Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Router/AP] 1 Vast IP, hoe meerdere PC's aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:45
wij hebben van onze complex beheerder in een zelfstandig studenten appartement gegevens gehad om met de computer op internet te kunnen.

Ik heb een vast ip, subnet, name server etc op papier gehad.
Nu is mijn vraag kan ik met 2 computers online als ik maar 1 ip adres gekregen heb ?

En hoe moet ik dit draadloos geregelen als er inde kamer alleen rj-45 aansluiting zit ?
kan dit dmv van een wireless acesspoint / router ?

//edit
titel moet VAST zin ipv VAT

[ Voor 4% gewijzigd door wd200 op 31-10-2008 22:44 ]

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:16

krvabo

MATERIALISE!

Inderdaad een accesspoint kopen als het draadloos moet.
Als je gewoon een draadje wil dan moet je een router nemen. Dit kan dus ook gewoon een windows/linuxbak zijn. Dan kun je gewoon connecties bridgen :)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40
wd200 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:43:
wij hebben van onze complex beheerder in een zelfstandig studenten appartement gegevens gehad om met de computer op internet te kunnen.

Ik heb een vast ip, subnet, name server etc op papier gehad.
Nu is mijn vraag kan ik met 2 computers online als ik maar 1 ip adres gekregen heb ?

En hoe moet ik dit draadloos geregelen als er inde kamer alleen rj-45 aansluiting zit ?
kan dit dmv van een wireless acesspoint / router ?

//edit
titel moet VAST zin ipv VAT
Gezien het vet gedrukte vermoed ik dat het een "statisch" netwerk is. Dan heb jij ook echt maar 1 (extern)IP beschikbaar.
Als dat het geval is dan kun je een router gebruiken welke je een statisch IP adres geeft aan de wan zijde. (zelfde ip als wat je op papier gekregen hebt).
Aan de lan zijde zou ik gewoon standaard dhcp draaien.
Koop je een router dan raad ik aan om meteen een router met draadloos netwerk ondersteuning te kopen. Dan is daarmee ook je wens om draadloos te werken te vervullen.
krvabo schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:52:
Inderdaad een accesspoint kopen als het draadloos moet.
Als je gewoon een draadje wil dan moet je een router nemen. Dit kan dus ook gewoon een windows/linuxbak zijn. Dan kun je gewoon connecties bridgen :)
Euhm krvabo houd je er rekening mee dat wd200 2 computers wil en 1 statisch ip adres opgegeven heeft gekregen?

[ Voor 16% gewijzigd door nsa1984 op 31-10-2008 22:58 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

nsa1984 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:57:
[...]
Euhm krvabo houd je er rekening mee dat wd200 2 computers wil en 1 statisch ip adres opgegeven heeft gekregen?
Het ligt er aan, sommige AP (en aangezien de meeste mensen een draadloos modem/router als AP zien en kopen) hebben een routerfunctie inzich. Dan zou het geen probleem moeten zijn om deze gewoon direct op de utp-outlet te pluggen. Uiteraard wel nadat ie geconfigureerd is.

Maar je hebt gelijk hoor, als je niet gaat voor een standaard draadloos modem/router of router/AP dan moet je er inderdaad een router tussenhangen :)

• wd200
nsa1984 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:57:
[...]

Gezien het vet gedrukte vermoed ik dat het een "statisch" netwerk is. Dan heb jij ook echt maar 1 (extern)IP beschikbaar.
Als dat het geval is dan kun je een router gebruiken welke je een statisch IP adres geeft aan de wan zijde. (zelfde ip als wat je op papier gekregen hebt).
Aan de lan zijde zou ik gewoon standaard dhcp draaien.
Koop je een router dan raad ik aan om meteen een router met draadloos netwerk ondersteuning te kopen. Dan is daarmee ook je wens om draadloos te werken te vervullen.

[...]
Dan is het in ieder geval mogelijk wat ik wil dat is fijn :)
worden er nog eisen aan de router gesteld of is zo'n setje prima
http://paradigit.nl/info.php?group=17&art=10017413

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Wellicht interessant om te weten of het IP adres dat je gekregen hebt begint met 192.* , 10.* of 172.*.

Zo ja, dan is dit een intern IP adres en is er iets anders aan de hand (er is al een lokaal netwerk aanwezig, bedoeld voor het appartement). Dan is het misschien handig om na te vragen bij de complex beheerder of je gewoon meerdere interne IP's kunt krijgen voor meerdere PC's. Een accesspoint is dan voldoende (een router is dan minder handig misschien).

Zo nee, dan heb je een extern IP adres gekregen, en heb je een (al dan niet) draadloze router nodig.
Een router kunnen we niet voor je uitkiezen, dat is afhankelijk van je eigen eisen.

Titel fixed.

• wd200
IEF schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 09:50:
Wellicht interessant om te weten of het IP adres dat je gekregen hebt begint met 192.* , 10.* of 172.*.

Zo ja, dan is dit een intern IP adres en is er iets anders aan de hand (er is al een lokaal netwerk aanwezig, bedoeld voor het appartement). Dan is het misschien handig om na te vragen bij de complex beheerder of je gewoon meerdere interne IP's kunt krijgen voor meerdere PC's. Een accesspoint is dan voldoende (een router is dan minder handig misschien).

Zo nee, dan heb je een extern IP adres gekregen, en heb je een (al dan niet) draadloze router nodig.
Een router kunnen we niet voor je uitkiezen, dat is afhankelijk van je eigen eisen.

