Google Groenteboer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.039 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Topicstarter
Ik wist dat Google op vele gebieden werkzaam was, maar dat ze nu ook sla gaan verkopen.... :9

(nieuws: Google biedt sla met 99,9 procent uptime voor betalende Apps-gebruikers)

Kom lieve redactie... Een mooier voorbeeld dat dit is er toch niet dat je dit soort afkortingen gewoon met hoofdletters moet schrijven?! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik wist eigenlijk gelijk dat het over een service level agreement ging :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Same here... Mijn eerste associatie was een service level agreement, pas nu ik je topic zie moet ik aan de groenteboer denken zelfs. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Ik vatte hem ook niet helemaal. Terwijl ik dondersgoed weet vanuit mijn werk wat een SLA is.

Afkortingen moeten gewoon met hoofdletters, klaar. *ZEKER* als dat spraakverwarring geeft.
Er wordt in het topic een excuus gegeven door een tweakers.net redactielid, 'want we mogen geen hoofdletters gebruiken om esthetische redenen'.

Toch raar dat elders in het nieuws je t' plenty tegenkomt :).

GTA IV, OCZ ...om gewoon maar 2 vlugge te noemen uit de afgelopen 10 berichtjes.

Lekker vervangen door SLA. T' staat zoooo oenig zonder caps...
Komt nog bij dat het bericht grotendeels afgekapt wordt (Google bied sla met 99.9 procent...).

99.9 procent wat... ? rendement? Indexeerbare DNA ketens ? energieopslag voor datacentra?

Google heeft wel meer van die ogenschijnlijke combi's in t' nieuws...dus...kom...aanpassen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 22:28

Wiethoofd

Broadcast TOM

@ majic, er zijn al meerdere topics hier geweest in GR om het hoofdletter probleem aan te kaarten, er wordt aan gewerkt achter de schermen.

Dat laat niet buiten beschouwing dat SLA een algemeen bekende term schijnt te zijn (wat het in mijn ogen niet is, aangezien ik er niet heel veel mee te maken heb in het dagelijks leven of er niet bij stil sta) en zou dus volgens het t.net hoofdletter beleid met 3x een hoofdletter geschreven moeten worden. Ook omdat de titel in de tracker en op de FP afgekort wordt zoals je zelf al aankaart waardoor het helemaal onduidelijk wordt (al is de mouse-over er ook nog).

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:19

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik stop niet met lezen bij het woordje 'sla' en als ik daar achter lees '99,9% uptime' dan is het voor mij wel duidelijk hoor... Ongeacht of ik de betekenis van de afkorting ken, het is mij direct duidelijk dat het niet over een groente gaat, maar over een (internet)dienst.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Gemiddeld is het denk ik niet ingeburgerd; je moet wel erg in de ICT zitten wil je direct weten wat het is. Bijna alle tieners die geen MBO-ICT doen zullen niet weten wat het is, evenals veel mensen die niet direct in de ICT-wereld werkzaam zijn, maar gewoon als hobby graag computernieuws lezen.

Twee jaar geleden kwam ik er ook pas achter wat het is, halverwege mijn studie, terwijl ik al vanaf 2000 op t.net rondhang en aardig wat ICT/computertermen ken. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
majic schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:09:
Ik vatte hem ook niet helemaal. Terwijl ik dondersgoed weet vanuit mijn werk wat een SLA is.

Afkortingen moeten gewoon met hoofdletters, klaar. *ZEKER* als dat spraakverwarring geeft.
Er wordt in het topic een excuus gegeven door een tweakers.net redactielid, 'want we mogen geen hoofdletters gebruiken om esthetische redenen'.

Toch raar dat elders in het nieuws je t' plenty tegenkomt :).

GTA IV, OCZ ...om gewoon maar 2 vlugge te noemen uit de afgelopen 10 berichtjes.

Lekker vervangen door SLA. T' staat zoooo oenig zonder caps...
Komt nog bij dat het bericht grotendeels afgekapt wordt (Google bied sla met 99.9 procent...).

99.9 procent wat... ? rendement? Indexeerbare DNA ketens ? energieopslag voor datacentra?

