Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb sinds een kleine 2 jaar een eigen bedrijf in ICT dienstverlening, met name MKB maar ook wat particulieren. Nu ben ik bezig een aantal dingen te organiseren binnen mn bedrijf, waaronder ook de tarieven.

Momenteel is mijn uurloon voor zakelijke klanten 54 euro excl. BTW. Particulieren betalen 45 ex. Deze tarieven zullen niet direct veranderen, maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening hierover.

Wat deze tarieven echter wel kan veranderen, is het feit dat ik de voorrijkosten mogelijk anders wil gaan berekenen. Momenteel bedragen deze 18,75 excl. BTW binnen 15km rond mijn woonplaats. Iedere extra km kost 80 cent.

Branchegenoten hanteren deze manier van berekenen zelden, en dat heeft me aan het denken gezet. De opties:
  • Starttarief laten betalen. Bijvoorbeeld eerste 3 kwartier verplichte afname, voorrijkosten komen te vervallen
  • Geen voorrijkosten en het uurloon fiks omhoog
  • Klant laten betalen vanaf het moment dat ik in de auto stap. Kan voor alleen de terugreis, maar sommige bedrijven berekenen ook de terugreis door
  • Geen standaard voorrijkosten tarief, maar de klant laten betalen per km
Met optie 1 schiet ik financieel niet zoveel op, want voorrijkosten + kwartier werk is al bijna gelijk aan 3 kwartier werk. Daarentegen kan het voor de klant wel vervelend zijn dat hij 3 kwartier moet betalen terwijl ik misschien minder werk heb. Dat kan kwaad bloed zaaien

Optie 2 zou klanten kunnen afschrikken door een hoog uurtarief

Optie 3 vind ik erg reëel en is financieel voor mij (en veel klanten binnen de regio) relatief gunstig

Optie 4 idem, maar vergt wat meer administratie.

Graag even jullie mening hierover, of misschien wel ervaringen :) Ook ben ik benieuwd wat jullie reëel vinden qua hoogte van het bedrag.

Alvast bedankt!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Optie 2 zou ik niet kiezen. Als je veel klanten hebt die niet zoveel tijd vragen maar waarvoor je wel veel moet reizen, verdien je niet zoveel.

Bij optie 1 gaan klanten misschien opsparen of een goedkoper bedrijf opzoeken. Dus dat is inderdaad geen goede optie.

Ik zou (per regio) een vast starttarief rekenen waarbij je dus je heen-en terugreistijd kan bekostigen.
Dat scheelt ook weer administratief werk en geen klagende klanten die net € 1,60 minder willen betalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 21:41
Ik doe het zo, voorrijdkosten zijn gelijk het eerste half uur. De meeste klanten wonen vrij dicht in de buurt. Als het echter verder weg is kun je beter een andere constructie bedenken...

Dat is gedaan omdat in veel gevallen het probleem binnen 5 minuten verholpen is. Die klanten kregen dan geen rekening, want een rekening van 5 minuten schiet ook niet op.

Dus is het gewoon het eerste half uur altijd betalen. Ik probeer dat half uur trouwens wel fatsoenlijk te benutten, ook als is het probleem zo verholpen... Kan altijd nog wel wat extra problemen onder de loep nemen in dat half uur.

€ 54 excl. BTW per uur voor zakelijke klanten is wel vrij weinig. Voor fatsoenlijk systeembeheer kun je wel het dubbele vragen, voor particulieren snap ik het wel, die betalen dan ook nog eens de BTW, dan is die € 45 wel redelijk.

[ Voor 94% gewijzigd door eX0duS op 01-11-2008 07:46 ]

Verwijderd

Anders miss berekenen op basis van bereikbaarheid?

Bijn op basis van een berekening van een goeie routeplanner
Zo deden we dat bij het verhuurbedrijf waar ik werkte ook voor de klant

bijv: (Aantal km's * xx eurocent) + (xx minuten rijtijd *xx euro) = totaal voorrijdkosten

Heb je je rijtijd en je km's vergoed gelijk, lijkt me een redelijke normale oplossing

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik richt me misschien meer op een andere doelgroep maar ik doe het alsvolgt:

- Minimale afname 4 uur dienstverlening.
- Geen reiskosten.
- Hoger uurtarief.

Dit veschilt enigszins per klant aangezien ik veel tussenpersonen als klant heb waar individuele afspraken mee lopen, maar voor eindklanten is dit mijn tarief.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Timmert
  • Niet online
Onbekend schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:35:
Ik zou (per regio) een vast starttarief rekenen waarbij je dus je heen-en terugreistijd kan bekostigen.
Dat scheelt ook weer administratief werk en geen klagende klanten die net € 1,60 minder willen betalen.
Dus bijvoorbeeld 55 euro starttarief, waar dan gelijk het eerste halfuur (ik noem maar een dwarsstraat) arbeid binnen valt? Das opzich leuk, maar dan moet je de boel in regio's of km's vanaf standplaats indelen. Is een reële optie, maar vereist toch wat meer administratie dan simpelweg beginnen met tellen vanaf vertrek van kantoor.
eX0duS schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 07:41:
Ik doe het zo, voorrijdkosten zijn gelijk het eerste half uur. De meeste klanten wonen vrij dicht in de buurt. Als het echter verder weg is kun je beter een andere constructie bedenken...

