Toon posts:

Hoe aan te sluiten: 2 dvd writers, 1 IDE HDD en 1 SATA HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje waar ik niet uit kom. De volgende apparaten zitten in mijn pc:

- SATA HDD WDC WD2500KS
- IDE HDD Samsung SP1614N
- Samsung Writemaster, SH-S182D

Dit is als volgt geconfigureerd:
- SATA HDD zit op SATA0 op moederbord
- IDE HDD heeft als jumper setting ´master´ en is secondary master
- Samsung Writemaster heeft als jumper setting ´slave´ en is secondary slave

In de IDE1 (Primary) zit dus niks. Nu wilde ik de NEC DVD-RW ND-3550A erbij aansluiten. Wat ik in eerste instantie deed was deze als primary master aansluiten. Verder zit er dus niks op IDE1.
Toen ik het systeem in deze configuratie opstartte kreeg ik de melding: ´disk boot failure, insert system disk´.
Toen ik daarna de NEC DVD writer eruit haalde deed hij het gewoon weer. Daarna heb ik van alles geprobeerd in verschillende combinaties (ook met jumper settings), maar het lijkt er op dat steeds als ik zowel de IDE1 als IDE2 gebruik, het misgaat. Ik dacht eerst dat de NEC het probleem was, maar als ik de Samsung Writemaster op dezelfde manier aansluit, gebeurt er hetzelfde. Het lijkt dus wel alsof hij niet kan booten van de SATA-schijf, waar Windows XP op staat. Ik zie de schijf wel verschijnen bij het opstartproces, maar in de BIOS zie ik de naam nergens terug. Kan het zijn dat het gebruik van zowel IDE1 als IDE2 roet in het eten gooit? Kan iemand me vertellen hoe ik bovenstaande apparaten precies moet instellen en aansluiten (als het uberhaupt mogelijk is)?
Ter informatie: het moederbord is een GA-8lG1000MK P4 Titan Series Motherboard

Groetjes,
Mirna

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

vreemd dat je primaire HD op de 2e ide interface zit. Kan je die niet op de 1e prikken en dan je NEC enkel op je 2e zetten. Sowieso was het vroeger altijd beter om geen HD's en CDRom te cobineren op het zelfde IDE kanaal. Dus eventueel ook de Samsung even verplaatsen.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Beide branders op de secondary IDE channel zetten, je IDE HDD op je primary channel en de Sata HDD op 0 laten zitten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP is geinstalleerd op de SATA schijf dus dat zou dan toch de primaire HDD moeten zijn? Vanaf die schijf draait het OS. De andere (IDE) schijf dient puur als opslag. Ik heb wel al geprobeerd om beide DVD writers samen op 1 IDE kanaal te zetten en de IDE HDD apart (weet alleen niet meer of de IDE HDD toen in IDE 1 of 2 zat... :? ). Maakt dat nog iets uit? Of zou ik ook beide DVD writers bij wijze van spreken op IDE 1 kunnen prikken en de IDE HDD als enige op IDE 2? Als dit niks uitmaakt, dan had het de eerste keer dat ik dit probeerde al moeten werken. Maar ik zal het nog eens proberen en de jump/settings nog een keer goed nakijken. Als ik de NEC als enige op IDE 2 (of IDE 1)zou prikken, maakt het dan nog wat uit of dit master of slave is?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

master en slave geldt enkel per ide kanaal. Je hebt altijd een master en een slave.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

IDE1: IDE HDD Primary Master (jumper op master)
IDE2: IDE brander 1 Secondary Master (jumper op master & aan einde van de kabel)
IDE2: IDE brander 2 Secondary Slave (jumper op slave & aan midden van de kabel)

Vervolgens ga je de BIOS in en controleer je daar in het kopje 'Boot' hoe je boot-devices ingesteld staan. Zorg dat dit Sata0 is omdat daar je Windows op staat. Mocht je alleen HDD1 kunnen kiezen, dan moet je op zoek naar een tab/veld waar je je harde schijven in volgorde kunt veranderen en dus de sata op positie 1 zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:31:
IDE1: IDE HDD Primary Master (jumper op master)
IDE2: IDE brander 1 Secondary Master (jumper op master & aan einde van de kabel)
IDE2: IDE brander 2 Secondary Slave (jumper op slave & aan midden van de kabel)