Google heeft wel meer van die ogenschijnlijke combi's in t' nieuws...dus...kom...aanpassen :|
'moeten' komt nogal dwingend over. Gelukkig heeft de redactie het hier voor het zeggen op dit gebied en schrijven we ingeburgerde technologische afkortingen al heel lang met kleine letters (denk aan gsm, gprs, umts, hsdpa, voip, adsl, etc). We kunnen uiteraard gaan discussiëren over wat 'ingeburgerd' dan inhoudt, maar ook hiervoor geldt dat de redactie dit op Tweakers.net als bekende term ziet of acht en dat het daarom dus met kleine letters wordt geschreven. De voorbeelden die jij aanhaalt zijn bedrijfsnamen en eigen namen van maximaal drie letters, die we dus wel in hoofdletters doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Haan

dotnetter

offtopic:
Waarom schrijf je steeds t' in plaats van 't?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Eigenwijs je stempel proberen te drukken op de Nederlandse taal gelukkig niet :z

Die spellingsregels zijn er zodat teksten vlotter en met minder fouten kunnen worden gelezen. Het ideaalst is het als een tekst in één keer begrepen wordt, dus zonder dat woorden, zinnen en bijzinnen 3 keer opnieuw moeten worden gelezen.

Er wordt als zo waanzinnig slecht gespeld door de gemiddelde mens, vlug lezen valt niet meer mee. Alleen boeken en nieuwsberichten zijn nog goed te doen. Met als uitzondering Tweakers.net, dat blijkbaar nog altijd denkt de tweaker een plezier te doen door teksten zo te schrijven dat ze niet meer vlot te lezen zijn.

"Het mag met kleine letters als wij vinden dat iets ingeburgerd is, dus dan dóén we het ook! Of het nou de leesbaarheid verbetert of niet. Anders gaan we weer klachten krijgen dat we inconsistent zijn."

Het gaat er helemaal niet om of iemand wél of niet weet wat een SLA is, het gaat erom dat het de leesbaarheid niet bevordert als het het in kleine letters schrijft. Iets dat Tweakers.net juist poogde te bereiken om niet overal SONY PLAYSTATION te hoeven schrijven, want dat is zo irritant in een tekst. Dus Tweakers.net lost dat zó consquent op dat andere teksten vervelend worden om te lezen.

Om de twee weken hoor je wel dat "ze ermee bezig zijn om nieuwe richtlijnen op te stellen", maar daar is gewoon weinig van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28168

Ik vind het echt volslagen belachelijk dat er zo 'consequent' aan een zelf verzonnen richtlijn wordt vastgehouden in een geval als dit. Echt niemand, niemand kort Service Level Agreement af tot het woord sla. Sla is een groente in Nederland, en op zijn minst 50% van de tweakers zal gedacht hebben: 'huh, wft?'.

Gebruik dan op zijn minst s.l.a. of iets dergelijks, of gewoon SLA zodat duidelijk is dat het om een afkorting gaat.

Maar goed, denk dat dit topic weinig zin heeft en we dit net zo goed tegen een betonnen muur kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02
Ik dacht dat ook eerst dat het een archaïsche uitdrukking was of iets dergelijks (spekkoper zijn, achter het net vissen, sla bieden). Echt niet duidelijk dus.

Het is al vaker gezegd, maar de consensus lijkt te zijn dat acronymen met kleine letters schrijven de leesbaarheid totaal niet ten goede komt. Het stomme is dat het in het artikel zelf wel gewoon met hoofdletters geschreven wordt (zij het in klein kapitaal) wat al een stuk duidelijker is, maar dat maakt dat debiele hoofdletterbeleid nog idioter, want blijkbaar voert de redactie het zelf niet eens consequent uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Soultaker op 01-11-2008 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Topicstarter
Dat er uberhaupt afkortingen met kleine letters geschreven wordt, is hoogst discutabel...

Zoiets doe je alleen met termen als 'radar' of 'laser'. Maar hoewel het strikt genomen afkortingen zijn, worden radar en laser tegenwoordig als normale woorden beschouwd. En dáárom worden ze klein geschreven.

Niemand spreekt de letters apart uit, en er zijn nauwelijks mensen die uberhaupt nog weten waarvoor de letters staan. Velen zullen nieteens weten dat het uberhaupt een arkorting is. Waar het dan op neer komt, is dat de afkorting geevolueert is tot een normaal zelfstandig naamwoord. En als normaal woord, wordt het dan ook klein geschreven.

