• foglight
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 09:46
Zoals de titel aangeeft, gaat mijn PC niet MEER aan. Na een verhuizing en het aansluiten van de PC deed ik mijn pc aan, ik deed een usb muis erin en toen liep hij vast. Ik heb hem uitgedaan en hierna ging hij niet meer aan. De pc reageert niet meer als ik het aan/uitknopje indruk.

Ik heb de kast toen opengemaakt en alle stekkertjes nagelopen, was niets mis mee. Het lampje op het moederbord brandt, al vraag ik me af wat dat precies aangeeft, anders dan "ik heb ergens stroom vandaan weten te halen".

Heb de opstarttroubleshooter al doorgelopen, maar doordat de pc het eerst wel deed en nu eigenlijk niets meer kan ik niet echt verder komen.

Ik denk zelf dat de aan/uitschakelaar kapot kan zijn, al weet ik niet in hoeverre dit te repareren is.

Ik beschik over een Antec Sonata II kast en een Asus P5B moederbord. Heb niets gemodificeerd, dus aan overclocken oid kan het niet liggen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Het lampje op het moederbord brandt, al vraag ik me af wat dat precies aangeeft, anders dan "ik heb ergens stroom vandaan weten te halen".
Betekent waarschijnlijk ook niets anders :+
Heb de opstarttroubleshooter al doorgelopen, maar doordat de pc het eerst wel deed en nu eigenlijk niets meer kan ik niet echt verder komen.
Hoezo kon je niet verder komen? Wat heb je geprobeerd en wat lukte niet? In princiepe zou je gewoon die troubleshooter moeten kunnen doorlopen, dus ik snap niet wat jouw gehinderd heeft. Wij zijn ook geen helderzienden, namelijk :Y)
Ik denk zelf dat de aan/uitschakelaar kapot kan zijn, al weet ik niet in hoeverre dit te repareren is.
Probeer de pinnetjes die ervoor zorgen dat je mobo boot eens kort te sluiten met een schroevendraaier ofzo, als de schakelaar kaduuk is hoort-ie dan wel te booten.

• foglight
Hoezo kon je niet verder komen? Wat heb je geprobeerd en wat lukte niet?
De helft van de tips gaan ervanuit dat je configuratie niet deugt, maar aangezien hij 2 jaar trouwe dienst heeft bewezen, kan dat het niet zijn. Het andere gedeelte gaat om reacties van de computer, maar ik krijg dus niets terug.

Pinnetjes kortsluiten... je bedoelt dat de 2 pinnetjes met elkaar verbinden door iets van metaal ertussen te steken? (Zonder dat ikzelf in contact sta met het metaal) Ik ben op elektrotechnisch niveau laaggeschoold, dus als het om dure apparatuur gaat hoor ik het liever in jip en janneke taal, dan dat ik aannames doe en mn mobo kapot maak.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
De helft van de tips gaan ervanuit dat je configuratie niet deugt, maar aangezien hij 2 jaar trouwe dienst heeft bewezen, kan dat het niet zijn.
Stop hier. De troubleshooter is er voor systemen die niet meer starten, iets wat er precies met jouw systeem aan de hand is. Dat hij het eerst deed heeft er verder weinig mee te maken, want _nu_ doet hij het niet meer. In het kort word je in de troubleshooter aan het handje gehouden als het gaat om het testen van onderdelen: je moet dus onderdelen uit je PC halen en deze vervangen met andere componenten. Zo zul je ergens een andere voeding vandaan moeten halen en kijken of het met die andere voeding wel lukt. Zo ook met de andere onderdelen, zoals het geheugen, graka, enz. Dit is dan ook iets wat je kunt doen, ook al deed je PC het eerst wel.
Pinnetjes kortsluiten... je bedoelt dat de 2 pinnetjes met elkaar verbinden door iets van metaal ertussen te steken? (Zonder dat ikzelf in contact sta met het metaal) Ik ben op elektrotechnisch niveau laaggeschoold, dus als het om dure apparatuur gaat hoor ik het liever in jip en janneke taal, dan dat ik aannames doe en mn mobo kapot maak.
Op je mobo zitten pinnetjes die ervoor zorgen dat je de PC met de behuizing aan kunt zetten (de schakelaar) en dat je ledjes te zien krijgt bij schijf activiteit en andere cosmetische frutsels. In de handleiding van je mobo staat vast wel de pin lay-out, daar kun je uit afleiden welke pinnen je moet verbinden. In principe doet een schakelaar ook niets anders dan twee verbindingen kortsluiten, dus je hoeft nergens bang voor te zijn (of je moet het wel erg bont maken :+). Even aanraken zal genoeg zijn, dat kun je de schroevendraaien weer weghalen.