Vervolgens ga je de BIOS in en controleer je daar in het kopje 'Boot' hoe je boot-devices ingesteld staan. Zorg dat dit Sata0 is omdat daar je Windows op staat. Mocht je alleen HDD1 kunnen kiezen, dan moet je op zoek naar een tab/veld waar je je harde schijven in volgorde kunt veranderen en dus de sata op positie 1 zetten.
Bovenstaande heb ik nu gedaan, maar helaas, hetzelfde verhaal ' boot disk failure' Ik ben ook de bios ingegaan, maar bij het menu waar ik de boot-volgorde kan instellen kan ik inderdaad geen SATA kiezen, alleen HDD 1 tot en met 3 (en nog cdrom, scsi, etc.). Er is verder ook geen tabblad of menu waar ik iets voor SATA kan instellen. De enige plek in de bios waar SATA terugkomt is in het menu ' peripherals' waar ik de SATA-controller kan instellen (disabled, auto of manual). Deze staat nu op 'auto', waar hij de hele tijd al op stond.
Iemand nog een idee? Anders ga ik het maar gewoon met 1 dvd writer doen.......

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Boot eens met alleen je sata drive aangesloten, dus al je IDE drives loshalen van je moederbord.

Bovenstaande moet vrijwel zeker booten omdat hij maar 1 bootdevice heeft, die met de windows partitie er op en zet deze als primary bootdevice. Start 2 a 3x zo op en sluit in windows normaal af en koppel na die 2 of 3x je ide branders eens aan en laat dus je tweede harde schijf niet aangesloten.

Twee keer booten (als dat wil) en daarna je IDE harde schijf aansluiten moet als het goed is dan werken.

Je krijg nu een 'boot disk failure' omdat hij vanaf de IDE schijf probeert op te starten waar dus geen windows op staat.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:56:
Boot eens met alleen je sata drive aangesloten, dus al je IDE drives loshalen van je moederbord.

Bovenstaande moet vrijwel zeker booten omdat hij maar 1 bootdevice heeft, die met de windows partitie er op en zet deze als primary bootdevice. Start 2 a 3x zo op en sluit in windows normaal af en koppel na die 2 of 3x je ide branders eens aan en laat dus je tweede harde schijf niet aangesloten.

Twee keer booten (als dat wil) en daarna je IDE harde schijf aansluiten moet als het goed is dan werken.

Je krijg nu een 'boot disk failure' omdat hij vanaf de IDE schijf probeert op te starten waar dus geen windows op staat.
Bedankt, ga ik weer proberen. Even ter informatie, omdat de vorige configuratie dus niet werkte heb ik geprobeerd of het wat uitmaakte als ik één brander loskoppelde uit IDE2, maar ik kreeg dezelfde fout. Nu heb ik beide branders losgekoppeld en de IDE HDD op primary (IDE1)slave zit er nog in en nu werkt alles gewoon weer. Als ik je bovenstaande bericht goed begrijp zou de pc niet moeten opstarten met de IDE HDD erin, maar zo heeft hij het altijd wel gedaan, maar misschien dat hij door al het gewissel met kabels nu weer, i.p.v. de SATA, de IDE HDD als default pakt bij het opstarten, is dat wat je bedoelt?
Ik zag trouwens, nadat ik de twee banders eruit had gehaald, wel dat bij het opstarten nu de SATA HDD als ´secondary master´ verscheen (je krijgt kort zo´n lijstje te zien met die 4 aansluitingen en wat er op aangesloten zit). Toen de twee branders er nog in zaten, zag ik de SATA schijf niet in deze lijst. Het lijkt nu dus wel alsof hij conflicteert met de secondary master? Zodra de brander die op secondary master zat eruit gaat, komt de SATA er weer voor in de plaats....het wordt vreemder en vreemder...tenminste voor mij dan... ;) . Maar goed ik ga het bovenstaande weer even proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:56:

Ok, ik heb het bovenstaande geprobeerd, maar helaas, weer niet gelukt. Alles ging goed tot het aansluiten van de IDE HDD. Zodra die erbij komt wil hij vanuit daar opstarten. Het gekke is dus wel dat als ik slechts één brander aansluit en deze EN de IDD HDD via IDE2 laat lopen dan lukt het allemaal wel. Dat is de configuatie die dus werkte. De tweede brander toevoegen op de IDE1 als enige lukt ook niet, ook dan conflicteert dat ineens met de SATA. Ik snap niet hoe twee branders nie werken en 1 wel...waar zit dan het verschil?
Als ik alle IDE apparaten eruit haal (dat was de eerste stap), dan zie ik ook dat hij de SATA schijf naar de primary master verplaatst bij het opstarten (in de lijst). Afhankelijk van hoe een en ander is aangesloten, komt de SATA op een andere plek te staan. Maar dit is misschien normaal?
Ik wacht geduldig af op nog meer tips :) Het moet toch mogelijk zijn om die twee branders er op aan te sluiten zou je zeggen....De ellende is ook dat in de bios nergens de SATA als HDD is terug te vinden. Is dit een fout in de bios, of moet de bios een update hebben misschien? Ik kan bij boot volgorde alleen maar HDD 0 t/m 3 kiezen en nog een hoop andere opties die het neem ik aan al helemaal niet zijn...
Ik wacht geduldig af op nog meer tips :) Het moet toch mogelijk zijn om die twee branders er op aan te sluiten zou je zeggen....