Van deze uitzonderlijke situatie is bij de afkortingen waar het hier om gaat echter geen enkele sprake. SLA is een normale afkorting, die door niet tot normaal zelfstandig naamwoord verbasterd is.

Bij zoiets als GSM of CPU, is het niet verschrikkelijk om het klein te schrijven, omdat het geen normale nederlandse woorden vormen. Maar bij SLA krijg je een bestaand nederlands woord, en dat is het op z'n minst uiterst wonderlijk om het klein te willen schrijven.

Ik kan me verder heel goed voorstellen dat men het lelijk vindt om zoveel hoofdletters in een tekst te hebben staan. Maar zoek dan naar andere oplossingen. Bijvoorbeeld gebruik van "small caps" o.i.d. Bedrijven doen dat zelf vaak ook in hun handleidingen.

Zelfs binnen de eigen regels van de redactie, is het trouwens uitermate raar om SLA met kleine letters te willen schrijven. Het gaat er om of je bezoekers de term kennen, niet of jullie als redactie de term kennen.

En denken jullie nou werkelijk dat die term bij de bezoekers van Tweakers zo ingeburgerd is dat je 'm klein gaat schrijven? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:09

SeatRider

Hips don't lie

Hier stond quatsch :) Sorry Wilbert!

[ Voor 90% gewijzigd door SeatRider op 02-11-2008 11:28 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:05:
[...]

Ja, best wel schokkend voor een hoofdredacteur.
:? Dat schreef Wilbert niet hoor.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wilbert de Vries schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 12:33:
[...]

'moeten' komt nogal dwingend over. Gelukkig heeft de redactie het hier voor het zeggen op dit gebied en schrijven we ingeburgerde technologische afkortingen al heel lang met kleine letters (denk aan gsm, gprs, umts, hsdpa, voip, adsl, etc).
Als je naar de reacties van het nieuwsbericht kijkt zie je dat de eerste 20 á 30 reacties alleen over deze met kleine letters geschreven 'sla' gaan. Vraag bij jezelf eens af of je dat wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dat is wel een interessante fall-out hierzo. Door de kleine letterafko gaan alle reacties in het nieuwstopic alleen maar over die kleine letters en is het qua reacties een gedrocht van een nieuwspost geworden. Niet alleen de leesbaarheid van nieuws zelf maar ook de informatieve waarde van de reacties is beneden peil daardoor.

Het is vaker gezegd en weerlegd, maar het terugdraaien naar Algemeen Geaccepteerd Nederlands (AGN) taalgebruik blijft IMO een stap vooruit. AFAIK NOFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:33:
Het is vaker gezegd en weerlegd, maar het terugdraaien naar Algemeen Geaccepteerd Nederlands (AGN) taalgebruik blijft IMO een stap vooruit. AFAIK NOFI
Zo eenvoudig is dat anders niet, zie hoofdstuk 17 paragraaf 3 van het Groene Boekje waar staat:
Naarmate een letterwoord of initiaalwoord ingeburgerd raakt, verdwijnen de hoofdletters.
Datgene wat bij ons is ingeburgerd is dat in de rest van Nederland niet, wat deze regel hoogst subjectief maakt. Eenvoudigweg teruggaan naar hetgeen jij Algemeen Geaccepteerd Nederlands noemt lost niets op zolang je geen helderheid geeft omtrent onder andere deze subjectieve regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Laatst online: 17:44

momania

iPhone 30! Bam!

Harm schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:45:
[...]

Zo eenvoudig is dat anders niet, zie hoofdstuk 17 paragraaf 3 van het Groene Boekje waar staat:
[...]
Datgene wat bij ons is ingeburgerd is dat in de rest van Nederland niet, wat deze regel hoogst subjectief maakt. Eenvoudigweg teruggaan naar hetgeen jij Algemeen Geaccepteerd Nederlands noemt lost niets op zolang je geen helderheid geeft omtrent onder andere deze subjectieve regel.
Dus laat een afkorting of woord lekker zoals het oorspronkelijk was als er geen duidelijke regels over zijn.

