalen.

Verwijderd

Je videokaart werkt. Je kunt ook moederbord, geheugen en CPU opsturen, zodat zij het als werkend geheel weer terug kunnen sturen. Alles wel goed schokvrij verpakken.
Zo heb ik toendertijd het probleem met een DOA moederbord opgelost. Het kan zijn dat je moet wachten op een nieuw moederbord.
Of moet zelf iets kunnen regelen om te testen.
Pagina: 1