Opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views

• RJJJ
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-05-2023
Ha iedereen, ik heb wat opstart problemen met mijn nieuwe systeem, ik heb de troubleshooter al doorlopen maar dat heeft helaas niet geholpen.

Ik heb het volgende systeem;
Zahlmann 360W voeding (nieuw)
Asus P5Q mobo (nieuw)
MSI eax1950 gpu
800mhz kingston 512mb ddr2 x2
533mhz dane-elec 512mb ddr2 x2

Door piekspanning was mijn vorige moederbord eruit geknalt (dit weet ik trouwens zeker, verhuurder heeft bevestigd dat het stroomnet ondersteboven lag), dus ik heb voeding en mobo vervangen, er zit nu een ups tussen om dit spanningsprobleem op te lossen.

Het probleem is als volgt; als de pc ingeschakeld wordt gaat alles als normaal aan (geen lange piep, alle fans draaien), maar na ~2s gaat het systeem uit voor ongeveer 3 seconden, dan herhaalt het hele proces zich.

Om te beginnen heb ik het mobo losgeschroefd en weer vastgeschroefd (tip van huisgenoot, maar beetje fuzzy natuurlijk want hij gaf geen kortsluiting) dit had geen effect
Vevolgens heb Ik alle geheugen reepjes 1 voor 1 getest op de A en B bank, dit had geen resultaat
Hierna heb ik de videokaart eruit gehaald (ik weet dat die werkt) en verruild met een andere videokaart die ook werkt, dit had geen resultaat.
Het enige wat ik niet getest heb is de processor, maar niemand hier in huis heeft dezelfde socket (775)
verder zit er niets aan het mobo vast wat ik los kan schroeven.

Is iemand bekend met dit probleem en weten jullie hoe ik erachter kan komen wat er kapot is/scheef zit en wat niet?
Alvast bedankt! :)
RJ

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Post eens precies wat de uitkomsten van de troubleshooter zijn. Als je de troubleshooter namelijk hebt doorlopen moet je het niet werkende onderdeel zijn tegengekomen.

• RJJJ
tests;
-Zo kaal mogelijk gestart (een reep geheugen, videokaart, cpu koeler), geen verandering
-Fans slaan wel aan, dus dat punt overgeslagen
-Ontoereikbare voeding? waarschijnlijk niet, mijn vorige voeding was een 350W antec die met de kast kwam, daar liep mn systeem twee jaar stabiel op, dit is een 360W Zahlmann
-Niets is overgeclockt
-Moederbord geeft kort piepje als het systeem aangezet wordt, altijd zo geweest, geen lange piep

Verder weet ik niet of alle stappen van toepassing zijn, een heleboel stappen als het vervangen van de BIOS lijken me niet van toepassing aangezien het systeem geen seconde beeld geeft dus ik kan de BIOS niet vernieuwen.

Ik begrijp niet wat er mis zou kunnen zijn en uit het stappenplan kan ik geen conclusie trekken, weten jullie niet of er niet gewoon iets heel elementairs mis is?
RJ

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het kan natuurlijk zijn dat er wat mis zit. Ik zie in je hele verhaal nergens dat je iets vervangen hebt om het te testen. Begin daar eerst eens mee.

• RJJJ
jawel ik heb de videokaart vervangen (met werkende 6600gt) en het geheugen ook (met reepjes van een huisgenoot, direct uit zijn werkende pc) die onderdelen werken, maar ik heb dus geen cpu om te vervangen en ik kan mijn cpu niet in het systeem van iemand anders stoppen. Aangezien de compu wel een piepje geeft met opstarten weet ik dat mn speaker werkt. Als de cpu kapot is zou die speaker veel harder klagen, dus mn cpu is wel heel, right??

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zegt dat je een P5Q hebt, maar nergens vermeld je wat voor CPU je hebt. Het kan ook zijn dat je CPU te nieuw is voor de op het moederbord aanwezige BIOS en dient deze geüpdate te worden om je huidige CPU te kunnen gebruiken. Om dus te kunnen flashen zul je een andere processor tijdelijk er in moeten drukken die wel meteen herkend wordt (even je QVL en CPU support list er bij pakken).