Daarnaast spreek dat stukje uit het Groene Boekje over woorden, terwijl bij mij SLA nog steeds een afkorting is en ook altijd als afkorting zal worden uitgesproken, nooit als woord. Voor zaken als VOIP kan ik het me nog wel voorstellen, omdat je dat, net als laser, uitspreekt als een woord. :)

Hou het simpel en schrijf de dingen zoals ze oorspronkelijk geschreven werden, i.p.v. bij elke poep en scheet die het Groene Boekje heet het weer te veranderen. Dat verandert elk jaar, dus je kan wel aan de gang blijven...

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
momania schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:01:
Daarnaast spreek dat stukje uit het Groene Boekje over woorden, terwijl bij mij SLA nog steeds een afkorting is en ook altijd als afkorting zal worden uitgesproken, nooit als woord. Voor zaken als VOIP kan ik het me nog wel voorstellen, omdat je dat, net als laser, uitspreekt als een woord. :)
Wat ons vervolgens het verwijt oplevert dat we inconsistent zijn. Zo eenvoudig is het allemaal niet als je stelt.
momania schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:01:
Hou het simpel en schrijf de dingen zoals ze oorspronkelijk geschreven werden, i.p.v. bij elke poep en scheet die het Groene Boekje heet het weer te veranderen. Dat verandert elk jaar, dus je kan wel aan de gang blijven...
Het Groene Boekje verandert elke tien jaar en niet – echt niet! – ieder jaar. Aan de gang blijven valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sla met een percentage erbij doet mij toch echt niet aan een groenteboer denken. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen 2 seconden zo is, maar dat zou toch wel over moeten zijn nadat je een regel van het bericht hebt gelezen.

Het komt wel vaker voor dat ICT-woorden in het Nederlands iets anders betekenen. Daar denk je dan wel eens even aan, maar als je het dan in de context ziet zou dat vrij snel over moeten zijn :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Als je aanhoudt dat je 'ingeburgerde' afkortingen met kleine letters schrijft, dan vind ik het apart dat SLA als ingeburgerd wordt gezien. Er wordt in de eerste zin van het artikel al een mouse-over gebruikt om aan te geven waar SLA voor staat. Als je van mening bent dat het ingeburgerd is, dan hoef je dat ook niet te doen. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er een mouse-over staat bij gsm of umts in recente artikelen.

Verder is het natuurlijk niet handig dat zo'n afkorting met kleine letters gaat lijken op een normaal Nederlands woord. Maar ja, dit is topic 100 hierover en jullie zijn er mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Laatst online: 17:44

momania

iPhone 30! Bam!

Harm schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:10:
Wat ons vervolgens het verwijt oplevert dat we inconsistent zijn. Zo eenvoudig is het allemaal niet als je stelt.
Maar als je bij alles gewoon de orginele schrijfwijze handhaaft blijf je gewoon consistent toch? :)
Het Groene Boekje verandert elke tien jaar en niet - echt niet! - ieder jaar. Aan de gang blijven valt wel mee.
Ah, my bad. Dacht dat hij elk jaar veranderde :X Dan veranderen de schrijfwijzes hier dus sneller dan het Groene Boekje :P

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Marzman schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:17:
sla met een percentage erbij doet mij toch echt niet aan een groenteboer denken. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen 2 seconden zo is, maar dat zou toch wel over moeten zijn nadat je een regel van het bericht hebt gelezen.
Ik heb al vaker gepleit voor headlines die op zichzelf duidelijk en enigszins nauwkeurig zijn, omdat die headlines gewoon op de frontpage, in rss feeds, in de tracker, et cetera, staan, en je daar niet over de context van het bijbehorende artikel beschikt. Ik heb geen zin om alle artikelen en eventueel ook nog alle bronartikelen integraal te moeten doorlezen voordat ik begrijp waar het over gaat en wat er eigenlijk met een headline werd bedoeld. Natuurlijk is het niet altijd te realiseren, maar het doel zou moeten zijn dat headlines op zichzelf zo duidelijk mogelijk zijn.
Harm schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:45:
Het antwoord is simpel: taal is geen exacte wetenschap; de regel zal altijd subjectief blijven (en is dat nu ook) dus verwacht ik van een professionele redactie dat ze enig taalgevoel hebben, en daardoor de subjectieve inschatting kunnen maken hoe een afkorting (of een merknaam, productnaam, etc.) het beste gespeld kan worden, zodat het artikel duidelijk is.