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

vaak zitten er 2 boot menu's in de bios als er sata controllers op het bord zitten (tenmiste bij asus wel :) ) kijk even goed of er toevallig geen andere verwijzingen zijn. iets van boot discs / boot sequence

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Lukt het booten wel als je op IDE1 beide branders doet (let op de jumpersettings!) en alleen je sata harde schijf aansluit?

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 21:49:
Lukt het booten wel als je op IDE1 beide branders doet (let op de jumpersettings!) en alleen je sata harde schijf aansluit?
Ja, dat lukt gewoon. Ik heb nu, i.p.v. de IDE2, de stekker waar de twe branders op zitten in IDE1 gestoken en de IDE HDD er nog even uitgelaten en hij start gewoon op. Maar ik ben bang dat als ik nu de IDE HDD in IDE2 stop als master (jumper staat op master), dat het weer niet werkt. Even voor de duidelijkheid, de jumpersetings zijn dus als volgt nu:
- IDE HDD: master
- brander 1 slave en brander 2 master, wan ze zitten op 1 IDE kanaal

Maar als ze bij het opstarten op de goede plek ´herkent´ worden dan zitten de jumpers sowieso goed neem ik aan of niet? Anders zou hij ze ook niet goed weergeven/benoemen.
Maakt het nog wat uit als er maar 1 apparaat op een IDE kanaal zit, of je slave of master instelt? Verder, je gaf eerder aan dat het uiteinde van de kabel in de master moest en de middelste stekker in slave. Misschien moet dit andersom?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je BIOS je settings/setup meteen goed herkent, staan je jumpers goed.

Het maakt niet uit dat er 1 apparaat aan IDE 1 zit, dan worden alleen IDE device 1, 3 en 4 gedetecteerd. Je moet wel zorgen dat in alle gevallen de jumpers goed staan.

Het uiteinde van de kabel verhaal is niet beslist van belang, maar als je met de jumpers aan het kloten geweest bent, heb je waarschijnlijk ook wel de jumpersetting CS oftwel Cable Select gezien. Dit is handig als je niet weet hoe je de jumpers aan moet sluiten, en de ide-connector aan het eind van de kabel is dan de master en de middelste de slave. Deze settings vallen dus met de jumpersettings te overrulen.

Wat je net zegt: Maar ik ben bang dat als ik nu de IDE HDD in IDE2 stop als master (jumper staat op master), dat het weer niet werkt. dat zou kunnen kloppen omdat je een moederbord hebt wat gewend is aan IDE-devices en zet dus automatisch een IDE harde schijf boven een sata harde schijf qua boot priority.

Die boot priority kan je in je bios aanpassen met de functie je zelf al genoemd hebt: "Ik kan bij boot volgorde alleen maar HDD 0 t/m 3 kiezen" dus daar moet je zorgen dat de sata hdd op 0 staat en je ide dus er onder om de sata een hogere priority te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ok...dan heb ik een paar vraagjes :)
Wat bedoel je precies met ´Het maakt niet uit dat er 1 apparaat aan IDE 1 zit, dan worden alleen IDE device 1, 3 en 4 gedetecteerd. Je moet wel zorgen dat in alle gevallen de jumpers goed staan.´ Op IDE 1 zit dus alleen maar de IDE HDD met als jumpersetting ´master´. Klopt dat dus? Ik heb trouwens de branders, nadat ik ze even op IDE1 had geprobeerd op jouw advies weer teruggezet op IDE2.

Verder, ik heb net een bios update gedaan en nu zie ik wel een menu ´HDD boot priority´ o.i.d. Als alleen de SATA ( en de twee branders) zijn aangesloten, zie ik ook de SATA terug in de bios, logisch natuurlijk, want dit is dan de enige schijf. Zodra ik de IDE HDD erbij aansluit, verdwijnt de SATA echter. Je geeft aan dat mijn moederbord automatisch de IDE schijf ´voorrang´ geeft bij het booten en dat ik in de bios ervoor moet zorgen dat de SATA HDD op 0 staat, maar hoe doe ik dat? Ik kan nu, na de update, trouwens niet meer kiezen voor HDD 0 t/m 3, maar er staat nu alleen ´Harddisk´ als één van de opties om te booten. Boven het menu ´ boot sequence´ zit nu wel een nieuw menu waar ik de prioriteit kan instellen van de HDD´s. Maar ik kom dus niet bij de SATA als de IDE is aangesloten en als de SATA alleen is aangesloten, kan ik niet een positie o.i.d. toewijzen. Dus ik kan niet veel in de bios.....Het lukt namelijk niet beide schijven te zien in de bios...
Misschien moet ik de driver van de SATA/schijf updaten ofzo.....

