• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:22
Sinds gisteren ben ik depressief, mijn pc is volledig gek aan 't doen.

Vista Ultimate SP1 x86
Gigabyte P35 DS3P (Sata op AHCI)
4GB Kingston Geheugen
Evga 8800GTS 512MB
Audigy 2ZS

Steeds vaker had ik waarschuwing van DEP, maar het geheugen leek met Memtest86+ in orde. Echter begon de pc sinds eergister telkens keihard vast te lopen, wat mij er toe deed besluiten om de Overclock wat terug te schroeven, zonder resultaat.

In de laatste situatie was ik bezig met dit probleem, draaide ORTHOS om te kijken of de boel instabiel werd. Koelers loeiden goed, maar geen fouten na een paar minuten, tot ik op STOP drukte. Toen klapte het systeem weer volledig vast. De muis blijft te bewegen en animeren, maar er is nergens meer op te klikken, geen Ctrl-Alt-Del of Ctrl-Shft-Tab, alleen 4sec. Powerknop.

Vandaag met de Hiren's Bootcd allerlei tests uitgevoerd, met het volgende resultaat:
  • Volgens Memtest 86+ 2.01 is het geheugen in orde, beide latjes.
  • Docmem, heet 't geloof ik, klapt er bij de MARCH_16 test op 15,6% uit, bij één latje, en bij twee latjes.
  • Vista startte niet op; Invalid disk, Bootfix fixte dat.
  • Vista start nog steeds niet op, komt niet tot het ladende balkje, wel voorbij de bootloader.
  • PartitionMagic vindt problemen die met chkdsk op te lossen zouden moeten zijn.
  • Ik kan niet bij CHKDSK, met Paramount Everything mounten C: en D: niet.
  • Norton Disk Doctor klapt er ook uit bij het scannen van de schijven.
  • Vista InstallatieCD komt niet verder dan een ladend Microsoft-Balkje.
  • Vista Veilige modus met cmdline komt niet verder dan crcdisk.sys
  • Drive Fitness Tool van IBM/Hitachi start niet op (Hitachi schijf is o.a. C:\)
  • SeaTools Desktop kan beide schijven scannen, vindt bestandssysteemfouten, D:\ zou in orde moeten zijn (Seagate schijf is o.a. D:\)
  • Veel andere software start niet eens op of doet de pc herstarten (Ontrack software bv.)
  • Ik ben radeloos, wil eigenlijk de HD's extern aan zien te sluiten op een ander systeem, maar dat gaat vandaag niet meer lukken.
Als iemand dit hele verhaal heeft willen lezen, en een gooi wil doen, graag!

Ik ben bang dat het moederbord kaduuk is, maar alle tests die ik er op los gegooid heb, geven geen fouten. Ook geeft de CPU nooit fouten, en alleen het geheugen bij de MARCH_16 test. In Memtest worden wel 8- en 32-bits inversies gedaan, maar geen 16bits...

Help?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zegt dat je de overclock hebt teruggeschroefd; betekent dit dat je nu weer op de standaardinstellingen draait? Zo niet, haal dan alle overclock eraf en begin "schoon".

Check verder de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en ga testen met verschillende hardwarecombinaties.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• IceEyz
Op Internet is duidelijk meer te vinden over crcdisk.sys die verschillende drivers als oorzaak kan hebben, maar ook kapotte HD's, Controllers en wie weet wat nog meer..

Is er een manier om uit te sluiten of het mobo schuldig is? Ik zal, als Vista over een half uur mss. door crcdisk.sys is, kijken of Hitachi materiaal heeft om binnen Windows te kunnen testen..

Is er iets betrouwbaars om de NB, SB, en hun link te testen? De temps zijn allemaal normaal, 't koper wordt goed warm...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

IceEyz schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 16:00:
Is er een manier om uit te sluiten of het mobo schuldig is?
Negeer je mijn post :? ? Zoals gezegd: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en testen. OC eraf, verschillende hardwarecombinaties, verschillende geheugenslots. Er is geen automagische manier, je zult het zelf moeten gaan proberen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• IceEyz
Nee, ik negeer je post niet :)

Maar daarmee kom ik er niet, OC is niet 't probleem, zelfs underclocken helpt niet, hogere spanning ook niet. Geheugenslots zijn getest, op de geluidskaart na kan ik geen hardware wisselen.
Dan zou ik ook eens gaan kijken of je niet toevallig een bokkende disk controllerdriver hebt, die kunnen ook dit soort effecten geven (al zou je dat ook wel uit je eventlogs en dergelijke kunnen halen).
Dit las ik terug in de Search van alt-92. Echter heb ik nooit foutmeldingen gekregen vanuit de Logboeken. Ik had zelfs een meldtaak gepland op 't moment dat de service DISK ook maar iets te melden had. Heb al drie harde schijven zien sterven de afgelopen jaren, en dat wilde ik voorkomen. Nooit meldingen gehad dus, wél op het moment dat ik iets geks deed met een USB-stick, dus de melding deed het wel ;).

