• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-05 11:23
Hoi,

Ik zat altijd op een 3800 amd systeem met stock amd cooler.
dit liep altijd prima.

Vandaag ging ik upgraden naar een 6000 processor (3.1 ghz) met een Cooler master gemin2 cooler.
De 2 120mm Fans had ik hier nog niet opgedaan, maar na 1 minuut OS draaien zat hij al op zo'n 65-70 graden!
Veel te warm dus.

Boel weer gedemonteerd, nu de stock AMD cooler gemonteerd.
Na even COD4 spelen (10 min) zit hij met stock cooler ook alweer op 66-70 graden.

Dit lijkt me niet ok! ook stottert het gamen nu.

Tips wat ik kan bekijken ? oplossing ?

Fotos :
Afbeeldingslocatie: http://www.vespa-ciao.nl/1.bmp

Afbeeldingslocatie: http://www.vespa-ciao.nl/2.bmp

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Meer info is handig.
Een CPU-Z screenshotje zegt nou ook niet alles?
Moederbord? Geheugen?
7300GT? Geen wonder dat CoD4 'stottert.'

Waarmee lees je uit? Probeer SpeedFan ook eens. ;)

Verwijderd

Saturnus schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 00:11:
7300GT? Geen wonder dat CoD4 'stottert.'
Hij geeft duidelijk aan dat het probleem eerder niet speelde, maar dat terzijde...

Het lijkt me aardig normaal dat je met de stock cooler na even gamen zulke temperaturen krijgt, die processor heeft een aardig vermogen, (125W geloof ik) en dat wordt allemaal omgezet in warmte.
De stock cooler is voor deze cpu nét voldoende, de gemini zou hem wat lager moeten krijgen, natuurlijk lukt dat niet passief :), en als de fans er al opzaten: breng zo weinig mogelijk koelpasta aan, wel zo dat je de beschrijving op de cpu niet meer ziet, en kijk of de cooler goed contact maakt, (even van het moederbord nemen en kijken waar de koelpasta een afdruk maakt) als je hier een bepaalde afdruk ziet kun je dat pogen op te lossen door de bevestiging van de koeler in die hoeken wat vaster te monteren.

Hoop dat dat je kan helpen, iig suc6 ermee ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2008 00:16 ]

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 09:22
Kijk eens in het Bios. :)

[ Voor 47% gewijzigd door rickyy op 01-11-2008 00:15 ]

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

Verwijderd

Wat voor een TDP (Thermal design power) heeft je CPU? :)

Als dat 125W/89W is dan heb je gewoon een heethoofd. Je kan proberen wat meer airflow in je kast te krijgen zodat het wat minder wordt of moet je wijken naar een betere koeler / pasta.

• MMaaiikkeell
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-03 17:03
Is de vcore standaard ook niet 1.35?

• Herr Flicker
@Saturnus.

Sorry voor de wat weinig info, ben er echt benauwd van.
Ik had altijd een 7300GT idd, dit is nu een 8600GT Magic.
Met mijn oud processortje (3800) liep deze altijd vlekkeloos op med-high

Ik heb een MSI k9n Neo v2 moederbord.
DDR2 kingston 800 2gb intotaal

@frietjemet
Ik wist dat het met de koelers meer zou koelen maar dat hij gelijk zo'n 70 graden werd, alleen met het OS aan.

Net heb ik ook even mijn bios settings op default gezet, helpt ook niks..
Als ik daar bij monitoring/pc health kijk staat CPU temp wel op een 75-80 graden.
(Ik run nu dus met stock amd cooler, goed gemonteerd en niet aan het koelpasta gezeten)

• Saturnus
  • Niet online
Dan zou ik doen wat Jism zegt. Beter lucht circulatie maken dus.
De temperatuur is trouwens niet normaal, dat is zeker. Op AMDGeeks zitten de meesten stressed tegen de 45 à 50 graden.

• Herr Flicker
Airflow heb ik ook na gekeken, ik heb een QF50 H kast, kabels goed afgewerkt.
Je zou toch verwachten dat met een std amd cooler (die er trouwens nu beter uitziet, 3 heatpipes) dat hij niet zomaar op 60 graden zit ?

