• Makavelibrox2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03 18:11
Hallo beste mensen,

Probleem
Ik heb sinds vandaag een erg vreemd probleem met mijn PC. Gisteravond heb ik niets bijzonders gedaan en netjes afgesloten. Vandaag wilde ik mijn PC opstarten en kreeg ik geen beeld.
Nadat ik mijn aanknop had ingedrukt, kreeg ik, zoals gebruikelijk een boot sreen van Asus, maar daarna bleef het scherm beangstigend zwart.

Mijn configuratie
CPU: Amd Athlon 64 Venice 3200+
Moederbord: Asus A8N-E
Geheugen: Kingston DDR SDRAM 1GB PC3200 400MHz (2x 512MB)
Videokaart: Asus EN6800GT
Harde Schijf: Samsung Spinpoint 200GB SataI II (2x)
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Voeding: Cooler Master RS-450-ALCY

Waar kan het aan liggen?
Aangezien mijn PC ook niet werkt, met slechts enkel een CPU, moederbord, geheugen, videokaart en voeding, vermoed ik dat het één van deze vijf onderdelen zijn.

Wat heb ik zelf geprobeerd?
  • PC Herstarten
  • Starten vanaf Windows-CD (Kom niet verder dan de Boot Screen)
  • Hele PC stofvrij gemaakt
  • Overbodige hardware losgemaakt
  • Alle onderdelen eruit gehaald en opnieuw erin gezet en aangesloten
  • CMOS clear
  • Harde schijven omgedraaid
  • Beeldscherm via D-SUB aangesloten
  • Alle mogelijke combinatie's m.b.t. de slots van het geheugen geprobeerd (zowel met 2 als met 1 reepje).
  • Getest met een ander beeldscherm
  • Getest met een andere voeding
  • Getest met een andere videokaart
  • Getest met andere harde schijven
  • Geluidskaart in ander slot
  • Nieuwe CR2032 batterij voor moederbord gekocht
  • Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen
Het hele systeem is iets ouder dan drie jaar.

Het Probleem en vorderingen
Tot op heden nog steeds hetzelfde probleem. Het Boot Screen wordt getoond en daarna springt het beeld op zwart, de fans draaien gewoon door. ik hoor m'n harde schijven opstarten en m'n CPU ratelen. Ik heb ook geprobeerd de harde schijven afzonderlijk aan te sluiten, maar dat maakt geen verschil. De lampjes die kunnen branden, branden ook (Op m'n mobo, voeding en videokaart).

Er is mij nog iets opgevallen, ik zal het proberen goed uit te leggen:
Mijn beeldscherm heeft een lampje, die brandt groen als alles gewoon goed werkt, maar springt op oranje als hij niks te doen heeft (bijv. als de PC uitstaat). Als ik mijn PC aanzet, terwijl het lampje oranje is, springt het lampje daarna uiteraard op groen en zie ik het Boot Screen, gevolgd door een zwart scherm. Als ik mijn PC aanzet, terwijl het lampje groen is, zie ik alleen maar zwart.

Heb bij een vriend wat dingen getest, ik heb mijn PC resp. aan een andere monitor, videokaart, voeding, harde schijven gehangen, steeds met hetzelfde probleem

Dinsdag heb ik nogmaals alles langsgelopen en m'n PC getest met slechts een harde schijf, een reepje geheugen, een CPU en een beeldscherm.
Tot mijn grote verbazing startte mijn computer normaal op en alles werkte zoals vanouds. Vervolgens besloot ik één voor één alle hardware aan te sluiten, met als eindresultaat dat alles nog steeds werkte. Vervolgens een paar keer m'n PC herstart, om te kijken of ik niet blij was gemaakt met een dode mus, wat niet het geval bleek te zijn.
Toen ik 's avonds mijn PC aanzette, deed hij het wederom niet. Ik besloot de geluidskaart in een ander slot te zetten en alles werkte weer als vanouds.

Woensdag werkte ook alles prima. Nieuwste Drivers van m'n videokaart erop gezet en alles draaide helemaal vlekkeloos. Eind goed al goed dacht ik, het slot deugde niet, dacht ik nog.
Vandaag, Donderdag, zet ik mijn PC aan en wederom krijg ik hetzelfde probleem als voorheen, ik zie het moederbord Logo, maar daarna springt het beeld op zwart. Ik besloot meteen de geluidskaart eruit te halen, zonder succes. Vervolgens ben ik weer gaan starten met een reepje geheugen, een CPU, een harde schijf en een beeldscherm, helaas zonder effect.
En zo bleek ik uiteindelijk toch blij te zijn met een dode mus.