Dat is gedaan omdat in veel gevallen het probleem binnen 5 minuten verholpen is. Die klanten kregen dan geen rekening, want een rekening van 5 minuten schiet ook niet op.

Dus is het gewoon het eerste half uur altijd betalen. Ik probeer dat half uur trouwens wel fatsoenlijk te benutten, ook als is het probleem zo verholpen... Kan altijd nog wel wat extra problemen onder de loep nemen in dat half uur.

€ 54 excl. BTW per uur voor zakelijke klanten is wel vrij weinig. Voor fatsoenlijk systeembeheer kun je wel het dubbele vragen, voor particulieren snap ik het wel, die betalen dan ook nog eens de BTW, dan is die € 45 wel redelijk.
Wat reken jij dan als voorrijkosten + eerste halfuur als ik vragen mag? :) Het punt is dat ik ook klanten heb die wat verder (lees: 20+km) zitten, dan is dat toch vrij onhandig..
Dat 5 minutenverhaal is heel herkenbaar, daar wil ik wel graag vanaf, en dán is jouw manier wel slim..

54 ex wordt 59 ex. Nog vrij weinig, maar ik wil het expres laagdrempelig houden voor de wat kleinere ondernemers. Die zitten vaak niet te wachten op dure 'consultants'. Natuurlijk gaat het wat omhoog, maar niet extreem veel binnen korte tijd iig.

Verwijderd

Timmert schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:20:
  • Geen standaard voorrijkosten tarief, maar de klant laten betalen per km
Vooralsnog is mijn IT bedrijf een bijbaantje naast het studeren, vandaar dat ik nooit echt een duidelijke tariefstructuur heb gemaakt. Ik doe bovenstaande. Klant betaalt per kilometer + half uurtarief voor de reistijd.

• Onbekend

Onbekend

...

Timmert schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:00:
[...]

Dus bijvoorbeeld 55 euro starttarief, waar dan gelijk het eerste halfuur (ik noem maar een dwarsstraat) arbeid binnen valt? Das opzich leuk, maar dan moet je de boel in regio's of km's vanaf standplaats indelen. Is een reële optie, maar vereist toch wat meer administratie dan simpelweg beginnen met tellen vanaf vertrek van kantoor.
Nee, ik bedoel eigenlijk de kosten naast het uurloon zoals de voorrijkosten en de administratiekosten e.d..
Dus klanten binnen een straal van +/- 10 km reken je bijvoorbeeld € 18,-- bijkomende kosten, binnen een straal van +/- 20 km reken je € 26,-- en zo verder.
Het maakt dan niet uit of je voor maar 5 minuutjes langskomt of voor een gehele dag.

• Timmert
  • Niet online
Ah, dat doe ik nu min of meer en daar wil ik dus vanaf ;)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is het probleem met je huidige methode?

Het enige argument wat ik tot nu toe gehoord heb is dat branchegenoten van je "het anders doen". Als jij tevreden bent met je huidige manier van werken, dan laat je het lekker zo?

Als het niet helemaal kostendekkend is, dan kun je altijd nog gaan spelen met de tarieven en afstanden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Timmert
  • Niet online
Inderdaad, het is niet kostendekkend. Zoals ik er nu tegenaan kijk ga ik over op reiskosten berekenen op basis van uurloon..

• Onbekend

Onbekend

...

Wat staat je in de weg om de reiskosten (iets) te verhogen? Je bent er toch vrij in?

Stel dat je gemiddeld 54 km/u rijdt. Als je dat verrekent met je uurloon, betekent dat dan € 1,00 per kilometer. Hierbij komt dan de kosten voor de auto zelf er natuurlijk nog bij. :)

• Timmert
  • Niet online
Ik kan het standaardtarief verhogen, maar in geval van enorme drukte (sommige klanten willen nou eenmaal dat ik om 17.00 kom..) op de weg is dat nog steeds niet rendabel. Daarentegen is dat weer tegen het zere been van de klanten die dichterbij wonen en dan dus onnodig veel betalen.

Verwijderd

Wat wil je precies?
Dat mensen meer moeten dokken omdat jij zo 'dom' bent om een weg te nemen waardoor je in de file komt?
Dat mensen meer moeten dokken omdat jij niet hard genoeg doorrijdt?

Alles wat met tijd te maken heeft is subjectief en kan kwaad bloed zetten. Niet rendabel? 20kilometer, daar zit je in een zucht en een scheet...

• Timmert
  • Niet online
Dat zeg jij, maar probeer maar es in de spits van Amstelveen naar Maarssen te komen. Veel succes!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Timmert schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 19:50:
Dat zeg jij, maar probeer maar es in de spits van Amstelveen naar Maarssen te komen. Veel succes!
Dat kan je de klant óók uitleggen. Jij wil dat ik om 17:00 kom, dan moet ik om 16:00 weg, dus je betaalt in dit geval een uur reiskosten en niet een half uur wat gemiddeld een routeplanner voor je uitrekent. De service om die tijd er te zijn mag ook wat kosten. Je kan ook zeggen om 13:00 heb ik er een half uur voor nodig dus dan kost het je maar de helft. Lijkt me niet moeilijk te verkopen.

• Timmert
  • Niet online
Nee dat klopt, en daarom wil ik dus graag mn reistijd in uurloon doorberekenen. Ik zal dat de klant heus wel vertellen, maar nu heb ik dus klanten die verlangen dat ik wel even kom om 17.00 voor 18 euro en een beetje.
Pagina: 1