(firefox aan, msn en thats it)

@rickyy
In de bios, wat kan ik daar aan veranderen ? ik zag dat ik het voltage omlaag kon brengen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Je kan proberen om je voltage in hele kleine stapjes omlaag te brengen, of je hem met een 125w processor dan nog stabiel krijgt is een 2e.. Kijk eens in je bios naar termen als C&Q oftewel 'Cool and Quiet'? Dit is AMD's versie van EIST. Als je C&Q aanzet (of op auto) en dan een beetje gaat spelen met de energie schema's in windows, dan zul je met cpu-z zien, dat wanneer jij aan het msn'en en internetten bent, hij zich onderklokt (en standaard ook iets ondervolt) naar bijv 1,2 ghz (afhankelijk van de laagst mogelijk MP).

1,2Ghz op een dualcore is meer dan voldoende voor surfen en msn'en, en zodra je gaat gamen (hogere usage) knalt hij hem vanzelf weer terug op 3,1ghz.

Dit verhelpt echter alleen je probleem wanneer je bijna niets aan het doen bent. De stock koeler van AMD moet (mits met een beetje airflow) gewoon voldoen om je processor stressed stabiel te houden.

Hier vind je wat meer info over de max temps van een 6000+

Weetje overigens zeker dat de cpu koeler er goed opzit?

één is geen, twee is één

• Herr Flicker
@Wackoz.

Ik heb idd een cool and quiet functie in me bios.
Zoals je al zegt verduistert dit waarschijnlijk alleen het probleem.

Ik weet zeker dat de stock cooler er goed op zit, ik assembleer dagelijks zo'n 2 tot 3 systemen (zowel intel als amd)

Ik ben geen overclocker (had hiervoor dus een 3800+ liep op 2.0) en daarmee had ik geen problemen, cod4 op high en geen problemen.
Nu zelfde settings en na 2 minuut gamen gaat hij erover stotteren en doen alsof de processor het niet meer aan kan.

Ik heb het voltage net omlaag gebracht naar 1.34, nu zit hij idle op een 60-62 graden (Volgens everest dan!)
Als ik core temp opstart geeft hij aan core 0 = 15 en core 1 zit er een graadje onder.

Word hier echt bang van, anders stap ik maar weer terug voor even naar mijn oude 3800....

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Zoek op de amd site wat de maximale temp is wat hij mag hebben, anders weet je nooit of hij genoeg koelt.

Pasta heel heel dun erop doen, met bijv een bankpas afstrijken, maar het moet wel over het hele vlak (alleen de cpu) erop zitten. Indien je dit te dik doet dan koelt hij slechter.

Dan zou je om de circulatie van je kast te checken, de zijdeksel eraf halen, en een tafelventilator in de kast laten blazen, indien temp nu goed is dan heb je in de kast te weinig circulatie.

Je hebt een hele hete cpu, dus het kan zijn dat de cpu steeds tegen het maximale aanzit. (denk eraan om de bios goed af te stellen, zodat de pc stop bij de maximale temp, die je hebt opgezocht).

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:00

random

Lost his marbles

Herr Flicker schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 00:18:
[....]

goed gemonteerd en niet aan het koelpasta gezeten)
Hoe bedoel je precies "niet aan het koelpasta gezeten"?

Je weet dat je nieuwe koelpasta moet smeren als je je CPU vervangt?

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

• Saturnus
  • Niet online
random schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 11:32:
[...]

Hoe bedoel je precies "niet aan het koelpasta gezeten"?

Je weet dat je nieuwe koelpasta moet smeren als je je CPU vervangt?
Niet bij de stock koeler.

@Herr Flicker
Voelt het koelblok ook gigantisch warm aan?