Zaterdag, ineens werkte mijn PC weer, met slechts een HDD, CPU, Geheugen, Moederbord, Videokaart en Voeding. Ik besloot wat drivers te installeren, in de hoop dat ik hierdoor definitief van de problemen af zou zijn. Met succes, alles liep vlekkeloos. Verder niets vreemds gedaan en netjes afgesloten. Ik heb nog geprobeerd een video-bestand te converteren, wat met programma A niet lukte (bleef op 0% staan), maar met programma B wel.
Zondag, hetzelfde probleem als voorheen, wederom getroffen door dezelfde dode muis.

Troubleshooter
Uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Asus borden piepen daarnaast ook nog een keer per gevonden USB apparaat. Dat zijn allemaal dus normale piepjes.
Mijn toetsenbord is via USB aangesloten en toch piept het moederbord maar 1x, het toetsenbord wordt dus niet gevonden?
Verder kan ik de troubleshooter nauwelijks doorlopen, aangezien ik nieteens in de BIOS kan komen.

Ik heb een Phoenix-Award BIOS en heb wat testjes gedaan, met de volgende resultaten:

Moederbord: Geen
Moederbord+CPU: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Videokaart: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen+Videokaart: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+Geheugen+Videokaart+Monitor: Lang-Kort-Kort
Moederbord+CPU+1 Geheugenreepje: Lang-Kort-Kort-Kort
Moederbord+CPU+1 Geheugenreepje + Videokaart: Kort (OK)
Moederbord+CPU+1 Geheugenreepje + Videokaart+Monitor: Kort (OK)

BIOS Central zegt hierover:
1long, 2 short Video adapter error Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

1long, 3short No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card.

Beep Codes zegt hierover:
1 Long, 2 Short A video error has occurred and the Bios cannot initialise the video screen to display any additional information.

Any other beep(s) RAM Problem.

Als ik dus 1 geheugenreepje plaats, in plaats van twee, krijg ik in ieder geval een normale opstart-beep, in alle mogelijke combinaties. Het lijkt er dus op, dat mijn moederbord ineens 2 gehuegenreepjes niet meer accepteert, maar 1 nog wel. Erg vreemd. Onderling heb ik de reepjes uiteraard ook getest, beide werken als eenling prima.
Helaas houd ik nog wel hetzelfde probleem als voorheen. Meteen na het BIOS logo springt het scherm op zwart.

[ Voor 66% gewijzigd door Makavelibrox2 op 17-11-2008 15:54 . Reden: Update ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

als je niet in de bios kunt komen, is het inderdaad CMOS clearen, non-essential hardware er uit trekken, essentiele hardware vervangen (andere videokaart, die het blijkbaar nog doet), ander geheugen en een andere processor proberen.
Dit is allemaal al gedaan (behalve de essentiele hardware vervangen). Als laatste zou je een multimeter in je systeem kunnen steken en even de voltages checken. Hierna kun je er vrij zeker van zijn dat je moederbord / processor/geheugen defect is.

-_-

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Op die manier kun je erachter komen welk onderdeel het probleem veroorzaakt.

• Makavelibrox2
Er valt al vrij veel weg, aangezien de boel niet is overgeklokt en ik ook niet in de BIOS kan komen.
Verder heb ik de CPU gechekt aan de onderkant en dat zag er nog als nieuw uit.
Het probleem is dat ik geen ander moederbord of hardware heb, alleen laptop's en ik denk niet dat het verstandig is om daarin te gaan sleutelen?

Ik heb mijn post zojuist aangepast, omdat ikk nu ook wat gespeeld heb met de geheugenreepjes. Kan het zijn dat deze allebei ineens stuk zijn? Of is dat niet aannemelijk en ligt het probleem wellicht bij m'n moederbord of processor?

Misschien ter overvloede, maar dit beestje is nu drie jaar en een maand oud.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Makavelibrox2 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:46:
Er valt al vrij veel weg, aangezien de boel niet is overgeklokt en ik ook niet in de BIOS kan komen.
Verder heb ik de CPU gechekt aan de onderkant en dat zag er nog als nieuw uit.
Het probleem is dat ik geen ander moederbord of hardware heb, alleen laptop's en ik denk niet dat het verstandig is om daarin te gaan sleutelen?
Kun je anders niet een mobo van een vriend gebruiken om eea op te testen. Of desnoods bij een computerwinkel? Het idee achter de troubleshooter is dat je op een goede manier defecten kunt uitsluiten, test je het niet, dan blijft het giswerk waar het probleem zit.

• Makavelibrox2
Terw_Dan schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:58:
Of desnoods bij een computerwinkel?
Kan je daar zo naar binnen lopen dan? en vragen of ze de boel willen testen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Makavelibrox2 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 14:10:
[...]