Er is al vaker gezegd dat het "unieke" kleineletterbeleid dat Tweakers.net voert bedoeld is om tekst makkelijker leesbaar te maken, maar als je ziet dat in het genoemde artikel de helft van de reacties van verwarde mensen zijn die de tekst anders lezen dan bedoeld was, dan kun je toch haast niet anders concluderen dan dat dit beleid zijn doel voorbij schiet? Of blijft de redactie dan toch in haar ivoren toren zitten en volhouden dat de rest van Nederland zijn moedertaal niet spreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zocht eigenlijk het oudere topic op om de discussie over dit item aan te zwengelen:

Ieee moet IEEE zijn

Maar iemand was me dus voor. Wat mij betreft is de 'sla' weer een mooi voorbeeld van hoe de T.net redactie de plank volledig misslaat en het Nederlands professioneel verkracht. Kom op zeg, hoelang willen jullie nog volhouden dat jullie manier van schrijven beter is? Het slaat werkelijk helemaal nergens op om afkortingen als woorden te spellen :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 21:51
Het argument dat het zou leiden tot beschuldigingen van inconsistentie is ook niet erg sterk, immers in deze kwestie vinden jullie het ook geen enkel punt om de hoon van een aantal gebruikers op jullie te nemen en te volharden in het schrijven van afkortingen met kleine letters.

Wees maar inconsistent dan, maar ga vanaf nu alsjeblieft die afkortingen in nieuwsberichten met hoofdletters doen, dat scheelt een hoop ergernis. :>

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
Volgens mij heeft redactie al wel aangegeven dat er aan de spellingswijzer gesleuteld gaat worden ;) En ik denk ook dat ze de andere topics wel gezien hebben ;)
Zie bijvoorbeeld P_de_B in "Ieee moet IEEE zijn"
Over het issue: het maakt mij persoonlijk helemaal niets uit hoe afkortingen geschreven worden, ik lees gewoon wat er staat ongerelateerd aan hoofdletters :P Het lijkt me wel wenselijk dat de redachtie voor merknamen niet de spelling van de fabrikant overneemt, dat ziet er vaak lelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Jorrit schreef op zondag 02 november 2008 @ 18:22:
Volgens mij heeft redactie al wel aangegeven dat er aan de spellingswijzer gesleuteld gaat worden
Dat zou eens tijd worden; dit is de oogst van een jaar of twee:
Acronym niet duidelijk vanwege lowercasegebruik
Schrijfwijze "iPhone 3G"
[alg] Visie op hoofdletters bij afkortingen
Afkortingen niet meer in hoofdletters?
Kleine letters in bedrijfs/organisatie namen en afkortingen
Toch nog eens over die hoofdletters
Ieee moet IEEE zijn
Tomtom of TomTom?
Inconsistent gebruik 'iDeal'

Ik hoop dat de Wilbert bij het verdedigen van het (wan)beleid ook een aantal topics van de vorige tien jaar weet aan te halen waarin gebruikers klagen over het irritante gebruik van teveel hoofdletters door de Tweakers.net redactie. Ik geloof dat ik die topics gemist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mr_obb schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:19:
Als je aanhoudt dat je 'ingeburgerde' afkortingen met kleine letters schrijft, dan vind ik het apart dat SLA als ingeburgerd wordt gezien. Er wordt in de eerste zin van het artikel al een mouse-over gebruikt om aan te geven waar SLA voor staat. Als je van mening bent dat het ingeburgerd is, dan hoef je dat ook niet te doen. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat er een mouse-over staat bij gsm of umts in recente artikelen.

Verder is het natuurlijk niet handig dat zo'n afkorting met kleine letters gaat lijken op een normaal Nederlands woord. Maar ja, dit is topic 100 hierover en jullie zijn er mee bezig.
Op een ICT-site kun je best verwachten dat SLA een ingeburgerd begrip is. Op een hobby-computersite niet. Het is maar net waar je vindt dat Tweakers.net onder valt. Of wat VNU vindt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Soultaker schreef op maandag 03 november 2008 @ 02:08:
[...]