Maar zoals gezegd, ik kan weinig tot geen info nog van de HD's ontvangen, maar er zijn in ieder geval géén SMART-foutmeldingen, en er is gewoon te lezen van de schijven.

Vista is nog steeds niet voorbij crcdisk.sys na een half uur, ik ga zometeen toch maar weer eens een Vista-cd proberen, kijken of 'ie nu wil starten en kijken of ik drivers kan verwijderen (DT).

En anders, hardware dus stuk?

Overigens, in tegenstelling tot vele meldingen over foute drivers, er zijn absoluut geen BSOD's geweest met dat soort meldingen.

[ Voor 4% gewijzigd door IceEyz op 01-11-2008 16:30 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

4GB geheugen + Vista 32-bits == vastlopers. Applicaties lopen vast, DEP begint te bokken, BSOD's vliegen je om de oren, etc. Zie ook [google=vista 4GB memory crashes]. Ik had hetzelfde probleem, en toen ik er 1GB geheugen uit had gehaald was het probleem opgelost.

[ Voor 22% gewijzigd door AtleX op 01-11-2008 16:31 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• IceEyz
AtleX schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 16:31:
4GB geheugen + Vista 32-bits == vastlopers. Applicaties lopen vast, DEP begint te bokken, BSOD's vliegen je om de oren, etc. Zie ook [google=vista 4GB memory crashes]. Ik had hetzelfde probleem, en toen ik er 1GB geheugen uit had gehaald was het probleem opgelost.
Tja, de pc draait zo al een half jaar, gaat alleen uit voor updates, draait zware spellen, rekent veel filmpjes uit, en 't enige wat vaak misgaat zijn wat plugins in WMP. Verder nooit crashes tot nu toe. Ook gaat het dus niks beter met 2GB erin...

Zucht.. Vista Install dvd doet niets... Ubuntu 8.10 wordt gedownload..

[ Voor 5% gewijzigd door IceEyz op 01-11-2008 16:51 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
AtleX schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 16:31:
4GB geheugen + Vista 32-bits == vastlopers.
= Onzin. Vista 32-bit loopt prima met 4G (kan het alleen niet in zijn geheel benutten, maar dat is een ander verhaal). Bovendien is dit een probleem dat, volgens de TS, pas zeer recentelijk is opgetreden.
Is er een manier om uit te sluiten of het mobo schuldig is?
Is er iets betrouwbaars om de NB, SB, en hun link te testen?
Ja, het doornemen (en ook doen!) van de zaken in de troubleshooter. :) Serieus, vaak krijg ik het idee dat mensen de troubleshooter doornemen, zefs een beetje met tegenzin, omdat tweakers dat nou zo nodig wil. Maar het is echt een handige manier om een antwoord te vinden op het soort vragen dat je stelt. Dus, hoe zou je de NB kunnen testen? Bijvoorbeeld, door en eens een andere hard-disk in te hangen en wat te gaan installeren. Gaat het dan ineens goed, dan weet je dat het je hard disk was en dat je NB dus okay is. Gaat het echter nog steeds niet goed, dan weet je dat het je hard disk in ieder geval niet was, en ook geen software probleem. En zo kom je er uiteindelijk gewoon achter.

Je zei ook dat je iets raars gedaan had met een USB stick? Kijk dan toch voor de grap ook eens in de BIOS of er niet iets raars staat bij je hard disk settings (van LBA mode afgeraakt of zo?).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• IceEyz
De troubleshooter heb ik wel doorgenomen (maar ik heb geen schijven voor het rapen liggen). Hoe dan ook, sommige partities zijn wel benaderbaar, zometeen kijk ik of Ubuntu met C: overweg kan.

Afgezien van het niet starten van Vista, wijzen die MARCH_16 foutmeldingen wel of niet op hardware-defecten, als Memtest86+ in een volledige run géén foutmeldingen geeft? Het geheugen kan dus niet defect zijn, aangezien die foutmelding op beide afzonderlijke reepjes zwaar underclockt voorkomen. Het geheugen hangt echter aan de NB en de schijven aan de SB. Of is dat programma niet lekker?

(Die USB-stick is niks, dat was gewoon als je de stick eruit trekt zonder 'm te unmounten)

[Edit:]
Onder Ubuntu worden de partities nu netjes gemount. NTFSfix draait nu over de systeempartitie...

[ Voor 14% gewijzigd door IceEyz op 01-11-2008 17:46 ]

Pagina: 1