Kan je daar zo naar binnen lopen dan? en vragen of ze de boel willen testen?
Bij een beetje computerwinkel willen ze je vast helpen (mits ze natuurlijk nog een passend mobo hebben e.d.).

• Makavelibrox2
Terw_Dan schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:58:
[...]

Kun je anders niet een mobo van een vriend gebruiken om eea op te testen. Of desnoods bij een computerwinkel? Het idee achter de troubleshooter is dat je op een goede manier defecten kunt uitsluiten, test je het niet, dan blijft het giswerk waar het probleem zit.
Ik heb het een en ander kunnen testen, met helaas geen goed resultaat.

Ik heb mijn PC getest op resp. drie verschillende monitors, een andere videokaart, andere voeding, andere HDD.
Bij elk van deze optie's bleef het probleem exact hetzelfde. Logischerwijs ga ik er nu vanuit, dat het niet daaraan ligt en dus wellicht aan m'n Moederbord / CPU / Geheugen ligt. Is deze conclusie iets te voorbarig? Zo nee, wat raden jullie mij aan?

Het hele systeem is al meer dan drie jaar oud, dus sowieso is het beestje wel toe aan een upgrade, zelf zat ik te denken aan een nieuw Moederbord, nieuwe processor en nieuw geheugen (Die uit de BBG, maar dat terzijde).

Mij lijkt het vrij logisch, dat dan meteen het hele probleem is opgelost, of trek ik te voorbarig conclusies?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Makavelibrox2 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 16:32:
[...]

Logischerwijs ga ik er nu vanuit, dat het niet daaraan ligt en dus wellicht aan m'n Moederbord / CPU / Geheugen ligt. Is deze conclusie iets te voorbarig? Zo nee, wat raden jullie mij aan?
Precies wat Terw_dan je aanraadde: neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter stap voor stap door, dan kun je de verschillende componenten uitsluiten.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Makavelibrox2
Dinsdag heb ik nogmaals alles langsgelopen en m'n PC getest met slechts een harde schijf, een reepje geheugen, een CPU en een beeldscherm.
Tot mijn grote verbazing startte mijn computer normaal op en alles werkte zoals vanouds. Vervolgens besloot ik een voor een alle hardware aan te sluiten, met als eindresultaat dat alles nog steeds werkte. Vervolgens een paar keer m'n PC herstart, om te kijken of ik niet blij was gemaakt met een dode mus, wat niet het geval bleek te zijn.
Toen ik 's avonds mijn PC aanzette, deed hij het wederom niet. Ik besloot de videokaart in een ander slot te zetten en alles werkte weer als vanouds.
Woensdag werkte ook alles prima. Nieuwste Drivers van m'n videokaart erop gezet en alles draaide helemaal vlekkeloos. Eind goed al goed dacht ik, het slot deugde niet, dacht ik nog.
Vandaag, Donderdag, zet ik mijn PC aan en wederom krijg ik hetzelfde probleem als voorheen, ik zie het moederbord Logo, maar daarna springt het beeld op zwart. Ik besloot meteen de geluidskaart eruit te halen, zonder succes. Vervolgens ben ik weer gaan starten met een reepje geheugen, een CPU, een harde schijf en een beeldscherm, helaas zonder effect.
En zo bleek ik uiteindelijk toch blij te zijn met een dode mus.

IK heb de hele FAQ doorgenomen en loop hier vast:

* Moederbord piept?BIOS Beep Codes - BIOS POST Codes en nog meer BIOS Beep Codes
* Of, het betrouwbaarst, kijk gewoon in de handleiding van het moederbord.
* Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
* De meeste gezonde moederborden piepen eenmaal tijdens het opstarten ter indicatie dat alles in orde is. Asus borden piepen daarnaast ook nog een keer per gevonden USB apparaat. Dat zijn allemaal dus normale piepjes.

Mijn moederbord piept niet en heeft dat ook nooit gedaan.

Zojuist nog een nieuw batterijtje voor m'n mobo gehaald, helaas zonder resultaat.

Ik ben verder geen vastlopers tegengekomen in de FAQ, dan de bovengenoemde.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

Makavelibrox2 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:59:
Mijn moederbord piept niet en heeft dat ook nooit gedaan.
Heb je wel de speaker van het moederbord aangesloten ?

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

ötzi schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:51:
[...]

Heb je wel de speaker van het moederbord aangesloten ?
Is dat ook niet in het bios in/uit te schakelen?

• Makavelibrox2
nowell schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:54:
[...]

Is dat ook niet in het bios in/uit te schakelen?
Nee, ik heb ook niet die draadjes, die ik op die speaker zou aan moeten sluiten, zie ik zojuist

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
Je moet je bios-speakertje ook niet op je gewone speakers aansluiten. Bij elke moederbord zit een aansluiting voor zo'n speakertje.