Dat zou eens tijd worden; dit is de oogst van een jaar of twee:
Acronym niet duidelijk vanwege lowercasegebruik
Schrijfwijze "iPhone 3G"
[alg] Visie op hoofdletters bij afkortingen
Afkortingen niet meer in hoofdletters?
Kleine letters in bedrijfs/organisatie namen en afkortingen
Toch nog eens over die hoofdletters
Ieee moet IEEE zijn
Tomtom of TomTom?
Inconsistent gebruik 'iDeal'

Ik hoop dat de Wilbert bij het verdedigen van het (wan)beleid ook een aantal topics van de vorige tien jaar weet aan te halen waarin gebruikers klagen over het irritante gebruik van teveel hoofdletters door de Tweakers.net redactie. Ik geloof dat ik die topics gemist heb.
Voor de duidelijkheid: ik verdedig het huidige beleid niet. Hier staan we compleet achter. Het hoeft voor de buitenwereld niet zinvol te klinken, als we intern maar weten waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. We zouden Tweakers.net echter niet zijn als we niet goed naar de kritiek zouden luisteren. Dit betekent echter niet dat het beleid van de ene op de andere dag wordt omgegooid. De eindredactie en ik gaan enkele aangehaalde zaken nader bestuderen en kijken of we met een voor ons intern werkbare oplossing kunnen komen die - als we de kritieken goed interpreteren - grotendeels ook de goedkeuring van jullie kunnen wegdragen.

Ik zeg hiermee niets nieuws. Al eerder is aangegeven dat er naar onze Schrijfwijzer gekeken gaat worden. Hierbij is ook gezegd dat we niet over een nacht ijs gaan en de grootste kritiekpunten goed zullen bekijken. Dit bewuste overleg staat gepland voor november. De uitwerking en invoering daarvan hopelijk in december. In januari kunnen dan de eventuele wijzigingen worden ingevoerd. Dat is een jaar nadat de Schrijfwijzer van kracht werd (en dus de enige periode waarin er feitelijk sprake was van beleid :P ). In een periode waarin Tweakers.net op meerdere fronten flink is gegroeid en de aandacht er goed bij moest houden om niet alleen uit te breiden maar ook de juiste koers te blijven varen, volgens mij binnen een keurig tijdsbestek. Het mag duidelijk zijn dat sommigen de wijzigingen graag veel eerder hadden gezien (voor zover we de 'juiste' wijzigingen maken), maar op dat gebied heeft 'de Wilbert' ;) besloten dat we andere prioriteiten hadden.

@ Marzman
Op een ICT-site kun je best verwachten dat SLA een ingeburgerd begrip is. Op een hobby-computersite niet. Het is maar net waar je vindt dat Tweakers.net onder valt. Of wat VNU vindt.
Wat VNU vindt doet er wat dit betreft absoluut niet toe. Ik snap ook niet goed waarom VNU er bij moet worden gehaald. Als Tweakers.net sinds de overname iets heeft bewezen, is het volgens mij wel dat we Tweakers.net zijn gebleven, onze eigen koers varen en onze nog altijd hoog hebben zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilbert de Vries op 04-11-2008 20:03 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wilbert de Vries schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:00:
Wat VNU vindt doet er wat dit betreft absoluut niet toe. Ik snap ook niet goed waarom VNU er bij moet worden gehaald. Als Tweakers.net sinds de overname iets heeft bewezen, is het volgens mij wel dat we Tweakers.net zijn gebleven, onze eigen koers varen en onze nog altijd hoog hebben zitten.
Tweakers.net vaart hun eigen koers inderdaad binnen VNU.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Het hoeft voor de buitenwereld niet zinvol te klinken, als we intern maar weten waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt.
Maar ondertussen schrijven jullie nieuwsberichten die wél voor de buitenwereld bestemd zijn. Het hoeft voor mijn part ook niet zinvol te klinken, zolang het maar zinvol is, iets wat het zogenoemde 'hoofdletterbeleid' IMO in veel gevallen niet is, mede door verwarring en onleesbaarheid.
We zouden Tweakers.net echter niet zijn als we niet goed naar de kritiek zouden luisteren. Dit betekent echter niet dat het beleid van de ene op de andere dag wordt omgegooid.
Dat vragen we ook niet, maar dit is nu al, pakweg, 2 jaar gaande (als je naar dit topic kijkt dan). Ik vraag echt niet van jullie dat er overhaaste beslissingen worden gemaakt, maar als er vrij oude topics van 2 jaar op te graven zijn waarin mensen klagen over het hoofdletterbeleid, en dat dit dan, na volgens mij vrij veel feedback van de bezoekers hierover, nog weinig merkbaars aan gedaan is, dan kun je niet spreken van een situatie waarin wij als bezoekers jullie als redactie onrechtvaardig hard pushen ;)
Dat is een jaar nadat de Schrijfwijzer van kracht werd
Het bovengenoemde topic stamt uit 2006. 2008 - 2006 = 2 jaar dus, niet 1? Of heb ik iets gemist :?
Hierbij is ook gezegd dat we niet over een nacht ijs gaan en de grootste kritiekpunten goed zullen bekijken. Dit bewuste overleg staat gepland voor november. De uitwerking en invoering daarvan hopelijk in december. In januari kunnen dan de eventuele wijzigingen worden ingevoerd.
Houd ik jullie aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:19