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Vraag 1: Dat klopt, dat is dan dus automatisch device 1.
Vraag 2: Hoe je het zelf beschrijft en wilt doen klopt, het is alleen dat je bios een beetje tegenwerkt.

Je moet zorgen dat je de priority van je sata het hoogste is, het is even puzzelen, maar ik weet zeker dat de functie er in zit, desnoods laat je het nu even rusten en ga je er morgen even goed voor zitten en waarschijnlijk lukt je het dan in 1x.

Het updaten van je sata-driver is niet nodig, maar je zou nog wel even je ide harde schijf in slave mode kunnen proberen in z'n eentje aan de IDE1-channel kabel, misschien dat dan de sata wel een hogere priority toegewezen krijgt.

Verder is het ook zo dat je met een bepaalde sneltoets een boot BBS popup krijgt (iets in die trant) waarin je kan kiezen vanaf welk aangesloten device je op wilt starten, op mijn Asus is het F8, waar je normaal op Del drukt om de BIOS in te komen. Hoe dan de boel aangesloten is en ingesteld in de bios maakt niet uit omdat je handmatig kiest waar je vanaf wilt booten, maar als je sata schijf ook niet in die popup staat zou ik overwegen je IDE harde schijf te vervangen door een sata exemplaar.

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt. Ik ga er morgen inderdaad eens verder naar kijken.
Het lijkt me inderdaad ook dat het ergens in te stellen moet zijn....je moet alleen even de juiste combinatie vinden :D.
Ik hou je op de hoogte!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde nog even laten weten dat het werkt!! Ik heb de IDE HDD in slave gezet i.p.v. master en dat was het. Ongelooflijk..ben je zo lang aan het puzzelen, is het gewoon zo´n stom plastic pinnetje :).
Ontzettend bedankt voor je hulp!

Verwijderd

Erg vreemd idd. Ik zou toch zeggen dat je de jumper eerst op de slave van de master zou moeten aansluiten wil je IDE uberhaupt reageren op de BIOS van de ATA, ook al jumpt de schakelaar om naar de writer zoals de masterjumper ook aangesloten is op de gigabytes. Daar heb je nog niet naar gekeken, toch?
Weet je zeker dat het nu werkt?

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:45
Klinkt me bekend in de oren inderdaad, heb hier nog een pc staan waarbij je gewoon in de bios niet om bijvoorbeeld je cd-speler of usb sticks heen kan als je boot device sata is. Boot from removable media uit, specifiek die sata aanwijzen als boot device etc maakt niks uit. Invalid media tijdens booten als je per ongeluk een USB stick erin hebt zitten 8)7

Ik heb het idee dat de eerste borden met Sata controller een beetje bokkiewokkie in mekaar zitten. Dan is het dus inderdaad een kwestie van alles maar proberen, mooi dat het gelukt is.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

heb bovenstaande hier helaas ook. De bios van mijn k8vse de luxe lijkt prima in elkaar te zitten. Alles is in te stellen. dus ook dat hij NIET van andere devices moet booten dan mijn sata controller. Echter start ik de pc op met een externe hd aan / card reader in de usb dan gaat hij daar gewoon van proberen te booten. Dit kan gewoon niet uitgezet worden (ofja het staat dus uit maar de bios wijzigt het dan zelf)

maar super dat het je gelukt is!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 08:08:
Erg vreemd idd. Ik zou toch zeggen dat je de jumper eerst op de slave van de master zou moeten aansluiten wil je IDE uberhaupt reageren op de BIOS van de ATA, ook al jumpt de schakelaar om naar de writer zoals de masterjumper ook aangesloten is op de gigabytes. Daar heb je nog niet naar gekeken, toch?
Weet je zeker dat het nu werkt?
Jep het werkt als een zonnetje. Gisteren ook even voor de zekerheid geprobeerd met beide branders te brandenen te kopieren van de ene naar de andere brander en dat werkte prima en beide harde schijven worden herkend in Windows en hij start dus keurig op vanaf de sata.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak - dit is overduidelijk een vraag over Opslagmedia (HDDs en optische drives) & I/O Controllers (je IDE/SATA interface).

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1