• Wackoz
Dat je temperaturen met coretemp 15 graden e.d worden is niet mogelijk met de stock koeler ;) Een groot deel van de brisbane processoren (net als mijn 5000+) hebben foute tempsensors (of iig fout wanneer hij idle is). Ik heb precies hetzelfde probleem als jou, maar stoor me er niet aan. De cpu is dan wel geen 15 graden idle, maar veel hoger ook niet. Wat leest Coretemp uit wanneer je gegamed hebt? Download is een programma als speedfan en laat je stock koeler is op 100% lopen. Maakt een vreselijke kolere herrie maar dan zou hij ook direct véél koeler moeten zijn :)

één is geen, twee is één

• Herr Flicker
Hey,

Ik had toch wat ontdekt wat wat dom van mij was..
Mijn moederbord (msi k9n neo v2) ondersteunt niet meer als 5200+

Ik (citypc.nl) opgebeld en kon hem gelukkig nog ruilen.

Nieuwe processor gemonteerd met stock cooler (voor gemin2 moet ik me kast nog aanpassen)
Weer opgestart, bleef bij een 45-50 graden hangen..
(ik gek)

Toen heb ik mijn bios geflasht naar de nieuwste versie en nu zit de CPU op een 5-6-7 graden idle!
Ik heeeel blij!

Uiteindelijk zag ik ook bij de bios updates staan dat er wel 2 6000+'s ondersteund worden (bios flash update) maar alleen voor de 89W versie.

Eind goed, al goed!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Toen heb ik mijn bios geflasht naar de nieuwste versie en nu zit de CPU op een 5-6-7 graden idle!
Ik heeeel blij!
Tenzij jij de syteemkast buiten hebt staan snap ik niet helemaal waarom een idle temp van 5 graden iets is om blij van te worden?

Ach ja.... "Ignorance is bliss"

Life is what you others make it.

• Herr Flicker
http://www.vespa-ciao.nl/screenyamd5200.jpg
Staat gewoon binnen op me slaapkamer bureau.

5-10-15 graden voor de processor is toch goed ?

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Herr Flicker schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 14:40:
http://www.vespa-ciao.nl/screenyamd5200.jpg
Staat gewoon binnen op me slaapkamer bureau.

5-10-15 graden voor de processor is toch goed ?
Dat ligt eraan wat de temperatuur is van de omgeving. Als hij in je kamer staat zal het ongeveer 20 graden zijn, en dan kan je processor natuurlijk nooit 10 graden zijn! De temperatuur is dus niet goed uitgelezen.

Life is what you others make it.

Verwijderd

5 a 10 graden idle kan niet. Niet als de kamertemperatuur hoger ligt.

Probeer eens coretemp. Die leest de chip nauwkeuriger af dan welk andere tool ook.

En is ook niet zo vreemd dat de Idle temperatuur gigantisch zakt met de ingebouwde HLT-instructie :)

• Wackoz
De brisbanes hebben dat probleem. Niets om je zorgen over te maken ;) Lager dan kamertemp kan met stock-koeler niet. Ga er maar gewoon van uit dat of je cpu een brakke sensor heeft (erkend probleem bij een brisbane) of dat jouw mobo hem verkeerd uitleest. Beide resulteren in hetgeen wat jij nu hebt. Mijn 5000+ gaat idle ook naar 17 graden, terwijl het hier 22 graden is ;)

één is geen, twee is één

Verwijderd

^^ Ik blijf bij Coretemp.

Want? Die leest de Chip zijn sensor namelijk uit, en niet een IC ergens ver van de CPU af op het moederbord. Een stuk accurater dan een extern sensortje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 00:31:
^^ Ik blijf bij Coretemp.

Want? Die leest de Chip zijn sensor namelijk uit, en niet een IC ergens ver van de CPU af op het moederbord. Een stuk accurater dan een extern sensortje.
Tis alleen jammer dat Brisbane chips nooit een goede Coretemp weergeven.
Net zoals de idle temp van Intel's Core CPU's die worden ook niet goed uitgelezen via CoreTemp en Realtemp, maar dat is eigenlijk ook onmogelijk aangezien elke CPU een andere formule nodig heeft om de temp te bereken zeg maar. ;)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Probeer eens SpeedFan v4.35 te installeren, heb ik altijd al gebruikt, en werkt meestal prima.

En 5 graden is onmogelijk...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1