Titel fixed.
Het is idd een 192 dus intern adres ik heb maar 1 aansluiting in de kamer zetten.
is het mogelijk om hier een draadloze router/switch achter te zetten waarbij je de wan poort dus niet gebruikt!
maar alleen het wireless en de bedraden poorten.
(zoiets heb ik nu thuis ook achter de livebox zitten)

of wat is de beste oplossing ?

• krvabo

krvabo

MATERIALISE!

Je *kunt* er een (draadloze) router tussenzetten en deze ip's in een andere range laten uitgeven (zoals de 10.0.0.x), maar dan heb je NAT achter NAT, misschien niet helemaal de beste oplossing.

• wd200
krvabo schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 17:33:
Je *kunt* er een (draadloze) router tussenzetten en deze ip's in een andere range laten uitgeven (zoals de 10.0.0.x), maar dan heb je NAT achter NAT, misschien niet helemaal de beste oplossing.
zolang het werk ben ik tevreden.
maar dan kan ik morgen of maandag eene draadloze routere kopen :)
zoiets waarschijnlijk
http://paradigit.nl/info.php?group=17&art=10017413

[ Voor 8% gewijzigd door wd200 op 01-11-2008 18:41 ]

• wd200
nog meer mensen ideeen ?
of simpel draadloos routertje is voldoende ?

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-11 20:45

DefLite

Why so serious?

Elke WLAN router doet precies wat jij wil ;) (ook de elcheapo Sitecom(die ik zelf ook heb)) doet het)

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40
wd200 schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:33:
nog meer mensen ideeen ?
of simpel draadloos routertje is voldoende ?
Een simpele draadloze router is voldoende.
De tip van IEF
IEF schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 09:50:

[knip]
Is een andere gedachte maar dan ben je afhankelijk van de complex beheerder.

Persoonlijk zou ik gaan voor een draadloze router, zodat je op je kamer je "eigen netwerk" maakt en alleen maar gebruik maakt van het complex netwerk als internet toegang.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:13
persoonlijk zou ik vragen om een extra IP en een switch/AP combo eraan hangen. Geen router achter router gezeik en gewoon werken. Mits complexbeheerder meewerkt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Extra IP vragen en een switch ertussen hangen.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2008 15:04 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Aangezien het prijsverschil nagenoeg nul is, zou ik in jouw situatie voor een wireless router gaan. Routers achter elkaar is geen enkel probleem (Internet hangt zo aan elkaar tenslotte) en poorten forwarden zal je waarschijnlijk toch niet lukken.

Verder een AP is een AP en heeft geen router functionaliteit. Hooguit kan je het router deel uit schakelen (en er is een topic te vinden waar een en ander uitgelegd wordt), maar dan is het een wireless router welke als AP geconfigureerd kan worden.

Zoek eens op reviews om te bepalen wat de beste keuze voor jou is bij een bepaald budget.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• wd200
nu een draadloze router gekocht en daar het statische ip ingevuld en dus dhcp aangezet.
als ik de complex beheerder van de week zie vraag ik wel om een extra ip en dan zet ik dhcp weer uit :P

• lier

lier

MikroTik nerd

wd200 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:12:
nu een draadloze router gekocht en daar het statische ip ingevuld en dus dhcp aangezet.
als ik de complex beheerder van de week zie vraag ik wel om een extra ip en dan zet ik dhcp weer uit :P
Wat is de toegevoegde waarde (in jouw geval) van twee IP adressen ?
Heb je rekening gehouden met het feit dat aan de WAN kant van je router een ander netwerksegment moet zitten als aan de LAN kant (waarschijnlijk wel als deze post via je nieuwe router gepost is) ?

• P5ycho
lier schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:11:
Routers achter elkaar is geen enkel probleem (Internet hangt zo aan elkaar tenslotte)
Pardon? Het internet hangt aan mekaar met routers, maar die routers doen geen NAT/PNAT/PAT translation! Dat is het grote verschil, een router bij je ISP bijvoorbeeld weet wie er aan elke kant van de touwtjes zit en paast verkeer door nagelang zijn route table. Daar komt geen translation bij kijken, wat hier dus wel gebeurt! En dat kan aardig wat in de soep laten lopen.

• lier

lier

MikroTik nerd

P5ycho schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:20:
[...]

Pardon? Het internet hangt aan mekaar met routers, maar die routers doen geen NAT/PNAT/PAT translation! Dat is het grote verschil, een router bij je ISP bijvoorbeeld weet wie er aan elke kant van de touwtjes zit en paast verkeer door nagelang zijn route table. Daar komt geen translation bij kijken, wat hier dus wel gebeurt! En dat kan aardig wat in de soep laten lopen.
Tja...en wie heeft het hier over NAT/PNAT/PAT ?

Mijn reactie was alleen op deze uitspraak:
Geen router achter router gezeik en gewoon werken.
Toch bedankt voor je uitleg (of zoiets)... :)

• P5ycho
Omdat elke router in deze situatie wel van adress translation gebruik moet maken omdat er maar 1 extern IP is. Het doel van de TS is met 2 man surfen op 1 IP. Daarom is het nogal misleidend als je zegt dat meerdere routers achter elkaar geen probleem is, dit geldt natuurlijk niet voor routers die geen adress translation doen.

Pagina: 1