Harde schijf vervangen, BIOS etc

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-10-2025
Beste tweakers,

Ik heb voldoende bewijs dat de harde schijf van mijn (oude) laptop perte totale is... Nu zou ik een andere kopen, direct een 7200rpm schijf, maar weet ik niet goed hoe ik de bios en evt andere essentiële bootfiles erop krijg? Het is een HP laptop. Ik ben vrij zeker dat het niet zo simpel is als gewoon de harde schijf monteren en een Windows cd'tje plaatsen... Ik heb wel nog zo'n 'adapter-case' liggen om een 2,5" hdd aan te sluiten via USB, misschien ben ik hier nog iets mee?

Alvast bedankt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Acronis True Image opstart CDtje zien te bemachtigen, en dan gewoon de nieuwe HDD in je laptop bouwen, en de oude in de casing, en dan kun je gewoon clonen.

Edit: Oh wacht, je oude HDD is natuurlijk kapot :P

Welke laptop gaat het om? Want alleen de oudere Compaq laptops hadden volgens mij (een stuk van) de BIOS op de HDD staan.

Tegenwoordig druk je er een andere HDD in, en stop je de Windows CD erin, en dan gewoon opnieuw installeren.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2008 11:41 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:44
De BIOS staat op een chip op het moederbord, niet op de harde schijf.
Het is eigenlijk wel zo simpel hoor.
Je monteert je harde schijf, dan ga je in de BIOS de boot order aanpassen zodat CD bovenaan staat.
Daarna steek je de Windows CD erin en dan instructies van het scherm volgen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe een harde schijf geinstalleerd moet worden valt toch wel onder de basiskennis die we hier op GoT verwachten. De tijd dat we disks handmatig in de bios in moesten stellen ligt ver achter ons.

Omdat dit niet echt topicwaardig is gaat het topic op slot.

Dit topic is gesloten.