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Bitage schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:28:
Het bovengenoemde topic stamt uit 2006. 2008 - 2006 = 2 jaar dus, niet 1? Of heb ik iets gemist :?
Toen was er gewoon geen (officieel) beleid ;) Misschien dat er toen al wel duidelijke gewoontjes waren ontwikkeld.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Maar ondertussen schrijven jullie nieuwsberichten die wél voor de buitenwereld bestemd zijn. Het hoeft voor mijn part ook niet zinvol te klinken, zolang het maar zinvol is, iets wat het zogenoemde 'hoofdletterbeleid' IMO in veel gevallen niet is, mede door verwarring en onleesbaarheid.
Het is in ieder geval consistent en dat is ook wat waard :P . Dat het niet perfect is, daar zijn we ook van doordrongen en daar gaat dus iets veranderen de komende weken.
[...]

Dat vragen we ook niet, maar dit is nu al, pakweg, 2 jaar gaande (als je naar dit topic kijkt dan). Ik vraag echt niet van jullie dat er overhaaste beslissingen worden gemaakt, maar als er vrij oude topics van 2 jaar op te graven zijn waarin mensen klagen over het hoofdletterbeleid, en dat dit dan, na volgens mij vrij veel feedback van de bezoekers hierover, nog weinig merkbaars aan gedaan is, dan kun je niet spreken van een situatie waarin wij als bezoekers jullie als redactie onrechtvaardig hard pushen ;)

[...]
De eerste officiële Schrijfwijzer is op 18 december 2007 in het redactieforum gezet. Daarvoor bestond wel spelling- en grammaticabeleid, maar dat was niet zo consistent en doordacht als de huidige Schrijfwijzer. Het kan dus goed zijn dat ons beleid van voor deze Schrijfwijzer al veel leek op wat verplicht werd door de Schrijfwijzer (ook als het op hoofdletters aankomt), maar dat was toen nog niet zo gecondenseerd weergegeven in één document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wilbert de Vries schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:00:
Voor de duidelijkheid: ik verdedig het huidige beleid niet. Hier staan we compleet achter. Het hoeft voor de buitenwereld niet zinvol te klinken, als we intern maar weten waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. We zouden Tweakers.net echter niet zijn als we niet goed naar de kritiek zouden luisteren. Dit betekent echter niet dat het beleid van de ene op de andere dag wordt omgegooid. De eindredactie en ik gaan enkele aangehaalde zaken nader bestuderen en kijken of we met een voor ons intern werkbare oplossing kunnen komen die - als we de kritieken goed interpreteren - grotendeels ook de goedkeuring van jullie kunnen wegdragen.

Ik zeg hiermee niets nieuws. Al eerder is aangegeven dat er naar onze Schrijfwijzer gekeken gaat worden. Hierbij is ook gezegd dat we niet over een nacht ijs gaan en de grootste kritiekpunten goed zullen bekijken. Dit bewuste overleg staat gepland voor november. De uitwerking en invoering daarvan hopelijk in december. In januari kunnen dan de eventuele wijzigingen worden ingevoerd. Dat is een jaar nadat de Schrijfwijzer van kracht werd (en dus de enige periode waarin er feitelijk sprake was van beleid :P ). In een periode waarin Tweakers.net op meerdere fronten flink is gegroeid en de aandacht er goed bij moest houden om niet alleen uit te breiden maar ook de juiste koers te blijven varen, volgens mij binnen een keurig tijdsbestek. Het mag duidelijk zijn dat sommigen de wijzigingen graag veel eerder hadden gezien (voor zover we de 'juiste' wijzigingen maken), maar op dat gebied heeft 'de Wilbert' ;) besloten dat we andere prioriteiten hadden.

