Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer valt na ~5 minuten uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik weet niet 100% zeker of dit het juiste board is, maar ik kon geen betere plek vinden. Excuses als dit probleem hier posten incorrect is.

Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn PC. Ik zette mijn PC aan, en ging nog even wat thee halen. Toen ik terug kwam stond mijn computer uit. Dat vond ik raar, maar ach, misschien had ik niet goed op het knopje gedrukt, en dus starte ik mijn computer nog een keer. Hij start gewoon op zoals altijd, maar na een minuut of vier in Windows XP bezig te zijn geweest viel hij uit. Geen blue screen ofzo - precies alsof de stroom uitviel. Ik baalde uiteraard als een stekker, en heb mijn PC een half uurtje laten staan, om later hulp te gaan halen. Ik had echter een paar bestanden van mijn PC nodig en startte hem dus weer op. Ik besloot om meteen te kijken of het probleem zich weer voordeed. Dit was niet het geval - mijn PC heeft enkele uren lang zonder problemen gewerkt. In die tijd heb ik oa gegamed. Geen problemen.

De dag daarna zet ik mijn PC weer aan. 2 minuutjes werken in Windows, en weer een "full stop", alsof de stroom er af werd gehaald.

Het probleem doet zich dus een paar minuten na het opstarten voort, maar bij drie keer opstarten, gebeurde het maar twee keer.

Mijn computer specs:
EPoX EP-9NPA+ Ultra, nForce4 Ultra,ATX Socket-939
AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit twee 512MB twee 1024MB (gepaard)
NEC DVD±RW brander, ND-3550A, 16x, Dual, Zilver OEM
LG DVD Drive, GDR-8164SBB, 16x52, Zilver OEM
Club3D GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual DVI, VIVO
Tagan Easycon 430W, Modular Cables, 120m Fan
Sony Floppy Drive, 3,5" 1,44MB Zilver Floppy Drive Intern
Western Digital Caviar SE 200GB SATA2 8MB 7200RPM (2 x)

Ik heb de afgelopen maanden geen hardware veranderingen gedaan. Ik had geen programma's geïnstalleerd in de sessie voordat het probleem voor het eerst de kop opstak.

Kan iemand mij helpen om de oorzaak van dit probleem te vinden?

Alvast bedankt voor het lezen!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens bij de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, en ga systematisch testen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Wat je in ieder geval kan doen zijn de Logboeken / Eventviewer van je PC bekijken. Mogelijkerwijs dat daar een melding in staat die je op het juist spoor kan zetten.

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 14:43
Probeer eens als je in windows kunt komen en blijven zitten of je dan de temperaturen kan uitlezen. Het klinkt mij als een hitte probleem.

Verwijderd

Als het een hitte issue is, zou deze ook uitgevallen zijn tijdens het gamen gok ik.
- mijn PC heeft enkele uren lang zonder problemen gewerkt. In die tijd heb ik oa gegamed. Geen problemen.
Echter moet dit wel uitgesloten worden natuurlijk.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dhr_Soulslayer schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:36:
Probeer eens als je in windows kunt komen en blijven zitten of je dan de temperaturen kan uitlezen. Het klinkt mij als een hitte probleem.
inderdaad, kijk ook eens of alle ventilatoren draaien. Mogelijk heeft er eentje moeite met starten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: wat een snelle reacties! Hartstikke bedankt voor de hulp :)

Ik probeerde zojuist mijn PC op te starten om naar de logboeken van mijn PC te kijken. Het probleem is echter dat hij niet meer wil opstarten. Het CPU-fannetje begint te draaien, en eventjes lijkt alles normaal - het stopt echter volledig na ongeveer een seconde.

Hitte probleem kan ik niet uitsluiten, maar lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Computer voelt altijd koel aan, en ik heb de standaard CPU en GPU fannetjes vervangen met stillere en sterkere fannetjes.

Iemand een tip wat ik nou het beste kan doen?

EDIT:
Ventilatoren draaiden goed, had dat al gecontroleerd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 16:41 ]

• Dhr_Soulslayer
Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:39:
Als het een hitte issue is, zou deze ook uitgevallen zijn tijdens het gamen gok ik.

[...]

Echter moet dit wel uitgesloten worden natuurlijk.
Hmmm idd goed punt...
Misschien kast van binnen keertje schoonmaken wil ook wonderen doen...

