Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volt vermogen OCZ ModXStream 700W Pro laag

Pagina: 1
Acties:

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik wou uit slaapstand komen van Vista, waardoor ik een muis zag op zwart beeld maar de muis wilde niet bewegen. Toen maar met toetsenbord staan rommelen en num lock aantal keren geprobeerd wat lukte na een keer of tien, maar daarna reageerde het toetsenbord ook niet meer.
Dus toen had ik de hele handel uitgezet. Ik wou de computer opnieuw aanzetten maar dit lukte niet.
Voeding schakelaar even switchen en dan weer terugswitchen en proberen aan te zetten. Lukte ook niet.
Stekker eruit gehaald en de voeding weer opnieuw geschakeld en ging toen weer wel aan.
Toen bedacht ik maar eens om de volt rails te bekijken in het bios. Ik vind mijn notering nogal frapant.

De CPU Vcore fluctueert van 1,320 V tot 1,328 V
de 3,3V lijn blijft op één lijn lopen op 3,392 V
de 5 V lijn loopt constant op 4,883 V (wat mij laag blijkt te zijn..?!)
de 12 V lijn fluctueert van 11,360 V tot 11,520 V (wat mij ook ZEER laag blijkt te zijn..?!)
Zoals in de titel beschreven gebruik ik een OCZ ModXStream Pro met een wattage van 700 W.
Ik gebruik verder de volgende onderdelen:
MSI KA790GX moederbord (AM2+)
AMD Phenom 9950BE @ 2,8Ghz OC'd van 2,6Ghz stock (stock cooler, idle 31*C, stressed 37*C ~ 47*C)
Club3D ATI HD4870X2
Corsair 2x2gb ddr21066mhz geheugen (TWIN2X4096-8500C5)
2xSamsung Spinpoint F1 640gb individueel (dus geen enkele vorm van RAID)
LG DVD-RAM drive
Sweex wireless netwerk kaart 300mb
2 Op volle toeren draaiende Sharkoon 140mm fans op 1200~1300rpm
1 op volle toeren draaiende Tacens casefan aan de zijkant van 400mm op 400rpm (Kast = Tacens Sagitta II Tower)

FSB/DRAM ratio is 1:2,66 (200:533)
De CPU is OC'd van 2,6Ghz stock naar 2,8Ghz (MP 13 naar 14)
RAM voltage is aangepast op 2,1 V, maar draait standaard op 1,8 V (nu draai ik dus 2,1 V ivm 1066 geheugen)

Trouwens dat de PC nu niet gelijk aan wilde gaan en dat ik de stekker er eerst uit moest halen en er toen weer in was de eerste keer.
Misschien een niet gepaste vraag, maar is de wattage van mijn voldoende voor mijn setup?

Eerder had ik het probleem van het niet uit kunnen komen uit slaapstand van Vista toen mijn geheugen op 1066 stond ingesteld maar nog op 1,8 V liep. Maar nu loopt het geheugen op 1066 (5-5-5-15 2T) op 2,1V.

Alvast bedankt voor het lezen,

Rick

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
tja, alleen je 12V lijn komt net, maar dan ook net, buiten de 5% tolerantie die er op die spanningen staat (en dat valt nog te verklaren doordat de ripple om de middellijn die net erbinnen ligt valt...) verder valt ie binnen tolerances. en eerlijk gezegd, vind ik dit niet zo extreem dat het een probleem zou zijn. dat de spanning op je CPU varieert, dat heet Vdrop, hebben de beste bordjes last van (dat, en het ligt geheel aan je bordje, niet aan de voeding...) en volgens mij is het wel oke. ik ken echter de spec voor de Vcore op je proc niet, zal wel 1,328 zijn en dan hoef je je er geen zorgen over te maken. that is, zolang je niet gaat overclocken.

eerlijk gezegd ligt het volgens mij niet aan je voeding, maar aan je CPU.
die phenoms hebben een hele mooie prijs/kwaliteit ratio, zolang je maar niet aan OCen gaat denken. het is niet veel, maar het zou al teveel kunnen zijn. gooi eerst die OC er maar eens af (ik bedoel maar, niet alsof dat zo'n wereldschokkend performanceverschil zal maken :P )

10 tegen 1 dat je problemen dan als sneeuw voor de zon verdwijnen.