@ Marzman

[...]

Mijn God, wat een bureaucratie :O We hebben het hier over spelling in nieuwpostjes op een site. Niet over de grondwet van Europa ofzo :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:33

Wokschotel

Op 6 wielen

Exirion schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:03:
[...]

Mijn God, wat een bureaucratie :O We hebben het hier over spelling in nieuwpostjes op een site. Niet over de grondwet van Europa ofzo :|
Jij snapt er ook helemaal niets van he. Eerst moeten alle klachten uit de community worden verzameld. Daarbij wil je natuurlijk niet over 1 nacht ijs gaan. Kan dus wel een jaar duren. Die klachten moeten eerst worden geregistreerd in een daarvoor te ontwikkelen systeem. Een t.net beleidsmedewerker schrijft namens een door de redactie benomende spellingsstuurgroep een uitvoerig conceptrapport over deze klachten en de relatie met het huidige beleid. In één van de reactiemeetings wordt dan dit rapport besproken nadat de stuurgroep ermee akkoord is gegaan. Er rijzen enkele vragen die de beleidsmedewerker moet beantwoorden voordat het rapport definitief gemaakt kan worden. De beleidsmedewerker gaat dus weer terug naar zijn registratie en past het concept rapport aan op basis van de vragen vanuit de redactievergadering. In de daaropvolgende redactievergadering wordt het rapport besproken en de aanbevelingen worden met algemene stemmen aangenomen. Omdat VNU beursgenoteerd is en een dergelijke beslissing gevolgen kan hebben voor het aantal views op de page, dus omzet en dus koersgevoelig is moeten eerst de compliance officer en de legal counsel er naar kijken. Voorzien van hun formele goedkeuring gaat het rapport terug naar de redactiemeeting waar in de notulen wordt opgenomen dat met ingang van de volgende maand de spellingswijziging definitief is indien ook de hoofdredactie en User 1 akkoord gaan.

Dat heeft dus niets met bureaucratie te maken, meneer Exirion!

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Juist! En als gevolg daarvan zal VNU voortaan vnu heten en van de beurs verdwijnen omdat de AEX niet meewerkt aan kleine letters........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wokschotel schreef op woensdag 05 november 2008 @ 15:37:
[...]

Jij snapt er ook helemaal niets van he. Eerst moeten alle klachten uit de community worden verzameld. Daarbij wil je natuurlijk niet over 1 nacht ijs gaan. Kan dus wel een jaar duren. Die klachten moeten eerst worden geregistreerd in een daarvoor te ontwikkelen systeem. Een t.net beleidsmedewerker schrijft namens een door de redactie benomende spellingsstuurgroep een uitvoerig conceptrapport over deze klachten en de relatie met het huidige beleid. In één van de reactiemeetings wordt dan dit rapport besproken nadat de stuurgroep ermee akkoord is gegaan. Er rijzen enkele vragen die de beleidsmedewerker moet beantwoorden voordat het rapport definitief gemaakt kan worden. De beleidsmedewerker gaat dus weer terug naar zijn registratie en past het concept rapport aan op basis van de vragen vanuit de redactievergadering. In de daaropvolgende redactievergadering wordt het rapport besproken en de aanbevelingen worden met algemene stemmen aangenomen. Omdat VNU beursgenoteerd is en een dergelijke beslissing gevolgen kan hebben voor het aantal views op de page, dus omzet en dus koersgevoelig is moeten eerst de compliance officer en de legal counsel er naar kijken. Voorzien van hun formele goedkeuring gaat het rapport terug naar de redactiemeeting waar in de notulen wordt opgenomen dat met ingang van de volgende maand de spellingswijziging definitief is indien ook de hoofdredactie en User 1 akkoord gaan.

Dat heeft dus niets met bureaucratie te maken, meneer Exirion!
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

fuck this.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.