Verwijderd

Is er iets fout gegaan bij het vervangen van de CPU Fan? Wel nieuwe koelpasta gebruikt? of CPU beschadigd?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ga nu bezig met het schoonmaken van mijn kast. Bedankt!

EDIT:
Ja, er is nieuwe koel pasta gebruikt. Is het mogelijk dat eventuele problemen op dat gebied zich pas na 4-5 maanden uiten?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 16:43 ]

• Dhr_Soulslayer
Hmmm dat kan liggen aan het merk pasta..Was het standaard meegeleverde pasta van Intel of uit een tube/buisje/spuitje geval?

Verwijderd

Ah, lijkt mij niet, dan had het probleem zich al wel eerder moeten voordoen. Tenzij de belasting de laatste dagen veel hoger is geweest dan enkele maanden terug.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Belasting is de afgelopen dagen niet hoger geweest dan eerder.

Koelpasta werd meegeleverd bij de Zalman ventilatoren.

• Dhr_Soulslayer
Hmm dan ligt het niet aan de koelpasta...Zalman is goed spul...lukt het met het schoonmaken ondertussen?

Verwijderd

Ik zou zeggen eerst alles schoonmaken en alle hardware er opnieuw indoen.

Edit: pc staat toevalling niet naast een verwarming? die gaan deze tijd van het jaar wel vaker aan i.t.t. 4 maanden geleden ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 16:50 ]

• Dhr_Soulslayer
Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:48:
Ik zou zeggen eerst alles schoonmaken en alle hardware er opnieuw indoen.

Edit: pc staat toevalling niet naast een verwarming? die gaan deze tijd van het jaar wel vaker aan i.t.t. 4 maanden geleden ;)
Heel scherp...

Verwijderd

Topicstarter
PC staat niet naast een verwarming. EDIT: inderdaad heel scherp :)

Schoonmaken gaat goed. Aangezien de PC op een tafel staat in een kamer die zeer regelmatig wordt schoongemaakt is er weinig viezigheid.

Ok, ik ga door met schoonmaken en zal daarna alles opnieuw er indoen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 16:52 ]

Verwijderd

Wat je kan proberen straks, is de pc met de behuizing open op te starten en dan luisteren of je rare " zoomers " hoort.
Ik probeerde zojuist mijn PC op te starten om naar de logboeken van mijn PC te kijken. Het probleem is echter dat hij niet meer wil opstarten. Het CPU-fannetje begint te draaien, en eventjes lijkt alles normaal - het stopt echter volledig na ongeveer een seconde.
Inspecteer het moederbord eens goed. geen vervormde condensators aanwezig ?
Geen last gehad van " The mysterious blue smoke" ? ;) Vaak doen apparaten het daarna niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 16:57 ]

• Dhr_Soulslayer
Hmmm die Mysterious Blue Smoke kan veroorzaakt worden door te onregelmatige spanning in je voeding. Daarom kan het zijn dat hij het ene keer wel doet en de andere keer niet. Een computer voeding houdt het liefst van een spanning zonder al teveel schommelingen...Je woont niet naast een bedrijf waar ze veel elektrisch lassen oid?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie geen vervormde compensatoren. Ik heb ook geen Mysterious Blue Smoke gezien. Ik woon in het midden van een woonwijk - geen elektrische lassers in de buurt :)

Verwijderd

Blijkbaar niets doorgebrand. Als je nog een spare voeding hebt kan je die proberen.

• Dhr_Soulslayer
Als je de kans hebt zou je kunnen kijken of je ergens een 2de voeding op kan snorren en die even tijdelijk inbouwen. Is het probleem dan opgelost ligt het aan je voeding. Probeer ook eens te testen met alleen maar de meest noodzakelijke dingen zoals een Mobo + CPU + RAM + GraKa + Boot HDD. Wil het dan goed kun je stapje voor stapje componenten er terug in gaan zetten. Ik wens je er veel succes mee d:)b

Blixem was me net voor....

[ Voor 3% gewijzigd door Dhr_Soulslayer op 31-10-2008 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding vervangen, het lijkt het probleem op te lossen maar heb het nog niet compleet kunnen testen.

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp allemaal! Echt heel erg top dat jullie zo snel en zo duidelijk reageren :)

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 23:04 ]

Verwijderd

No problemo!
Pagina: 1