• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Een CPU upgrade op een MB van Asus P4B266 (i845d chipset)
oude CPU:
1.5 Ghz 400 Mhz 1.75Vcore Willamette
nieuwe 2ehands aangeschafte CPU :
2.2 Ghz 400 Mhz 1.5Vcore Northwood

Mijn moederbord handleiding geeft aan dat dit kan en na installatie van de 'nieuwe' cpu geeft BIOS de juiste Vcore en kloksnelheid aan. Echter wanneer windows 2000 gestart wordt, reboot de pc op verschillende tijdstippen. Nu heb ik de oude cpu er weer in gezet en windows start weer betrouwbaar op.

Is de CPU faulty of moet er ergens nog wat ingesteld worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 01-11-2008 00:19 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De pc zou gewoon op moeten starten, ondanks je upgrade.

Draai eens memtest86(+) met beide cpu's. Deze tool test naast het geheugen ook de processor, L1- en L2 cache, en het moederbord.
Please be aware that not all errors reported by Memtest86 are due to bad memory. The test implicitly tests the CPU, L1 and L2 caches as well as the motherboard. It is impossible for the test to determine what causes the failure to occur. However, most failures will be due to a problem with memory module. When it is not, the only option is to replace parts until the failure is corrected.
Een processor gaat niet snel stuk, maar het kan natuurlijk wel...

De TDP's van deze cpu's zijn ongeveer hetzelfde, rond de 60W, dus er wordt geen extra vermogen van de voeding geëist.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je cpu zou idd defect kunnen zijn, maar dat hoeft niet het geval te zijn, hoewel het in dit geval wel mogelijk is.

Memtest is inderdaad aan te raden, kijk ook even of er niet nog een bios update beschikbaar is die betere ondersteuning biedt voor nieuwere cpu's. Als dat niet lukt zou ik Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog even doornemen.

• Calvin&Hobbes
Bedankt voor de reply's.
- Ik heb vanmiddag naar de laatste BIOS versie geupdate echter het reboot probleem blijft zich voordoen (voor een klein momentje dacht ik dat het opgelost was en maar toen ik tweakers in firefox tikte *poof* reboot).
- Beide CPU's hebben geen probleem met memtest86 ('pass complete, no errors' > 1 uur)

Ik heb nu knoppix draaien (linux boot vanaf cd-rom) en dat draait nu al een uur stabiel op de 'nieuwe' processor. Dus mag ik concluderen dat de CPU in orde is? If so, ik wil windows draaien en hoe kom ik erachter wat het probleem in windows is, aangezien windows geen BSOD geeft maar gewoon reboot.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou eerst een verse reïnstall van je Windows kunnen proberen om een oude brakke installatie uit te kunnen sluiten. Als hij je Windows wil installeren is hij daar in ieder geval al stabiel genoeg voor.

En anders de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en testen, dus buiten je kast ook nog eens je systeem zo kaal mogelijk opstarten en in Windows booten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Calvin&Hobbes schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:39:
Bedankt voor de reply's.
- Ik heb vanmiddag naar de laatste BIOS versie geupdate echter het reboot probleem blijft zich voordoen (voor een klein momentje dacht ik dat het opgelost was en maar toen ik tweakers in firefox tikte *poof* reboot).
- Beide CPU's hebben geen probleem met memtest86 ('pass complete, no errors' > 1 uur)

Ik heb nu knoppix draaien (linux boot vanaf cd-rom) en dat draait nu al een uur stabiel op de 'nieuwe' processor. Dus mag ik concluderen dat de CPU in orde is? If so, ik wil windows draaien en hoe kom ik erachter wat het probleem in windows is, aangezien windows geen BSOD geeft maar gewoon reboot.
CPU stuk bij een tweedhands koop? Niet ondenkbaar. 1.5 Vcore is in ieder geval volgens de specificaties. Heb je em al eens heel lichtjes overgevolt? Misschien heeft de vorige eigenaar em wel erg mishandeld. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Calvin&Hobbes
Bedankt voor de reply's.