En post trouwens nog even je volledige specs, alleen de kast en het mobo is niet genoeg! :o

Edit:// Hier is de afbeelding uit de handleiding. Je moet de connecties bij [PWRSW] kortsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Bitage op 01-11-2008 20:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter stap voor stap door te nemen en geef dan ook aan waar je vast loopt. Op die manier is het makkelijk om het probleem te achterhalen.

Verwijderd

Ah net zoals een auto dus.. :P
Kun je hem dan ook weer uitzettem door te kortsluiten? Werkt dat echt zo, volgens mij wel, geloof dat ik wel eens geprobeert heb. Dit mobo hier heeft aan en uitknop op mobo :)

Is er niet een draadje losgeschoten tijdens verhuizen mss. Zat ie net nog vast toen je hem aanzette, later losgeschoten mss en meteen je pc uitgezet door de kortaluiting theorie.

Maar idd de hangen en opstarten handleiding door lopen, 4 onderdelen + voeding, draadje naar aan uit knop van uit mobo + draadje naar speaker vanuit mobo..tjakka <-- weet niet of dat werkt, succes. :)

• foglight
Ik heb zojuist mijn voeding kortgesloten door pin 14 en 16 met elkaar te verbinden en dan de stroom erop te gooien. Mijn fan begon te draaien, ik hoorde vanuit de voeding ook wat geluid komen, dus de voeding werkt in ieder geval tot op zekere hoogte. Toch vraag ik me af of de voeding wel in staat is om stroom te leveren, maar misschien niet de piek die nodig is om het hele opstarten uit te voeren. Kan iemand mij met de gegeven informatie vertellen wat er kapot moet zijn of kan zijn aan mijn pc?

PS: ik heb ook de power on pinnetjes met elkaar verbonden in normale configuratie, geen reactie van de pc.

[ Voor 9% gewijzigd door foglight op 13-11-2008 11:30 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Als de voeding aangaat bij kortsluiten van groen met zwart dan is de voeding *in principe* ok, want exact hetzelfde gebeurt in het mobo bij het kortsluiten van de power-switch contactjes. Er wordt door dat pulsje een permanente verbinding gemaakt tussen groen met zwart en dat houdt de voeding 'aan' zolang de pc aan is.

Ik denk daarom dat waarschijnlijk het mobo kaduuk is. Ik zou aanraden om alles uit de pc te schroeven en het mobo op een antistatisch matje (zit als het goed is nog in de doos van je mobo) met alleen geheugen, processor, processorkoelertje en videokaart erop en de voeding erop aangesloten. Gebeurt er dan nog helemaal niks, dan moet je gaan kijken of je de onderdelen in een andere pc kan testen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
foglight schreef op donderdag 13 november 2008 @ 11:29:
Ik heb zojuist mijn voeding kortgesloten door pin 14 en 16 met elkaar te verbinden en dan de stroom erop te gooien. Mijn fan begon te draaien, ik hoorde vanuit de voeding ook wat geluid komen, dus de voeding werkt in ieder geval tot op zekere hoogte. Toch vraag ik me af of de voeding wel in staat is om stroom te leveren, maar misschien niet de piek die nodig is om het hele opstarten uit te voeren. Kan iemand mij met de gegeven informatie vertellen wat er kapot moet zijn of kan zijn aan mijn pc?

PS: ik heb ook de power on pinnetjes met elkaar verbonden in normale configuratie, geen reactie van de pc.
Wil wel eens zo zijn dat bij het verhuizen kabels en soms zelfs apperaten uit hun sokket schieten.

Probeer eens alle kabels nogmaals langs te lopen en je PCI men enz eens uit de machine te verwijderen en opnieuw te plaatsen./

A Soldiers manual and a pair of boots.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

foglight schreef op donderdag 13 november 2008 @ 11:29:
Kan iemand mij met de gegeven informatie vertellen wat er kapot moet zijn of kan zijn aan mijn pc?
Ja, jijzelf.
Je bent een aantal keren gewezen op Hangen en Opstartproblemen troubleshooter maar ik zie er nog steeds niets van terug in je topic.

We verwachten dat je dit soort dingen eerst zelf uittest, voordat je een topic opent. Zonder deze informatie kunnen we er niets zinnigs over zeggen. Omdat het topic op deze manier geen zin heeft gaat het op slot. Mocht je na het doornemen van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog steeds tegen problemen aanlopen mag je natuurlijk een nieuw topic openen, maar vermeldt wel precies wat je hebt gedaan, waar je bent vastgelopen en welke hardware je allemaal hebt geprobeerd.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.