• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-05 18:09
Hallo allemaal,

In mijn PC heb ik een Asus P4P800 moederbord. ( Socket 478 ). Daar heb ik een voeding voor gekocht, de Coolermaster M520. Nadat ik deze ingebouwd had en alles had aangesloten, kwam ik tot de ontdekking dat ik een 24 pins connector had van de voeding, en een 20 pins op het moederbord. ( ATX 1.1 en ATX 2.0 )

Maargoed, na enige research op internet was ik er achter gekomen dat je deze er gewoon overheen kon plaatsen. Dat heb ik toen ook gedaan, en opeens ging de pc zomaar aan. Daarna kwam er achter de grafische kaart een soort brand lucht vandaan, en even later zelfs rook. Natuurlijk heb ik meteen de pc uitgezet.

Dit is dus het moederbord waar het over gaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.sharkyextreme.com/img/2004/01/intel_mb/asus_mb_865pe.jpg

Nu is het zo dat als je hem nu aan zet een van de volgende dingen gebeurt:

1) Gebeurt Niks
2) Alleen de HDD gaat aan ( Windows wordt volgens mij wel geladen )
3) Alles gaat aan, maar ik heb geen beeld.

Wat heb ik al gedaan?

- BIOS reset
- Andere voeding met 20 pins
- Alle RAM latjes op alle mogelijke plekken geprobeerd ( dus allemaal een voor een in een van de vier slots. )

Nu denk ik dus dat het moederbord definitief is overleden :(. Mijn vraag is dus: Kan ik hier nog wat aan doen, en zoja wat dan? Of wordt het toch tijd voor een nieuwe pc?

Alvast Bedankt,

Eldariel

Systeem specs:

Asus P4P800
Intel Pentium 4 2.4 GHZ
1.5GB DDR1 geheugen
- Standaard LG DvD brander
- Sapphire X1650 Pro AGP met 512 MB geheugen

Alles is ook goed aangesloten, en met de FAQ ben ik er ook niet uit gekomen. Waarschijnlijk is er dus ergens wat gaan lekken, maar er is niks abnormaals te zien op het moederbord.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-04 09:08
Als er rook uit de videokaart kwam gaat die in ieder geval niet meer werken en heb je dus inderdaad geen beeld....
Kwam de rook nu uit de graka of van het mobo?
Als je rook ziet is er iets doorgebrand, er is dan dus iets kapot en dat onderdeel gaat niet meer werken.

[ Voor 51% gewijzigd door JasperE op 01-11-2008 13:20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, en post precies waar je vast loopt.

De kans dat je mobo is overleden schat ik echter heel groot in. De Asus P4P800s staan er immers om bekend spontaan te overlijden op de meest vage manieren. Van alle borden die ik in de loop der tijd heb langs zien komen gaan de P4 planken van Asus het meeste dood (rotte elco's niet meegerekend).

Desalniettemin kun je kijken met de troubleshooter of je er nog iets uit kunt halen, ik schat je kans alleen erg klein in.

• Iekozz
JasperE schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:19:
Als er rook uit de videokaart kwam gaat die in ieder geval niet meer werken en heb je dus inderdaad geen beeld....
Kwam de rook nu uit de graka of van het mobo?
Als je rook ziet is er iets doorgebrand, er is dan dus iets kapot en dat onderdeel gaat niet meer werken.
Het kwam van het moederbord vandaan. Waar precies weet ik niet, maar ergens achter de videokaart.
Terw_Dan schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:19:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, en post precies waar je vast loopt.

De kans dat je mobo is overleden schat ik echter heel groot in. De Asus P4P800s staan er immers om bekend spontaan te overlijden op de meest vage manieren. Van alle borden die ik in de loop der tijd heb langs zien komen gaan de P4 planken van Asus het meeste dood (rotte elco's niet meegerekend).

Desalniettemin kun je kijken met de troubleshooter of je er nog iets uit kunt halen, ik schat je kans alleen erg klein in.
Daar heb ik inderdaad al gekeken, en het ziet er erg naar uit dat hij inderdaad overleden is :(. Tijd voor een nieuwe pc dus.

Ik weet dan niet meer of ik een Asus bord zou kopen nu ik dit heb meegemaakt...

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ik weet dan niet meer of ik een Asus bord zou kopen nu ik dit heb meegemaakt...
Asus an sich is een erg goed merk, ik zou dus niet door één slechte serie gelijk conclusies gaan trekken over het gehele assortiment van een merk. Dat wil natuurlijk niet meteen betekenen dat je een Asus moet gaan aanschaffen, maar ik vind het een beetje dubieus om nu gelijk te zeggen dat Asus dan slechte bordjes maakt, omdat ze helaas een slechte serie hadden ;)

• Iekozz
Bitage schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:43:
[...]

Asus an sich is een erg goed merk, ik zou dus niet door één slechte serie gelijk conclusies gaan trekken over het gehele assortiment van een merk. Dat wil natuurlijk niet meteen betekenen dat je een Asus moet gaan aanschaffen, maar ik vind het een beetje dubieus om nu gelijk te zeggen dat Asus dan slechte bordjes maakt, omdat ze helaas een slechte serie hadden ;)
Daar heb je gelijk in :). Ik zat er of aan te denken om een Asus P5Q te kopen, of anders een Gigabyte bord.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Puur alleen kijken naar het merk zegt niet zo heel veel. Ieder merk heeft goede en slechte series. Kijk gewoon naar reviews van de diverse borden en kijk welke het beste uit de bus komen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Maar de TS denkt dat Windows wél geladen wordt (ratelen HDD?). Als dat zo is zou het alleen de VGA adapter kunnen zijn.

En @ TS : geen voeding aansluiten op je moederbord als de stekker erin zit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Exorcist schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 14:40:
Maar de TS denkt dat Windows wél geladen wordt (ratelen HDD?). Als dat zo is zou het alleen de VGA adapter kunnen zijn.

En @ TS : geen voeding aansluiten op je moederbord als de stekker erin zit.
Daarom ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter natuurlijk :)
Pagina: 1