HDD gevallen, nu vreemd geluid

Pagina: 1
Acties:

• THiCE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

THiCE

Say it with a flourish!

Topicstarter
Hoi,

Zojuist heb ik de externe HDD van een vriend van mij op de grond laten vallen (struikelde over het draadje :X).
We zaten midden in een kopieersessie, en al kopiërend viel deze dus op de grond.
Vanaf toen maakt de HDD een heel vreemd geluid: klik hier voor een wavje. We weten even niet zo goed meer waar we het moeten zoeken, na allerlei andere geluiden te hebben beluisterd en diverse websites over vreemde geluiden te hebben bekeken.

De HDD wordt wel herkend in de BIOS, maar geeft een error (Hard Disk failure). De diagnosesoftware van Hitachi herkent de schijf niet, dus er valt niet veel aan te diagnostiseren (goed woord! :P)
De schijf lijkt niet meer op te spinnen, dus we denken dat het een probleem met het motortje is, maar daar zijn we niet zeker van.

Weten jullie misschien wat er aan de hand is, en is dit nog te redden op de een of andere manier?

Alvast bedankt!

I just can't believe all the things people say.
Why must I deal with this shit, every fuckin' day?

Verwijderd

Ehm forget it :D

Het enige wat je nog kan pogen is datarecovery, mits er belangrijke gegevens opstaan. De schijf is zo goed als stuk (dacht dat het eerst een symfonie aan motorgeluidjes van de schijf was. :P )

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het ding tijdens het kopieren gevallen is dan is de kans groot dat het schijfoppervlak fysiek beschadigt is. Ik weet niet of er nog boeiende data op staat. Zo niet dan zou ik persoonlijk niet eens de moeite meer doen om het te fixen. Zoja, dan ben ik bang dat je er zelf weinig aan kunt doen, de meeste recoverytools werken vrij goed, maar ze kunnen geen wonderen verrichten. In dat geval kun je het beste de disk naar een recoverybedrijf sturen.

Zelf een motor vervangen wordt al lastig, wil je het proberen, doe het dan in een stofvrije ruimte.

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:15

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Er stond aardig wat belangrijke data op die schijf. Ik zal er geen levens mee redden, maar ik beschouw het toch wel als onmisbare data. Foto's, filmpjes (oa de Campzone2006-film waar we net mee bezig waren :P ), oude chatlogs/email-archives, dat soort dingen.

Ik heb een sterk vermoeden dat de motor stuk is. De kans dat er fysiek contact is geweest tussen de head en de platter is vrij groot natuurlijk, maar ookal is dat zo, is er dan nog een kans dat er data gerecovered kan worden? Ik ga zelf niet klooien in een clean room (Als ik er al een kan vinden :P ) maar laat dat liever aan een bedrijf over. Het enige wat hier nog problematisch aan is zijn de kosten :P Weet iemand of een WA-verzekering ook de intellectuele schade dekt? In dit geval dus de recovery-kosten?

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Ik denk dat je met een exact dezelfde type schijf, de platters wellicht nog kan overzetten. Maar zonder ervaring en kennis zou ik er niet eens aan beginnen.

Dat laatste moet je natuurlijk bij je WA-verzekeraar zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, neem contact op met je verzekering, zij kunnen je precies vertellen wat wel en wat niet gedekt is natuurlijk.

De kans dat er nog data van die disk afgehaald kan worden is natuurlijk aanwezig, maar met dit soort dingen is het vaak zo dat het datarecovery bedrijf de enige is die er een inschatting van kan maken. Als je net de pech hebt dat er een dikke kras op het oppervlak zit is de kans een stuk kleiner dat je iets terug kan vinden dan dat als er toevallig 1 klein putje in de disk zit bij wijze van spreken.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Ik denk dat ene THiCE even met Apeldoorn moet bellen morgen ;) Of anders maandag :P

Bedankt voor de reacties so-far

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

AlKoholiK schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 00:21:
Ik denk dat ene THiCE even met Apeldoorn moet bellen morgen ;) Of anders maandag :P

Bedankt voor de reacties so-far
En ik denk dat jij voortaan backups moet maken ;)

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Exorcist schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 14:34:
[...]

En ik denk dat jij voortaan backups moet maken ;)
Dat WAS mn backup-schijf chef :P Alleen had ik er nog andere dingen op staan waar ik simpelweg de ruimte nog niet voor had. Toevallig had ik diezelfde dag een 500GB schijf in mn laptop gebouwd, zodat ik de data die daarop stond weer op mn laptop kon plaatsen. Maar toen gebeurde dit dus...

Pagina: 1