Ik heb sinds een kleine 2 jaar een eigen bedrijf in ICT dienstverlening, met name MKB maar ook wat particulieren. Nu ben ik bezig een aantal dingen te organiseren binnen mn bedrijf, waaronder ook de tarieven.
Momenteel is mijn uurloon voor zakelijke klanten 54 euro excl. BTW. Particulieren betalen 45 ex. Deze tarieven zullen niet direct veranderen, maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening hierover.
Wat deze tarieven echter wel kan veranderen, is het feit dat ik de voorrijkosten mogelijk anders wil gaan berekenen. Momenteel bedragen deze 18,75 excl. BTW binnen 15km rond mijn woonplaats. Iedere extra km kost 80 cent.
Branchegenoten hanteren deze manier van berekenen zelden, en dat heeft me aan het denken gezet. De opties:
Optie 2 zou klanten kunnen afschrikken door een hoog uurtarief
Optie 3 vind ik erg reëel en is financieel voor mij (en veel klanten binnen de regio) relatief gunstig
Optie 4 idem, maar vergt wat meer administratie.
Graag even jullie mening hierover, of misschien wel ervaringen
Ook ben ik benieuwd wat jullie reëel vinden qua hoogte van het bedrag.
Alvast bedankt!
Momenteel is mijn uurloon voor zakelijke klanten 54 euro excl. BTW. Particulieren betalen 45 ex. Deze tarieven zullen niet direct veranderen, maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening hierover.
Wat deze tarieven echter wel kan veranderen, is het feit dat ik de voorrijkosten mogelijk anders wil gaan berekenen. Momenteel bedragen deze 18,75 excl. BTW binnen 15km rond mijn woonplaats. Iedere extra km kost 80 cent.
Branchegenoten hanteren deze manier van berekenen zelden, en dat heeft me aan het denken gezet. De opties:
- Starttarief laten betalen. Bijvoorbeeld eerste 3 kwartier verplichte afname, voorrijkosten komen te vervallen
- Geen voorrijkosten en het uurloon fiks omhoog
- Klant laten betalen vanaf het moment dat ik in de auto stap. Kan voor alleen de terugreis, maar sommige bedrijven berekenen ook de terugreis door
- Geen standaard voorrijkosten tarief, maar de klant laten betalen per km
Optie 2 zou klanten kunnen afschrikken door een hoog uurtarief
Optie 3 vind ik erg reëel en is financieel voor mij (en veel klanten binnen de regio) relatief gunstig
Optie 4 idem, maar vergt wat meer administratie.
Graag even jullie mening hierover, of misschien wel ervaringen
Alvast bedankt!