Dat speakertje ziet er (bijvoorbeeld) zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.clearpc.ca/catalog/images/speaker.JPG

Dat zwarte ronde geval aan de rechterkant is het speakertje (daar komt dus geluid uit), en de andere kant moet je op je mobo aansluiten.

(sommige speakers zien er anders uit. In de PC van mn broertje zit bijvoorbeeld een veel grotere speaker, maar dit is de speaker die tegenwoordig veel met mobo's geleverd wordt.)

op pagina 1-31 van je moederbord-handleiding staat System Warning Speaker. Daar moet je hem dus aansluiten.

Handleiding: http://dlcdnet.asus.com/p...939/A8N-E/e1911_a8n-e.pdf

Ik denk dat je zo'n ding wel bij een computerzaak zou kunnen halen, en waarschijnlijk ken je ook wel andere mensen in je buurt die zo'n ding in hun PC hebben. (in de meeste PC's zit namelijk zo'n ding)

Succes

iRacing Profiel

• Makavelibrox2
Bedankt, ik had hem nog ongebruikt liggen en heb hem meteen aangesloten.
Het was zo'n zelfde als bij jou op de foto.
Hij piept 1x kort, ook met een aangesloten toetsenbord.
Zonder geheugen piept hij 3x: lang, kort, kort, en dat wordt steeds herhaald.

Uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Asus borden piepen daarnaast ook nog een keer per gevonden USB apparaat. Dat zijn allemaal dus normale piepjes.
Mijn toetsenbord is via USB aangesloten en toch piept het moederbord maar 1x, het toetsenbord wordt dus niet gevonden?

Ik heb een Phoenix-Award BIOS,

Phoenix BIOS Beep Codes geeft mijn beeps niet weer.

Award BIOS Beep Codes zegt:
1long, 2 short Video adapter error Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

Maar hij geeft dus alleen die 1long, 2 short, als ik het geheugen eruit haal, is dat niet vreemd?

EDIT: en ineens doet hij het weer, ik zit momenteel weer in windows, zijn er wat dingen die ik van hieruit kan proberen, aangezien een paar dagen geleden hij het ook weer deed en de dag erna weer niet?

[ Voor 38% gewijzigd door Makavelibrox2 op 08-11-2008 16:08 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 09:18
Ik mijn oren klinkt het als een zwakke voeding. Dit op het punt staat er helemaal mee te kappen.
Zal me gedachten ook nog even onderbouwen ;) bij de POST werkt de videokaart in een modus die weinig stroom vraagt (lage resolutie etc) na het switchen van de POST wordt die al anders. En ik vermoed dat je voeding dit de ene keer wel accepteert en de andere keer niet.
Andere optie maar die kom je echt bijna nooit tegen, is een breukje in je moederbord maar dat valt ook lastig te controleren. Je komt er soms achter door een klap tegen de kast te geven maar ik ben daar niet verantwoordelijk voor :Y)

Taal fouten inbegrepen ;)

• Makavelibrox2
klaasbram schreef op zondag 09 november 2008 @ 10:29:
Ik mijn oren klinkt het als een zwakke voeding. Dit op het punt staat er helemaal mee te kappen.
Zal me gedachten ook nog even onderbouwen ;) bij de POST werkt de videokaart in een modus die weinig stroom vraagt (lage resolutie etc) na het switchen van de POST wordt die al anders. En ik vermoed dat je voeding dit de ene keer wel accepteert en de andere keer niet.
Andere optie maar die kom je echt bijna nooit tegen, is een breukje in je moederbord maar dat valt ook lastig te controleren. Je komt er soms achter door een klap tegen de kast te geven maar ik ben daar niet verantwoordelijk voor :Y)
Dat klinkt vrij logisch, alleen loop ik dan tegen twee dingen aan.
1. Ik heb hem zeker 100 keer opgestart, waarvan hij er slechts 2 accepteerde.
2. Ik heb mijn systeem al aan een andere voeding gehangen en toen kreeg ik ook geen beeld.

• Makavelibrox2
Even een subtiel schopje,
Ik heb mijn gehele startpost geüpdate en hopelijk schep ik zo een boel meer overzichtelijk.
Daarbij schoot mij nog iets te binnen:

Zaterdag heb ik nog geprobeerd een video-bestand te converteren, wat met programma A niet lukte (bleef op 0% staan), maar met programma B wel.

Wellicht kan hierdoor iemand mij nog iets aanraden?

[ Voor 34% gewijzigd door Makavelibrox2 op 11-11-2008 15:19 ]

Pagina: 1