Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VISTA] 2 systeempartities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen zo goed mogelijk te omschrijven wat de situatie is:
Ik heb 4 hardeschijven in mijn pc (2 raptors in RAID met elkaar tot 1 bootpartitie met windows erop, 2 grote schijven, 1 voor backup, 1 voor data). Normaalgezien zou alles van windows op deze bootpartitie moeten staan en dit was ook zo tot sinds kort.

Toen ik een backup wilde maken op de backup schijf gaf windows enkel mijn volle dataschijf aan als mogelijkheid om de backup op te zetten, wanneer ik dit verder onderzocht bleek dit doordat mijn backupschijf een systeemvolume geworden was, net zoals mijn bootpartitie. Ik dacht dit te kunnen verhelpen door deze schijf gewoon te formateren, wat niet lukte weerom om dezelfde reden, dan maar de harde middelen en het volume met de backup formateren met de vistaschijf. Dit lukte, maar toen ik probeerde op te starten gaf hij aan "bootmgr ontbreekt". Geen enkel probleem met vista, enkel een herstel van de opstartfiles uitvoeren met de vistaschijf. Probleem was dat hij ze opnieuw op die backupschijf plaatste, daarna heb ik mijn backup en dataschijf losgekoppeld en proberen te booten met mijn raptorschijven alleen: wat blijkt hij kan geen besturingssysteem meer vinden en vraagt te booten met cd, ook de bios geeft deze schijven niet weer om als bootschijven te gebruiken (enkel intel: raid, dus kan wel dat zijn, heb een P5B deluxe moederbord van asus). In de windowssetup probeerde ik hier ook al een herstel uit te voeren maar het systeem staat niet in de lijst en ik heb geen idee welke stuurprogramma's hiervoor moeten geladen worden (optie onderaan indien besturingssysteem niet in de lijst staat).

Ik weet, dit is een hele pak, maar vind echt geen oplossing en vroeg mij af of iemand mij hier misschien bij zou kunnen helpen ?
bij voorbaat dank.

edit: net gekeken in opdrachtpromt dmv vistaschijf met mijn 2 grote schijven nog steeds ontkoppeld en blijkt dat de windowsdirectory weldegelijk aanwezig is op de raptorschijfjes, maar deze niet gezien wordt. (op de grote schijven is geen windowsdirectory, ben ik zeker van.)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 16:22 ]

Verwijderd

probeer anders een 'bootrec /fixboot' vanuit de command line (met alleen de raptors :))

Verwijderd

Topicstarter
Dan zegt hij: "Kan element niet vinden" als ik /scanOs erna typ vind hij het besturingssysteem dan wel weer.

Verwijderd

Er staat hier het een en ander over het verplaatsen van de BCD van vista naar een andere partitie (vanuit een werkende vista).

Wellicht moet je nog nadat je de bcd hebt verplaatst met de vista recovery toch nog iets restoren. Mijn ervaring is wel dat vista eigenlijk geen windows partities herkent als die boot files van de bcd er niet op staan.

Googlen op iets als 'change vista bcd partition' levert ook wel veel op, moet vast wel iets van werken :)