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Ik heb het eraf gegooid en laat het nu maar eens bekijken. Bedankt voor de tip iceheart.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Voltage uitlezen met het bios of met software gaat eigenlijk altijd verkeerd. ;)
Als je het voltage echt wilt weten pak dan een multimeter.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
jaaa, want de gemiddelde multimeter van de gamma waar de meeste tweakers mee opgescheept zitten heeft absoluut geen gigantische afwijkingen :+

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:16
Waarschijnlijk wel minder dan je bordje, die er niet voor gemaakt is, terwijl die Gamma of whatever merk, voltmeter er wel voor gemaakt is 8)7...

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Computer draait nu stock op 2,6Ghz, maar wat mij opvalt, als ik de PC een tijd (30 minuten?) stil laat staan, dus 100% idle-en, en ik hem dan weer wil gebruiken kan ik de muis 5 seconden bewegen en bevriest het scherm. Windows start toets werkt ook niet, maar ik kan wel 10 tot 20 keer klooien met num lock, caps lock en scroll lock en uiteindelijk "bevriezen" die ook waarmee de PC totaal onbedienbaar is waarmee alleen een hard reboot zal werken (reset of power off/on).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Dijkertje schreef op zondag 02 november 2008 @ 01:03:
Computer draait nu stock op 2,6Ghz, maar wat mij opvalt, als ik de PC een tijd (30 minuten?) stil laat staan, dus 100% idle-en, en ik hem dan weer wil gebruiken kan ik de muis 5 seconden bewegen en bevriest het scherm. Windows start toets werkt ook niet, maar ik kan wel 10 tot 20 keer klooien met num lock, caps lock en scroll lock en uiteindelijk "bevriezen" die ook waarmee de PC totaal onbedienbaar is waarmee alleen een hard reboot zal werken (reset of power off/on).
kijk eens in de eventlogs (start --> run --> eventvwr. Misschien dat het iets softwarematig / drivermatigs is.

sowieso alle OC er af halen als je onverwachte problemen begint waar te nemen.

en de multimeters... tja, niet iedereen heeft nog geld over voor een A-klasse multimeter na de aankoop van een 4870X2, maar naar mijn mening zijn de gamme multimeters nog best aardig in het spanningen uitlezen. Waarschijnlijk toch net iets betrouwbaarder dan een stel meters op het moederbord. Daarnaast zouden verschillende 12V lijnen wel eens gescheiden kunnen zijn, waardoor je dus echt de verkeerde waardes uitleest in windows.

-_-

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Allereerst, ik zei dat ik nu stock op 2,6Ghz draai, dus geen OC.
En ik heb de waardes afgelezen in het BIOS, maar dat is blijkbaar nog steeds niet zo betrouwbaar.
Bedankt voor de event log tip. Die ga ik even nakijken.

Prettige nacht nog.

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 10:47:
Voltage uitlezen met het bios of met software gaat eigenlijk altijd verkeerd. ;)
Als je het voltage echt wilt weten pak dan een multimeter.
niet lullig bedoelt, maar als ik de topic titel lees denk ik dat TS maar niet aan een MB wat onder spanning staat moet gaan rommelen.

Of het komt door het tijdstip he ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa met een multimeter kan hij meer stuk maken (zet hem maar eens in de stroommeet stand, en ga dan wat draadjes aanraken :P).... zeker idd gezien de titel.
Lekker onboard chipje gebruiken; iemand die een dergelijke woordkeuze gebruikt zal toch geen Fluke (of soortgelijke) MM kopen ;) (en inherent daaraan dus met een vrij stevige afwijking opgescheept zitten).

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 02-11-2008 01:59 ]

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Wat mij nu wel heel erg vaag is, in Vista Ultimate x64 loopt de PC vast na ~10 seconden na een volledige opstart van Vista, waardan weer het scherm bevriest.

Echter, ik heb een dualboot systeem en heb ook XP Pro x86 geinstalleerd staan. Vooralsnog loopt XP niet vast vlak na het opstarten.

Waarom zou die op Vista nu ineens vastlopen na enkele seconden volledige opstart? Gisteren startte die gewoon op maar na verloop van tijd als ik bijvoorbeeld niks deed en toen weer wel kon ik eventjes maar toen bevroor het weer.

Op Vista heb ik alle recente drivers geïnstalleerd en ik gebruik McAfee SecurityCenter 2008 als antivirus pakket. Ik heb op mijn laptop ook Vista x64 Ultimate draaien met dezelfde McAfee.

Ik vind het een beetje vaag. Vooralsnog blijf ik dan maar op XP werken, maar volgens mij is Vista mij aan het dollen ofzoiets.
Pagina: 1