Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onze backupserver is vorige week volledig gecrashed, vanwege een softwarefout. Het recoveren van Linux is niet meer mogelijk. Ik heb een andere server opnieuw geïnstalleerd met 2TB opslagruimte. Op de oude backupserver staat nog 150GB aan backupdata. De IDE-schijven van de backupserver heb ik eruit gehaald en mee naar huis genomen.

De nieuwe backupserver heeft SATA schijven. Mijn workstation thuis heeft ook een SATA-schijf. Het gaat om een Windows Vista computer.

Is het mogelijk de IDE-schijf intern aan te sluiten op het moederbord en de belangrijke gegevens uit /home te kopiëren naar de lokale schijf of een FTP-server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Niet dat ik weet. Makkelijkste lijkt me om je PC thuis gewoon te booten vanaf een liveCD (knoppix o.i.d.) en gewoon native commando's te gebruiken.

Het zal best kunnen, maar lijkt me niet dat je bij recovery wil gaan klooien met utilities die misschien maar net werken...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Als je filesystem niet beschadigd is kan je hem gewoon in windows mounten met Ext2 Installable File System For Windows. Overigens: ext2 = ext3 zonder journalling.

Je verliest wel gegevens als:
- rechten
- access times
- symbolic links en hardlinks

[ Voor 18% gewijzigd door gertvdijk op 31-10-2008 15:34 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:33:
Als je filesystem niet beschadigd is kan je hem gewoon in windows mounten met Ext2 Installable File System For Windows. Overigens: ext2 = ext3 zonder journalling.

Je verliest wel gegevens als:
- rechten
- access times
- symbolic links en hardlinks
Het gaat vooral om Linux-instellingen, Linux- en backup-scripts, Cacti-installatie, MySQL data en ook wat backupdata. De ownership is heel makkelijk in te stellen, dus dat is gelukkig geen probleem. Het gaat wel om 2 software raid(1) schijven. Ik zal gewoon 1 schijf mounten met het ext2 programma.
Rainmaker schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:33:
Niet dat ik weet. Makkelijkste lijkt me om je PC thuis gewoon te booten vanaf een liveCD (knoppix o.i.d.) en gewoon native commando's te gebruiken.

Het zal best kunnen, maar lijkt me niet dat je bij recovery wil gaan klooien met utilities die misschien maar net werken...
Het zou erg veel werk zijn (één werk full-time 40 uur of 40 uur verspreid) om alles te herstellen, dus ik wil inderdaad geen bestanden en mappen verliezen. Knoppix is ook zeker te overwegen hiervoor inderdaad. Zeker indien deze automatisch mijn schijf mount zonder dat ik hier verder veel moeite voor hoef te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:38:
Het gaat vooral om Linux-instellingen, Linux- en backup-scripts, Cacti-installatie, MySQL data en ook wat backupdata. De ownership is heel makkelijk in te stellen, dus dat is gelukkig geen probleem. Het gaat wel om 2 software raid(1) schijven. Ik zal gewoon 1 schijf mounten met het ext2 programma.
Ik raad je aan een Live CD'tje te pakken en gewoon netjes de hele partitie of bepaalde directories te tarren. De tarball kan je dan wegschrijven op een andere harddisk (je Windows schijf ofzo) en in Windows kan je met een normaal archive programma gewoon tarballs openen. Zo behoud je altijd nog je ownerships e.d. mocht je het ooit nog nodig hebben. Ook hidden files e.d. gaan dan mooi mee.
Daarnaast ben ik bang dat het met een mdadm software raid config niet gaat werken in Windows met die ext2 driver, omdat het partitietype dan niet ext3 is, maar Linux RAID (met daarbovenop een ext3 fs). De meeste Live CD's hebben gewoon mdadm ingebakken en als het goed is kan je hem als (degraded) array gewoon mounten. Voor de zekerheid kan je dat read-only doen natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 31-10-2008 15:45 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is inbouwen eigenlijk nog mogelijk op nieuwe workstations?

Ik heb thuis een Q6600 van een half jaar oud. Kan ik hierin een IDE-schijf zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:28

boesOne

meuh

Alle mobo's hebben nog wel een IDE aansluting. Meestal bedoelt voor de optical, want sata opticals lopen nog wat achter.. Dus: Ja, da ken.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Pagina: 1