- Ik heb zondagmiddag een schone installatie van windows 2000 gedaan. => geen effect
(heel frustri want ik ben wel weer tijd kwijt om alle software te installeren)

- Dus dan ligt het aan de CPU. Ik heb dus vandaag de Vcore verhoogt naar 1.65V naar aanleiding van de post van albatross => resultaat is dat windows opstart en alles lijkt stabiel te werken!

Nu via trial and error de laagste stabiele Vcore setting gevonden 1.600V.
- Als ik via CPU-Z de Vcore aflees in windows onder idle gebruik: 1.600V
- Echter als ik SuperPI start dan daalt de Vcore naar: 1.568V

Nu is mijn vraag, wat is het effect van +0.1Vcore op de betrouwbaarheid van de rest van mijn systeem en was de CPU bij aankoop in orde (aangezien het nu lijkt alsof de fluctuatie van de Vcore voor de instabiliteit zorgt maar dit was geen probleem bij de 1.75Vcore voor de oude CPU)

[ Voor 4% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 03-11-2008 22:41 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het dalen van de Vcore tijdens SuperPi (load) heet Load-line Calibration

Verwijderd

Wiethoofd schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:42:
Het dalen van de Vcore tijdens SuperPi (load) heet Load-line Calibration
Volgens mij is load-line calibration een functie in je bios of de Vcore stabiel te houden. En is Vdrop het verschil in voltage tijdens idle en load.
offtopic:
Kan het trouwens ook mis hebben niet gegoogled. ;)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

en dan is er ook nog Vdroop (extra o) wat ook weer ergens goed voor schijnt te zijn.

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:15:
[...]

Volgens mij is load-line calibration een functie in je bios of de Vcore stabiel te houden. En is Vdrop het verschil in voltage tijdens idle en load.
offtopic:
Kan het trouwens ook mis hebben niet gegoogled. ;)
Um, nee dus. :) Vdrop is het verschil tussen wat de BIOS aangeeft en wat het uiteindelijk echt is. Vdroop is het omlaag gaan van Vcore under load.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
Calvin&Hobbes schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:38:
Bedankt voor de reply's.

- Dus dan ligt het aan de CPU. Ik heb dus vandaag de Vcore verhoogt naar 1.65V naar aanleiding van de post van albatross => resultaat is dat windows opstart en alles lijkt stabiel te werken!

Nu via trial and error de laagste stabiele Vcore setting gevonden 1.600V.
- Als ik via CPU-Z de Vcore aflees in windows onder idle gebruik: 1.600V
- Echter als ik SuperPI start dan daalt de Vcore naar: 1.568V

Nu is mijn vraag, wat is het effect van +0.1Vcore op de betrouwbaarheid van de rest van mijn systeem en was de CPU bij aankoop in orde (aangezien het nu lijkt alsof de fluctuatie van de Vcore voor de instabiliteit zorgt maar dit was geen probleem bij de 1.75Vcore voor de oude CPU)
Die daling under load heet Vdroop, en is normaal (en, zoals je in het aangehaalde Anandtech in deze thread kunt lezen, ook bedoeld om zo te werken). Niks om je zorgen over te maken, dus.

1.6v is verder niet schokkend voor jouw CPU. Eerlijk gezegd, je hebt niet zoveel keus meer, denk ik. Ik heb toch het idee dat mijn eerdere gevoel juist is: dat de originele eigenaar em misschien toch wel wat ruw heeft behandeld (langdurige hoge overklok met hoge Vcore). Daar kan je CPU licht 'degraded' van geraakt zijn; lees: hij heeft nu meer Vcore nodig om stabiel te blijven draaien. Die degradatie kun je niet meer ongedaan maken, natuurlijk. Maar even voor de duidelijkheid: ik kan uiteraard alleen maar speculeren wat de vorige eigenaar er wel en niet mee gedaan heeft. Vraag het hem anders eens gewoon.

N.B. Draait het met 1.6 nu wel permanent stabiel?

Pagina: 1