Even je voeding doormeten met een multimeter en alle kabels checken is ook niet onverstandig.

Eventueel buiten de kast opbouwen en weer testen kan kortsluiting in je kast uitsluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Wiethoofd op 31-10-2008 22:40 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• RJJJ
Sorry inderdaad vergeten!!
mijn processor is een Allendale Intel core 2 duo E6300 (1,8GHz), mijn vorige moederbord was trouwens een msi P965 Neo-F daar werkte hij op, het is niet echt een state of the art processor, dit moet toch wel goed gaan met dit bord?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RJJJ schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:36:
jawel ik heb de videokaart vervangen (met werkende 6600gt) en het geheugen ook (met reepjes van een huisgenoot, direct uit zijn werkende pc) die onderdelen werken, maar ik heb dus geen cpu om te vervangen en ik kan mijn cpu niet in het systeem van iemand anders stoppen. Aangezien de compu wel een piepje geeft met opstarten weet ik dat mn speaker werkt. Als de cpu kapot is zou die speaker veel harder klagen, dus mn cpu is wel heel, right??
Als je systeem niet opstart dan kan je cpu defect zijn, dit is een stuk onwaarschijnlijker dan een dood moederbord, maar alles is mogelijk.

Het idee is dus ook dat je het stuk voor stuk test, niemand kan er anders iets zinnigs over zeggen dat met zekerheid klopt. Het blijft dus gissen naar het probleem als je het niet test.
Er is vast wel een computer winkel in de buurt die je een procje kan lenen of het systeem voor je wil testen.

• RJJJ
ok helaas, ik hoopte dat ik iets gemakkelijks over het hoofd had gezien, ik ga iemand opzoeken in de buurt, thanks anyway :)

• RJJJ
ik heb toch nog even iets geprobeerd (het blijft me boeien :)).
Toen ik de voeding aansloot viel het me op dat de EATX12V stekkers opgedeeld waren in 2x 2x2 stekkers, ik verwachtte eigenlijk een 2x4, maar dit is de enige stekker uit de voeding die erop zou kunnen dus die heb ik aangesloten. Als testje heb ik die twee stekkers er net uit gehaald, nu bleef de computer wel aan, alleen kreeg ik geen beeld (geen piep btw). Als ik een van de twee stekkers aansluit of allebei zit ik weer met het opstartprobleem.
Ik heb ook nog een extra testje gedaan met het geheugen, ik heb alle reepjes eruit gehaald om te checken of de computer ging piepen, maar de pc geeft geen geluid en schakelt dan weer uit na 2 seconden.
Ik hoop dat iemand nu iets bekends ziet :)
Modbreak:Gelieve niet binnen 24u je topic onnodig omhoog te schoppen :o

Als je een update wilt geven voor iemand anders gereplyed heeft op je eerdere bericht, gebruik aub de edit-knop

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 01-11-2008 11:07 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

RJJJ schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:07:
Dat zou je zelf perfect moeten kunnen bepalen aan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RJJJ schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:07:
Ik heb ook nog een extra testje gedaan met het geheugen, ik heb alle reepjes eruit gehaald om te checken of de computer ging piepen, maar de pc geeft geen geluid en schakelt dan weer uit na 2 seconden.
Hieruit kun je niets met zekerheid zeggen als je de rest niet test, behalve dat je moederbord niet volledig dood blijkt te zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het is ondertussen meermaals genoemd, er staat veel meer in dan wat je nu al geprobeerd hebt. Wij zijn niet helderziend en kunnen je niet helpen als je niet zelf de handen uit de mouwen steekt en gewoon stap voor stap op onderzoek gaat naar wat mis is.

Het is ook erg dubieus om in je eerste zin te beweren dat je het doorgelopen hebt, terwijl overduidelijk uit je verdere posts blijkt dat dat niet zo is. Zo heeft dit topic dus weinig zin.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 01-11-2008 11:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.